سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظّم انقلاب به هنگام تصدّی مقام ریاست جمهوری، در سوّم تیر 1364 در هفته جهاد سازندگی از روستای نجم آباد از توابع شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز دیدار کردند. ایشان پس از مشارکت در طرح اصلاح مراتع، بر روی زمین یک گذرگاه همراه با روستاییان به گفت و گو نشستند. در عکس کمتر دیده شده بالا، آیت ­الله اشتهاردی و حجت الاسلام والمسلمین شیخ عباس صبایی نخستین امام جمعه منطقه ساوجبلاغ هم دیده می شوند (دشتی به وسعت تاریخ، نوشته حسین عسکری، ص 205).


نوشته شده در  پنج شنبه 94/4/18ساعت  10:13 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

چک ناقابلی را تقدیم می کنم

در صفحه 448 کتاب «دشتی به وسعت تاریخ» یکی از نامه های دکتر محمّد مصدق نخست وزیر نهضت ملّی ایران را منتشر کرده ام که درباره فلسطین است. این نامه در 11 آذر 1343 در روستای احمدآباد از توابع شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز خطاب به شیخ مصطفی رهنما بنیانگذار «حزب وحدت مسلمین» نوشته شده است. براساس این نامه، دکتر مصدق مبلغی پول را برای خرید کتاب «سرگذشت فلسطین یا کارنامه سیاه استعمار» ترجمه آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی و توزیع آن در بین علاقه مندان اختصاص داده است. مصدق در این نامه نوشته است: «از کتاب سرگذشت فلسطین بسیار استفاده نمودم و حیفم آمد که این کتاب در گوشه‌ ای بماند و مورد استفاده قرار نگیرد.این است که چک ناقابلی را تقدیم می کنم که بتوانید از آن بیشتر ابتیاع فرمایید و آن را در معرض استفاده عموم قرار دهید.» کتاب القضیه الفلسطینیه یا سرگذشت فلسطین نوشته اکرم زعیتر سفیر وقت اردن‌ در ایران‌ (درگذشت 1375)، تاریخچه فلسطین را از زمانی که یهود شکل گرفته، بیان کرده است. هم اکنون این کتاب در ایران به چاپ ششم رسیده است. ادامه مطلب...

نوشته شده در  پنج شنبه 94/4/18ساعت  5:25 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 زمان:  09:04
 دانلود فیلم

در پاییز سال 1390 کورش محمودی (جانباز هفتاد درصد نظرآبادی) به نمایندگی از جانبازان استان البرز با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد.


نوشته شده در  شنبه 94/4/13ساعت  11:51 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

اهالی محترم تنکمان کرج ـ ایّدهم‏ الله‏ تعالی

در 28 شهریور 1358 به دنبال درخواست اهالی روستای تَنکمان، امام خمینی (ره) آقای شیخ علیرضا جوادی را مأمور رسیدگی به مشکلات منطقه کردند. امروزه تنکمان با عنوان شهر، از توابع شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز است. متن پاسخ امام (ره) به نامه اهالی تنکمان به شرح زیر است:

بسمه تعالی

اهالی محترم تنکمان کرج ـ ایّدهم‏ اللّه‏ تعالی

پیرو طوماری که آقایان محترم امضا کرده و درخواست حضوری نیز به وسیله جمعی از نمایندگان محلّ درمورد اعزام مجدد جناب مستطاب ثقه ‏الاسلام آقای حاج شیخ علیرضا جوادی ـ دامت افاضاته ـ به منطقه نموده بودید، پس از مذاکره با ایشان، قرار شد جهت انجام امور مذهبی و اقدام در مورد عمران و آبادی محل بدانجا بیایند و مانند گذشته به وظایف دینی اقدام نموده و اشتغال ورزند. امید است اهالی محترم نیز همکاری های لازمه را در این مورد با ایشان نموده، و قدردان وجودشان باشند. از خدای تعالی موفقیت همگان را در راه خدمت به اسلام و مسلمین و انجام وظایف الهی خواستارم. والسلام علیکم و رحمه ‏اللّه‏. به تاریخ 27 شوال 99. روح‏ اللّه‏ الموسوی الخمینی.

- منبع: کتاب «دشتی به وسعت تاریخ»، ص 454.



