سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

تفکیک بین مسئولیت سیاسی و کوررنگی سیاسی از ضروریات امروز کشور است

گروه سیاسی تیتر یک - کد خبر: 71485، تاریخ انتشار: 15 تیر 1394 - 13:12/ عسگری گفت: «بصیرت و مسئولیت سیاسی و اجتماعی، امری لازم برای محیط های علمی و دانشگاهی است اما سیاست بازی، پدیده ای مذموم است که می تواند به توقّف رشد علمی، دامن بزند.» پرسش و پاسخ «تیتر1» با حسین عسگری مدرس دانشگاه و دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانش در خصوص تبیین فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید دانشگاه ها را در زیر می خوانید:

- رشد علمی کشور چگونه میسّر می ­شود؟

- برای نهادینه ­سازی رشد علمی کشور و پرهیز از افت و خیزهای فرصت­ سوز، باید یک گفتمان فراگیر در این باره در محافل علمی و پژوهشی کشور شکل گیرد و دست­ اندرکاران این عرصه چه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و چه اساتید و دانشجویان بایستی به تحقّق «جامعه دانایی ­محور» یا «جامعه دانشی» در ایران اسلامی به یک اندازه باور قلبی و اهتمام عملی داشته باشند. جامعه دانایی ­محور، جامعه ­ای است که تمام ساختارهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی آن به طرز قابل توجّهی تحت تأثیر دانش، قرار گرفته و به وسیله آن ساخته و پرداخته می ­شوند.

- چه کنیم که شتاب رشد علمی کشور، علیرغم تحریم ­ها کند نشود؟

- همان­ گونه که عرض کردم یک گفتمان فراگیر علمی و به عبارت دقیق­تر «جهاد علمی» می ­تواند ما را به اهداف سند چشم ­انداز جمهوری اسلامی ایران و تحقّق نقشه جامع علمی کشور رهنمون شود. چون براساس سند چشم­ انداز، ایران 1404 بایستی کشوری توسعه یافته با جایگاه اوّل اقتصادی، علمی و فناوری در منطقه آسیای جنوب غربی باشد. این میسّر نمی ­شود مگر با تأکید بر جنبش نرم ­افزاری و تولید علم و رشد پرشتاب و مستمر علمی کشور.

- چه کنیم تا دانشگاه ­ها و دانشجویان ما درگیر سیاست ­بازی نشوند؟

- بصیرت و مسئولیت سیاسی و اجتماعی، امری پسندیده و لازم برای محیط­ های علمی و دانشگاهی است اما «سیاست ­بازی» پدیده ­ای مذموم است که می ­تواند به توقّف رشد علمی، دامن بزند و در نهایت دانشگاه را به یک باشگاه سیاسی و ژورنالیستی تبدیل کند. بایستی بین «مسئولیت سیاسی» و «کوررنگی سیاسی و جناحی» تفکیک قایل شد. همان گونه که می ­دانیم، مقام معظّم رهبری از حامیان جدّی گسترش تحلیل، دانش و آگاهی سیاسی در دانشگاه ­ها هستند. بی تردید این مسایل ارزشمند فکری با «حاشیه ­سازی سیاسی و جناحی» تفاوت بنیادین دارد.

- نظر شما درباره مسئله بورسیه­ ها که مقام معظّم رهبری به آن اشاره فرمودند و اینکه به عده ­ای ظلم شده، چیست؟

- مسایل حقوقی و علمی همانند «بورسیه ­ها» نباید به دست تحلیل­ های ژورنالیستی و جناحی سپرده می ­شد؛ بلکه باید با دقّت و عدالت به آن پرداخته می ­شد. همان گونه که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند، این مساله دچار سیاسی ­کاری و سیاست ­بازی شد و در این میان به برخی ظلم شد. اگر هم تخلّفی بود، راه حلّش قانون بود نه جنجال ­های مطبوعاتی و سیاسی.

