سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا «کهن دشت» زیبنده است؟

حسین جوادان

وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه

پاییز سال هشتاد و هفت بود که زمزمه­ هایی شنیدم مبنی بر اینکه کمیته ­ای برای تغییر نام شهر نظرآباد تشکیل شده است. با شنیدن نام اعضای این کمیته، خاطرم آسوده شد که کار به دست کاردان سپرده شده و این کمیته نتایج خوب و ارزشمندی در پی خواهد داشت و به بیراهه نخواهد رفت. حسین عسکری را از سالیان قبل می­ شناختم و می ­دانستم که در انجام چنین پروژه ­هایی جدیّت و تخصّص و دلسوزی را همزمان دارد. همچنین با دکتر حسین کیا، دوست فاضل و اندیشمندم، ارتباط دیرینه و صمیمی داشتم و می­ دانستم با وجود چنین دوستانی و البته سایر اعضایی که همگی از بهترین متخصصان منطقه در رشته ­های خود بودند، این کمیته می­تواند نقش مثبت و سازنده­ ای در حلّ این معضل اجتماعی و انتخاب نامی بایسته و تازه برای مولودی شایسته و دیرینه ایفا کند.

شنیده بودم که نام پیشنهادی باید شاخصه هایی داشته باشد، از آن جمله: شیوایی و روان بودن، تلفظ آسان، فارسی و ایرانی بودن، در نظر داشتن ویژگی های تاریخی و جغرافیایی شهر و غیره. بر همین اساس با ذوق مختصری که در این زمینه داشتم، شبانه روز به این موضوع فکر می­ کردم و نام جدید نظرآباد تبدیل شده بود به مهمترین دغدغه ذهنی ­ام. با توجه به شاخصه ­هایی که مدّ نظر اعضاء کمیته بود چند اسم در ذهنم تداعی شده بود و مدام در حال چکش کاری و صیقل دادن به اسامی انتخابی بودم. ادامه مطلب...

نوشته شده در  چهارشنبه 94/4/10ساعت  9:8 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

فراخوان تئاتر کهن دشت و گلبانگ تغییر

مدّتی است که انجمن نمایش شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز، بار دیگر  فعّال شده است. رضا مهدی زاده، مهدی فتحی، جواد رنجبرزاده، سعید معروف پور، سیاوش توده فلاح و مهران نوروستا شورای جدید این انجمن هنری زیر مجموعه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را تشکیل می دهند. این انجمن بنا دارد نخستین فراخوان جشنواره تئاتر شهرستان نظرآباد را با عنوان «کهن دشت» در اردیبهشت 1394 برگزار کند. جهت آشنایی با جزئیات این جشنواره نگاه کنید به: وبلاگ تئاتر در نظرآباد.

به خاطر دارم در سال 1387 «کهن دشت» به همراه چند نام دیگر، پیشنهادهای شورای تغییر نام شهرستان نظرآباد بود. این شهرستان غالباً با محوطه باستانی ازبکی و پیشینه نه هزار ساله فرهنگ و مدنیّت در آن شناخته می شود. جهت آشنایی با روند تغییر نام شهرستان و نتیجه آن «مقالات گلبانگ تغییر» را مرور فرمایید. به این دلیل «کهن دشت» جزو پیشنهادها بود که هم ویژگی های اقلیمی و جغرافیایی و هم ویژگی های تاریخی و باستان شناختی شهرستان نظرآباد را بازتاب می داد. اکنون هم تقریباً همه فعّالان فرهنگی و اجتماعی این شهرستان بر این نظرند که تغییر نام شهرستان، امری مهّم و موثّر برای معرفی و توسعه فرهنگی - اقتصادی شهرستان در سطح استانی و  ملّی است. به جناب آقای صادقی فرماندار محترم شهرستان، پیشنهاد می شود جشنواره تئاتر کهن دشت را آغازی برای روند تغییر نام شهرستان نظرآباد به شمار آورند. جالب است بدانیم که در سال های اخیر، همیشه هنر نمایش در سپهر فرهنگی و هنری شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد، پیشگام و سرآمد بوده است.


