سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

البرز دارنده یکی از نخستین کتاب های چاپ سربی ایران

کد خبر: 82729742 | تاریخ خبر: 23/08/1396 - 8:45

کرج - ایرنا- پژوهشگر و البرزپژوه با اشاره به پیشینه فرهنگی و تاریخی استان البرز اعلام کرد که یکی از نخستین کتاب های چاپ سربی ایران متعلق به استان البرز است. حسین عسکری روز سه شنبه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این هفته فرصتی مناسبی است که یکی دیگر از افتخارات تاریخی و فرهنگی استان البرز در حوزه کتاب معرفی شود.

وی، کتاب «مجالس المتقین» نوشته آیت الله شیخ محمّدتقی برغانی معروف به شهید ثالث از مشاهیر استان البرز، در ردیف نخستین کتاب های چاپ سربی مصوّر ایران دانست که در روزگار قاجار در چاپخانه سربی منوچهر خان گرجی معروف به معتمدالدوله به چاپ رسید. معتمدالدوله (درگذشت 1263 قمری) از رجال دوره حکومت فتحعلی و محمّدشاه قاجار و بنیانگذار نخستین چاپخانه های دولتی در ایران است.

عسکری گفت: کتاب هایی که از این چاپخانه بیرون آمده به کتاب های چاپ معتمدی معروف است و در دوره قاجار 9 نفر دارای لقب معتمدالدوله بودند که یکی از آنها منوچهرخان گرجی بود. وی یادآور شد: معتمدالدوله در یک خانواده مسیحی در تفلیس به دنیا آمد و در جوانی به اسلام گرایید. معتمدالدوله حوالی سال های 1239 - 1240 قمری به دستور فتحعلی شاه قاجار و با همکاری میرزا زین العابدین تبریزی بانی نخستین چاپخانه سربی در تبریز، مبادرت به تاسیس چاپخانه دولتی در شمال غربی محلّه بازار تهران کرد. کتاب فارسی مجالس المتقین، مجموعه پنجاه سخنرانی مذهبی شهید ثالث به مناسبت ماه رمضان در یکی از مساجد شهر قزوین است. اصرار مستمعان او را واداشت تا این سخنرانی ها را به کتاب تبدیل و آن را منتشر کند.

آیت الله شیخ محمّدتقی برغانی معروف به شهید ثالث فقیه مبارز و امام جمعه قزوین در روزگار قاجار بود که در حدود سال  1183قمری در روستای برغان از توابع شهرستان ساوجبلاغ واقع در استان البرز زاده شد. مبارزه او با فرقه های شیخیّه و بابیه موجب شد که به هنگام عبادت در مسجد مورد حمله تروریستی عوامل فرقه ای قرار گیرد و در سال 1263 قمری به شهادت رسد. آثار علمی قابل توجّهی از شهید ثالث در دست است که گواه بر قدرت علمی و شخصیّت جهادی او است. شهید ثالث دارای 10 پسر و چهار دختر بود که نوادگان وی با نام خانوادگی شهیدی در قزوین، ساوجبلاغ و عراق معروف هستند. هفت تن از پسران او مجتهد بودند و سه تن دیگر تحصیلاتی نزدیک به اجتهاد داشتند. آرامگاه او در نزدیکی بقعه امامزاده حسین (ع) شهر قزوین است. روستای برغان در 10 کیلومتری شمال غربی کرج واقع است. 

7410/ 6155 خبرنگار: مژگان السادات سجادی ** انتشار دهنده: محمد عزیزپور

متن خبر فوق در وب سایت خبرگزاری ایرنا


گفت و گویم با خبرگزاری ایرنا به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی - 1 

گفت و گویم با خبرگزاری ایرنا به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی - 3


نوشته شده در  سه شنبه 96/8/23ساعت  5:57 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<