سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

کارمان را ان شاء الله به سرانجام می رسانیم

دکتر علی‌اکبر صالحی (زاده 4 فروردین 1328 در کربلا)، مهندس هسته‌ ای، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و سیاستمدار ایرانی است. از سال 1389 تا 1392 وزیر امور خارجه ایران بود. او استاد دانشگاه صنعتی شریف است و دو دوره رییس این دانشگاه بوده ‌است. از سال 1998 تا 2003 نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود. وی بین سال‌های 2005 تا 2009، معاونت دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی را برعهده داشت، سپس از سال 1388 تا 1389 رییس سازمان انرژی اتمی ایران شد. دکتر حسن روحانی در روز 25 مرداد ماه 1392 وی را به ریاست سازمان انرژی اتمی برگزید. دکتر  صالحی از نوادگان شیخ محمّدصالح برغانی (فقیه نامدار و بنیانگذار مدرسه صالحیه قزوین در روزگار قاجار) است. برغان از روستاهای شهرستان ساوجبلاغ واقع در استان البرز است.


________________________________

دکتر علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه دوم شهریور 1394 در همایش جشن میلاد امام رضا (ع) و هفته دولت که به همت جمعیت همیار البرز و موسسه البرزشناسی و با حضور استاندار البرز، نمایندگان مجلس و دیگر مسئولین استان در محل موسسه استاندارد در کرج برگزار شد، حضور یافت و سخنانی ایراد کرد. دکتر صالحی با تاکید بر حکمت سیاسی و نقش آفرینی مقام معظم رهبری در شرایط سخت کشور، اظهار داشت: اگر ولایت فقیه شالوده نظام ما نبود یقین بدانید در این 37 سال دوام نمی‌آوردیم. تمام تلاش استکبار این بود که این ملت را به زانو درآورد. همه فشار و مکرها و تحریم‌ها و محدودیت های زیادی ایجاد کردند تا او را تسلیم کنند. طالبان و داعش را پرورش دادند. هدف نهایی ایران بود. راز و رمز این مطلب چیست؟

دکتر صالحی گفت: یک مسلمان باهوش و هوشیار است و ساده‌اندیش و ساده‌لوح نیست و به خاطر همین هشیاری همیشه تبسم بر لب دارد. اگر حزنی باشد درونش می­ماند. جمهوری اسلامی ایران به برکت این انقلابش می خواهد ابعاد مادی و معنوی آحاد جامعه خودش را تأمین کند. در این وادی قدم گذاشته است اما برای اینکه به مقصد برسد راه پرفراز و نشیبی در پیش دارد. داستان انبیا را ببینید همه با همین پیام و مسؤولیت آمده اند ولی چه گرفتاری­هایی داشته اند. ایشان افزود: عجیب است که این انقلاب عصاره آنهاست .این ملت بزرگوار را پرچمدار اسلام کرده است که نمونه و الگو باشد. عجیب است که انقلاب در این سال‌ها چقدر الگوسازی کرده است. در رهبریت خودش نمونه سازی و الگوسازی کرده است که رهبری مثل امام عزیز و رهبرمعظم انقلاب عرضه کرده است واقعا قدر اینها را تاریخ خواهد شناخت. الگوی مقاومت جنگ تحمیلی. این ملت در مقابل جهان ایستاد. جنگ تحمیلی ما با صدام نبود؟ اتحاد جماهیر شوروی و غرب از امریکا گرفته تا اروپا و کشورهای منطقه همه به کمک عراق آمده بودند و ما هیچ یار و یاوری به جز خدا و ملتمان نداشتیم. اما این ملت ایستاد و مقاومت کرد الگوی مقاومت را به دنیا عرضه کرد واقعا آفرین به این ملت که در خیلی از زمینه ها الگوسازی کرده است.

