سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 ماهنامه فراز البرز

فراز البرز در نخستین گام، خوش درخشید

نخستین شماره ماهنامه «فراز البرز» در 12 صفحه به مدیرمسئولی مهدی توسلی و سردبیری محمّد اکبری با روش اجتماعی و اقتصادی و شمارگان ده هزار نسخه در استان البرز منتشر شد. تاریخ در افق آگاهی (یادداشت اختصاصی دکتر حکمت الله ملاصالحی)، فرزند ضد مشروطه شیخ هادی نجم آبادی و شیخ فضل الله نوری (حسین عسکری)، خم زلف تصویر و صبح فروغ فراز (اسماعیل آل احمد)، از میرزا عبدالله مقدم تا بابک زنجانی (دکتر مهدی اصل زعیم)، اصول هفتگانه فراز (مهدی توسلی)، البرز در تسخیر مشارکت توسعه نیافته (محمّد اکبری)، گریه عمه به سلام آقا (سیّد هادی میرابوالقاسمی)، ویژگی های غزل شهریار (ابراهیم رضازاده)، در محضر خدا (معصومه رحیم زاده)، توسعه شهری (دکتر مهدی مرادی)، زنان پشت درهای بسته (مهدی مظفری)، مرگ وزیر نجم آبادی، دود اختلافات شورای اسلامی شهر نظرآباد به چشم مردم می رود، تغییرات سلیقه ای و غیر کارشناسی نظام آموزشی را دچار آسیب کرده است، قشری گرایی نو در مراسم ایرانی، شاعران جوان، کودکان با نقاشی سخن می گویند و... از عناوین نخستین شماره فراز البرز است.

در سه صفحه «البرزشناسی» ماهنامه، این عناوین به چشم می خورد: البرزپژوهان، میراث ملموس، میراث ناملموس، مقاله پژوهی البرز، تاریخ معاصر، پژوهشگران، به روایت اسناد، آیا می دانید؟، نام آوران، کتابخانه، لحظات ماندگار، تاریخ مطبوعات البرز، سنجه کتاب، وب گردی، سفرنامه.

دکتر حکمت الله ملاصالحی دانشیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و عضو هیئت امنای بنیاد ایران شناسی در فرازی از یادداشت خود نوشته است: «درانداختن طرح این یا آن نشریه و جریده و مجله و ماهنامه و فصلنامه و سالنامه آموزشی و پژوهشی اعم از هنری و ادبی و ذوقی و زیباشناختی و علمی و فلسفی و اخلاقی و تاریخی و سیاسی و اقتصادی و معیشتی و قس علی هذا حتّی در قامت استانی آن که اینک فرزندان دانشور و خوش فکر باستانی سرزمین ما استان جدیدالتأسیس البرز طراحی و مهندسی و مدیریت و مسئولیت چاپ و انتشار آن را با نام زیبای «فراز البرز» بر شانه گرفته اند در نوع خود به تنهایی یک تاریخ است و حائز اهمیت بسیار. همّتشان را می باید ستود و دست های گرمشان را به گرمی می باید فشرد. استان البرز سرزمینی است باستانی و با منابع و میراث طبیعی و فرهنگی فوق العاده غنی و سخت آسیب پذیر و آسیب دیده و در معرض مخاطرات سنگین و بی سابقه در نوع خود. اجرای طرح ها و برنامه های توسعه و پیشرفت نافهمیده و درست تعریف ناشده به مانند تیغ اند در کف زنگی مست. فراموش نکنیم که ما تنها رشته اتصال و حلقه پیوند یک یا دو یا سه نسلی هستیم ایستاده در میانه نسل های پرشماری که پیش از ما آمد ه اند و رفته اند و عالمی از منابع و مواریث طبیعی و فرهنگی و مدنی و معنوی را برای ما از خود به میراث نهاده اند و نسل های پرشمار دیگری نیز از پی ما در راهند و درخواهند رسید، آیا هنگام آن نیست که از خود بپرسیم ما چه میراثی برای نسل های آینده از خویش به جای خواهیم نهاد؟! سفره های آب های زیرسطحی تهی شده و آلوده؟! باغ ها و باغستان های تخریب شده و سوخته؟! منابع طبیعی غارت شده؟ !محیط های زندگی و بافت ها و فضاهای شهری و روستایی آلوده و زمخت و بی هویت و غریبه به زیبایی و تهی از پاکیزگی؟! این قلم انتظار دارد نشریه «فراز البرز» مخاطرات پیش روی را ردیابی و رصد کند و بنگارد و اعمال و افعال مدیران را در ترازوی داوری بسنجد و در غربال نقد و بوته تحلیل نهد. در ارتقاء و اعتلای سطح دانش و دانایی همدیاران خود هم راه بگشاید هم راه بنماید و هم در این مسیر، گام برگیرد و ره بسپارد که به تعبیر شاعر روشن ضمیر ما حافظ علیه الرحمه: در طریقت هرچه پیش سالک آید خیر او است / در صراط مستقیم ای دل کسی گمراه نیست.»

