سفارش تبلیغ
صبا ویژن


 

 

 افسانه دیو و دیوار و شیخ دیوارکش شهر

 

دکتر حکمت اله ملاصالحی

استاد دانشگاه تهران و عضو هیأت امنای بنیاد ایران شناسی

20 آبان 1402

 

یک جامعه و جهان مطلق بی مرز و بی حصار، بی حریم و بی دیوار در عقل و در فهم درنمی گنجد؛ اگر در رویا و در خیال هم درگنجد و به تصویر کشیده و ترسیم شود؛ کابوسناک و آشوبناک، آسیب پذیر و آسیب ناک، ملال آور و زمخت، خشن و نازیبا و تحمل ناپذیر است و در مسیر پرتگاه گام برمی گیرد و به سوی پرتگاه ره می سپارد و می رود و در معرض انهدام و نابودی اجتناب ناپذیر و حتمی و ختمی ست.

زلزله تحولات سنگین و سهمگینی که طی سده های اخیر در کمربندها و گسل های زلزله خیز ارض تاریخ و جغرافیای تاریخی منطقه های غربی جامعه و جهان بشری ما اتفاق افتاد؛ حصارها و دیوارهای ستبر ساختارهای کهن و باورها و اندیشه ها و ارزش ها و نظام ها و سنّت های اعتقادی و ارزشی و نحوه زندگی سنّتی جمعیت های سیاره ما را چونان آوار بر سرشان فروریخت و موزه های عالم مدرن روی آوارشان بنیاد نهاده شد. آن آوارهای سنگین و سهمگین، به سرعت تسطیح شدند و بر زمینشان و از مواد و مصالح رنگارنگشان ساختارهای اجتماعی و فکری و فرهنگی و نظام های سیاسی و دانایی جدید و مرزبندی ها و حصار و دیوارکشی های مدنی و سبک زندگی و زیست جهانی از ارزش ها و نظام های ارزشی مدرنیته و روزگار مدرن، پی افکنده شد و بنیاد نهاده و سر برکشیده و بپا شد. ماده میراث کهن در صورت بخشی و ساختاربندی دنیای مدرن. باده نو در جام کهن.

ملاحظه می کنید که حتی در یک جامعه و جهان باز و شناور و پر تحرک و تموّج و پر قوّت و خلاقِ روزگاری که به مدرن بودن و ارزش های مدرنیته اش شهره است هم نمی توان مطلق بی مرز و بی دیوار، مطلق بی حریم و بی حصار، مطلق بی نظم و بی ساختار، دمی زندگی کرد. اگر چنین کنیم و جامعه و جهان خود را به سوی بی نظمی و آنارشیزم و هرج و مرج و پرتگاه های مرگبار تاریخ که هماره در مخفیگاه های نامرئی کمر به انهدام و نابودی ما بسته اند؛ کشانده و رانده ایم. و تاریخ پر از مخفیگاه های نامرئی ست. ردیابی و رصدشان بسیار دشوار است و گریز از کمین و کمندشان نه چندان آسان که بسیار پیچیده و دشوار.

باری مراد از آن چه گفته آمد این نیست که مرزبندی ها و حریم گذاری ها و حصار و دیوارکشی ها همه از هر جنس و سنخ از هر نوع و طور، همیشه مفید و مثبت بوده اند و همیشه به منفعت و به صلاح و به فلاح جامعه عمل کرده اند. مرزبندی ها، حریم گذاری ها، دیوار و حصارکشی ها همه علی القاعده خادم جامعه اند و می باید در خدمت و در مدد رساندن به جامعه و در مسیر و بستر صلاح و رفاه و فلاح و امنیت و ایمنی جامعه و سلامت روان و رفتار فردی و اجتماعی آدمیان عمل کنند. فراخوانده شده اند؛ خادم جامعه باشند و به جامعه خدمت کنند و مدد برسانند. وقتی وارونه شان می کنیم و مخدومشان می بینیم و ما می شویم خادم و آن ها مخدوم ما، خطرخیز می شوند و منفی عمل می کنند و زیان و آسیب به جامعه می رسانند و چونان ویروس های مهلک فعال می شوند و به سلامت زیست اجتماعی به امنیت و ایمنی جامعه به سلامت روان و رفتار ما از درون و بیرون آسیب می رسانند و تضعیفش می کنند و تاب آوری و نیروی زندگی و ادامه حیات را از جامعه و از ما می ستانند. خطرخیز می شوند و هرج و مرج و آشوب و آنارشیزم را چنان که در پیش گفته آمد دامن می زنند.