نوشته شده در  پنج شنبه 94/1/27ساعت  9:29 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

پروژه مطالعاتی تغییر نام شهرستان نظرآباد شکست خورد

 در اواسط سال 1387با تلاش و پیگیری های شورای اسلامی شهر نظرآباد، کمیته ای تخصصی و مطالعاتی مرکب از 12نفر از کارشناسان ارشد و دکتری رشته های مرتبط با پروژه تغییر نام شکل گرفت تا درباره تغییر نام شهرستان نظرآباد چاره اندیشی کند. همانند دیگر فعالیت های فرهنگی و پژوهشی کار تشکیل کمیته و تنظیم آیین نامه اجرایی آن با شوق و شور فراوان آغاز شد. مسوولیت این کمیته بر عهده نگارنده این وبلاگ قرار گرفت. با رایزنی و گفتگوهای فراوان گروه کارآمدی از جوانان خلاق و خوش فکر شهرستان گرد هم آمدند. آنها هیچ سخنی از حمایت مادی به میان نکشیدند و فقط با عشق و امید بر سربلندی و نامداری زادگاه و زیستگاه خویش تاکید می کردند. به سرعت برق و باد، آیین نامه اجرایی کمیته به تصویب همه اعضای شورای شهر رسید. پس از آن با هم اندیشی اعضا، نظرسنجی تغییر نام با عنوان «گلبانگ تغییر» به صورت علمی تنظیم گردید. ادامه مطلب...

نوشته شده در  سه شنبه 88/6/3ساعت  9:42 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

چشم در راه بهاریم، چشم در راه...

گلبانگ تغییر

ویژه تغییر نام شهرستان نظرآباد

اشاره: قرار بود که مقاله های خواندنی این مجموعه، همزمان با برگزاری نظرسنجی تغییر نام شهرستان نظرآباد در ویژه نامه ای به همین نام در اسفند 1387 به وسیله فرمانداری چاپ شود اما به دلایل اداری، این مهم میسر نشد. با توجه به اهمیت مقالات مورد اشاره، نویسنده «وب نوشت ساوجبلاغ پژوهی» ضمن پوزش از دوستان فرهیخته، بر خود می بالد که میزبان جمعی از فرهیختگان و اهل قلم است.


نوشته شده در  شنبه 87/12/10ساعت  7:25 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

ای همه هستی ز تو پیدا شده

خاک ضعیف از تو توانا شده

آنچه تغیّر نپذیرد تویی

و آنکه نمرده ست و نمیرد تویی

اهالی فهیم و نجیب شهرستان نظرآباد

ضرورت شناسایی و نام گذاری مکان ها، یک امر کاملا" بدیهی است و بشر از دیرباز برای شناسایی مکان ها، اقدام به نامگذاری آن ها کرده است و همین نام ها هستند که به یک مکان هویت و شخصیت می دهند. بدون شک یک نام زیبا و بامسمّا، آیینه تمام نمای شناخت اوضاع فرهنگی، تاریخی، جغرافیایی و اجتماعی یک منطقه می تواند باشد. قوانین حقوقی نام  گذاری شهرها در جمهوری اسلامی ایران نیز به صراحت اعلام می کند که یک اسم باید بیانگر تاریخ، جغرافیا، تمدن و فرهنگ اسلامی - ایرانی باشد.

شهرستان نظرآباد به دلیل افزایش جمعیّت، در سال 1381 به شهرستانی مستقل تبدیل شد و از همان زمان با وجود سابقه باستانی و دیرپای خود و داشتن توانمندی های فراوان در بخش های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی (به ویژه در عرصه کشاورزی)، هیچگاه نتوانسته در سایه  بلند شهر های تهران، کرج و قزوین، قد برافراشته و توانمندی های خود را - آن گونه که شایسته است - بروز دهد. آنچه که با روند رو به رشد شهرستان نظرآباد، دغدغه جمع کثیری از نخبگان و عموم شهروندان شده، مسأله تغییر نام آن است. موضوعی که در سال های اخیر چندین بار مطرح شده ولی به دلیل عدم پیگیری جدّی، هیچگاه به سامان نرسیده است. بنابر این در سال نوآوری و شکوفایی، کمیته مطالعاتی تغییر نام شهرستان نظرآباد در پاسخ به درخواست جمع زیادی از همشهریان عزیز، این امر مهم را به نظرسنجی می گذارد. شهروندان محترم می توانند با پاسخ به پرسش ها در این نظرسنجی شرکت نمایند. در ضمن، به اسامی پیشنهادی برتر (که بازتاب دهنده ویژگی های بارز این شهرستان باشد) به قید قرعه، جوایز نفیسی اهدا می شود.

پرسش های نظرسنجی تغییر نام

1- تا چه میزان نام «نظرآباد» با ویژگی ها و توانمندی های فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و اقتصادی آن تناسب دارد؟

الف- خیلی کم   ب- ضعیف   ج- متوسط    د- خوب

2- آیا با تغییر نام شهرستان نظرآباد موافقید؟

الف- بلی      ب- خیر

3- اگر با تغییر نام شهرستان موافقید؛ اسامی پیشنهادی خود را به ترتیب اولویت ذکر نموده و در صورت داشتن دلیل، مستندات خود را نیز ارائه نمایید. در ارائه ی اسامی محدودیتی وجود ندارد.

