سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

 

پروفسور سیف الدین نجم آبادی استاد زبان شناسی و ایران پژوه نامدار

(22 مهر 1395)

استاد جعفر والی کارگردان، نویسنده و بازیگر سینما و تئاتر ایران

(27 آذر 1395)

شادروان غلامحسین کیانی مجد شاعر و نویسنده نظرآبادی

(آذر 1395)


قرار ابدی استاد علی اکبر صارمی معمار برجسته ایرانی در روستای کردان ساوجبلاغ

(2 بهمن 1395)

____________________________

مجموعه مطالب وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی درباره:

پروفسور سیف الدین نجم آبادی

استاد جعفر والی

شادروان غلامحسین کیانی مجد

استاد علی اکبر صارمی  


نوشته شده در  سه شنبه 95/12/24ساعت  7:12 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

شکر خدا که هنوز مهربانی و اخلاق در شهر ما زنده است

در اخبار خبرگزاری ایرنا خواندم که آقای علی اکبر امراه زاده معلم مهربان و نیکوکار نظرآبادی، آموزش داوطلبانه دانش آموز مبتلا به بیماری صعب العلاج را عهده دار شده است. دانش آموزی که به جهت بیماری، امکان حضور در مدرسه را ندارد. این معلم فداکار علاوه بر آموزش، کمک های مالی فراوانی را برای درمان این دانش آموز جمع آوری کرده است. نویسنده وبلاگ ساوجبلاغ پزوهی در برابر این همه مسئولیت و ایثار، خاضعانه بر دستان مهربان آقای امراه زاده بوسه می زند. شکر خدا  که هنوز مهربانی و اخلاق در شهر سرمازده ما زنده و پابرجا است.


نوشته شده در  پنج شنبه 95/11/7ساعت  1:2 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

 

«کلید بهشت» را با خود برد

حسین عسکری: متاسفانه مطلع شدم که آقای غلامحسین کیانی مجد شاعر و نویسنده نظرآبادی در روز 23 آبان 1395 در سن 91 سالگی درگذشته و در بی خبری اهل فرهنگ و هنر شهرستان، در قطعه 27، ردیف 27، شماره 54 آرامستان بهشت سکینه واقع در شهرستان کرج از توابع استان البرز به خاک سپرده شده است. پیری شیک پوش و شوخ طبع و در عین حال با سواد بود. درباره مذهب به ویژه تاریخ اسلام و تشیع دانسته های فراوانی داشت. البته این اواخر، بیماری سختی، حافظه او را فرسوده بود و خودش را هم خانه نشین کرده بود. مرحوم کیانی مجد که قبلاً نام خانوادگی اش «خرمن گیر» بود، متولّد سال 1304 خورشیدی در روستای ابراهیم بیگی از توابع شهرستان نظرآباد است. نگارش دوازده عنوان کتاب چاپ شده و نشده با موضوع مذهبی، تاریخی و ادبی، تاسیس آموزشگاه و راه اندازی انجمن فرهنگی رادمردان در سال 1347 در شهر تهران، از جمله فعالیّت ­های فرهنگی و اجتماعی او است. فرهنگ قرآن مجید، ترجمه قرآن مجید، فرهنگ فارسی شصت و پنج هزار واژه، فرهنگ فارسی به فارسی سی هزار واژه، ترجمه عربی به فارسی سی هزار واژه، کلید بهشت: الوهیت (خدایی) مقام حضرت باریتعالی (تهران: انتشارات قوانین، 1387)، منظومه ای از سوگواری حضرت سیدالشهداء (ع) و شهدای صحرای کربلا (تهران: انتشارات مطبوعات دینی، 1384)، چهارده معصوم از تولّد و شهادت، دایره المعارف ادیان و تحولات اجتماعی فرهنگی، کلیات حقوق اسلامی و جزایی، کلیات نخستین موانع طبیعی و پیشگیری از حوادث غیر مترقبه، آثار مکتوب چاپ شده و نشده این نویسنده نظرآبادی است. به یاد دارم آن مرحوم در نوروز سال 1388 لطف کرد و نسخه ای از کتاب «کلید بهشت» را به بنده هدیه داد. خوشا به حالش که «کلید بهشت» را با خود برد. روحش شاد و قرین رحمت الهی باد.



