سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

آیین بزرگداشت استاد جعفر والی در فرهنگسرای امام علی علیه السلام شهرستان ساوجبلاغ برگزار می‌ شود. موسسه فرهنگی هنری سیمای شباب البرز با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوجبلاغ، مراسم یادبود استاد والی را برگزار می ‌کند. استاد والی کارگردان تئاتر، بازیگر و فیلم‌ نامه‌ نویس ساوجبلاغی که به علت بیماری ریوی 18 آذر در بیمارستان بستری بود، صبح روز  27 آذر 1395 دارفانی را وداع گفت. مراسم یادبود شادروان والی سه شنبه  7 دی با حضور هنرمندان، مسئولان و پیشکسوتان عرصه هنر از ساعت 15 الی 17 در فرهنگسرای امام علی (ع) واقع در شهر هشتگرد برگزار می‌ شود.

استاد جعفر والی هنرمند نامدار ساوجبلاغی درگذشت 


نوشته شده در  یکشنبه 95/10/5ساعت  6:28 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 شادروان ناصر اسماعیل‌زاده - متولد شهرستان نظرآباد در استان البرز -  دستیار کارگردان و برنامه‌ریز سینما و تلویزیون

 و ناگهان چقدر زود دیر می شود

شادروان ناصر اسماعیل‌زاده - متولد شهرستان نظرآباد در استان البرز - دستیار کارگردان و برنامه‌ریز سینما و تلویزیون بود و افسوس که در سن جوانی درگذشت. هر بار که آن هنرمند نازنین و با اخلاق را در شهر نظرآباد می دیدم، لبریز از «امید» و «زندگی» بود و ایده هایی برای توسعه فرهنگ و هنر شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد داشت. در چند سال اخیر، فعالیت های هنری اش را در پایتخت متمرکز کرده بود و کمتر به زادگاه خود می آمد مگر برای دیدن خویشاوندانش. متاسفانه این هنرمند جوان روز دوشنبه 5 مهر 1389 بر اثر حادثه تلخ تصادف، به عالم باقی شتافت. مرحوم اسماعیل‌زاده دستیار کارگردان و برنامه‌ریز فیلم‌هایی چون «استخوان»، «شوک»، «زخم شانه‌ حوا» و... است. پیکر او در آرامستان شهر نظرآباد به خاک سپرده شده است. چقدر خوب است که با نامیدن خیابانی در شهر نظرآباد به نام «ناصر اسماعیل زاده»، قدردان خدمات هنرمند جوان شهرمان به سینمای ایران باشیم.

سعید توانا برادر همسر مرحوم اسماعیل زاده در سال 1389 طی گفت و گویی با خبرگزاری فارس درباره چگونگی مرگ ناصر گفت: «با اتمام کار پروژه «سرزمین من چه سرسبز بود» پس از دو روز ناصر اسماعیل‌زاده به همراه تعدادی از عوامل با خودرویی از مشهد عازم تهران می‌شوند، راننده پس از آن که احساس خستگی و خواب آلودگی می‌کند جای خود را با یکی از سرنشنیان عوض می‌کند. سرعت ماشین بالا بوده و راننده نتوانسته است ماشین را کنترل کند و ماشین به داخل باغی پرتاب می‌شود. در اثر این سانحه، ناصر اسماعیل زاده و دیگر سرنشینان مجروح شده و پس از سه ساعت و نیم می‌توانند به اورژانس خبر دهند که ابتدا به بیمارستان امدادی سبزوار منتقل شده و از آنجا به بیمارستانی در مشهد منتقل می‌شود. خون در ریه‌های اسماعیل زاده جمع شده و تمام بدنش خرد شده بود و در کما بود که پس از شش روز در بیمارستانی در مشهد دارفانی را وداع گفت.»