مهدی توسلی مدیرمسئول ماهنامه فراز البرز در یادداشتی با عنوان «اصول هفتگانه فراز» نوشته است: «خط مشی تحلیلی، اخلاقی ماهنامه فراز البرز شامل کلیه اصول و ارزش های اعتقادی و حرف های حاکم بر تحریریه ماهنامه است که می تواند نشریه را در مسیر دستیابی به اهداف آن قرار دهد. اعتقاد و التزام عملی به آموزه های اسلام ناب محمدی (ص) و ترویج آن از اصول کلّی خدشه ناپذیر حاکم بر تحریریه فراز است. فراز در راستای حفظ هویت ایرانی - اسلامی و عمل به رهنمودهای بزرگان دین، اشاعه فرهنگ و آموزه های اصیل اسلامی را همواره وظیفه رسانه ای خود می داند. پایبندی به آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی و پاسداری از محتوای شعار جاودانه «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» به عنوان عصاره مطالبات ملّت بزرگ ایران و تلاش در جهت تحقق کامل آن همواره سرلوحه فعالی تهای نشریه فراز البرز قرار دارد.

نشریه فراز در این زمینه، با تاکید بر اشاعه گفتمان اعتدال، ادبیات و فرهنگ مدارا، حمایت از اصول اصیل انقلاب، ارزش ها و ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی را وظیفه خود می داند. اعتقاد و التزام به قانون اساسی و دفاع از آن به عنوان میثاق ملّی و تلاش در جهت حاکمیت و اجرای قانون اساسی از اصول موکّد حاکم بر تحریریه است. پایبندی به آرمان ها و آموزه های والای حضرت امام خمینی (ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی و تلاش در جهت ترویج اندیشه ها و رهنمودهای ایشان، به ویژه تکیه بر وصیت نامه سیاسی - الهی ایشان و ترویج دیدگاه های مقام معظم رهبری از اصول خدشه ناپذیر نشریه فراز البرز است. تحریریه فراز همواره در جهت حفظ و تقویت وحدت ملّی و تبیین منافع و مصالح ملّی و صیانت از آنها تلاش می کند. در همین راستا حفظ هویت اصیل ایرانی اسلامی و حراست از آن، اشاعه فرهنگ و باورهای درست کهن و عمیق مذهبی و ملّی، توجه جدّی به مساله امنیت ملّی، پاسداری از تمامیّت ارضی و اقتدار نیروهای مسلّح و همچنین ترویج و تقویت روحیه تدبیر و امید، خودباوری و مشارکت در عرصه های ملّی از رسالت های ماهنامه است. اصول حرفه ای ماهنامه غیر قابل تغییر و خدشه است که در کلیه سطوح تولید و انتشار مطلب در تحریریه از سوی خبرنگاران، دبیران، سردبیران و شورای سیاست گذاری رعایت می شود. این اصول شامل هفت اصل «صحت»، «دقّت»، «سرعت»، «بی طرفی»، «رعایت حقوق شهروندی»، «استقلال تحریریه» و «جامعیت» هستند.


نوشته شده در  جمعه 94/7/17ساعت  6:45 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]