یادداشتم درباره شادروان کیانی مجد در سال 1390

 خبر درگذشت مرحوم کیانی مجد در شبکه خبر دانشجویان البرز (اسنا)

خبر درگذشت مرحوم کیانی مجد در سایت تیتر یک   

گفت و گوی روزنامه رسالت با شادروان غلامحسین کیانی مجد


نوشته شده در  جمعه 95/9/12ساعت  10:54 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

ناسیونالیسم، رضاشاه و سیاست های ملی در ایران

کتاب «ناسیونالیسم، رضاشاه و سیاست های ملّی در ایران» اثر طاهر اصغرپور از پژوهشگران شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز است. در این اثر نویسنده برداشت های مختلفی که از ملی گرایی و ناسیونالیسم در دوره معاصر وجود دارد را به صورت بی طرفانه مورد بررسی قرار داده و نهایت تلاش خود را به کار گرفته تا مشخص نماید چگونه در دوره رضاشاه، سیاست های نظام پهلوی با نوع «ناسیونالیسم تجددخواه با تکیه بر باستان گرایی» سازگاری بیشتری داشته است. مهمترین یافته نویسنده در این نکته نهفته است که پهلوی اول در سیاستهای خود برای ایجاد وحدت ملی به جای بهره گیری از الگوی همگرایی، از الگوی همبستگی ملی استفاده کرده است و این ترجیح به خاطر شرایط بحرانی در حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگی امنیتی و... بوده است که با نوع ناسیونالیسم شرقی که هانس کوهن آن را مبتنی احساسات و عواطف می داند و در اغلب کشورهای شرقی مورد استفاده سیاستمداران قرار گرفته، همخوانی دارد. اما نویسنده در بخش دوم کتاب با عنوان «ناسیونالیسم مدنی و همبستگی ملی در جمهوری اسلامی ایران» تلاش می کند با ارائه اسناد و استدلالهای تاریخی و دینی مخاطب و سیاستمداران را به تساهل و مدارا در پذیرش عقاید اعضای ملت -دولت دعوت کند و ناسیونالیسمی را که مبتنی بر پذیرش همه اعضای یک ملت - دولت فارغ از دین، نژاد، جنسیت و.. به عنوان شهروندانی که از حقوق اجتماعی و سیاسی برابری برخوردارند را بهترین الگو برای ایجاد همگرایی ملی در ایران می داند و معتقد است این الگو و سیاستهای حاصل از آن می تواند ایران را از مرحله پر التهاب بین المللی و منطقه ای کنونی نجات دهد (به نقل از وب سایت صدای ایران).

«وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی» تولد این کتاب خواندنی را به آقای اصغرپور تبریک عرض می کند.

 مقاله طاهر اصغرپور در کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرف


نوشته شده در  پنج شنبه 94/10/3ساعت  6:56 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

رونمایی از کتاب «تاثیر قومیت بر پیشرفت تحصیلی»

از کتاب «تاثیر قومیت بر پیشرفت تحصیلی» نوشته لیلا دهقان نژاد معلم ساوجبلاغی رونمایی شد. وی که سابقه 25 سال تدریس در مدارس شهرستان ساوجبلاغ را دارد، در اثر خود به بررسی ضعف ها و عدم اجرای اصل 15 و 19 قانون اساسی در تدریس زبان اقوام در مدارس پرداخته است. دهقان نژاد در گفت و گو با وب سایت ساوج نیوز درباره این کتاب گفت: «این کتاب حاصل کار پژوهشی پنج ساله ای است که داشته ام و با توجه به اینکه موضوع زبان اقوام جزو اولویت های آموزش و پرورش استان بود به این زمینه علاقه مند شدم.» این پژوهشگر با اشاره به تنوع مختلف زبانی و قومی در کشور، یکی از دلایل افت تحصیلی در دانش آموزان را تفاوت های زبانی در بین آن‌ها عنوان کرد. 


