سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

راهکارهای غلبه بر مقاومت در برابر تغییر از دیدگاه امام علی (ع)

اسدالله اخلاقی ساوجبلاغی، راهکارهای غلبه بر مقاومت در برابر تغییر از دیدگاه امام علی (ع)، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت، استاد راهنما: دکتر علی رضاییان، استاد مشاور: دکتر محمّدتقی نوروزی فرانی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، 1389، 260 ص.

چکیده: در این پایان ‌نامه، علاوه بر جمع ‌آوری نظریات مطرح درباره موضوع، تلاش شده است با استفاده از کلید واژه‌ های تحقیق، تحلیل گفتار و سیره امام علی (ع) و با روش اجتهادی، مباحثی همچون؛ تبیین مفهوم تغییر در آموزه ‌های اسلامی، هدف امام (ع) از حکومت، ارایه مدل سطوح تغییر با رویکردی اسلامی، دلایل مقاومت فردی، گروهی و سازمانی در برابر مدیریت تحول علوی، راهکارهای امام در غلبه بر آن‌ ها، راهکارهای ناشایست برای غلبه بر مقاومت و نتایج اقدامات مدیریت تغییر علوی بررسی و مطرح شده است. همان طور که تحول برنامه‌ ریزی شده برای دستیابی به اهداف سازمانی و پیشرفت مستمر ضروری است، مقاومت برخی افراد و گروه‌ ها نیز در برابر آن اجتناب ‌ناپذیر است. رهبران تغییر می ‌توانند با مطالعه و بررسی نقش امام علی (ع) در سه مرحله؛ حمایت از پیامبر اکرم (ص) در تبدیل جامعه جاهلی به جامعه فاضله، حفاظت از دستاوردهای پیامبر (ص) در مدت بیست و پنج سال تلاش فرهنگی و رهبری تحول بنیادین در دوره پنج ساله حکومت ظاهری، درس‌ های راهگشایی را در مدیریت تحول فراگیرند. امام (ع) در دوره پنج ساله مسئولیت اداره جامعه با رهبری بی ‌نظیر تمام تلاش خود را برای تغییر وضعیت نامناسب جامعه به کار گرفت. هدف ایشان رساندن جامعه منحرف از اهداف نبوی، به سوی فضیلت ‌های اسلام ناب بود. برنامه تغییر امام (ع) مواجه با مقاومت ‌هایی مانند؛ نادانی، ترس، عادت‌ های رفتاری، هنجارهای گروهی، رخوت گروهی، تهدید ناشی از تخصیص منابع، ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، دشمنی سازمان‌ یافته و... شد اما با استفاده از راهکارهایی همچون؛ آموزش و تربیت نیروی انسانی، ارتباطات، توانمندسازی نیروی انسانی، تغییر ساختار سازمانی، تغییر فرهنگی، جاذبه معنوی - اخلاقی و قدرت روحانی و... بر آن موانع غالب شد.


نوشته شده در  سه شنبه 94/7/7ساعت  8:40 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

گروهی از طلاب شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد در کنار آیت الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع معظّم تقلید شیعه. این عکس متعلق به سال تحصیلی 73 - 1372 حوزه علمیه امام صادق علیه السلام هشتگرد است و آیت الله مکارم شیرازی برای افتتاح ساختمان جدید حوزه (ساختمان کنونی) به شهر هشتگرد تشریف آورده بودند.

ردیف نشسته از راست: غلامحسین خرمجاه، یعقوب یعقوبی، محمّدرضا حمزه زاده، شیرعلی بیگ، جواد صبایی (فرزند حجت الاسلام و المسلمین شیخ شهید عباس صبایی)، مسعود رنجبرکهن، آیت الله العظمی مکارم شیرازی، علی اکبر صفری، فخرحسینی. ردیف ایستاده از راست: امین رنجبر، علیرضا حمزه زاده، محمّدعلی اکبری ینگیجه، محمّد ملکی، علی جبارزاده، ولی معدنی پور.


نوشته شده در  یکشنبه 94/4/7ساعت  12:50 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

شباهت ‌ها و تفاوت ‌های جنگ احزاب با وضعیت امروز انقلاب اسلامی

دکتر علی فلاح رفیع مسئول نهاد نمایندگی مقام معظّم رهبری در دانشگاه تربیت مدرّس و عضو هیئت علمی گروه فلسفه و حکمت آن دانشگاه، متولّد شهرستان ساوجبلاغ واقع در استان البرز است. ایشان علاوه بر نگارش چندین جلد کتاب، فصلنامه «فصل تحوّل» با موضوع تحوّل در علوم انسانی را منتشر کرده و هم اکنون دوماهنامه فرهنگی، اجتماعی و خبری «چشمه» را در دانشگاه تربیت مدرّس منتشر می کند. حجت‌الاسلام دکتر فلاح رفیع در یادداشت زیر به تحقّق وعده‌ های الهی همراه با آزمون ‌های سخت و قرار داشتن ملّت ایران در دوراهی انتخاب اشاره کرده و به بررسی شباهت ‌ها و تفاوت ‌های جنگ احزاب با وضعیت امروز انقلاب اسلامی پرداخته است. این یادداشت، نخستین بار در خبرگزاری فارس منتشر شده است.