مهلت ارسال پاسخ ها: 20 فروردین 1388.

دبیرخانه کمیته مطالعاتی تغییر نام

مستقر در روابط عمومی فرمانداری شهرستان نظرآباد

تلفن: 5342888 - 0262


نوشته شده در  شنبه 87/12/10ساعت  7:21 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

روند حقوقی و اداری تغییر نام شهرستان نظرآباد

حسین عسکری

مسوول کمیته مطالعاتی تغییر نام شهرستان نظرآباد

شهرستاحسین عسکرین نظرآباد اگر چه جدید است اما میراث دار فرهنگی کهن و تاریخی دیرپا است. دشتی به بلندای تاریخ که به قول استاد دکتر یوسف مجیدزاده (از چهره های ماندگار باستان شناسی ایران) سرگذشت کامل تری از رخداد های کهن سرزمین ایران را در دل نهفته داشته و همچون نگینی گرانبها بر تارک این سرزمین سرافراز می درخشد. کشف کهن ترین خشت های دست ساز بشر با قدمت 9 هزار ساله، معبد رنگین یان تپه، دست یابی ساکنان پیش از تاریخ محوطه ازبکی به سیمان، کشف سند همکاری تجاری اهالی محوطه ازبکی و شوش باستان در اواسط هزاره چهارم پیش از میلاد، بناهای آریایی های اولیه، شهر و دژ عظیم مادی، دیوارهای دو رنگ مادی، کشف نخستین پیکره سنگی دوره مادها، فرهنگ سفال آلویی، تدفین های شگفت باستانی و سفالینه های زیبا و ... از جمله ویژگی های باستانی این شهرستان به شمار می روند. به نظر کارشناسان، این یافته های باستانی نقش مهمی در بازسازی و روایت گوشه های پنهانی از تاریخ پرافتخار ایران را دارند.

به دیگر سخن، منطقه نظرآباد که امروزه ناشناخته مانده، در گذشته یکی از مناطق پراهمیت باستانی واقع در منطقه فرهنگی جنوب کوه های البرز تا اصفهان بوده است. تحقیقات اخیر باستان شناختی نشان می دهد که کهن ترین و گسترده ترین حوزه های فرهنگی و تمدنی ایران نه به حوزه هایی مثل «سیلک کاشان» بلکه به منطقه «ازبکی» واقع در این شهرستان تعلق دارد. 

بی تردید نام شهرستان «نظرآباد» که دارای ویژگی های ارزشمندی در عرصه های تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و اقتصادی است، بیان کننده اوصاف این شهرستانامامزاده ابوالحسن شهرستان نظرآباد - از آثار ملی ایران آباد و زیبا نیست و پسوند «آباد» مانع از بازتاب این ویژگی ها در اذهان هموطنان گرامی می شود. در سال های اخیر خواست فراگیر شهروندان به ویژه نخبگان و جوانان مبنی بر تغییر نام شهرستان باعث گردید که در مهرماه 1387 «کمیته مطالعاتی تغییر نام شهرستان نظرآباد» زیر نظر فرماندار محترم آغاز به کار کند. اعضای حقیقی این کمیته دوازده تن از کارشناسان و مؤلفان رشته های ادبیات، تاریخ، باستان شناسی، جغرافیا، روان شناسی، حقوق و ... در دو مقطع دکتری و کارشناسی ارشد هستند.

کمیته مورد اشاره پس از اطمینان خاطر از اتفاق نظر اهالی شهرستان بر تغییر نام که از طریق اجرای نظرسنجی علمی آشکار خواهد شد، تعدادی نام را براساس ضوابط مندرج در «آیین نامه نامگذاری شهرها، خیابان ها، اماکن و مؤسسات عمومی مصوب سال 1375 شورای عالی انقلاب فرهنگی» به فرمانداری پیشنهاد خواهد کرد. آن اسامی بایستی به تأیید شورای فرهنگ عمومی شهرستان (متشکّل از نهادهای فرهنگی و اجتماعی به ریاست امام جمعه محترم) برسد. پس از آن فرمانداری براساس «قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوّب سال 1362 و آیین نامه اجرایی آن» اسامی مورد توافق را برای تصویب نهایی به وزارت کشور ارسال خواهد کرد.