نوشته شده در  پنج شنبه 91/4/22ساعت  12:36 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

تابلوی «روستای پاژ» اثر منصور وفایی

شاگرد استاد نجم آبادی، نقاش روستای فردوسی است

استاد علی اکبر (مصطفی) نجم آبادی (متولد سال 1278 خورشیدی) از شاگردان نامدار شادروان کمال الملک است. ایشان با سپری کردن تحصیلات مقدماتی به مدرسه صنایع مستظرفه رفت و به آموختن نقاشی پرداخت سپس به دبیری نقاشی در دبیرستان های تهران همت گمارد و بیش از 50 سال به تدریس ادامه داد و شاگردانش ارزشمندی تربیت کرد در آثارش شیوه استادش محمد غفاری (کمال الملک) را ادامه داد و از ارکان استحکام بخش مکتب رئالیسم کلاسیک محسوب می شود. از آثار وی کپی کارهای رامبراند رافائل و کمال استاد منصور وفایی، از آخرین بازماندهای نقاشی قهوه خانه ایالملک است که بدین جهت میان شاگردان صنایع مستظرفه متمایز بود. از جمله شاگردان زنده یاد نجم آبادی، استاد منصور وفایی آخرین بازمانده نقاشی قهوه خانه‌ای و خالق اثر «روستای پاژ» است. تابلوی روستای پاژ که سال‌ها پیش به انجمن همکاری میان ایران و آلمان اهدا شده بود، اکنون از سوی بنیان فردوسی تبدیل به کارت پستال شده است. امسال این کارت پستال که نمای بالای روستای شاهنامه سرا را نشان می‌دهد، در دسترس دوستداران فردوسی قرار می گیرد. سرانجام پس از سال‌ها رفتن تابلوی روستای پاژ از ایران به آلمان، بنیاد فردوسی دست به کار شد و این تابلوی ارزشمند را تبدیل به کارت پستال کرد. امسال این کارت پستال که نمای بالای روستای شاهنامه سرا را نشان می‌دهد، در دسترس دوستداران فردوسی قرار می گیرد. این نقاشی رنگ و روغن را منصور وفایی، از آخرین بازماندگان نقاشی قهوه خانه‌ای 10 سال پیش برای بزرگداشت فردوسی، شاعر بلندآوازه ایران که بخش مهمی از تاریخ این سرزمین را منظوم کرده، کشیده است. این تابلو حدود 4 سال پیش به انجمن همکاری میان ایران و آلمان اهدا شد.

ادامه مطلب

نوشته شده در  پنج شنبه 91/4/8ساعت  1:42 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

استاد جعفر والی بازیگر پیشکسوت و نامدار ساوجبلاغی 

بسیاری چون شما آمدند و رفتند !

استاد جعفر والی - بازیگر پیشکسوت و نامدار ساوجبلاغی - از عدم حمایت از نمایش «ویستک» گلایه کرد و نوشت : «تئاتری‌ها بسیار از این باران‌ها و طوفان‌ها دیده‌اند. بسیاری چون شما آمدند و رفتند، شما هم چند روزی مهمان و مزاحم تئاتر خواهید بود. جعفر والی، بازیگر نمایش «ویتسک» اثر گئورگ بوشنر به کارگردانی ناصر حسینی مهر که پاییز سال گذشته در تالار مولوی روی صحنه رفت، نسبت به عدم حمایت از این اجرا که هنوز هیچگونه پاسخ روشنی ازسوی «مرکز هنرهای نمایشی»، «شورای حمایت» و «خانه تئاتر» دریافت نکرده؛ گلایه کرد.

متن کامل یادداشت استاد والی

نوشته شده در  پنج شنبه 91/3/25ساعت  9:25 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

        