نوشته شده در  چهارشنبه 94/3/13ساعت  8:59 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

عصر خاطره و نقد کتاب «حاج روح الله» در شهر نظرآباد 

نشست عصر خاطره و نقد کتاب «حاج روح الله» با موضوع زندگینامه داستانی شهید والا مقام حاج روح الله اصل دهقان به همت حوزه هنری استان البرز و با همکاری اداره کل کتابخانه ‌های عمومی استان البرز یک‌شنبه سوم خردادماه 94 و از ساعت 16 در فرهنگ‌سرای مهر نظرآباد برگزار می‌شود. به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، خسرو عباسی مسئول دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان البرز با اعلام این خبر گفت: با توجه به فرارسیدن سوم خردادماه و هم‌زمان با سالروز آزادسازی خرمشهر و روز مقاومت و پایداری و لزوم نشر و ترویج اندیشه والای ایثار و شهادت، بهترین ایام است تا خانواده و هم‌رزمان شهید «حاج روح الله اصل دهقان» از خاطرات و زندگی و سیر و سلوک این سردار عزیز شهید بگویند و اقشار مختلف مردم خاصه نسل جوان را با شیوه زندگی مردان مرد ایران زمین آگاه سازند.    
عباسی ادامه داد: محوری که به واسطه رشادت‌های این شهید بزرگوار در مناطق عملیاتی آزاد و به خاک میهن عزیزمان باز گشته جبهه روح الله نام گذاری شده است و این افتخار بزرگی برای مردم شهیدپرور استان البرز محسوب می شود.رزمندگان، نویسندگان، پژوهشگران و مردم شهیدپرور نظرآباد به پاسداشت روز مقاومت و پایداری و زنده نگه داشتن یاد سردار خوبی‌های شهرستان نظرآباد گرد هم خواهند آمد تا دوباره از خاطرات شهید عزیزشان با یکدیگر بگویند.  در این نشست پس از بیان خاطرات هم‌رزمان و خانواده آن شهید والامقام، و با حضور اساتید عرصه ادبیات داستانی همچون: استاد ساسان ناطق و استاد محمدرضا شرفی، از منتقدان و صاحب‌نظران عرصه ادبیات دفاع مقدس کتاب زندگی‌نامه داستانی این شهید بزرگوار که با تلاش و همت قابل ستایش بانو معصومه قیطاسی نویسنده خوش قریحه البرزی به رشته تحریر در آمده است مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت. این نشست، یک‌شنبه سوم خردادماه 94 و از ساعت 16 و در شهرستان نظرآباد، بلوار سیدجمال الدین اسد آبادی، فرهنگ‌ سرای هنر میزبان ادیبان و اقشار مختلف مردم قدر‌شناس نظرآباد خواهد بود.

حاج روح الله اصل دهقان سرداری شجاع از شهرستان نظرآباد


نوشته شده در  یکشنبه 94/3/3ساعت  8:31 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

حاج روح ­الله وقتی فرمانده بود...

سردار شهید حاج روح ­الله (جمشید) اصل­ دهقان (1337 - 1366ش) فرزند تقی، فرمانده گردان خیبر در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است. در روستای شیخ ­حسن از توابع شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز زاده شد. پس از پایان تحصیلات دوره ابتدایی، برای بهبود وضع معیشتی خانواده در کارخانه نساجی فخرایران مشغول به کار شد. در سال 1357ش به سربازی رفت اما با وقوع انقلاب اسلامی از پادگان گریخت و به انقلابیون پیوست. با آغاز جنگ تحمیلی در سال 1359ش داوطلبانه به جبهه رفت و در سال 1363ش به دلیل رشادت و توانایی، به فرماندهی گردان خیبر از تیپ نبی ­اکرم (ص) نایل شد. او به جهت علاقه به امام خمینی (م­­1368ش) نام خود را از جمشید به روح ­الله تغییر داد. سردار اصل­ دهقان پس از حماسه ­آفرینی ­های فراوان در 15 مرداد 1366ش طی عملیات نصر 7 در جبهه سردشت به شهادت رسید. حاج روح ­الله وقتی فرمانده بود، بخشی از حقوقش را به مستمندان کُرد هدیه می ­کرد. پدر شهید می ­گوید: «تا مدّت­ها اطّلاع نداشتم که حاجی در جنگ، فرماندهی یک گردان را بر عهده دارد.» در فرازی از وصیت ­نامه­ اش آمده است: «خدایا به سوی تو می ­آیم و از عالَم و عالمیان می ­گریزم. تو مرا در جوار رحمت خود سکنی ده.» در سال 1392ش زندگی ­نامه داستانی سردار اصل ­دهقان در قالب کتابی دویست صفحه ­ای از سوی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی استان البرز منتشر شده است.