ضوابط و معیارهای تغییر نام شهرستان نظرآباد از نظر کارشناسان و پژوهشگران عضو این کمیته مطالعاتی به شرح ذیل است: 1- نگاه ویژه به مختصات و اوصاف دینی، تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شهرستان در گزینش نام جدید؛2- رعایت تناسب اسم و مسمّا؛ 3- انتخاب نامی رسا، کوتاه و روان؛ 4- انتخاب نامی که باعث ایجاد روحیه افتخار ملّی و حماسی و انبساط خاطر و تلطیف اخلاقی و عاطفی اهالی و بیانگر غنای فرهنگ اسلامی و ایرانی باشد؛ 5- توجه ویژه به اسامی پیشنهادی اهالی که از طریق نظرسنجی جمع آوری خواهد شد.

اسامی کارشناسان عضو کمیته مطالعاتی تغییر نام شهرستان نظرآباد به ترتیب الفبا: حسین باحقیقت: فرهنگی و کارشناس ارشد تاریخ / حمید بذرپاچ: دانشجوی دکتری حقوق و مدرس دانشگاه / محمد رضا ربانی: فرهنگی و کارشناس ارشد جغرافیا / ذکرالله زنجانی: کارشناس ارشد باستان شناسی، عضو گروه کاوش در محوطه باستانی ازبکی و نویسنده کتاب «شناسنامه تاریخی ساوجبلاغ» / علیرضا عزیزی: کارشناس ارشد جغرافیا و نویسنده کتاب «جغرافیای ساوجبلاغ» / حسین عسکری: کارشناس ارشد حقوق و نویسنده کتاب های «دشتی به وسعت تاریخ» و «کتابشناسی ساوجبلاغ» /اکبر قره داغی: کارشناس ارشد روانشناسی و مدرس دانشگاه / حسین کیا: دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه / مجتبی محتشمی: فرهنگی و کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی / علی اصغر محمدی: کارشناس ارشد حدیث و علوم قرآنی و مدرس دانشگاه / عادل نورزاده: فرهنگی و کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی.


نوشته شده در  شنبه 87/12/10ساعت  7:6 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

بازتاب «تغییر نام» در رسانه ها

 - نخستین خبر از تشکیل کمیته مطالعاتی تغییر نام در ویژه نامه شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد روزنامه کارگزاران (نیمه اول آذر 1387، شماره1) در قالب تیتر اول به چاپ رسید. در آن خبر ضمن گفت و گو با مسوول کمیته، درخواست عمومی شهروندان علّت این اقدام برشمرده شده است.

 - «نظرآباد دنبال نام می گردد» عنوان خبری در روزنامه جام جم ویژه شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد (18آذر 1387) بود که در صفحه 2 آن نشریه به چاپ رسید.

 - بار دیگر روزنامه کارگزاران ویژه شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد (نیمه دوم آذر 1387، شماره 2) در تیتر نخست خود به شرح مراحل حقوقی و اداری تغییر نام به نقل از معاون سیاسی- انتظامی فرماندار شهرستان نظرآباد پرداخت.

 - هفته نامه پیام سپیدار در شماره های 22 (30 آذر 1387) و 24 (30 دی 1387) با چاپ مقاله ای با عنوان «چیستی و چرایی تغییر نام شهرستان نظرآباد» به قلم مسوول کمیته مطالعاتی تغییر نام و درج خبر تشکیل کمیته تغییر نام از قول فرماندار نظرآباد در این رویداد فرهنگی و اجتماعی سهیم گردید.  

 - در سایت اینترنی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز خبری به همّت خبرنگار آن خبرگزاری در شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد از زبان فرماندار نظرآباد درج شده است. تاریخ آن خبر 17 آذر 1387 می باشد. جهت مطالعه این خبر رجوع کنید به: 

http://www4.irna.ir/View/FullStory/?NewsId=255421

نام «بهاران» زیبنده این شهرستان استدکتر یوسف مجید زاده

دکتر یوسف مجیدزاده دارای درجه دکتری باستان شناسی پیش از تاریخ و سرپرست شش فصل کاوش علمی در محوطه باستانی ازبکی شهرستان نظرآباد طی گفتگویی با خبرنگار ما ضمن انتقاد از عدم تناسب نام این شهرستان گفت:«نام نظرآباد، بیان کننده ویژگی های جغرافیایی، طبیعی و تاریخی این شهرستان نیست». دکتر مجیدزاده به همین جهت نام «بهاران» را زیبنده این شهرستان می دانند. از این استاد بازنشسته دانشگاه تهران علاوه بر هشت اثر دو عنوان کتاب نیز درباره نتایج کاوش های باستان شناختی محوطه ازبکی به چاپ رسیده است.


