سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

 نمایش «قرار» بازخوانی انتظار یعقوب است

خبرگزاری مهر: شامگاه یکشنبه 24 آبان 1394 نمایش «قرار» به نویسندگی مهرداد کورش نیا در کرج به روی صحنه رفت. نمایش «قرار» بازخوانی انتظار یعقوب، در مجموعه تئاتر شهر کرج در سالن حافظیه روی صحنه رفت. مهرداد کوروش نیا درباره مضمون این نمایش گفت: نمایش قرار به انتظار و قرار بین پدر و پسری می پردازد که به جبهه می رود و بعد از 29 سال پیکرش به میهن باز می گردد. این نویسنده ساوجبلاغی در ادامه گفت: این نمایشنامه به صورت نقل روایی، از سنت های روایت های شرقی و متون کُتب کهن مقدس روایت می شود. وی گفت: برای آن که بتوانیم 29 سال انتظار را در نمایش 80 دقیقه ای نشان دهیم از تکنیک روایت گری که در کتاب های مقدس، داستان یوسف وجود دارد استفاده کرده ایم به طوری که زمان و مکان سریع در حال تغییر باشد. کوروش نیا در ادامه با اشاره به شیوه ی روایتگری در این نمایش، گفت: این «نمایش نوشت» بخش های عمده ای از ایده های کارگردانی، میزانسن، نور پردازی، طراحی لباس و صحنه را در دل دارد. 

کوروش نیا خاطر نشان کرد: این نمایش ویژگی های نشانه شناسانه و ارجاعات اساطیری از داستان های قدیمی و کهن دارد و خطوط کارگردانی برای مخاطب و عوامل دز بطن نمایشنامه مشخص شده است. وی گفت: نمایش قرار پر از مفاهیم نشانه و رمز و راز برگرفته شده از نشانه ها در داستان یوسف و 40 سال انتظار پدر و پسر است. این کارگردان ادامه داد: در این نمایش بر مفاهیم اساطیری و در فرم رجوع به شکل داستان های شرقی به صورت رمز آلوده دقت شده است. وی گفت: این نمایش بر ایجاد معنا با مفاهیمی مثل آب، خواب و سفر دقت دارد همانطور که در داستان یوسف به چاه می افتد و بعد از بیرون آمدن وارد زندگی جدید زایش دوباره می شود اشاره می کند. کوروش نیا در پایان به برخی دیالوگ های نمایش قرار اشاره کرد.

پدر: میدونی چرا آفتاب طلوع و غروب می کنه

بنیامین: نه

پدر: برای هر کی یه دلیل داره، برای من دلیلش پسرمه، اگه اتفاقات برای این بیفته دیگه آفتاب برای من طلوع نمی کنه

بنیامین: تنها راه زنده موندن فقط معجزه بود و دعا می کردم که زنده بمونم، من ترسیده بودم

در ادامه نبی کوروش نیا کارگردان نمایش قرار گفت: نوشتن نمایشنامه قرار بهانه ای برای بکار گیری ایده های کارگردانی و استفاده از تکنیک روایتگری و تغیر سریع زمان و مکان شد. وی در ادامه گفت: در این نمایش دقت شده است در به تصویر کشیدن رمز و راز نمایشنامه از میزانسن های کوتاه استفاده شود. کوروش نیا در پایان بازیگران این نمایش را رضا رباط زجزی، حمید رضا معدن کن، سعید دشتی، پریسا انوشیروانی و پارسا قره داغی معرفی کرد و گفت: طراحی صحنه این نمایش به عهده مهرداد کوروش نیا، آهنگسازی بر عهده آرش عزیزی، پوستر و بروشور، سجاد قهرمانی پور، گریم، فائزه طاهری است. 

 


نوشته شده در  دوشنبه 94/8/25ساعت  10:11 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]