منابع: تصویر ساوجبلاغ، ش 29، ص 16؛ خروش البرز، ش 6، ص 14؛ حسن منشی ­پور، از خاک تا افلاک، ص 424؛ حسین عسکری، دشتی به وسعت تاریخ، ص 345؛ سیّدعلی حسینی، مردان آسمانی، ص 27؛ معصومه قیطاسی، حاج روح ­الله، ص 63؛ وصیت ­نامه شهید که در بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان نظرآباد نگهداری می­ شود.


نوشته شده در  جمعه 94/2/25ساعت  11:22 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

مهدی را بسیار بزرگ ‌تر از آنچه می ‌شناختم بازیافتم

شهید مهدی (بهروز) فلاحت پور (1343 - 1371ش) تصویربردار ساوجبلاغی مجموعه روایت فتح است. او از سال 1366 وارد گروه تلویزیونی جهاد سازندگی شد. تصویربرداری چند قسمت از مجموعه روایت فتح، دسته ایمان و... از کارهای مهّم او است. وی که عضو گروه تصویربرداران روایت فتح بود، در پی ماموریتی که از طرف شبکه دوّم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به لبنان داشت در 29 اردیبهشت 1371 به هنگام تصویر برداری، در جریان تهاجم هواپیمای جنگنده اسراییلی به آن منطقه به شهادت رسید.  شهید فلاحت پور در سال 1371 برنده دیپلم افتخار و جایزه بهترین فیلم برداری برای مجموعه فیلم روایت فتح شده بود. ادامه مطلب...

نوشته شده در  یکشنبه 94/2/13ساعت  12:57 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

عروج، فراق و وصالی از جنس عسل

شهید ایرج خرّمجاه

- تولّد: 1351، روستای سیبستان، شهرستان ساوجبلاغ، استان البرز

- شهادت: 19 دی 1365، شلمچه، عملیات کربلای پنج

- مزار: گلزار شهدای همدان

در چهارده سالگی رهسپار جبهه­ های حق علیه باطل شد. غوّاص گردان حضرت علی ­اکبر (ع) از لشکر ده سید الشهدا (ع) بود. پس از حماسه آفرینی در مرحله نخست عملیات کربلای پنج، با اصابت گلوله دشمن بعثی به قلب مهربانش به درجه رفیع شهادت نایل آمد. پیکر مطهر او در معراج شهدای اهواز و تهران مورد شناسایی قرار نگرفت. تقدیر بر این بود که در 27 دی 1365 به جای آزاده سرافراز جعفر زمرّدیان در گلزار شهدای همدان به خاک سپرده شود تا التیام بخش آلام آن خانواده گرامی باشد. پس از 27 سال فراق، هویت این شهید بزرگوار در برنامه ماه عسل شبکه سوّم سیمای جمهوری اسلامی ایران (ویژه ماه مبارک رمضان) آشکار شد و این بار در 20 مرداد 1392 مادر صبور و گرامی خود را از درد فراق رهایی بخشید. شهید خرّمجاه در بخشی از وصیت­ نامه ­اش نوشته است. «شهادت در راه خدا، در راه حسین علیه ­السلام و در راه آزادی مستضعفان جهان، افتخار است.»


نوشته شده در  دوشنبه 93/12/4ساعت  9:20 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

سردار شهید «شعبانعلی نژادفلاح» در سال 1337 در  روستای خور از توابع شهرستان ساوجبلاغ متولد شد.