نوشته شده در  شنبه 87/12/10ساعت  6:58 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

نغمه حروف

ای از نظرت مست شده اسم و مسمّا

مجتبی محتشمی

کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی

در زبان فارسی 29 واج هست که شامل 6 مصوّت  و 23 صامت می باشد. این واج ها طبق قواعد ششگانه با هم ترکیب می شوند و هجا یا بخش را می سازند. همجتبی محتشمیجاها یا خود معنی دارند مثل «آب» یا با هجاهای دیگر ترکیب می شوند و تکواژه و واژه را می سازند مثل بهاران که از «ب+ ها + ران» ساخته شده است. تاریخچه و علّت واژه گزینی برای مکان ها، اشخاص و مفاهیم بر ما پوشیده است و شاید بتوان گفت از اسرار خلقت الهی است اما با این حال علمی وجود دارد که کار آن ریشه شناسی لغات است و سعی می کند ساختار و معنی کلمات را توضیح دهد و یا شاید توجیه کند. واژه ها پس از آفرینش به سه نوع (اسم، فعل، حرف) تقسیم شده و البته اسم برای نامیدن است.

بی تردید هر اسمی با مسمّای خود رابطه ای دارد و کشف این رابطه برای ما بسیار هیجان انگیز خواهد بود و خوشایند همچون کشف یک راز بزرگ. و شگفت آن که در آفرینش واژه ها یک نوع شعور و دانش ناخودآگاه باعث شده برای مفاهیم گوناگون از الفاظ و ترنّم خاصی استفاده شود برای مثال به چند مورد اشاره می شود هر چند نمی توان قطعی گفت که هر واج نماینده یک مفهوم است.

 کلماتی که با واج «خ» شروع می شوند اغلب به معانی ناخوشایندی دلالت دارند مانند: خشونت، خشن، خیانت، خار، خائن، خفّت، خفیف، خل، خون، خان، خزان، خرخر، خوره، خیر (نه)، خوف، خر، خفه، خسیس

 کلماتی که با واج «ش» شروع می شوند؛ شیرینند و دل پسند مانند: شیرین، شهد، شربت، شبنم، شاهد، شنگول، شاد، شیوا

 کلماتی که با واج «س» آغاز می شوند یأس و سردی را القا می کنند مانند: سرد، سست، ساکت، سیاه، سنگ، سخت

حال اگر بخواهیم برای یک مکان، شخص و ... اسمی انتخاب کنیم گذشته از توجه به مفهوم عمیق آن، به نغمه حروف یا ترنّم اصوات آن نیز باید توجه کنیم یعنی واژه ای را که انتخاب می کنیم یا می آفرینیم باید دارای تناسب و آهنگ دلنشین باشد. به ترکیب های خوش آهنگ ذیل دقت کنید: 1- علی علوی، 2- سیروس شمیسا، 3- روستای ایستا، 4- فرهنگ برهنگی، برهنگی فرهنگی

شاعران فارسی نیز از آرایه نغمه حروف یا واج آرایی، فراوان استفاده کرده اند و در این میان مولوی، شاعر نامدار قرن هفتم را می توان یکّه تاز عرصه واج آرایی نامید. واج ها و کلمات در دست مولانا چون موم نرمند و او با خشن ترین و زمخت ترین کلمات توانسته بهترین و بلندترین مفاهیم را عرضه کند. اینک به چند نمونه اشاره می شود:

1- تکرار واج «خ» و «ز» که القا کننده مفهوم خزان و خش خش برگ های پاییزی است:

خیزید و خز آرید که هنگام خزان است    باد خنک از جانب خوارزم وزان است (منوچهری)                                                                                   

2- تکرار واج «س» که القا کننده یأس و سردی است:

صدای سنگین سکوت در سرسرا پیچیده بود.

کو سوسن و کو نسترن؟   کو سرو و لاله و یاسمن 

کو سبزپوشان چمن؟   کو ارغوان کو ارغوان؟

3- تکرار واج «ل» و «و» کلمه ولی و ولایت را به ذهن متبادر می کند:

به حق آنکه در این دل به جز ولای تو نیست    ولی او نشوم کاو ز اولیای تو نیست

حالا نوبت شماست اگر بخواهید برای یک مکان مثلا" یک شهرستان، اسمی انتخاب کنید با توجه به تمام ویژگی های بارز آن شهر و توجه به معنی و مفهوم و توضیحاتی که در مورد آهنگ حروف دادیم آن اسم چه خواهد بود؟ شهرستان...


