سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

حاجی رضا شاه کرمی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کرج

روند حقوقی آزادسازی محوطه ازبکی پس از نوزده سال 

خبرگزاری مهر: دادستان کرج با بیان اینکه غیر از مالکیت تپه ازبکی، مالکیت تپه جیران نیز به سازمان میراث فرهنگی سپرده شد گفت: متصرف، در قبال این واگذاری مسئول حفاظت و بهره‌برداری از تاسیسات گردشگری آن محدوده شد . رضا شاکرمی دادستان مرکز استان البرز درباره واگذاری تپه ازبکی به سازمان میراث فرهنگی پس از 19 سال گفت: شهرستان نظرآباد یک محوطه باستانی بسیار مهم به نام محوطه ازبکی دارد که در سال 1372 سازمان میراث فرهنگی وقت، قسمت‌هایی از آن را نقشه ‌برداری کرده و گفته بود که جزو میراث فرهنگی محسوب می‌ شود. وی ادامه داد: اما قصورهایی صورت گرفته و پیگیری نمی‌ شد تا اینکه موجب شد شخصی در آن محدوده تصرفاتی کند و روی تپه ‌ها درخت بکارد و بناهایی ایجاد کند. مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز به ما مراجعه و اعلام کرد که چنین مشکلاتی برای تپه ازبکی به وجود آمده است و حساسیت موضوع را برای ما شرح داد. همچنین پیگیر شد که جلسه شورای سیاست گذاری حفظ حقوق بین‌الملل عرصه اراضی ملّی و منابع طبیعی استان تشکیل شود و در آن جلسه این موضوع نیز مورد بررسی قرار گیرد.

شاکرمی ادامه داد: با افراد مرتبط در زمینه تپه ازبکی و مسئولان استان صحبت و تبادل نظر کردیم در نهایت با فردی صحبت شد که در سال 72 زمین های آن محدوده را گرفته بود در نهایت پس از تفهیم موضوع قبول کرد که آن زمین ها را در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار دهد. بنابراین هم تپه ازبکی و هم تپه جیران به میراث فرهنگی رسید تا کاوش ها و بررسی های باستان شناسی در آن انجام شود. دادستان مرکز استان البرز افزود: بخش دیگری نیز وجود دارد که ساختمان قدیمی آن متعلّق به این مالک است گفتیم این ساختمان برای خودت باشد فقط حق حفاری ندارید و یا اگر شی پیدا شد باید به میراث فرهنگی تحویل دهید. همچنین هر کاوش و دخل و تصرفی در آن محدوده ها باید با اجازه میراث فرهنگی انجام شود.

شاکرمی درباره امتیازاتی که به متصرف بابت واگذاری زمین‌ ها به سازمان میراث فرهنگی داده شده نیز گفت: امتیاز حفاظت و بهره برداری از تاسیسات آن منطقه بر عهده او گذاشته شد چون آن محدوده می تواند به عنوان منطقه گردشگری برای مردم تبدیل شود به همین منظور و برای بهره برداری از ساختمان های آنجا تفاهمنامه ای بین آنها نوشته شد منتهی برخی ایراداتی داشت که قرار بر حل آن شد. به این ترتیب اداره کل میراث فرهنگی استان البرز در آن محدوده مستقر می شود و مدیریت آنجا را بر عهده می گیرد. مالک در این محدوده اختیاری ندارد مگر با اجازه سازمان میراث فرهنگی. دادستان کرج درباره اینکه چطور پس از 19 سال طلسم واگذاری تپه ازبکی به سازمان میراث فرهنگی شکسته شد، گفت: فکر می کنم حساسیت مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز و مدیر میراث فرهنگی شهرستان نظرآباد در این باره تاثیرگذار بود چون به خوبی توانستند که حساسیت موضوع را به ما منتقل کنند.


نوشته شده در  جمعه 94/6/6ساعت  12:24 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<