 

آخرین عکس، آخرین نامه، آخرین سفر

سردار شهید «شعبانعلی نژادفلاح» در سال 1337 در  روستای خور از توابع شهرستان ساوجبلاغ متولد شد. سال 1357 به خدمت سپاه درآمد و در کنار تحصیل در دانشگاه، در سمت‌هایی چون مسئول بهداری سپاه کرج، معاون بهداشت و درمان سپاه کرج، هماهنگ کننده کلیه گردان‌ها در لشکر 27 محمد رسول‌الله (ص)، معاون ستاد پشتیبانی جنگ، عضویت در شورای فرماندهی سپاه کرج و معاون بهداری لشکر 10 سیدالشهدا (ع) را به دوش کشید. وی در حالی که جانباز شیمیایی نیز شده بود، چهارم دی‌ماه سال 1365 در «عملیات کربلای 4» و هنگام وضو گرفتن، از ناحیه قلب مورد اصابت ترکش خمپاره دشمن قرار گرفت و به سه برادر شهیدش پیوست. در سالروز شهادت سردار شعبانعلی نژادفلاح معاون بهداری لشکر 10 سیدالشهدا (ع) خبرگزاری ایسنا با بانو «خورشید اسماعیلی» همسر این شهید به گفت‌وگو نشسته‌ است.

یا طلاق یا سپاه!

گفتم اگر برنگردی طلاق می‌گیرم. من همسر یک مرد سپاهی شدم، نباید استعفا بدهی. آنقدر تهدیدش کردم و با هم جر و بحث کردیم تا بالاخره راضی شد برگردد. ماجرای استعفا دادنش هم به همان روزی برمی‌گردد که مقام معظم رهبری که آن زمان رئیس جمهور بودند، به خانه پدر ایشان سر زدند. اینها شش برادر بودند که سه نفر از آنها شربت شهادت نوشیدند. مقام معظم رهبری در این ملاقات گفتند که دیگر کسی از این برادرها نباید به جبهه برود، این خانواده سه شهید داده است. بعد از این اتفاق، شعبانعلی از سپاه استعفا داد و به خانه برگشت. من تعجب کرده بودم که چرا آن موقع از روز به خانه آمده. هر چه می‌پرسیدم جواب درست و حسابی نمی‌داد. می‌گفت اومدم مرخصی. من هم باورم نمی‌شد چون امکان نداشت حتی مرخصی ساعتی بگیرد. بالاخره یک روز که رفته بود نانوایی و بچه‌های بهداری آمده بودند دنبالش؛ ماجرا را پیگیری کردم و فهمیدم که استعفا داده است. مسئولان بهداری می‌گفتند خانم فقط این گره به دست شما باز می‌شود. ما به ایشان نیاز شدیدی داریم، کاری کنید تا برگردند. من هم پایم را دریک کفش کردم که یا طلاق یا سپاه؛ شعبانعلی هم راضی شد و برگشت.

ادامه مطلب...

نوشته شده در  پنج شنبه 91/10/7ساعت  6:12 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

حاج عباسعلی مولایی از رزمندگان شناخته شده شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد و پدر شهید محمد مولایی چترباز جوان ساوجبلاغی  

 

خوابی که تعبیری جز شهادت نداشت

«سال 65 که محمد به دنیا آمد، سه سال از حضورم در جبهه های جنگ می گذشت. من سال ها در طلب شهادت جبهه ها را جست وجو می کردم، در حالی که گاه فراموشم می شد شهادت حال می خواهد نه قال و عروج پسرم در یکی از روزهای سال 1389، جلوه دیگری از این حقیقت را برایم روشن ساخت.» گفت وگو با حاج عباسعلی مولایی از رزمندگان شناخته شده شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد و پدر شهید محمد مولایی - چترباز جوان ساوجبلاغی - اگرچه برای شناخت ابعاد زندگی یک شهید صورت پذیرفت، اما واگویه های این رزمنده دوران دفاع مقدس، از تمنای وصال به شوقی درونی سخن می گفت که قرن هاست مجاهدان راه خدا را شیفته خود ساخته است و آنچنان که در سیره بسیاری از رزمندگان می بینیم، نسل اندر نسل از پدر به پسر و از مادر به فرزندان منتقل می شود. شهید محمد مولایی نیز یکی از همین شهدا است که راهروی مکتب جهاد و شهادت را از پدر رزمنده خود آموخت و عاقبت نیز در کسوت پاسداری، در حالی که به آموزش چتربازی می پرداخت به شهادت رسید. او تنها چند ساعت قبل از شهادت خود، وصیتنامه اش را نوشته بود.

گفت و گو با پدر شهید مولایی

نوشته شده در  جمعه 91/8/5ساعت  1:53 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

<   <<   6   7   8   9      >

فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]