آلمان روزگار حاکمیت رایش سوم و فاشیست های ایتالیای سال های حاکمیت موسولینی و همچنین سال های حاکمیت استالین و استالینی ها در اتحاد شوراها و شوروی سابق، تجربه غم انگیز، پرهزینه و خسارتبار و خونبار مرزبندی ها و حصار و دیوارکشی های نژادپرستانه و ایدئولوژیک به روی دیگر جامعه ها و جمعیت های جهان بود که از سر گذراندیم. و چه پر هزینه و خونبار هم از سر گذراندیم. در نهانگاه های نامرئی تاریخ و لایه ها و زیرلایه های نهان و درونی تر روان و رفتارهای ما ذهنیات و خُلقیات ما احساسات و عواطف جمعی تلنباره شده ما طی هزاره ها چه خبر است و چه نیروهایی در کارند و در کمین و از درون و در بیرون ما را کمین کرده اند؛ باید اعتراف کرد که اگر نگوییم هیچ نمی دانیم لیکن درست این است که اعتراف کنیم و بپذیریم بسیار اندک می‌دانیم. قطعاً بسیار اندک! سنّت های معنوی و متعالی به ما می آموختند ذاتی، سرچشمه ای، تائویی، آتمنی، یگانه ای هست که می‌داند و به هر میزان جان آدمی به او متصل تر، ایمن تر، دست کم در زندگی و روان شناسی و روان و رفتار شخصی ایمن تر. تعبیر قرآن را ببینید: «مَا یَکُونُ مِنْ نَجْوَى ثَلَاثَةٍ إِلَّا هُوَ رَابِعُهُمْ وَلَا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سَادِسُهُمْ.» [1]

شانه به شانه سنّت های نبوی اهل سلوک و اصحاب عرفان و اشراق نیز آدمیان را از فروغلتیدن در «اسفل السافلین» کمین گاه ها و نهانگاه های نیروهای اهریمنی هشدار می داده و برحذر می داشته و پرهیز می داده اند. مولانا را ببینید:

ای شهان کشتیم ما خصم برون 

ماند خصمی زو بتر در اندرون

دوزخ است این نفس و دوزخ اژدهاست

کو به دریاها نگردد کم و کاست

سنگ ها و کافران سنگ‌دل

اندر آیند اندرو زار و خجل

هم نگردد ساکن از چندین غذا

تا ز حق آید مرورا این ندا

سیر گشتی سیر، گوید نه هنوز

اینت آتش اینت تابش اینت سوز [2]

....

خصم های درون و لشکرها و جنود شر و شیطان که اهل سلوک و عرفان و اشراق و مشرب های عرفانی و سنّت های اشراقی، آدمیان را از افتادن در تله ها و کمین گاه های نهان و نامرئی شان، برحذر می داشته و پرهیز می داده اند؛ تنها در نهانگاه های نامرئی و لایه های زیرین روان و رفتار فردی ما آشیانه ندارند؛ در لایه های زیرین و در نهانگاه های «ناخودآگاه جمعی» ما به تعبیر کارل گوستاویونگ روان شناس سوئیسی روزگار ما، در حافظه تاریخی و قومی و جمعی ما در لایه های نهان و نامرئی مواریث فرهنگی بشری ما نیز طی هزاره ها لایه به لایه تلنبار شده و نهشته و رسوب کرده اند و لایه به لایه روی هم انباشته شده اند. پر قوّت هستند و متراکم از نیروی انفجار.

