سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

 

رازی شناسی در تحقیقات تاریخ پزشکی ایران، مدیون پژوهشگر البرزی است

کد خبر: 82641089 (6134167 ( - تاریخ خبر: 1396/6/1 - ساعت ارسال: 13:55

کرج - ایرنا - البرزپژوه و پژوهشگر البرزی گفت که رازی شناسی در تحقیقات تاریخ پزشکی ایران، مدیون تلاش ها و مطالعات پژوهشگر البرزی است. دکتر حسین عسکری روز چهارشنبه اول شهریور 1396 در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به فرارسیدن روز یکم شهریور ماه، روز پزشک افزود: محمّد بن زکریای رازی (درگذشت 313ق) حکیم، طبیب و شیمیدان نامدار ایرانی در اوایل قرن چهارم هجری قمری است. وی با اشاره به اینکه روز پنجم شهریور نیز در تقویم ایران، روز داروسازی و روز بزرگداشت زکریای رازی نامگذاری شده، اظهار داشت: رازی آثار قابل توجّهی درباره پزشکی، شیمی و فلسفه نوشته است. وی ادامه داد: رازی کاشف الکل و جوهر گوگرد (اسید سولفوریک) است و درباره کیهان‌شناسی، منطق و ریاضیات هم نظراتی علمی داشت.

عسکری گفت: دکتر محمود نجم آبادی (متولّد 1282 - درگذشت 1379ش) پزشک، مترجم، روزنامه نگار و نخستین پژوهشگری است که فصل رازی شناسی را در تحقیقات تاریخ پزشکی ایران گشوده است. وی با بیان اینکه او نوه شیخ هادی نجم آبادی روحانی نواندیش دوره قاجار است، افزود: دکتر نجم آبادی پس از تحصیلات پزشکی در دانشگاه تهران و دریافت مدرک دکتری در این رشته، از دانشگاه پاریس دکتری داروسازی گرفت و پس از پایان تحصیل در دانشگاه پاریس، کار خود را در انستیتو پاستور آغاز کرد و از سال 1337 در دانشگاه تهران به تدریس پرداخت.

عسکری ادامه داد: او را پدر تاریخ پزشکی ایران می دانند، نگارش کتاب تاریخ طب ایران و گشودن فصل رازی شناسی در تحقیقات تاریخ پزشکی از دستاوردهای دکتر نجم آبادی است. وی گفت: این پزشک کوشا برای یافتن و معرفی رساله های مختلف محمّد بن زکریای رازی کتابخانه ها و مراکز علمی گوشه و کنار جهان را بررسی کرد که نتایج پژوهش های او به صورت کتاب و مقاله در مجامع علمی بین المللی عرضه شده است. این البرزپژوه با بیان اینکه نجم آبادی به زبان های آلمانی، فرانسوی و عربی تسلّط داشت، اضافه کرد: دکتر نجم آبادی در طول سال ها فعالیت علمی و پژوهشی و سی سال تدریس در دانشگاه، عضویت در مجامع گوناگون علمی مختلف را بر عهده داشت. وی بیان داشت: عضویت در موسسه پاستور و دفع آفات حیوانی؛ ریاست بخش تحقیقات تاریخی دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی دانشگاه تهران؛ عضویت چهل ساله در انجمن بین المللی تاریخ پزشکی و نایب رییس چهارساله این انجمن؛ عضویت در انجمن تاریخ طب آمریکا و ایتالیا؛ نماینده ایران در کنگره بهداشتی مصر؛ عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران از جمله مجامعی است که نجم آبادی در آن عضویت داشت.

عسکری گفت: همچنین این پزشک موفق به دریافت نشان علمی شوالیه از کشور فرانسه شد و انجمن تاریخ علوم و طب را در سال 1341 تاسیس کرد و تدریس درس "تاریخ بهداشت اسلامی" را به مدت 15 سال در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برعهده داشت. وی افزود: او رییس بیمارستان نجات و لقمان حکیم تهران بوده و صاحب امتیاز و مدیر ماهنامه جهان پزشکی از سال 1326 تا 1342 بود و انتشار مجله "دواسازی عصر حاضر" در سال 1309 را عهده دار بود. پژوهشگر البرزی بیان داشت: از دکتر نجم آبادی بیش از 45 کتاب و رساله و 500 مقاله به زبان های فارسی و فرانسه منتشر شده که برخی از آنان شامل شرح حال و مقام طبّی محمّد بن زکریای رازی پزشک نامی ایران؛ اصول بهداشت؛ بلای عظیم نسل بشر- سفلیس و سوزاک؛ تاریخ طب ایران (از آغاز تا اسلام)؛ تعالیم پزشکی صدساله فرانسویان در ایران و راهنمای پزشکان است.

وی گفت: مختصری از طب اسلامی بخصوص خدمات ایرانیان و اثر آن بر روی طب اروپا؛ فهرست کتاب های چاپی فارسی طبی و فنون وابسته به طب؛ برگردان کتاب آیین پزشکی (پندنامه اهوازی) نوشته علی بن عباس اهوازی؛ تصحیح و چاپ رساله جودیه نوشته ابن سینا (نسخه دست نویس این کتاب را به کتابخانه بزرگ آیت الله مرعشی نجفی هدیه کرده است)؛ مقدمه بر طب اسلامی؛ برگردان کتاب الجدری و الحصبه (آبله و سرخک) نوشته ابوبکر محمّد زکریای رازی؛ دوران ترجمه کتاب های طبی در تمدن اسلامی؛ از ری تا مونپلیه؛ تصحیح و حواشی بر مولّفات و مصنفات ابوبکر محمّد بن زکریای رازی؛ یک نابغه ایرانی (رازی طبیب ایرانی) از دیگر آثار این پزشک البرزی است.

خبر فوق در وب سایت خبرگزاری ایرنا

_______________________________

نظری درباره مطلب فوق

دکتر محمّدعلی نجم آبادی (متولد 1315ش) دانش آموخته کشور آلمان و از متخصصان بنام ایران در رشته پزشکی زنان است. با پیگیری های او مجموعه آثار دینی پدرش آیت الله حاج میرزا ابوالفضل نجم آبادی (م1344ش) در شهر قم منتشر شده است. ایشان در واکنش به گفت و گویم با خبرگزاری ایرنا درباره دکتر محمود نجم آبادی رازی پژوه البرزی از طریق تلگرام نوشته است:



نوشته شده در  چهارشنبه 96/6/1ساعت  4:17 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<