سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

شناسه خبر: 3748416  - دوشنبه 1 شهریور 1395 - 13:07

کرج - مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه مدیریت دانش با تاکید بر اینکه تجاری سازی هویت اخلاقی و معنوی پزشکی را تهدید می‌کند، گفت: مدتی است که مفهوم تجاری سازی به عرصه پزشکی هم وارد شده است.

دکتر حسین عسکری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه اول شهریورماه روز بزرگداشت ابوعلی سینا و روز پزشک و پنجم شهریور روز بزرگداشت محمد بن زکریای رازی و روز داروسازی است، گفت: این دو مناسبت، فرصتی است برای پاسداشت مقام پزشکان متعهد ایرانی، پزشکانی همانند دکتر محمد قریب که دانش خود را با اخلاق و معنویت درآمیخته اند، آنان اسوه های اخلاق هستند که نامشان در سپهر فرهنگی و علمی کشورمان ماندگار شده است.

مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه مدیریت دانش تاکید کرد: سیاست های مربوط به تجاری سازی دانش، زلزله های عمیقی را در پهنه فرهنگ و دانش جهانی ایجاد کرده است، رام تر کردن اشخاص و توانا کردن آنان برای خدمت بیشتر از جمله این رویدادها است. این پژوهشگر البرزی گفت: تجاری سازی دانش، دارای مبادی معرفت شناختی حس گرا، مبادی هستی شناختی مادی گرا است و در این نگاه، انسان چیزی بیش از حیوانی عاقل و پیشرفته و ابزارساز نیست، در واقع تجاری سازی دانش، برگرفته از نظریه اقتصاد دانش است، مسئله اصلی این نظریه، مالکیت دانش و تولید ثروت از دانش است. وی با تاکید بر اینکه در منطق تجاری سازی، دانش و دانشگاه خدمتگزار بازارهای آزاد اقتصادی و شرکت های تجاری است، گفت: مدت زمانی است مفهوم تجاری سازی به عرصه پزشکی هم وارد شده و آن را با چالش سود انگارانه مواجه کرده است.

عسگری افزود: به دیگر سخن، تجاری سازی پزشکی، هویت اخلاقی و معنوی این دانش و حرفه انسانی را تهدید می کند در این نگاه، پزشک به مثابه تاجر است که در پی سود و سودای صرفاً مادی خود است. وی به شکافتن بخیه چانه کودکی مجروح در یکی از شهرهای استان اصفهان به دلیل عدم پرداخت هزینه درمان اشاره کرد و گفت: این حادثه دلخراش از نتایج هولناک تجاری سازی پزشکی است. این پژوهشگر البرزی گفت: تقویت اصول اخلاقی در بین دانشجویان رشته های مختلف پزشکی و تبیین و مرزبندی های نگاه های تجاری و انسانی به حوزه درمان و سلامت در پژوهشکده های پزشکی از جمله راه حل های مقابله با نگاه سوداگرانه به پزشکی است.

متن خبر در سایت خبرگزاری مهر


نوشته شده در  دوشنبه 95/6/1ساعت  8:7 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]