وقتی پوسته نازک و رویه ظریف و آسیب ناک هنجارها، نظام های ارزشی و اعتقادی جاری جامعه ها به هنگام برآمدن و بپا خاستن طوفان انقلاب های اجتماعی و جابجایی مراکز قدرت و نظام های سیاسی و یا به هر دلیل و علت و یا عللی دیگر شکسته می شود؛ هنگامه بیدار شدن و برآمدن و خروج نیروهای شرور و شیطانی خفته و رهایی عقده های نامرئی و سرکوب و تلنبار شده طی هزاره ها به طرز غافلگیر کننده و دور از انتظار و نفسگیر و غیر قابل پیش بینی فرامی رسد. برآمدن و خروج نیروهای افسارگسیخته از مخفیگاه های نامریی تاریخ و آشیانه های نهان روانگاه ناخودآگاه جمعی بشری ما، گاه آنقدر پر قوّت هستند و خطرناک و نفسگیر و غافلگیر کننده که می توانند به طرز غیر قابل پیش بینی و دور از انتظار، ادامه حیات و سلامت جامعه را به مخاطره افکنده و جامعه را جولان گاه خشم و قهر و خشونت کنند و انقلاب ها را از مسیرشان به انحراف بکشانند و به بیراه برانند و ببرند. عقده های جمعی سرکوب شده و خفته در هزاره های دیرپا و دیرآهنگ وقتی بیدار می شوند و برمی خیزند و خروج و خیزش می کنند می توانند جهانی را به جان هم بیندازند و قربانی بسیار بگیرند و جهانی را طعمه کنند و در کام خود ببلعند. تنور آرزوها و آرمان های جمعی ناکام تحقق نیافته را با هیزم احساسات و عواطف عوام الناس و جهل و تعصب و بلندپروازی های موهوم شعله ور کنند. بساط توهم و تبختر و تعصب و خرافه و هذیان در بازار انقلاب ها پهن کنند و بنجل به مشتریان بنجل پسند بفروشند. رها شدن و برآمدن و خروج و بر صحنه آمدن این غول های اساطیری و جنود وهم و خرافه و هذیان از مخفیگاه های حافظه تاریخی وقتی به احساسات و عواطف داغ و شعله بیز عوام الناس و فرودستان محروم از نام و نان و حقوق اجتماعی مجهز و همراه و همسو و هم مسیر می شوند؛ می توانند حتی ستون فقرات ستبرترین ارزش ها و معیارهای اخلاقی و مدنی و معنوی را درهم بشکنند و بهم بریزند. و این غم انگیزترین تجربه های تاریخی جامعه و جهان بشری است که بارها و بارها از سر گذرانده ایم. این نیروهای خفته و عقده های جمعی محبوس در لایه های زیرین ناخودآگاه جمعی و حافظه تاریخی وقتی مجال و میدان و فرصت می یابند از خواب طولانی تاریخ بیدار شوند و برخیزند و بر صحنه بیایند؛ می توانند چنان میدان کشمکش ها را فراختر و تنور تضادها و تقابل ها را شعله بیزتر و شعله خیزتر کنند و بذرهای خشم و خشونت در مزرعه عقل و هوش مردم بپاشند و خون خرمن کنند و بریزند و ببیزند که تصورشان در ذهن درنگنجد. غم انگیزتر آن که روی آوار ساختارهای فرو ریخته و ستون فقرات ارزش ها و هنجارها و نظام سیاسی درهم شکسته پیشین همین نیروهای خفته و عقده های جمعی رها شده از بند، در تسطیح آوارهای فرو ریخته از انقلاب ها و جامعه انقلابی و در پی افکندن و کشیدن دیوارها و حصارها و هنجارها و ارزش ها و ساختارهای اجتماعی و نظام سیاسی پسین و سپسین سهیم می شوند و به مدد جنود تعصب و تحجر و جزم و مجهز به احساسات عوام الناس آنقدر پر قوّت می توانند عمل کنند و سنبه شان آن چنان پر زور است که می توانند و موفق می شوند حصارها و دیوارها و ساختارهای جدید را تا ثریا کژ و وارونه، برکشند. مخدومان را خادم خود کنند و خود مخدوم خادمان!