دکتر صالحی با اشاره به مدیریت ایشان در 27 سالگی در دانشگاه صنعتی شریف، گفت: ما هدف را گم نکرده ایم اما راهمان طولانی هست و در این سال‌ها با همه افت و خیزها و نقصان‌هایش بالاخره مدیرانی که بعد از انقلاب انتخاب شده اند، تجربه کسب کرده‌اند. اما علیرغم اینها می بینیم انقلاب خوب خودش را رسانده است. چون به این نام قیام کردیم خداوند هم همراه ما بوده است همه نواقص ما را پوشش داده است. هر گاه ما تا آستانه خطر می رفتیم خداوند دست محبتش را در این مملکت پیاده می کرد و یک درجه هم بالا می برد. یکی از تجلیاتش همین مذاکرات بود.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: سال‌ها این مذاکرات انجام می شد آنها بر فشارشان می افزودند ما هم بالاخره راه خودمان را می رفتیم. اما نفت ناگهان سقوط کرد و صادرات ما کم شد با این وجود یک جمعیت 70 و 8 میلیونی کمتر از یک میلیون بشکه نفت صادر می کند و خودش را اداره می کند. اما کشورهایی در همسایگی داریم که با جمعیت دو سه میلیونی بطور متوسط قریب به 2و نیم میلیون بشکه نفت صادر می کنند. یکی از امرای این کشورها کشتی تفریحی دارد که 300 میلیون دلار قیمت این کشتی است و 7 خدمه خارجی دارد. پول ها اینطور حیف و میل می شود. اما این ملت توانسته با این شرایط سخت خودش را اداره کند.

دکتر صالحی با اشاره به اعتراف رئیس جمهور، وزیر خارجه و وزیر انرژی امریکا به عدم تسلیم ملت ایران گفت: اوباما به کنگره می‌گوید؛ آقایان سناتورها و رجال کنگره؛ این خیال پردازی است که ملت ایران تسلیم شود ما بدترین شرایط را به آنها تحمیل کردیم اما همچنان استوار است و پیش می رود. پس بهتر است از در تعامل درآییم. دکتر صالحی افزود: تقابل کار نادانان و جاهلان است. هیچ عاقلی به دنبال شر نمی گردد. از راهش ما همیشه باید دفع شر کنیم. به برکت نقش آفرینی، تیزهوشی و تیز بینی مقام معظم رهبری واقعاً آنها در انزوا قرار گرفتند. دیدید که امریکا به چه وضعی افتاده است. رسانه های خارجی را مرور کنید مخصوصا رسانه های مکتوب اندیشکده ها و پژوهشکده های سیاسی آنها را خوب بخوانید.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: من یک مقاله می خواندم و واقعا به خودم به عنوان یک ایرانی بالیدم که این ملت این‌چنین توانسته است در مقابل جهان استکبار ایستادگی کند. منطق خودش را با رعایت ادب و اخلاق و پروتکل سیاسی بر آنها تحمیل کند. این امر به برکت این ملت و برکت الطاف الهی و به برکت هدایتگری های مسؤولین نظام، مقام معظم رهبری و رئیس جمهور محترم که واقعاً پشت این قضیه ایستادند و هر یک به زیبایی نقش خود را ایفا کردند، رخ داد. هر کس نقش خود را خیلی زیبا ادا کرد. صحبت های مقام معظم رهبری تذکر به مذاکره کننده از جنس فَذَکِّرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّکْرَى و یا اینکه وَذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْرَى تَنفَعُ الْمُؤْمِنِینَ و از طرف دیگر تذکر و خطاب ایشان به طرف مقابل به عنوان اخطار بود که مذاکره کننده ما بدون پشتوانه نیست و نمی توانید قدم به قدم جلو بیایید.

دکتر صالحی اضافه کرد: ایران چه در بعد دیپلماسی و چه در بعد مقاومت ملی و چه در بعد انسجام و وحدت ملی‌اش چقدر زیبا عمل کرد. ما اختلاف نظر داریم و یک کشور چند صدایی هستیم. می بینید که این مذاکرات منتقد دارد و موافق هم دارد که هر کدام طیف دارند. مذاکره‌کنندگان وظیفه دارند بر اساس توصیه و تأکید مقام معظم رهبری، دغدغه کسانی که نقد دارند را برطرف کنند.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه الان در آمریکا بین حکومت و کنگره غوغایی برپا شده است که برخی آن را ساختگی می‌دانند، گفت: تا حدی این را می‌پذیریم اما واقعا در آمریکا غوغای سیاسی برپا شده است. این هم یکی از الطاف الهی است.