نوشته شده در  شنبه 87/12/10ساعت  6:51 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

چرا با تغییر نام موافقم

 حسین کیا

دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه 

موضوع دکتر حسین کیااسم و مسائل مربوط به آن امری است جذاب و دیرین و همزاد بشر، چنانکه در قصه آفرینش آدم نیز یکی از دلایل برتری آدم بر فرشتگان آگاهی آدم از اسمایی بود که خداوند بدو آموخته بود. بی گمان بخش عمده ای از موجودیت و هویت فرهنگی و اجتماعی هر شخص و مکانی در گرو نامی است که بر آن نهاده می شود و عدم تناسب و هماهنگی میان اسم و مسمّا باعث بروز مشکلاتی خواهد شد چنانکه برای ما با نام شهرستانمان ایجاد شده است. به قطع و یقین می توان گفت همگان به نام خود و نام اشیا و اماکن اطراف خود اهمیت داده به آن توجه و حساسیت نشان می دهند و ضرورت انتخاب نام زیبا و برازنده برای هر شخص و مکان بدیهی تر از آن است که بخواهیم دلیلی برای آن اقامه کنیم. به عقیده من نام شهرستان نظرآباد زیبنده و برازنده و در بر گیرنده مجموعه ویژگی های چشمگیر و متنوع این شهرستان نیست و مصداق دقیقی است برای اسم بی مسمّا. اگر به ویژگی های بارز این شهرستان نگاهی گذرا نیز بیندازیم در خواهیم یافت که نامی نامتناسب بر آن نهاده شده و این ظلمی است آشکار در حق مردم این شهرستان. اما این ویژگی ها که به نظرم هر کدام از آنها به تنهایی می تواند دلیل موجهی برای نام جدید برای شهرستان و البته مایه مباهات و تفاخر باشد، چیست؟

آنچه در نگاه اول به هر سرزمینی به چشم می آید چشم انداز طبیعی و اقلیمی آن میحط است. خوشبختانه شهرستان نظرآباد با توجه به موقعیت جغرافیایی آن یافته های باستانی شهرستان نظرآبادکه از آب و هوایی معتدل و زمینی حاصلخیز سود می برد همیشه از موهبت الهی باران برخوردار بوده و همین باعث شده شاهد دشت های سرسبز و درختان و باغ های انبوه و زیبایی در منطقه باشیم که یکی از ویژگی های بارز و اصلی منطقه به شمار می آید. به طور طبیعی و البته منطقی این خاصیت اقلیمی باعث رونق و گسترش کشاورزی شده که به عقیده من عنصر غالب و اصلی شهرستان است و با نگاهی به نام خانوادگی ساکنان قدیمی منطقه مانند خرمن بیز، کشت پور، اصل فلاح و ... که در اکثر آنها عنصری از عناصر کشاورزی وجود دارد این امر قابل اثبات است.

ویژگی مهم شهرستان که تا چندی پیش نامکشوف بود و در این چند سال به همت باستان شناسان نقاب از چهره گشوده قدمت تاریخی شهرستان و کشف منطقه باستانی موسوم به تپه ازبکی است که نه تنها افتخاری برای شهرستان بل مایه تفاخر تمامی ایران زمین است. علاوه بر این قدمت روستاهایی همچون نجم آباد، نوکند، تنکمان، فیروز آباد و ... حکایت از دیرینگی این مرز و بوم دارد. گرایش شدید مذهبی مردم شهرستان نیز از ویژگی های قابل اعتنای این منطقه محسوب می شود. وجود چهره های بر جسته ای همچون آیت الله نجم آبادی و آیت الله قارپوزآبادی و علاقه مردم به انجام شعائر و مراسم های مذهبی شاهدان صدقی بر این مدعایند. ویژگی دیگر قابل ذکر شهرستان تکلّم اکثر ساکنان شهرستان به زبان آذری است. وجه صنعتی و امنیت اجتماعی شهرستان نیز از ویژگی های در خور اعتنا و قابل ذکر در این منطقه هستند.

به نظرم موارد مذکور اهم ویژگی های شهرستان محسوب می شوند هر چند می توان مواردی دیگر نیز بر آنها افزود. اما هیچ کدام از موارد یاد شده نیز در نام این شهرستان لحاظ نشده است و متأسفانه این نام هیچ بار فرهنگی و اجتماعی ندارد و تا آنجا که اطلاع دارم در هیچ یک از کتب تاریخی و جغرافیایی نامی از آن ذکر نشده است. علاوه بر این امروزه پسوند آباد در اسامی اماکن افاده معنی روستا و آبادی می کند حال آنکه سخن از شهرستانی بزرگ و شهری چون نظرآباد است. به هر حال تمام تلاشی که تاکنون برای یافتن وجه تسمیه این شهرستان شده ره به جایی نبرده و دلیلی قانع کننده نیز برای حفظ نام فعلی ارائه نشده است. با توجه به مطالب گفته شده پسندیده و البته ضروری می نماید که نامی در خورد و زیبنده این شهرستان با تمام ویژگی های خاص آن انتخاب شود.     


نوشته شده در  شنبه 87/12/10ساعت  6:43 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

هم موافقم هم مخالف!