جغرافیای تاریخ، فرهنگ، جامعه و جهان بشری ما در پنج هزاره تاریخی که از سر گذرانده ایم جغرافیای پر چین و شکن انواع و اطوار حصارهای ستبر و دیوارهای بلند و مرزبندی های اعتقادی و اجتماعی است که بسیارشان وارونه بنیاد پذیرفته وارونه عمل کرده اند و بجای آن که خادم و خدمتگذار آدمیان باشند مخدوم مردمان شده اند و جامعه ها خادم آن ها. تصادفی نیست که می بینیم در زبان و فرهنگ ما آثار دیوارها و حصارها و دژهای بجای مانده از روزگاران گذشته را به دیوها منتسب دانسته اند و با حسی آمیخته به ترس در وصفشان سخن گفته اند و افسانه ساخته و افسانه پردازی کرده اند. ظرافت زبان فارسی و تبارشناسی میان واژه «دیو» و «دیوار» (دیو- وار) را ببینید. و همچنین میان «دیو» و «دیوانه» (دیو- انه) را ملاحظه کنید!

گمان می رود آن چه فشرده و کوتاه و فهرست وار، در وصف مخفیگاه های نامرئی تاریخ و نیروهای خفته و نهان در نهانگاه های زیرین ناخودآگاه جمعی و نحوه خروج و خیزششان گفته آمد بسنده است و مکفی. متأسفانه پس از چهار دهه و نیم جامعه بعد انقلاب میهن ما همچنان با مصادیق و مظاهر همان نیروهای رها و بیدار شده از مخفیگاه ها و کمین گاه های تاریخ و عقده ها و حقارت ها و ناکامی های کهنه و کهن رها شده و افسارگسیخته از نهانگاه های ناخودآگاه جمعی، دست در گریبان است و دست و پنجه می فشارد. همچنان روی ستون فقرات درهم شکسته آن دژها و دیوار و حصارکشی های ستبر اشرافی روزگار استبداد شاهانه، دیوارکشی ها و حصارکشی های بسیار ستبرتر و بسیار زمخت تر پی به پی، وارونه پی افکنده شده و همچنان پی افکنده می شوند، پی به پی و وارونه بنیاد پذیرفته و همچنان بنیاد می پذیرند و بپا می شوند و وارونه عمل می کنند و خسارت ببار می آورند و هزینه ها را بر دوش ملت سنگین تر و سهمگین تر می کنند.

آن پرده و نرده کشی های دهه نخست انقلاب زیر سقف و در سالن مدرسه ها و موسسات و دانشگاه ها و محیط های کار و زندگی و آن مرزبندی های ستبر ایدئولوژیک میان طبقات اجتماعی اینک سر از فنس و نرده و دیوار و حصارکشی های گردن کشانه و قلدرمآبانه و تعرض و تجاوز گسترده و غصب و غارت و تاراج منابع طبیعی و محوطه های باستانی و مواریث طبیعی و مآثر تاریخی و مواریث فرهنگی کشور برکشیده است و افسار گسیخته جولان می دهد.

روی ستون فقرات آن اشرافیت روزگار استبداد شاهانه اینک اشراف مآبی بی ریشه و بی رگ و تهی از اصالت و منش درست زیستن فرودستان و نوکیسه های نادان و سیری ناپذیز و افسار گسیخته ای را می بینیم؛ چونان دمل های کهنه از پیکر بیمار جامعه سر گشوده اند. جامعه ای که بیمار است و از ویروس های تحقیر و عقده های کهنه و کهنِ همه گیر رنج می برد و قربانی می دهد.

آن چه اخیراً در شهر نوساخته و نازیبای مِهستان، واقع در دامنه البرزکوه و دامن روستای پَشند در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز اتفاق افتاد یکی از میان مصادیق و مظاهر و موارد پر شمار خروج همین نیروهای اهریمنی وارونه کار است که از مخفیگاه های نامرئی تاریخ به لایه های برینی و بیرونی جامعه بعد انقلاب میهن ما سر برکشیده و جولان می دهند و جامعه را جولانگاه مطامع خود کرده اند و بذرهای جزم و جهل و خرافه بر مزرعه های رنگارنگ ذهن و فکر آدمیان می پاشند.

در میان شهرهای نوساخته جامعه بعد انقلاب میهن ما شهر جدید مِهستان به لحاظ زیبایی و زیبندگی، هماهنگی و تناسب، نظم و کیفیت فضا و بافت معماری شهری و زیباشناختی و نوع و نحوه استفاده از مواد و مصالح از همه نازیباتر و شلخته تر و ناهماهنگ تر و بی کیفیت و بی هویت تر ساخته شده است.