یادداشت دکتر علی فلاح رفیع

نوشته شده در  شنبه 94/3/23ساعت  7:8 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

نفایس بقاع شیعه را به غارت بردند...

شیخ حسن فرزند شیخ علی ‌نقی برغانی صالحی حائری از دانشوران مبارز شیعه است که در 1310ق در کربلا زاده شد. خاندان او به آل صالحی، شاخه‌ای از خاندان برغانی، شهرت دارند. [1] پدرش میرزا علی ‌نقی (م.1320ق.) علوم اسلامی را در کربلا تدریس می‌کرد و بدائع الاصول را در اصول فقه نوشت. [2] شیخ حسن صالحی مقدّمات علوم و بخشی از سطح را در کربلا فرا‌گرفت. سپس با شیخ عیسی برغانی، فرزند شهید ثالث، به قزوین هجرت کرد و فقه و اصول را از او آموخت. سپس به زنجان رفت و از دانشوران آن دیار دانش آموخت. سپس به کربلا بازگشت و از میرزا محمدتقی شیرازی (م.1338ق)، مرجع و رهبر انقلاب عراق (1920م) [3] بهره برد و در انقلاب عراق مشارکت فعال ورزید و در گریز از انگلیسی ‌ها به ایران آمد. او را از پایه ‌گذاران مجلس انقلاب عراق در کربلا دانسته‌اند. [4] در مسئله فلسطین نیز با سیاست‌ های صهیونیسم مخالفت نمود و خطر آنان را گوشزد کرد. در فتنه ضدّ ایرانی ـ شیعی اخراج ایرانیان از عراق به سال 1391ق به ایران پناه آورد و مقیم تهران شد. بخشی از عمرش را به عبادت و اعتکاف گذراند و در کربلا و سامرا و گاه در مکه و مدینه به تعبد و تنسک پرداخت. [5] سرانجام روز دوشنبه 5 شعبان 1401ق در تهران درگذشت و جسدش به آرامگاه خانوادگی‌اش در قزوین منتقل شد. ادامه مطلب...

نوشته شده در  یکشنبه 94/3/10ساعت  11:6 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

  

میرزا ابوتراب شهیدی نوه شیخ محمدتقی برغانی مشهور به شهید ثالث؛ نویسنده کتاب «تذکره الغافل و ارشاد الجاهل» میرزا محمدحسین غروی نایینی نویسنده کتاب «تنبیه الامه و تنزیه المله»

میرزا ابوتراب شهیدی برغانی:

اگر مقصود حفظ شرع بود نمی گفتند، که مشروطه محبوب ماست

در اوج کشمکش درونی جبهه مشروطه، در سال 1326 قمری محمدعلی شاه قاجار که خود کینه ای عمیق از مشروطه خواهان داشت و برای برانداختن اساس مشروطیت نونهاد به صف مشروطه خواهان پیوسته بود، با بمباران مجلس و دستگیری و اعدام و تبعید آزادی خواهان، اساس مشروطیت را برانداخت و بار دیگر استبداد حاکم شد. در این دوران، که فریاد مشروطه طلبان خاموش شده بود، مشروعه خواهان ضد مشروطه مجال یافتند که با تمامی امکانات، از جملهمحمد علی شاه قاجار و درباریان حمایت مادی و معنوی محمد علی شاه به ستیزه علیه فکر مشروطه طلبی برخیزند. در این دوره سیزده ماهه، مقالات و کتاب های بسیاری نوشته و انتشار یافت که یکسره به بی اعتبار کردن نظری و عملی مشروطیت پرداختند. از جمله کتابی با عنوان «تذکره الغافل و ارشاد الجاهل» نوشته شد که در آن مبانی مشروطه، ضد شرعی و کفر و الحاد و مجلس شورا دارالکفر دانسته شده بود و اشکالات فقهی و شرعی متعددی بر مشروطیت وارد آمده بود. هر چند نویسنده آن یکی از روحانیان نامدار ساوجبلاغی به نام آیت الله میرزا ابوتراب شهیدی قزوینی (م 1335ق) نوه شیخ محمدتقی برغانی مشهور به شهید ثالث بود. اما تا همین چند سال پیش شهرت یافت که آن را شیخ الله نوری (م 1327ق) که رهبر روحانی مشروطه خواهان ایران شمرده می شد، نوشته است.