مهرداد کورش نیا

نویسنده و کارگردان تئاتر

درخصوصمهردا کورش نیا تغیر نام شهرستان نظرآباد که نامش را از شهر نظرآباد وام گرفته چند صباحی است که بحث در بین موافقان و مخالفان تغییر این نام درگرفته است و چون بحث تغییر نام نظرآباد در میان است و نام نظرآباد در حال حاضر هم بروی شهر و هم بروی شهرستان قرار دارد باید تغییر نام این مکان را با دلایل متقن و مختلفی  مورد بررسی قرار داد نه حذف اسم نظرآباد با سلیقه و نظر شخصی افراد. از این رو من دلایل خود را در دو بخش موافقم و مخالفم مطرح می کنم باشد که مفید و موثر در این موضوع باشد.

با تغییر نام شهر نظرآباد مخالفم: چرا به نام احتیاج داریم؟ برای هویت بخشیدن؟ برای شناسایی؟ برای معرفی؟ و... نظرآباد را از وقتی می شناسیم با این نام به ما معرفی شده. هویت و گذشته این شهر با این نام عجین است و در تمام مکتوبات و اسناد و یادها با این نام حک و ثبت شده. حال چرا باید نامش را تغییر داد ؟ دوستی می گفت چون اینجا وقتی از روستا به شهر تبدیل شد و رو به پیشرفت قرار گرفت این نام تداعی کننده یک روستاست تا شهر و بازدارنده است برای پیشرفت شهر. مزید اطلاع دوستان این چنینی باید عرض کنم در هیچ جای دنیا برای پیشرفت و توسعه و آبادانی و ترقی با تغییر نام اتفاق نیفتاده بلکه با تغیرات بنیادین مانند فرهنگ سازی برای ارتقا مدنیت و شهر وندی. توسعه اقتصادی شهر. پاکیزگی و نظام مندی قوانین شهر و بخصوص حضور شهروندان آگاه و فرهیخته به هویت و روند رو به رشد یک منطقه کمک می کند . اگر پسوند « آباد» نشانه دهات و فضای غیر مدرن و بی کلاس ... است پس چطور منطقه جنت آباد و سعادت آباد و دارآباد در شمال شهر تهران جزو گران ترین و با کلاس ترین مناطق تهران محسوب می شود و کسی به فکر تغییر نام این مناطق نیفتاده آنهم برای توسعه و پیشرفت و جذب آدمهای متمول بیشتر!!! حتی یوسف آباد و عباس آباد که این آخری حتی استانداری و فرمانداری تهران که متولی تغییر نامند را هم در خود جا داده و از طرفی فکر می کنید با آثار باستانی  یافته شده  از نظرآبادتغییر نام یافت آباد به الاهیه و زعفرانیه شاهد تحول و پیشرفت و رفاه و هجوم سرمایه گذران یافت آباد پیشین خواهیم بود.

 باید یادمان باشد با عوض کردن نام ژیان به بنز هیچ تغییری در طراحی بدنه، قدرت موتور ، سیستم ایمنی و طراحی داخلی ژیان ایجاد  نمی شود و حتی یک ریال به قیمت این ماشین افزوده نمی شود فقط امکانی برای تولید جوک ها و بهانه های استهزا آمیز مخالفان ایجاد می شود. برای توسعه و پیشرفت، ما نیاز به چیز های دیگری داریم که باید درباره آن نداشته ها بحث کنیم و در جستجوی آنها باشیم نه در حذف و تغییر هویت و پیشینه یک منطقه به بهانه توسعه و پیشرفت. و باز یادآوری می کنم در هیچ جای دنیا رسم نیست برای پیشرفت و توسعه نام شهر یا روستای را تغییر دهند و یک شبه دچار پیشرفت شوند مانند آن دسته از تازه به دوران رسیده های که دیروز نامشان را فریدون و ابراهیم و سلیمان انتخاب کرده اند و امروز برای پرهیز از اُمل جلوه کردن نام شان را فری و ابی و سولی صدا می کنند.

با تغییر نام شهرستان موافقم : شهر نظرآباد از بدو پیدایش (یک روستای کوچک تا مرحله شهر یکصد هزار نفری) نام خود را داشت اما شهرستان نظرآباد در چند سال اخیر متولد شد و چون نامی نداشت نام مرکز آن را برویش گذاشتند مانند سنّت بعضی از مردان ایرانی در گذشته که وقتی اولین پسرشان بدنیا می آمد همسرشان را با نام پسر  صدا می کردند... به هر حال شهرستانی متولد شده که جغرافیای آن فراتر از یک شهر است و تاریخ و هویت و پیشینه این شهرستان فقط به نظرآباد خلاصه نمی شود؛ از نجم آباد با آن پیشینه و تاریخچه و حوزه علمیه و آیت الله نجم آبادی گرفته تا تنکمان و تحصیل کرده هایش و احمدآباد و تپه ازبکی و قریه ها و امام زاده ها و....

