سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

 

شناسه خبر: 1207915 

تاریخ مخابره : 1401/5/31 - 10:17 

 

به مناسبت روز جهانی مساجد

آیت الله طالقانی و قصد ساخت مسجد در هشتگرد

نویسنده و البرزپژوه با اشاره به اینکه آیت الله طالقانی از مجتهدان مبارز و نواندیش البرزی و عضو برجسته شورای انقلاب اسلامی ایران است گفت: تصمیم آیت الله طالقانی برای ساخت مسجد در هشتگرد به دلیل دستگیری و دخالت ساواک به سرانجام نرسیده است. 

«دکتر حسین عسکری» با تبریک سالروز گرامیداشت روز جهانی مساجد به خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز گفت: آیت الله سید محمود علایی طالقانی (درگذشت 1358) مشهور به آیت الله طالقانی از مجتهدان مبارز و نواندیش البرزی و عضو برجسته شورای انقلاب اسلامی ایران است که در روستای گِلیَرد شهرستان طالقان زاده شد.  نویسنده و البرزپژوه افزود: امام جماعت «مسجد هدایت» در شهر تهران بود و آن را از سال 1327 تا پیروزی انقلاب اسلامی، به یکی از کانون های مبارزاتی علیه حکومت پهلوی تبدیل کرده بود. دکتر علی شریعتی (درگذشت 1356) از این مسجد با عنوان «مناره ای در کویر» یاد کرده است.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: مأموران سازمان اطلاعات و امنیت حکومت پهلوی (ساواک) از سال 1340 از فعالیت های مذهبی، سیاسی و اجتماعی این مسجد، اخبار و گزارش هایی را تهیه کرده اند که در دو جلد کتاب در سال 1389 به کوشش مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات منتشر شده است. وی ادامه داد: یکی از آن اسناد متعلق به 20 اَمرداد 1348 است که طی آن مأمور ساواک از جلسه بحث و تفسیر هفتگی مسجد هدایت تهیه کرده است. عسکری توضیح داد: در آن مراسم پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء به وسیله آیت الله طالقانی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدجواد باهنر (شهادت 1360) به منبر رفته و درباره شخصیت ذاتی و ایمانی افراد سخنرانی کرد.

  به گفته این پژوهشگر البرزی، بر اساس گزارش ساواک، صد نفر در آن جلسه حضور داشتند از جمله «حاج عبدالله خزایی» که در خیابان اکباتان تهران آهن فروشی داشت و قرار بود زیر نظر آیت الله طالقانی، مسجدی را برای طالقانی های مقیم هشتگرد (مرکز شهرستان ساوجبلاغ) بسازد.  نویسنده و پژوهشگر البرزی در پایان خاطرنشان کرد: طالقانی ها از نخستین مهاجران به منطقه ساوجبلاغ بودند. با توجه به شواهد موجود، به نظر می رسد این تصمیم به دلایلی همانند دستگیری آیت الله طالقانی یا دخالت ساواک به سرانجام نرسیده است.

 

 گفت و گوی فوق در وب سایت خبرگزاری شبستان

_________________________________________

 

حسین عسکری، «آیت الله طالقانی و قصد ساخت مسجد در هشتگرد»، روزنامه پیام آشنا، شماره 2120، سه شنبه اول شهریور 1401، صفحه 5

این مطلب در وب سایت روزنامه پیام آشنا 

_________________________________________

 

 

 

 


نوشته شده در  دوشنبه 101/5/31ساعت  4:41 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<