پس از اوج گیری تلاش های مخالفان مشروطه در ایران، میرزا محمدحسین غروی نایینی (م 1355ق) که در عراق بود و از تعرض مصون، تقریبا"ده ماه پس از الغای مشروطیت، کتاب «تنبیه الامه و تنزیه المله» را در دفاع از مشروطیت ایران نگاشت و در آن کوشید مبانی و اصول مشروطه و نظام پارلمانی و دموکراسی را از مبانی اعتقادی با استفاده از قواعد فقهی استخراج کند و اسلامیت آن اصول را اثبات نماید. هر چند در کتاب نامی از کسی برده نشده اما اشارات نایینی و شبهاتی که مطرح می کند و عمده آنها در کتاب تذکره الغافل آمده است، نشان می دهد که انگیزه اصلی مولف پاسخگویی به اشکالات آن کتاب است. در ادامه مطلب، فرازهایی از کتاب «تذکره الغافل» را بخوانید:

ادامه مطلب...

نوشته شده در  شنبه 90/12/13ساعت  4:52 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل آل‌احمد مدیر موسسه رخسار قرآن شهرستان نظرآباد

خیال حوصله بحر

اسماعیل آل‌احمد

مدیر موسسه رخسار قرآن شهرستان نظرآباد

در روندی که هم اکنون حوزه‌ها طی می‌کنند باید با بی شمار افسوس نشست و از هم پاشیدگی تدریجی حوزه را تماشا کرد که متأسفانه روزاروز سرعت بیشتری هم می یابد. در چنین فضایی، سخن از نخبه یابی و نخبه پروری، شعر تلخ اما واقع بینانه رند فرزانه شیراز را یادآوری می کند: خیــــــال حوصله بحر می‌پزد هیهـات / چهاست در سر این قطره محال اندیش.

اگر بنا بر یافتن نخبگان باشد این دیگر محصول حوزه نیست بلکه به همت طلبه و دست در دست هم نهادن ابر و باد و مه و خورشید و فلک و از همه کلیدی‌تر، عنایت خاص حضرت منجی‌ ـ علیه السلام‌ ـ اتفاقی زسبا رخ داده و نخبه‌ای تحویل شیعیان داده شده است. اگر بنا بر پرورش نخبگان باشد اینجا تازه اول کلام و به قول زنده یاد جلال آل‌احمد، تازه اول عشق است. اگر تربیت یک نخبه محصول عنایت خاص آقا حضرت امام زمان‌‌‌ ـ علیه السلام‌ ـ است به طریق اولی تربیت جریان نخبه پروری در حوزه هم باید با عنایات خاص آن حضرت گره بخورد. آیا تربیت جریان نخبه پروری آن قدر جدی گرفته می‌شود که صاحبدلی در نیمه شبی به محضر آن حضرت، لابه و استغاثه کند و از آقا ایجاد چنین جریانی را بطلبد؟ آیا کسی هست که برای باریدن باران نخبگان بر زمین قحطی زده علم این دیار، نماز باران بخواند؟

ادامه مطلب...

نوشته شده در  یکشنبه 90/10/18ساعت  4:29 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

از حوزه علمیه قم تا دانشگاه علامه طباطبایی تهران

آقای ابوالحسن بکتاش (متولد 1347 خورشیدی) از پژوهشگران حوزوی شهرستان ساوجبلاغ است. ایشان در وآقای ابوالحسن بکتاش (متولد 1347 خورشیدی) از پژوهشگران حوزوی شهرستان ساوجبلاغ ب سایت دانشوران حوزه علمیه قم، درباره زندگی، تحصیلات و فعالیت های علمی خود نوشته است: «اوایل دهه 60 وارد حوزه علمیه شدم ابتدا دروس مقدماتی را در شهرستان کرج و تهران طی نمودم وبعد از آن به حوزه علمیه قم آمدم و دروس سطح را در حوزه علمیه قم گذراندم و الان هم مشغول تحصیل در دروس خارج فقه و اصول می باشم. البته همزمان با تحصیل در دروس سطح در حوزه علمیه قم در دانشگاه قم به تحصیل در رشته علوم سیاسی پرداختم و در سال 80 کارشناسی را از آن دانشگاه دریافت کردم و بعد از آن در همان رشته در دانشگاه علامه طباطبایی به ادامه تحصیل پرداختم و از دانشگاه علامه طباطبایی مدرک کارشناسی ارشد را دریافت کردم.