دکتر صالحی با اشاره به زمان ظهور اسلام و فروریختن امپراطوری شرق که ایران آن زمان بود و به فاصله چند سال امپراطوری غرب که بیزانس بود، گفت: یک تشابهی انجام دهیم با پیدایش انقلاب ما و استقرار این انقلاب هیچ کسی تصور نمی‌کرد امپراطوری شرق فرو بریزد. الان هم امپراطوری غرب دچار آشفتگی شده است یقینا انقلاب در اینکه دین می تواند عنصر محرک جامعه باشد و شالوده یک نظام حکومتی جدید را به بشریت عرضه کند، یک واقعیت است که جهان غرب را بیدار کرده است. ایشان افزود: کشوری به نام جمهوری اسلامی ایران مدعی این است که می توان دنیا را به گونه دیگری اداره کرد و یک شالوده حکمرانی جدیدی برای دنیا قائل بود. جهان غرب سده ها بود که جهان را مطابق میل خودشان آراسته بودند و دیدند با بروز انقلاب اسلامی اختلالی در این وضعیت مستقر خودشان ایجاد شده و می خواهند ببینند چطور می توانند این را جذب کنند بدون اینکه خیلی متضرر شوند. روایت است که ما اسلام را از غرب خواهیم گرفت و از غرب در آخر زمان ظهور خواهد کرد.

دکتر صالحی ادامه داد: چرا فقط با چالش در ایران هستند و سمت کشور دیگری نمی‌روند؟ آیا ترس آنها این است که ما سلاح هسته ای بسازیم؟ قطعا خیر.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به نظر خانم کریستین امان‌پور خبرنگار سی.ان.ان که سر سازگاری با کشورمان ندارد گفت: ایشان می‌گوید خیالتان را راحت کنم این ملت از زمانی که انقلاب کرد تصمیم گرفت که دیگر غلام حلقه به گوش هیچ قدرتی در جهان نباشد. چند ماه پیش دیدم او را به او گفتم این حرفت بسیار برایم جالب بود. این ملت می­خواهد ملتی عزتمند، مقتدر و روی پای خودش باشد و خودش برای خودش تصمیم بگیرد. ما مثل برخی کشورها نمی‌خواهیم امکاناتی بگیریم و بعد سربازان آمریکایی هر کاری دلشان بخواهد، انجام بدهند.

دکتر صالحی افزود: آقای اوباما ملت ایران را ملتی با فرهنگ، متمدن، مقتدر می‌خواند و وزیر خارجه انگلیس می گوید ایران، قوی ترین و مقتدرترین ملت در منطقه است. این از باب مداهنه و خوش آمدگویی ما نگفته است این بیان یک حقیقت است و بعد دیده کلید طلایی منطقه خاورمیانه دست ایران است. آمریکا فهمید بدون ایران در خاورمیانه هیچ کاری نمی تواند بکند.

ایران یک سرزمین فرهنگی است. جغرافیای فرهنگی ایران نه به معنای محدود سرزمینی اش بلکه به مفهوم سرزمین آریایی ها به معنی سرزمینی شریف خیلی وسیع است. لذا ما همه ایرانی هستیم و به خود می بالیم. بخصوص الان بیشتر می بالیم. وقتی در این جلسه اخیر 16 روزه آقای کری 18 روز بود و 2 روز زودتر آمده بود من به عنوان یک ایرانی به خودم همواره می بالیدم. مذاکره کننده باید خودش بالاخره حرفه و کارش را بلد باشد. اما خدا را شاهد می گیرم که مقام معظم رهبری، آقای ظریف و آقای روحانی هم این مطلب را گفتند که پشتیبانی این ملت بود که به این نتیجه رسیدیم. آنها شخص برایشان مهم نیست در وجود اشخاص ملت ایران را می دیدند.