 مهرداد کورش نیا موسس گروه نمایش بهمن ساوجبلاغ

نام «مهرداد کورش نیا» در دو شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد با واژه های «فرهنگ» و «هنر» عجین شده است. جهت دیدن کارنامه هنری ایشان رجوع کنید به: http://www.bahmantheater.com/a1.html آقا مهرداد از دوستان صمیمی استاد جعفر والی (هنرمند نامدار ساوجبلاغی) است به گونه ای که استاد در چندین گفت و گوی مطبوعاتی و سخنرانی در محافل فرهنگی کشور، به این دوستی اشاره کرده است. بنده هم چند سال پیش به همراه گروهی از فعالان فرهنگی، از طریق آقا مهرداد خدمت استاد والی در زادگاهش (روستای ولیان از توابع شهرستان ساوجبلاغ) رسیدم. این چند خط توضیح را نوشتم تا عرض کنم که در روز جمعه 12 خرداد 1391 مطلبی با عنوان «فیلم گاو، بازیگر ساوجبلاغی و امام خمینی (ره)» در وبلاگ «ساوجبلاغ پژوهی» منتشر شد. آقا مهرداد پس از خواندن آن مطلب، توضیحاتی به شرح زیر نوشته است:

  * * * *

 استاد جعفر والی در نمایش «ویتسک» اثر گئورگ بوشنر به کارگردانی ناصر حسینی مهر که پاییز سال گذشته در تالار مولوی روی صحنه رفت.

آن عزیز راهگشا

سلام حسین عزیز. نوشته شما درباره آقای والی و فیلم گاو را خواندم. بسیار خوب و کامل بود. منتها به نظر بنده می توانستی دو مطلب را به این موضوع اضافه کنی. اول آنکه گاو یک داستان از غلامحسین ساعدی بوده که آقای والی آن را برای اجرای تئاتر تنظیم می کند و با موفقیت آن را به صورت تله تئاتر زنده (بدون ضبط شدن) از تلویزیون خصوصی آن دوران در یکی از غروب های چهارشنبه سال 46 با کارگردانی هنری خود و کارگردانی تلویزیونی اسدالله پیمان پخش می کند. استقبال خوب و نقدها و نظرات مثبت بر این پخش تلویزیونی آقای مهرجویی را مجاب می کند که با بازنویسی و تنظیمی جدید آن را برای مدیوم سینما آماده کند. البته با همان عوامل و همان بازیگران برای سینما آن را ضبط می کنند. دوم اینکه این عزیز در سن 79 سالگی هنوز راهگشا و کمک کننده به خیلی از جوانان است؛ نشان آن هم اینکه هنوز یک هفته از برگشتشان از کانادا نگذشته ولی آماده میزبانی از جوانان و عزیزان علاقه مند به تئاتر در خانه مصفایش در باغ قدیمی ولیان است. مهرداد کورش نیا. 13 خرداد 1391.


نوشته شده در  یکشنبه 91/3/14ساعت  9:4 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

گاو فیلمی است ساخته سال 1348خورشیدی به کارگردانی داریوش مهرجویی

استاد جعفر والی بازیگر ساوجبلاغی فیلم گاو 

استاد جعفر والی (متولد 1312 خورشیدی) کارگردان، نویسنده، بازیگر و گوینده گفتار فیلم متن سینما و تلویزیون ایران است. ایشان در یک خانواده اهل روستای ولیان از توابع بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ واقع در استان البرز زاده شد. از جمله فعالیت های سینمایی استاد والی ایفای نقش در فیلم «گاو» است. گاو فیلمی است ساخته سال 1348خورشیدی به کارگردانی داریوش مهرجویی. این فیلم براساس داستان عزاداران بیل اثر دکتر غلامحسین ساعدی و با بازی استاد جعفر والی و دیگران ساخته شده‌ و در جشنواره‌های کن، برلین، مسکو، لندن و لس ‌آنجلس و دیگر نقاط به نمایش درآمده ‌است. در رأی‌گیری منتقدان سینمای ایران در سال‌های 1351 و 1367 و 1378 به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران برگزیده شد. احسان نراقی گزارش می‌کند که محمدرضا شاه پهلوی شخصاً فیلم گاو را دید و پیام آن را نیز دریافت. امام خمینی (ره)  - بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران - نیز گاو را نمونه یک فیلم آموزنده و فرهنگی دانسته بود.

ادامه مطلب...

