سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

یادگار مقدم در نظرآباد همچنان می درخشد 

زندگی و سرمایه وقتی لذت بخش و باعث خوشبختی است که عموم مردم از آن بهره مند و منتفع شوند و برای تحقق یافتن این فکر بهترین راه، ایجاد سازمان های تولیدی است.

شادروان میرزا عبدالله مقدم (درگذشت 1361 خورشیدی)

______________________________

کارخانجات مقدم با همت مرحوم عبدالله مقدم (بنیانگذار صنعت نساجی پشمی ایران) و جمعی از اقوام  و نزدیکان ایشان در سال  1337 با هدف تولید انواع پارچه فاستونی، پالتویی، تولید کت و شلوار و انواع نخ های پشمی تاسیس گردید. ازجمله مدیران تاثیرگذار این شرکت مرحوم احمد مقدم بود که به عنوان مدیر عامل و رئیس هیأت مدیره اصلاحاتی اساسی در کارخانه ایجاد کرده و جان و مال خود را در این راه وقف نمود . مصرف پارچه فاستونی در ایران تقریبا از دهه سی با عمومیت یافتن پوشش کت و شلوار برای مردان آغاز گردید و کارخانجات مقدم به عنوان اولین تولیدکننده پارچه فاستونی در ایران برای تامین پارچه مورد نیاز کشور فعالیت خود را از سال 37 آغاز کرد. با توجه به اینکه کیفیت و کمیت مهم ترین رکن تولیدات مقدم بود، در همان سال های نخست بیشترین سهم بازار داخلی را در اختیار گرفته و پس از تامین بازار داخل در زمینه صادرات نیز فعال شده و محصولات خود را به کشورهای اروپایی از جمله شوروی سابق نیز صادر کرد. شرکت مقدم در این سال ها افتخارات بسیاری را کسب نمود. در دهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت کشور که شنبه بیستم دیماه برگزار شد از کارخانجات مقدم به عنوان برند برتر صنعت کشور با اهدای لوح یادبود و تندیس به مهندس محمد علی مقدم مدیرعامل این شرکت تجلیل شد. به همین مناسبت خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد مصاحبه ای را با ایشان انجام داده اند که در ادامه ملاحظه نمایید.

به عنوان اولین سوال از مهندس مقدم از شرایط صنعت نساجی پرسیدیم که ایشان ضمن اشاره به این موضوع که صنعت نساجی یکی از اشتغالزاترین صنایع دنیا است، عنوان کردند: در اکثر کشورها بعد از صنعت توریسم روی صنعت پوشاک و نساجی سرمایه گذاری می کنند. در سال های اخیر به صنایع نساجی بها داده نشده و صنایع  نساجی در زمانی که باید بازسازی می شدند، متاسفانه بازسازی و به روز نشده و نتوانستند در بازارهای جهانی به رقابت ادامه دهند. کماکان در ایران پارچه فاستونی مطرح است و هم اکنون حدود 6 کارخانه نساجی در زمینه تولید فاستونی فعال هستند. خوشبختانه مصرف کنندگان داخلی به این نتیجه رسیده اند که محصولات داخلی بسیار با کیفیت تر و بهتر از محصولات وارداتی بی کیفیت است.

 وی تاکید کرد: مقدم از ابتدای فعالیت خود با استفاده از بهترین مواد اولیه با کیفیت ترین پارچه فاستونی را تولید کرده است و در طول این سال ها که بیش از نیم قرن از تولید فاستونی مقدم می گذرد، کیفیت پارچه مقدم به هیچ وجه کاهش پیدا نکرده و این موضوع برند مقدم را در ذهن مصرف کننده ماندگار کرده است.  مدیرعامل کارخانجات مقدم اظهار داشت: پارچه فاستونی استاندارد خاصی دارد، نسبت ترکیب پشم و پلی استر باید 55 به 45 باشد. محصولات مقدم کماکان این استاندارد را حفظ کرده است، ولی متاسفانه محصولات وارداتی بی کیفیت حتی یک درصد پشم هم ندارند! و این موضوع دلیل ارزان بودن آن هاست، کما اینکه مصرف کننده فهیم نیز متوجه کیفیت پایین شده و محصولات تولیدکنندگان داخلی را ترجیح می دهد.

 رییس هیات مدیره مقدم با اشاره به تولید محصولات با توان و دانش متخصصان داخلی گفت: تولید فاستونی یک پروسه طولانی از ریسندگی، بافندگی، رنگرزی و تکمیل دارد که هر کدام از این واحدها در واقع یک کارخانه، یک صنعت و علم است. در تمام این زمینه ها بهترین متخصصین تحصیل کرده را داریم که در این شرکت مشغول به کار هستند. وی یادآور شد: صنعت نساجی کشور با نیمی از ظرفیت خود فعالیت می کند. یکی از دلایل این موضوع مشکلات تهیه مواد اولیه این صنایع است، زیرا مواد اولیه این صنعت از خارج تامین می شود. دولت با تسهیل واردات مواد اولیه می تواند موجب افزایش تولید و اشتغالزایی شود. مهندس مقدم با تقدیر از برگزارکنندگان جشنواره گفت: جشنواره قهرمانان صنعت یک نوآوری بسیار خوب و نیاز صنعت کشور است. در واقع این جشنواره می تواند پشتوانه صنعت برای برند سازی باشد. سرمایه بزرگ و مهم ما برندمان است، مقدم یکی از کارخانجاتی است که برند بسیار معروف و ارزشمندی دارد و اکثر مردم ایران از گذشته تاکنون آن را به عنوان برند با کیفیت و اصالت می شناسند. مدیرعامل کارخانجات مقدم تصریح کرد: ما به عنوان یکی از برندهای برتر در صنعت کشور از طرح ارزشگذاری استقبال و حمایت کرده و پیشنهاد می کنیم این موضوع در مجلس مطرح شود. اگر ارزش گذاری برند به صورت رسمی به تصویب مجلس برسد، موجب تقویت واحدهای تولیدی کشور خواهد شد.

 وی ادامه داد: در واقع برند یک سرمایه و جزو دارایی های نهان واحدهای تولیدی است. با ارزش یابی ریالی برند یکی از سرمایه های نهفته کارخانجات تولیدی بالفعل می شود.  مهندس مقدم با اشاره به قانون حمایت از بازسازی و نوسازی صنایع کشور بیان داشت: این قانون در سال 79 تصویب شده است ولی متاسفانه به حال خود رها شده است! این قانون برای واحدهای صنعتی که قصد نوسازی دارند شرایط و تسهیلاتی را مهیا می کند تا تجهیزات خود را بازسازی و به روز کنند. دولت با حمایت از این قانون و اجرای آن می تواند بخش قابل توجهی از تولید کشور را احیا نموده و موجبات رونق اقتصاد و اشتغالزایی را فراهم کند. مدیرعامل و رییس هیات مدیره کارخانجات مقدم در پایان تاکید کرد: با حمایت از تولید ملی کشور و تسهیل تامین مواد اولیه، تامین نقدینگی و اجرای قانون بازسازی و نوسازی صنایع، صنعت نساجی پشمی توان رقابت با محصولات وارداتی و حتی باکیفیت خارجی را دارد و علاوه بر اشتغال زایی برای جوانان کشور، جلوی خروج ارز از کشور را گرفته و با صادرات محصولات خود موجب ارز آوری و رونق تولید و اقتصاد کشور می شود.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد، ش 3399، 30 دی 1393.


نوشته شده در  پنج شنبه 94/2/3ساعت  9:55 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]