نوشته شده در  پنج شنبه 94/8/28ساعت  5:43 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

آی آدم! گندمستان پیش روست 

مرتضی ده‍ق‍ان‌ آزاد متولّد سال 1349 در روستای اغلان تپه، شاعر و نویسنده ساوجبلاغی است. بیشتر در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان قلم می زند. نام کتاب های منتشر شده از ایشان به این شرح است: «خورشید اورازان: سیری در احوالات و کرامات سیّدالعارفین و زبده السالکین سیّدمرتضی اورازانی؛ م‍ص‍ل‍ح‌ ج‍ه‍ان‍ی‌ ب‍ه‌ ان‍ض‍م‍ام‌ س‍ی‍م‍ای‌ ب‍ه‍ش‍ت‍ی‍ان‌: ش‍رح‌ ح‍ال‌ آی‍ت ‌ال‍ل‍ه‌ ش‍ال‍ی‌؛ رنگ آمیزی مزرعه همراه با شعر؛ حسنی آتیش بازی نکن؛ حنجره های سرخ عشق؛ سطرهای سبز: نگاهی اجمالی بر زندگی، خاطرات، نامه ها و دست نوشته های شهدای هشت فصل دفاع مقدّس شهرستان ساوجبلاغ؛ اون چیه که می تونه؟؛ بله شما می تونید؛ حسنی آتیش بازی نکن؛ خروس کوچولو نمازخونه، تمیز و مهربونه؛ اغلان تپه در طول تاریخ و عرض جغرافیا (با همکاری علی رضا خردروستا)؛ پ‍چ‌ پ‍چ‌ پ‍روان‍ه ‌ه‍ا؛ ع‍ل‍وم‌ ب‍رای‌ ک‍ودک‍ان‌.» یکی از غزل های این شاعر گرامی را باهم زمزمه می کنیم:

هفت دریای خروشان پیش روست

ناخدا هشدار! توفان پیش روست

جاده خالی نیست از خوف و خطر

گرگ در راه و بیابان پیش روست

تا عبور از هفت خوان حادثات

هر نفس، هفتاد شیطان پیش روست

باید از دیوار عصیان بگذری

آی آدم! گندمستان پیش روست

ترسش از تیره شب تردید نیست

هر که را فانوس ایمان پیش روست.


نوشته شده در  سه شنبه 94/4/16ساعت  5:47 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

عاشقانه های بی مخاطب

17 تیر 1367 روز تولّد شاعر جوان مهندس امیر عسگری است. ایشان متولّد شهر کرج و دانش آموخته رشته کامپیوتر (نرم افزار) از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر است. در سیزده سالگی اشتیاق به شعر را در خود کشف کرد تا اینکه همزمان با تحصیل، در سال 1390 انجمن ادبی، هنری بامداد را در دانشگاه آزاد ابهر شکل داد. بیشتر، شعر نو و سپید می سراید. نخستین بار، اشعارش در سال 1387 در «وب سایت شعر نو» منتشر شده است. دو مجموعه شعر با عنوان «عاشقانه های بی مخاطب» و «جنگل به روایت تبر» دارد که اوّلی در دست انتشار است. برای این شاعر جوان و خوش قریحه آرزوی توفیق دارم.

 بخشی از اشعار امیر عسگری در وب سایت شعر نو 

* * * *

شعر استعاره ای از چشمان توست

تقدیم به مادربزرگ مهربانم که همیشه اینجا جای لبخندش خالیست ...

1

کاش کلّ جهان همینجا بود

همین یک تکّه خاک

همین یک آبادی کوچک

تا که می ماندی و

دیگر هیچگاه

مسافر هیچ کجای جهان نبودی...

 2

نام کوچکم را به تو می سپارم

تا همیشه هیچگاه مرا

از یاد نبری

تو نیز عاشقانه دستانت را به من بده

تا از مهربانیش

قصه ای برای کودکان

فردا بسازم


نوشته شده در  چهارشنبه 94/4/10ساعت  7:44 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

مصحّح مثنوی سیف النبوه؛ حماسه­ ای دینی از قرن دهم هجری

یکی از خوشبختی های بنده در سال های اخیر، آشنایی با دو تن از اساتید جوان و کوشای زبان و ادبیات فارسی یعنی «آقای دکتر حسین کیا» و «آقای دکتر جواد جعفریان» است. اوّلی متولّد 1360 و مدرّس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان و دوّمی مدرّس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی است. هر دو دغدغه آبادانی و توسعه زادگاه خود را دارند. گمان کنم دوستی پایدار و صمیمانه این دو استاد جوان، باعث شده که در این یادداشت، توأمان از آنها یاد کنم. اما در این مجال می خواهم نگاهی بیندازم به کارنامه قابل تحسین دکتر جواد جعفریان (جعفرطرقی). ایشان متولّد 23 آبان 1357 خورشیدی در شهر هشتگرد مرکز شهرستان ساوجبلاغ است. در دبستان ابتدایی شهید مجید شرکاء و مدرسه راهنمایی شهید داریوش زارعی نژاد هشتگرد تحصیل کرده و این دوره ها را با بالاترین معدّل تا سال 1372 به پایان رسانده است. در شهریور 1376 از دبیرستان شهید سلطانی هشتگرد با معدّل 87/17 دیپلم رشته ادبیات و علوم انسانی را دریافت کرده است.