نوشته شده در  جمعه 91/3/12ساعت  7:8 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

استاد سید حسن میرخانی مشهور به سراج الکتاب

استاد سید حسن میرخانی مشهور به سراج الکتاب

(1291- 1369 خورشیدی)

فرزند سید مرتضی حسینی برغانی، برادر استاد سید حسین میرخانی، شاعر و خوشنویس نامدار ساوجبلاغی و از بنیانگذاران انجمن خوشنویسان ایران


نوشته شده در  سه شنبه 91/1/29ساعت  5:39 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

اثری ماندگار از استاد علی اشرف والی با موضوع امام علی (ع) 

حاصل بیست و یک سال سلوک معنوی بر روی بوم نقاشی

تابلوی فوق، اثر استاد علی اشرف والی (1299 - 1389 خورشیدی) هنرمند نامدار ساوجبلاغی است. ایشان پس از این که در سیزده سالگی امام علی علیه السلام را در خواب می‌بیند، تصمیم به یادگیری نقاشی می‌گیرد، اما 23 سال  بعد توانایی خلق این اثر را پیدا می‌کند. محسن شریفیان از شاگردان این هنرمند نیز بارزترین اثر استاد والی را نقاشی تصویر امام علی (ع) می‌داند که در این تصویر امام علی (ع) قرآن کریم را به دست گرفته و شمشیر را زمین گذاشته است. استاد والی در امضا این اثر هنری 1344 خورشیدی را سال شروع و 21 سال بعد سال 1365 را سال‌ پایان خلق این اثر دانسته ‌است.


نوشته شده در  دوشنبه 90/5/17ساعت  7:6 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

دیوان حافظ شیرازی به خط استاد امیر اصغری، انتشارات یادمان فلسفی، 1384 استاد میرزا محمد رضا کلهر از خوشنویسان نامدار ایرانی (متوفای 1310 قمری)

امیر اصغری؛ خوشنویس وفادار به سنت های مکتب کلهر

روز 25 خرداد 1390 - یک روز مانده به 13 رجب، سالروز میلاد امام علی علیه السلام - مراسم گشایش نمایشگاه خوشنویسی استاد امیر اصغری در فرهنگسرای هنر شهر نظرآباد برگزار شد. نمایشگاهی که میزبان آثار خوشنویسی آقای اصغری از اشعار استاد سید محمدحسین شهریار بود. در آن مراسم آقای حمیدرضا نادری - رییس انجمن خوشنویسان شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد - و بنده سخن گفتیم و آقای فریدون مغانلو هم اشعاری درباره میلاد امام علی علیه السلام قرائت کرد. عنوان سخنرانی بنده در آن مراسم، «سهم شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد در تعالی هنر خوشنویسی ایران» بود که بخشی از آن را در ادامه مطلب بخوانید:

ادامه مطلب...

نوشته شده در  یکشنبه 90/3/29ساعت  6:44 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

  

غلامحسین امیرخانی؛ استاد طالقانی هنر خوشنویسی ایران 

غلامحسین امیرخانی؛ استاد طالقانی  خوشنویسی ایران

استاد غلامحسین امیرخانی در زمستان سال 1318خورشیدی در روستای «شهراسر» طالقان از توابع شهرستان ساوجبلاغ که از دیرباز مهد بزرگان خوشنویسی این مرز و بوم همانند استاد درویش عبدالمجید طالقانی، برادران میرخانی، استاد بوذری و...بوده، به دنیا آمد. در پنج سالگی به همراه خانواده به تهران مهاجرت کرد و تحصیلات ابتدایی را در محله ظهیرالاسلام و بهارستان گذراند و ادامه تحصیلات هم با پذیرش مسوولیت زندگی، به صورت شبانه گذراند. در 18سالگی با مرحوم استاد الاساتید سید حسین میرخانی (خوشنویس نامدار ساوجبلاغی) که آن زمان در انجمن خوشنویسان حضور داشت، آشنا شد و خوشنویسی را که علاقه به آن از کودکی در ضمیرش وجود داشت، به صورت حرفه ای پی گرفت.

جهت مطالعه متن کامل مقاله، اینجا را کلیک کنید.

نوشته شده در  پنج شنبه 89/4/31ساعت  2:8 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]