انصاف و رفتار صحیح این است که اولا" ما باید نامی برای این شهرستان جوان در تقسیمات کشوری پیشنهاد دهیم که مقبولیت و جامعیتی داشته باشد که مبادا چند صباحی دیگر باز وقت و انرژی و هزینه جوانان و مسئولان این شهرستان برای ناکارآمد بودن این نام صرف تغییر مجدد آن شود: الف) نامی که معرّف هویت فرهنگی، تاریخی و اجتماعی منطقه باشد. ب) نامی که معرّف ویژگی های جغرافیایی منطقه باشد. ج)این نام تداعی کننده کل منطقه باشد نه بخشی از شهرستان. د) نامی که به لحاظ آوا و بیان، صوت مناسبی داشته باشد. ترجیحا" از نام های با سیلاب کمتر (مانند رشت یک سیلابی، کرج دو سیلابی در مقابل نظرآباد که چهار سیلابی است) استفاده کنیم. به عنوان مثال یک پیشنهاد می تواند نامی مانند «مهردشت» باشد که از طرفی تاکید بر روی دشتی بودن جغرافیای این شهرستان دارد و از طرفی واژه مهر نشانه ای دیگر برای عطوفت و همدلی مردم این دشت است که در در سالیان اخیر میزبان اقوام مختلفی در کنار هم بوده است و البته دو سیلاب هم بیشتر ندارد.

 مبانی زبان شناختی واژه گزینی درست

عادل نورزاده

کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی

بدون تردید، گزینش یک واژه خوب و با مسمّا برای هر پدیده ای و به ویژه برای نام یک شهرستان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، زیرا که آن واژه باید عادل نورزادهبیانگر ابعاد گوناگون آن شهرستان از نظر ویژگی های فرهنگی ،تاریخی، اقلیمی، جغرافیایی و موارد دیگر باشد. اما از نظر زبان شناسان، علاوه بر این موارد، یک واژه مناسب واژه ای است که ویژگی های دیگری هم دارد.

اولا" آن واژه، از نظر تلفظ و نحوه ادای آن باید آسان باشد. مثلا" بهتر است که آن واژه دارای سیلاب ها یا بخش های کمتر یعنی یک، دو یا حداکثر سه بخش باشد. برای نمونه، بیشتر شهرهای بزرگ ایران مانند تهران، تبریز، شیراز، مشهد، اهواز، ایلام، ساری، سمنان، زنجان، یاسوج و... دارای دو سیلاب و شهرهایی مثل رشت، قم، لار، یزد، ری، خوی، شوش و بم دارای یک بخش هستند. این مثال ها حاکی از کم بودن تعداد سیلاب های نام شهرها و آسان بودن تلفظ آنها است. ثانیا" معنای صریح (denotative) آن اسم باید روشن و شفاف باشد. به عبارت دیگر آن معنایی که در فرهنگ لغت زبان مورد نظر آمده است، به سهولت برای شنونده و بیننده قابل درک و فهم باشد. ثالثا" آن واژه باید دارای معنای ضمنی ((connatative باشد. منظور از معنای ضمنی یک کلمه عبارت است از تصورات، ایده ها و احساسات و عواطفی که همراه آن واژه تداعی می شود. به عنوان مثال در زبان انگلیسی هر دو کلمه skinny و slender از نظمحوطه باستانی ازبکی شهرستان نظرآبادر معنای صریح، معنای مشابه یعنی «لاغر» دارند. اما در معنای ضمنی متفاوت هستند.skinny (لاغر مردنی) تداعی کننده معنای منفی است ولی slender (لاغر زیبا) بار معنایی مثبت را به دنبال خود دارد.  

بنابراین در انتخاب نام شهرستان باید دقت لازم را داشت که آن واژه دارای تلفظ آسان، سیلاب کمتر، معنای صریح خوب و نهایتا" تداعی کننده احساسات و عواطف مناسب که در شأن نام آن شهرستان و ساکنان آن باشد. با در نظر گرفتن این مؤلفه های زبان شناختی احتمال می رود که واژه برگزیده بتواند در کوتاه مدت در وهله اول در سطح شهرستان و به دنبال آن در سطح کشور جای خود را پیدا کرده و بالاخره بر شناخته شدن شهرستان نظرآباد کمک کند.


نوشته شده در  شنبه 87/12/10ساعت  6:35 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

   1   2      >

فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<