سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی 

 «ساوجبلاغ پژوهی» با ما نفس به نفس، پیش آمده است

ساوجبلاغ، نامی است که از همان روزهای اوّل کودکی، پیوسته با من و شما که مقیم این دیار هستیم هست و با ما می بالد و قد می کشد. به همین میزان، هر آن چیزی هم که با آن پیوند دارد هم با ما می بالد و قدم یکشد. در فضای مجازی که این سال ها تمام روزنه های زندگی روستایی و شهری جهان را فرا گرفته است «وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی» هم با ما نفس به نفس، پیش آمده است. جایگاه این وبلاگ البته فقط به دلیل پرداختنش به زادگاه ما نیست از این بابت هم هست که به یک رسانه تمام عیار در این دیار، تبدیل شده است. این درگاه مجازی اگر چه نگاه و تلقی حسین عسگری به این دیار و موضوعات ریز و درشت آن است اما صرفاً جایگاهی منحصر به فرد برای حسین عسگری نیست و به تناوب از دیگران و برای دیگران در آن، نوشته و تاییدیه و ردیه می بینیم. ساوجبلاغ پژوهی از سال 1386 دیده به دنیای مجازی برگشوده و بیش از  950 مطلب درباره ساوجبلاغ از زوایای گونه گون، ارایه کرده است.

ساوجبلاغ پژوهی پس از اخذ مجوز از ستاد ساماندهی سایت های ایرانی برای شرکت در بخش وبلاگ نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال پاییز 1392 دعوت شد. ساوجبلاغ پژوهی در سال های آغازین فعالیت، به گستره ساوجبلاغ و طالقان و نظرآباد می پرداخت اما پس از تفکیک شهرستان طالقان، پرداخت به ساوجبلاغ تاریخی، مبنای کار قرار گرفت. ساوجبلاغ تاریخی یا ساوجبلاغ فرهنگی را باید در پهنه دشت قزوین بازشناخت .هرچه در این درگاه مجازی با ما در میان نهاده شده باید حتماً به نحوی با این پهنه تاریخی  فرهنگی در ارتباط باشد (اسماعیل آل احمد).

- نشر نخست این یادداشت در: ماهنامه فراز البرز، ش 1، مهر 1394، ص 8.


نوشته شده در  یکشنبه 94/7/19ساعت  6:10 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

وبلاگ نویسان، ضعف رسانه های استان البرز را جبران می کنند 

تاریخ انتشار: 6 اردیبهشت 1394 - 14:38 / کد خبر: 228447

 روایت نو: باشگاه وبلاگ نویسان استان البرز

*** در ابتدا لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چند سال دارید و در چه رشته ای تحصیل می کنید؟ تاکنون چه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی داشته اید؟ 

- بنده حسین عسکری متولّد اول فروردین 1353 در شهر نظرآباد از توابع استان البرز و این روزها مشغول تدوین رساله در مقطع «دکتری رشته مدیریت راهبردی دانش» هستم. نگارش کتاب های «کتابشناسی ساوجبلاغ»، «نقدِ دل: گفت و گو با دکتر یوسف فضایی»، «دشتی به وسعت تاریخ: نگاهی جامع به شهرستان نظرآباد» و «روستای ایستا: پژوهشی درباره اهل توقّف در طالقان» و حدود صد مدخل در دایره المعارف تشیّع و تعدادی مقاله در مطبوعات از جمله فعالیّت های فرهنگی بنده است. این روزها در حال آماده سازی کتاب «دانشنامه نام آوران ساوجبلاغ» برای چاپ هستم. در این کتاب زندگی و آثار حدود 210 تن از مشاهیر این منطقه معرفی شده است ادامه مطلب...

نوشته شده در  یکشنبه 94/2/6ساعت  4:51 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی

انتقادی که می توان از این وبلاگ کرد

خانم اروجی مسئول انجمن علمی حقوق دانشگاه پیام نور شهرستان نظرآباد طی مطلبی که در 5 خرداد 1391 در وبلاگ انجمن به نشانی http://ahoghogh.blogfa.com/ منتشر شده، «وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی» را معرفی و نقد کرده است. از توجه ایشان به مقوله وبلاگ نویسی در شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد سپاسگزاریم.

نقد وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی...

