سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

بدون شرح!

بررسی آسیب پذیری اجتماعی نوجوانان پسر و دختر شهر نظرآباد

حسین شاهوردی بیگلو، بررسی آسیب پذیری اجتماعی نوجوانان پسر و دختر 12 تا 19 ساله و عوامل موثر بر آن در شهر نظرآباد، پایان نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: دکتر احمد حسینی، استاد مشاور: دکتر طلعت الهیاری، پژوهشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، 1388.

چکیده پایان نامه: در این پ‍ژوهش به بررسی آسیب پذیری اجتماعی پسر و دختر 12 تا 19 ساله و عوامل موثر بر آن در شهر نظرآباد پرداخته شده است در پژوهش مذکور آسیب های عمده اجتماعی و میزان آسیب پذیری نوجوانان و دلایل عمده آسیب پذیری اجتماعی و علل پراکندگی و دامنه آسیب پذیری اجتماعی نوجوانان در شهر نظرآباد مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان داد که آسیب پذیری اجتماعی دختران بیش از پسران است و بین کنترل اجتماعی و آسیب پذیری اجتماعی رابطه مستقیم وجود دارد.


نوشته شده در  یکشنبه 90/10/4ساعت  5:36 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

بررسی نقش صنعت بر توسعه­ کالبدی - فضایی شهر نظرآباد

محمد رضا ربانی، بررسی نقش صنعت بر توسعه­ کالبدی - فضایی شهر نظرآباد، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری، استاد راهنما: دکتر قدیر فیروزنیا، استاد مشاور: دکتر اسماعیل علی­اکبری، دانشگاه پیام نشهر نظرآباد در سال 1335 از یک روستای کوچک با جمعیت 799 نفر و با مساحتی در حدود 6 هکتار، به شهری با جمعیت 97722 نفر، و با وسعت 3574 هکتار در سال 1385 رسید.ـور دانشکده­ علوم اجتماعی و اقتصاد مرکـــز تهـــران، 1389.

چکیده: شهر به عنوان یک پدیده مکانی - فضایی تحت تأثیر مجموعه­ای از عوامل و نیروهای طبیعی و انسانی است که در ابعاد مختلف جمعیتی، فیزیکی و اجتماعی پیوسته در بستر زمان تغییر می­یابد. یکی از عوامل تأثیرگذار که حیات اجتماعی و اقتصادی شهرها را تحت تأثیر قرار می­دهد صنعت است. در ایران نیز صنعت به عنوان موتور محرکه رشد اقتصادی محسوب شده و رونق آن تحولات گسترده­ای را در ابعاد مختلف به ویژه گسترش شهرها بر جای گذاشته است. به نظر می­رسد با وجود نقشی که صنعت در گسترش شهرنشینی داشته در مطالعات انجام شده بدان توجه شایسته­ای مبذول نشده است.

این تحقیق بر آن است که تأثیر صنعت را بر توسعه شهرنشینی شهر نظرآباد به عنوان منطقه مورد مطالعه بررسی نموده و پاسخ مناسبی برای این سوال ارایه نماید که فعالیت های صنعتی در این شهر چه تأثیری بر تحولات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و در نهایت بر سیمای کالبدی - فضایی گذاشته است؟ روش تحقیق از نوع توصیفی ­- تحلیلی می­باشد که نقش اقتصادی (ساختار اشتغال) به عنوان کارکرد اصلی شهر و متغییر مستقل و تحولات اجتماعی و کالبدی - فضایی آن به عنوان متغییر وابسته در نظر گرفته شده است. داده­های مورد نیاز تحقیق با استفاده از آمارهای رسمی کشور و گزارش­های موجود در سازمان­های ذیربط تهیه شده و در تجزیه و تحلیل اطلاعات، ابتدا با استفاده از نقشه­ها، و عکس­های هوایی و ماهواره­ای تصویری روشنی از وضع موجود منطقه­ مورد مطالعه ارایه شده است. برای تحلیل داده ها از نرم­افزار Excel  ،GIS استفاده شده و برای تعیین نقش صنعت از تکنیک تحلیل اشتغال و تکنیک تحلیل پایه اقتصادی شهر، مدل طولی­ - عرضی ایزارد، تغییرات ضریب مکانی، دیاگرام سه­گوش و ضریب هم­بستگی بهره گرفته شده است.

نتایج نشان داد که صنعت باعث توسعه­ کالبدی ­- فضایی شهر نظرآباد شده است به طوری که این شهر در سال 1335 از یک روستای کوچک با جمعیت 799 نفر و با مساحتی در حدود 6 هکتار، به شهری با جمعیت 97722 نفر، و با وسعت 3574 هکتار در سال 1385 رسیده و در تخریب اراضی کشاورزی و باغ­های اطراف شهر و تبدیل آن­ها به کاربری­های مسکونی و صنعتی و ایجاد محله­های جدید، الحاق روستاهای اطراف شهر به بدنه اصلی شهر، افزایش قیمت زمین و مسکن و بورس­بازی آن­ها نقش مهمی داشته است.

واژگان کلیدی: توسعه­ فضایی، توسعه - کالبدی، رشد شهر، صنعت، شهرک صنعتی، نظرآباد.


نوشته شده در  سه شنبه 90/3/24ساعت  7:41 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<