- چگونه برای نسل جوان کشور، ضرورت استغنا و استقلال کشور را از کشورهای بیگانه و استکباری، تبیین کنیم؟

- با بهره­ مندی از زبانی روزآمد و مبتنی بر منطق و تحلیل ­های تاریخی می ­توان، ضرورت استقلال کشور در عرصه­ های مختلف را برای جوانان تبیین کرد. اگر این سخنان، روشمند باشد حتماً مورد توجّه جوانان قرار خواهد گرفت، چون نسل جوان ایران اسلامی، قلبشان برای سربلندی و آبادانی کشورشان می ­تپد.

- استادان دانشگاه که فرماندهان جنگ نَرم و افسران آنان دانشجویان انقلابی و اسلامی هستند چه وظیفه­ ای در این برهه از زمان با توجّه به مناسباتی که در آن قرار داریم، دارند؟

- اساتید گرانقدر دانشگاه باید در جهاد علمی کشور، خط ­شکن و پیشرو باشند. نقش آنان در فراگیر کردن گفتمان رشد علمی کشور، بسیار مهم و حیاتی است. دانشجویان جوان به اساتید خود به چشم الگو می­ نگرند؛ به همین جهت مجاهده علمی آنان، راهبردی بنیادین در اعتلای علمی کشور خواهد بود.

- میدان علمی کشور را با میدان جنگ در دوران دفاع مقدّس مقایسه کنید و نظر خود را بگویید؟

- به نظر می ­رسد همان میدان است اما با ابزارهای جدیدی همانند «رشد علمی» و «مرزشکنی دانش». ملّتی می ­تواند از هر دو کارزار نظامی و علمی، سربلند بیرون آید که در مرحله نخست، به یک اعتماد درونی و معنوی رسیده باشد و سپس با یک برنامه ­ریزی هوشمندانه و تلاش مضاعف و طاقت فرسا، در مقابل رقیبان خود ظاهر شود.

- نظر شما درباره عملیاتی شدن نقشه جامع علمی کشور چیست؟

- نقشه جامع علمی کشور، مجموعه ­ای است جامع و هماهنگ و پویا و آینده­ نگر، شامل مبانی، اهداف سیاست ­ها و راهبردها، ساختارها و الزامات تحوّل راهبردی علم و فناوری مبتنی بر ارزش ­های اسلامی برای دست­ یابی به اهداف چشم ­انداز بیست ساله کشور. این نقشه، حاصل ریزبینی و تلاش کارگروه ­های متعدّد و صاحب ­نظران عرصه علم و فناوری است. برای آشنایی عمیق اساتید و دانشجویان می ­توان آن را وارد متون درسی مدارس و دانشگاه ­ها کرد و با بهره ­مندی از شیوه­ های جذّاب ارتباطی، آن را در محیط ­های علمی و پژوهشی معرفی کرد. اگر مدیران نهادهای علمی و اساتید اثرگذار در کلاس ­های درس، همایش ­ها و سخنرانی­ های خود به راهبردهای این نقشه استناد کنند، در نهایت این سند راهبردی، به مرامنامه علمی دانشگا­هیان تبدیل خواهد شد.

- هدف غرب از جلوگیری از رسیدن ایران به جایگاه شایسته تمدّنی چیست؟ 

- نظام سلطه با دست یازیدن به ابزارهای علمی و فرهنگی می­ خواهد ارزش­ های اومانیستی خود را در جهان گسترش دهد و در این راستا به شدّت مخالف خروج کشورهای آزاد و مستقل، از رکود علمی است. از این­ رو بی­ جا نیست که اگر بگوییم در طول تاریخ، رکود مسلمین در زمینه­ های علمی، یکی از علل عمده تسلّط جوامع غربی بر آنها بوده است. از سوی دیگر، «نهضت تولید علم» که از نوع نرم افزاری است مقدّمه­ ایجاد سخت ­افزاری به نام «تمدّن» است. به همین جهت، رشد علمی مقدّمه ای برای تحقّق «تمدن نوین اسلامی» به شمار می­ رود. این همان چیزی است که مورد پسند نظام سلطه نیست.


نوشته شده در  دوشنبه 94/4/15ساعت  2:7 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<