دکتر صالحی با اشاره به سان ملکه انگلیس از روسای کشورهای مشترک‌المنافع، گفت: در این مراسم برخی دست او را می بوسیدند و خم می شدند به نشانه احترام اما یکی از آنها خم نشد. از او پرسیدند چرا خم نشدی؟ گفت می خواستم خم شوم اما ملتم من را نگه داشت و نگذاشت خم شوم.

دکتر صالحی تصریح کرد: آنها در این مذاکرات بسیار فشار می آوردند. می خواستند شما را خسته و عصبانی کنند. اصلا یکی از شگردهای مذاکره این است که شما را تحریک کند که عصبانی شوید تا در بن بست قرار گیرید. این شما هستید که باید هوشیار باشید که با صبر و استقامت و توکل به خدا و با پشتوانه ملت‌تان بتوانید استقامت کنید. اینها هر کاری کردند دیدند که از نفس نمی­افتیم. چون نفس مذاکره کننده ایرانی برآمده از نفس ملتش بود.

دکتر صالحی با انتقاد از بی‌انصافی برخی اشخاص و رسانه‌ها گفت: برخی ها می گویند رفتند و همه چیز را تسلیم کردند. این یک مقدار بی‌انصافی است آیا می توانیم با نظارت 80 میلیون ایرانی و یک چنین مسؤولینی که همه مثل مقام معظم رهبری و رییس جمهور حکیم و با تجربه‌اند، این کار را بکنیم؟ آخر چرا بی انصافی می کنید؟

دکتر صالحی اضافه کرد: اساس این چالش هسته ای نبود و سیاسی بود. آنها می گفتند که ایران باید در مدار سیاسی ما بیاید. از اینکه ایران را از دست داده بودند، ناراحت بودند. می گویند یک کشور در حال توسعه چگونه است که مستقلانه عمل می کند. علیرغم فشارهایی که به او وارد می­شود، حرف خودش را رشیدانه می زند و در جهان کارش را جلو می برد.این کشور باید تسلیم شود تا الگو و اسوه برای دیگران نشود.

ایشان گفت: در این برجام ما با رای شخصی مذاکره نمی‌کردیم. بلکه کمیته هایی بود کارشناسی می­شد و سقف و کف تعیین می شد. این سقف و کفی که تعیین می شد وقتی شما مذاکره می­کنید یک حاشیه ای هم از آزادی عمل برای شما قائل می شود. ما توانستیم آنجایی که کف ها تعیین­شده بود بالای کفمان بگیریم. کف ها را نظام تعیین کرده و چطور می شود برویم تسلیم کنیم و بیاییم. مذاکره­کننده ایرانی صبور بود، هیچ تهدید را نمی پذیرفت. آنها اگر می گفتند می­رویم و رها می­کنیم می­گفتیم بروید. زیرکی افراد مذاکره کننده در همین قسمت ها است. می دانستیم آنها نمی روند زیرا خیلی بیشتر از ما به مذاکرات نیاز داشتند. با تحلیل هایی که داشتیم. بنابراین محکم ایستاده بودیم.

معاون رییس جمهور افزود: اینها روز اول می گفتند اصلا فردو نباشد، گفتیم مزاح می فرمائید. می گفتند غنی سازی نباشد چون قطعنامه­های شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر این است که غنی­سازی در ایران متوقف شود و تعلیق شود. آب سنگین نداشته باشیم. در مقاله‌ای متن گفتگوی رییس جمهور آمریکا و کنگره آمده بود که کنگره انتقاد داشت که شما گفته بودید در فلان تاریخ آب سنگین نباشد، فردو متوقف شود. غنی سازی نباید باشد. چطور شد؟ الان هم غنی سازی دارند و هم آب سنگین را.