بنده طی تحصیل در دانشگاه در دروس خارج فقه و اصول هم شرکت کردم و در درس های خارج فقه آیات عظام جوادی آملی، فاضل لنکرانی و خارج اصول آقای شیخ صادق لاریجانی چند سالی شرکت کردم. در خصوص فعالیت های پژوهشی و آموزشی باید یادآور شوم که حدوداً بیش از سه سال است یعنی از سال 82 که بنده در دانشگاه های مختلف مشغول به تدریس هستم و در امر پژوهش حدود چهار سال است در گروه حقوق و سیاست مرکز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علمیه قم فعّالیت دارم و مقالات متعدّدی به عنوان نقد و یا پاسخ به شبهات و دیگر مقالاتی که مربوط موضوعات روز می باشد به نگارش درآورده ام و هم اکنون هم در این باره انجام وظیفه می کنم.»

 


نوشته شده در  یکشنبه 90/5/30ساعت  4:5 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

چند جمله برای دل تو داداش جون

«چند جمله برای دل تو داداش جون» مجموعه جملاتی از آیت‌الله حق‌شناس تهرانی است که به کوشش آقای غلامحسن بخشی - نویسنده و هنرمند ساوجبلاغی - در 48 صفحه قطع جیبی راهی بازار نشر شده است. این کتاب کوچک اما خواندنی در«چند جمله برای دل تو داداش جون» مجموعه جملاتی از آیت‌الله حق‌شناس تهرانی است که به کوشش آقای غلامحسن بخشی - نویسنده و هنرمند ساوجبلاغی -  منتشر شده است هر صفحه دربردارنده‌ یک یا دو جمله کلیدی از مرحوم آیت‌الله عبدالکریم حق‌شناس تهرانی است. مولف این کتاب هم اکنون در شهر قم به تحصیل و فعالیت های فرهنگی مشغول است و پیش از این، چهار کتاب دیگر از آیت الله حق شناس منتشر کرده است. برخی از فرازهای کتاب «چند جمله برای دل تو داداش جون» را با هم می خوانیم:

قلب دایم در اضطراب است؛ تا مادامی که به حق اصابت بکند. وقتی که به حق اصابت کرد؛ آرام می‌شود، داداش جون! / وقتی در قیامت پرده‌ها از برابرت برداشته شد؛ آن وقت می‌فهمی که سرت کلاه رفته است، داداش جون! آن وقت نه راه پس داری نه راه پیش./ بعضی‌ها اعمال خوب انجام می‌دهند، اما اگر کار حرامی هم پیش بیاید؛ رویگردان نیستند. این گونه اعمال نتیجه ندارد، داداش جون! / یک شب هم تخم دو زرده بکنید و وقت سحر بیدار شوید و پس از وضو گرفتن از پروردگار عذرخواهی کنید، داداش جون! / اگر - خدای نکرده - افکار بد در ذهن شما مجسّم بشود، شیطان از شما دست بردار نخواهد بود و هنگام مردن شما را حهنّمی خواهد کرد. داداش جون! و این علامت سوء خاتمه است. بپرهیزید از این قضایا / باید هر شب قبل از خواب از پروردگار بحواهی که درب دارالتجاره بسته نشود، داداش جون! / قبل از خوابیدن، التماس کن، داداش جون! تسبیح حضرت زهرا (س) بفرست. «آمن الرسول» بخوان.» علاقه مندان کتاب فوق را از شماره تماس‌های 09360732333 و 09123504387 یا با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی حق شناس تهیه کنند.


نوشته شده در  جمعه 90/3/13ساعت  12:4 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

از حوزه علمیه هشتگرد تا تبلیغ در خارج از کشور

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حسینی از جمله پژوهشگران متولد شهرستان ساوجبلاغحجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حسینی؛ مدرس و مولف ساوجبلاغی است. ایشان هم اکنون مدرس مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و نویسنده دو عنوان کتاب زیر است:

- احیا و تصحیح نسخه خطی «انیس التجار»، قم: بوستان کتاب، 1384. این کتاب، اثر فقهی مرحوم ملا مهدی نراقی است که به مباحث فقه تجارت پرداخته است. این کتاب به صورت خطی و محدود در چند کتابخانه وجود داشت که با همت کنگره فاضلین نراقیین، احیا، تصحیح و به چاپ رسید که امور تحقیق و تصحیح آن به عهده ایشان بود.

- مدیریت فعالیت های فرهنگی، قم: انتشارات هاجر، 1383. این کتاب همان طوری که از نام آن پیدا است درصدد راهنمایی علاقه مندان به اداره فعالیت های فرهنگی است. در فصول مختلف آن تلاش شده تا علاوه بر ذکر اصول مدیریت فرهنگی به صورت نمونه چند فعالیت فرهنگی از مرحله طراحی تا اجرا و ارزیابی مورد بررسی قرار گیرد. مانند برگزاری همایش، اردوهای فرهنگی، نمایشگاه و...

ادامه مطلب

نوشته شده در  یکشنبه 90/2/25ساعت  11:47 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]