نوشته شده در  شنبه 91/3/6ساعت  5:48 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 تقی سیفی زاده

کاهش بحث های چالشی در وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی

تقی سیفی زاده عکاس جوان نظرآبادی است که هم اکنون دبیر اجرایی کانون فیلم و عکس شهرستان نظرآباد و مدیریت باشگاه عکاسان البرز را عهده دار است. برای آشنایی با فعالیت های کانون فیلم و عکس رجوع کنید به وبلاگhttp://kapfin.blogfa.com / سیفی زاده یادداشت زیر را از طریق رایانامه به وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی ارسال کرده است. جهت آگاهی بیشتر از فعالیت های هنری ایشان نگاه کنید به http://seifizade.photoblog.ir/ این وبلاگ ضمن سپاس از ابرازنظر ایشان، از نظرات فرهنگی دیگر خوانندگان گرامی هم استقبال می کند.

* * * * *

با سلام. جناب آقای عسگری. با توجه به شخصیت نقدپذیرتان و همچنین اعتباری که در شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد به ویژه در بین فعالان فرهنگی و اهل قلم دارید، خوشبختانه  وبلاگ شما به صورت وبلاگی مرجع برای این دو شهرستان درآمده و از این بابت خرسندم که شما سکاندار این حرکت فرهنگی می باشید. اما پیشنهادی داشتم در جهت پویایی بیشتر این پایگاه اینترنتی. نوشته ها و  مقالات تاریخی شما از شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد بسیار جامع است و مورد استفاده قرار می گیرد. اما همانطور که در برخی از پیام های وبلاگ دیده اید، بحث های چالشی که در حوزه فرهنگ و هنر داشته اید توانسته ارتباط مخاطبان و تعاملشان با یکدیگر در این وبلاگ را تنگاتنگ کرده و به سمت و سویی می رفت که از دل این نوشته ها و نظرات نکات ریز و مهمی دستگیر می شد. من در همین جا یک پیشنهاد برای شما و یکی دیگر هم برای مخاطبانتان - که دارند این پیام را می خوانند - دارم. اول به شما توصیه می کنم که در کنار مطالب تاریخی و پژوهشی کمی هم به مسایل فرهنگی و تعاملی بپردازید و به نحوی اعضا را به چالش و شرکت در بحث ها و نظرات بکشانید و نکته دیگر اینکه شما به کرار در این وبلاگ از مخاطبان خواسته اید که در ارایه نظرات و مقالات و دلنوشته های خود اهتمام ورزند پس بجاست که مخاطبان از حالت مصرف کننده درآیند و با ارایه نظرات مختلف خود وبلاگ «ساوجبلاغ پژوهی» را به صورت وبلاگی پویا و وزین درآورند که بیش از پیش مایه مباهات اندیشمندان این عرصه و اعتبار آن در بین اهل قلم و اهل تفکر گردد. موفق باشیم.


نوشته شده در  پنج شنبه 91/1/31ساعت  7:27 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 چرا تعصّب و نگاه ناسیونالیستی؟!

• پیام آقای محمدعلی صالحی: با سلام، این هنرمندان شاعر و خوشنویس طالقانی هستند با فرهنگ و جغرافیای متفاوت با ساوجبلاغ (یکشنبه 29 دی 1387).

1- جمله فوق نظر متعصّبانه و غیر فرهنگی یک همشهری طالقانی به مطلب «برگی از افتخارات فرهنگی شهرستان ساوجبلاغ» در وب نوشت «ساوجبلاغ پژوهی» است که بهانه نگارش این یادداشت کوتاه شد. ماجرا از این قرار است که این وب نوشت از حدود یک سال و نیم پیش با هدف آشنایی علاقه مندان به فرهنگ و هنر «ولایت ساوجبلاغ» شامل دو شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد راه اندازی شد. به این دلیل در پیشانی این وب نوشت عنوان «ساوجبلاغ پژوهی» حک شده که منطقه ساوجبلاغ تا سال 1368 از توابع شهرستان کرج بود تا اینکه در 21 تیر 1368 هیات وزیران جمهوری اسلامی ایران طی مصوبه شماره 49140 با تشکیل شهرستان ساوجبلاغ به مرکزیت هشتگرد موافقت کرد. در 11تیر 1374 وزارت کشور، ایجاد بخشی با عنوان نظرآباد را با چهار دهستان به مرکزیت شهر نظرآباد به هیات وزیران پیشنهاد داد که دولت با تشکیل این بخش به عنوان سومین بخش شهرستان ساوجبلاغ در کنار دو بخش مرکزی و طالقان موافقت کرد. از دیگر سو در سال 1380 با تصویب هیات دولت، بخش های چندار و چهارباغ در شهرستان ساوجبلاغ ایجاد گردید.