دکتر صالحی تاکید کرد: ما اصل غنی سازی را حفظ کردیم اولین کشور در حال توسعه هستیم که فعالیت های هسته ای خودش را به تایید جامعه جهانی رسانده است و جامعه جهانی پذیرفته است که کشور ما غنی سازی کند، راکتور آب سنگین داشته باشد، آب سنگین تولید کند، تحقیق و توسعه در فناوری هسته ای داشته باشد و آنچه که می خواستیم ادامه فعالیت های صلح آمیز مان بود که رسیدیم. دکتر صالحی ادامه داد: به عنوان کسی که فعلا مسؤول است می گویم که نشاط و حرکت هسته ای ما متوقف و با کندی روبرو نخواهد شد. بلکه شتاب بیشتری خواهد گرفت؛ بخصوص بعد از به سرانجام رسیدن برجام به این دلیل که اگر محدودیت ها برطرف شود پروژه ها سریعتر پیش خواهد رفت.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: چیزهایی بدست آوردیم که اگر در شرایط عادی بود بدست نمی آوردیم. فناوری امری است که نمی توانید لحظه ای بدست آورید. مثل هنر نقاشی است که باید سال‌ها نقاشی کنید تا نقاش شوید. لذا این فرصت برای ما پیش آمد که برخی از فناوری ها را که در آستانه اش بودیم اما به بلوغ و وضعیت خوبش نرسانده بودیم، اینها گفته اند همکاری می کنیم. ما طراحی را انجام می دهیم و آنها این را بررسی می کنند و اشکالات را به ما می گویند. مهر استاندارد می زنند.

دکتر صالحی اضافه کرد: در صورتی که اگر می خواستیم خودمان این راه را برویم باید دهه ها می گذشت که ما به این بلوغ برسیم. پذیرفتند ما اورانیوم غنی شده مان را بفروشیم و اورانیوم طبیعی بخریم. این بسیار مزیت بزرگی است یعنی ما فروشنده دو کالای استراتژیک اورانیوم غنی شده و آب سنگین شدیم. قبلا این شرایط پیش نمی آمد. دکتر صالحی ادامه داد: اما آیا برجام یک اقدام مشترک ایده آل و آرمانی است؟ باید ببینیم ایده‌آل و آرمانی چیست؟ این چارچوب لطمه ای به کار مال نمی زند مثل این است که در اتوبان حرکت کنم دلم می خواهد کمی خاکی بروم به من می گویند که فقط در اتوبان باش و رفتن به خاکی خواسته درونی من است. ما از این نظر هم مشکلی نداریم ما واقعا در محدوده ای حرکت می کنیم کارمان را ان شاء ا... به سرانجام می رسانیم.

دکتر صالحی گفت: حالا موضوعی است که آیا این در مجلس مطرح شود؟ خدمت آقای روحانی عرض کردم و در مصاحبه ها هم گفتم، مجلس در رأس امور است و عین کلام امام راحلمان هم است. من نظر شخصی و تخصصی خودم را می گویم. برجام در چارچوب ان پی تی یا معاهده عدم انتشار و توافقنامه پادمانی انجام شده است. اینها دو معاهده بین المللی هستند که برای ما الزاماتی ایجاد می کند و قبلاً به تصویب مجلس زمان خودش رسیده است. پس ما با این برجام رفع اختلاف در چارچوب ان پی تی و معاهده داشته ایم و اینها به تصویب مجلس رسیده است.

 دکتر صالحی افزود: این برجام یک نوع بازگو کننده و منعکس کننده اختلافاتی بوده است که رفع شده است و هر کسی پذیرفته است برای رفع این اختلاف چه اقداماتی باید انجام شود. ما می گوییم آقای اروپا و آقای غرب شما نگران هستی که بمب بسازیم؟ هر راهی که به بمب ختم می شود را شما مسدود کنید. و ما خود را ملزم می دانیم که در آن راه نرویم. آنها هم ملزم شده‌اند که راه هسته ای صلح آمیز ما را باز بگذارند. این دو التزام است. آیا این را دوباره باید به مجلس ببریم؟ دوستان مجلسی می گویند که شما تعهد ایجاد کرده اید خوب این تعهد در چارچوب این اختلاف بوده است. دکتر صالحی ادامه داد: یقیناً هر چه را مسؤولین نظام مقدس جمهوری اسلامی تدبیر بدانند به ثواب خواهد بود.

در پایان این همایش رییس سازمان انرژی اتمی ایران از سوی مسئولین حاضر در جلسه مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفت. 


نوشته شده در  جمعه 94/6/6ساعت  6:40 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<