کسب مدرک لیسانس رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه خوارزمی (تربیت معلّم تهران سابق) در سال 1380، عضویت در سازمان جوانان جمعیّت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران (شاخه هشتگرد) تا به امروز، تدریس در دبیرستان­ های شهرستان شهریار (به عنوان سرباز پیام آور نور) و نیز شهر قدس در درس ­های ادبیات فارسی، زبان فارسی، تاریخ ادبیات و آرایه­ های ادبی و...، کسب کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی با معدّل 64/17 از دانشگاه دولتی سیستان و بلوچستان (زاهدان) و دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان «فرهنگ لغات، اصطلاحات، اشارات و تلمیحات در دیوان جمال الدین محمّد بن عبدالرزاق اصفهانی» زیر نظر دکتر ابوالقاسم رادفر از جمله فعالیّت های علمی و پژوهشی ایشان است. ادامه مطلب...

نوشته شده در  پنج شنبه 94/3/14ساعت  11:11 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

طرّاحی و اجرای مسجد نظام مافی تهران با ترکیب معماری سنّتی و مدرن از افتخارات مهندس پرویز حامدی است.

مهندس پرویز حامدی معمار ساوجبلاغی مسجد نظام مافی تهران 

در یکی از روزهای شهریور 1392 به دیدار یکی از نخستین دانش آموختگان معماری ایران رفتم که در سن 77 سالگی همچنان با اشتیاق به معماری مشغول است. طرّاحی و اجرای مسجد نظام مافی تهران با ترکیب معماری سنّتی و مدرن از افتخارات او است. مهندس پرویز حامدی در زادگاهش روستای جلنگدار از توابع شهرستان ساوجبلاغ پذیرای من شد. مهندسی باسواد و مهربان که رشته دانشگاهی اش را به هنر موسیقی پیوند زده است. خاطرات شنیدنی و نابی از بزرگان فرهنگ و هنر ایران دارد. همین خانه و باغ مهندس حامدی در روستای جلنگدار، گردهم آمدن و گفت ­و گوهای هنرمندان نامدار موسیقی سنّتی ایران همچون استاد جلیل شهناز (م­­1392ش)، استاد حبیب­ الله بدیعی (م­1371­ش)ّ استاد پرویز یاحقّی (م­1385ش)، استاد اسدالله ملک (م­1380ش) و استاد جهانگیر ملک (م­1381ش) را به یاد دارد. او نواختن ضرب را حاصل شاگردی ­اش نزد استاد جهانگیر ملک می ­داند. ادامه مطلب...

نوشته شده در  پنج شنبه 94/2/17ساعت  6:22 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

امسال راهی مسابقات جهانی ریاضی است 

آیدا آزادفلاح متولّد 12 اسفندماه سال 1377 شهرستان نظرآباد و دانش آموز رشته تجربی مدرسه تیزهوشان ناحیه یک کرج است. وی با موفقیت در مسابقات آزاد ریاضی دانان کشور، جزو تیم هفت نفره از ایران به مسابقات ریاضیات جهانی بلژیک 2015 راه یافت. آیدا آزادفلاح همچنین با مطالعه در حوزه ادبیات فارسی، به ویژه شعر؛ توانسته است که دو سال پیاپی به کسب رتبه نخست مسابقات مشاعره استانی و یک بار نیز به مقام اول اخذ جایزه ادبی در استان البرز نایل گردد. وی در کنار ادبیات، دستی در نقاشی دارد و توامان عضو بنیاد ملّی نخبگان است. تشویق به موقع والدین خویش و نیز راهنمایی های دلسوزانه خانم نصیری مدیر مدرسه اش را از دلایل اصلی این توفیقات می داند. شعر زیر از اوست: ادامه مطلب...

نوشته شده در  چهارشنبه 94/2/2ساعت  1:22 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

   1   2   3   4      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]