2- هرگاه در این وب نوشت از ساوجبلاغ سخن گفته می شود، منظور نویسنده همان محدوده فعلی جغرافیایی شهرستان ساوجبلاغ شامل طالقان و سه بخش دیگر است. هیچ کس تردیدی در این ندارد که طالقان یکی از بخش های فرهنگی و تاریخی شهرستان ساوجبلاغ است که افتخارات بسیاری را برای همه این شهرستان 2253 کیلومتر مربعی به ارمغان آورده است.

3- نگارنده این سطور در مطبوعات و نشریات فرهنگی به ویژه دوره 77 شماره ای تصویر ساوجبلاغ (نخستین نشریه شهرستان ساوجبلاغ) وطالقان دیگر آثار مکتوب شامل سه کتاب و مقالاتی در دایره المعارف تشیع جلدهای 11و 13 مشتاقانه به معرفی بسیاری از مشاهیر و ویژگی های مذهبی و تاریخی منطقه طالقان پرداخته است. این مداومت به اندازه ای بوده است که برخی گمان می کنند که بنده هم طالقانی ام. به طور نمونه مقاله ای بدون ذکر منبع در وبلاگ شما به نشانی http://taleghan1.blogfa.com درباره مرحوم جلال الدین عنقای طالقانی (احیاگر سلسله عرفانی اویسیه) درج شده است. آن مقاله کوتاه که در جلد یازدهم دایره المعارف تشیع، صفحه 505 به چاپ رسیده، یکی از نوشته های بنده درباره فرهنگ طالقان است. ای کاش به جای این همه تعصّب عاری از منطق، مقداری به مساله مهم حقوق معنوی آثار دیگران (کپی رایت) توجه می کردید.

4- بنده در فعالیت های ناچیز پژوهشی خود سعی کرده ام که همه ابعاد شهرستان ساوجبلاغ را مورد دقت قرار دهم. به شدت از نگاه ناسیونالیستی به مسائل فرهنگی بیزارم. چرا که این نگاه را اندیشه سوز و ضد تعالی می دانم. جان کلام این که بر اساس تعالیم آسمانی مکتب اهل بیت علیهم السلام، یکی از مقیمان آتش، متعصبان هستند (حدیثی از حضرت امام علی علیه السلام، کتاب خصال شیخ صدوق، ج1، ص325).

5- دوست نادیده ام چرا شما سعی می کنید که افتخارات ماندگار منطقه طالقان را فدای اندیشه زودگذر تقسیمات معیوب و غیر فرهنگی فعلی نمایید. چرا علاقه مند نیستید که جوان ساوجبلاغی در بخش های چندار، چهارباغ و مرکزی و یا شهرستان نظرآباد هویت فرهنگی خود را در سایه چهره های ماندگار خطه طالقان همانند جلال احمد، درویش عبدالمجید طالقانی، آیت الله سیدمحمود علایی طالقانی، شیخ مرتضی دیزانی و ملا نعیمای طالقانی تعبیر و تفسیر نمایند. آیا شما می دانید که در سراسر دو شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد، استاد دکتر حکمت الله ملاصالحی (پایه گذار دانش فلسفه باستان شناسی در ایران) در بین نسل جوان محبوبیت فراوانی دارد. برگزاری شکوهمند مراسم نکوداشت استاد در 27 تیر 1381 در شهر هشتگرد (مرکز شهرستان ساوجبلاغ) دلیلی بر میزان این محبوبیت است. آیا مگر آنها نمی دانند که استاد ملا صالحی زاده روستای گوران طالقان است. باعث تعجب نویسنده این وبلاگ است که چرا شما اصرار دارید که این چهره های ملی و فرا ملی را در قالب تنگ نگاه متعصبانه خود و در جغرافیای محدود منطقه طالقان اسیر نمایید.

6- در حلقه دوستان فرهنگی و اهل قلم بنده، طالقانی ها بهترین ها هستند: استاد فرهیخته جناب آقای دکتر ملاصالحی که حق استادی بر بنده دارد، آقای اسماعیل آل احمد (از فضلای اهل قلم مقیم قم)، آقای اسماعیل یعقوبی (نویسنده کتاب آشنایی با مشاهیر طالقان)، آقای بهروز محمدبیگی (مؤلف و رئیس پژوهشکده طالقان شناسی)، آقای سید محمدحسین میرابوالقاسمی (نویسنده کتاب طالقانی فریادی در سکوت).  سخن پایانی این که رابطه فرهنگی اهل قلم ساکن در منطقه دشت شهرستان ساوجبلاغ با اهالی فرهیخته طالقان همیشه نیکو و صمیمانه بوده است. امیدوارم که جنابعالی هم با دست کشیدن از این نگاه ناسیونالیستی، افتخار دوستی خود را نصیب ما هم فرمایید.   


نوشته شده در  جمعه 87/11/11ساعت  6:42 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]