شهری نازیبا و بی قواره و بی هویت و بی کیفیت و همچنان بی آرامگاه و آرامستان، بی بیمارستان و کتابخانه و کتابستان. البته پُر مسجد و مسجدکده و مسجدستان های رنگارنگی که دست و دامنشان کوتاه از نمازگزاران است و امامان مسجد بی جماعت.

این چنین است که می بینیم؛ امام و شیخ مسجد جامعِ بی جماعتِ شهر، تدبیر و چاره کار را در روی نهادن و سجاده گشودن و نماز گزاردن و سجده نهادن در محراب طمع دنیا و در روی نهادن به قبله دادوستد مِلک و املاک جسته و یافته و دیده است. تدبیری نابخردانه و چاره ای فضاحت بار!

زخم زدن و شکافتن قلب تنها کتابخانه کوچک شهر که محبوس در طبقه زیرین مسجد است و محصور در مطبخ شهر، چاره کار نیست. به یقین و به قطع هم نیست. چاره کار و تدبیر در جای دیگر است و در جای دیگرش بجویید و بیابید و خاطر کتاب دوستان و کتاب خوانان و علاقه مندان به دانش و دانایی را بیش از این آزرده و نگران نکنید.

در روزگار قیامت کتاب و کتابخوانی و کتاب خوانان و کتاب نویسی و کتاب نویسان و محشر نشر و انتشار بی سابقه و گسترده و نفسگیر کتاب در میان جمعیت های میلیاردی سیاره زمین و عزیز داشتن کتاب خوانان و کتاب نویسان و پی افکندن و بنیاد نهادن پی به پی انواع کتابخانه های تخصصی و عمومی در شهرها و روستاهای جامعه و جهان روزگار ما، این گونه دیوارکشی های دیو- وار و دیوانه وار و رفتارهای آزمندانه و افزون خواهانه و بداخلاقی های فضاحت بار در کسوت امام مسجد و شیخ منبر وعظ و در سنگر روحانیت و شیخانیت، آسیب های جدی و زخم های عمیق و التیام ناپذیر به سلامت روان و رفتار جامعه و حیات اخلاقی و معنوی و مومنانه و در یک کلام فرهنگ و زندگی مردم می زند و اثرات و تبعات منفی بسیار بجای و به میراث می نهد که متأسفانه نهاده است. بی رغبتی بی سابقه و غم انگیز مردم به دین و ناباوری و عدم پایبندی به ارزش های اخلاقی و ریزش گسترده انسان های شریف و آزاده از پیکر جامعه و مهاجرت گسترده استعدادهای درخشان و نخبگان و دانش آموختگان به کشورهای دیگر به امید زندگی بهتر در سرزمین بیگانه، اثرات و تبعات و عوارض منفی مرزبندی ها و حصار و دیوارکشی های دیو- وار است که می بینیم و دست در گریبان هستیم و گریبان و گلوی جامعه ما را می خراشد و می فشارد.

 

پانوشت ها:

[1]. «هیچ گفت و گوى محرمانه ‌اى میان سه تن نیست مگر این که او چهارمین آنها است» (سوره مجادله / 7).

[2]. مثنوی معنوی، دفتر اول، بخش 76، تفسیر «رجعنا من الجهاد الاصغر الی ‌الجهاد الاکبر».

 


 

فعالان فرهنگی و اجتماعی و اهل کتاب همچنان منتظرند...

#هفته_کتاب

_________________________________________




استوری صفحه کرج اینستا به مناسبت روز کتاب و کتاب خوانی

24 آبان 1402

_________________________________________


 

سنت الهی همین است...

روزنامه پیام آشنا، یک شنبه 21 آبان 1402، صفحه 2

#دیوارکشی_کتابخانه_شهیدثالث_مهستان

#کتاب

#هفته_کتاب

#فرهنگ_مظلوم

امرور 22 آبان 1402 دیوارکشی در کتابخانه عمومی شهید ثالث شهر مهستان 13 روزه شد!


_________________________________________


مجموعه مطالبی درباره تعطیلی کتابخانه عمومی شهید ثالث شهر مهستان

 

درباره دیوارکشی در کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان - 1

 

درباره دیوارکشی در کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان - 2

 

درباره دیوارکشی در کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان - 3

 

درباره دیوارکشی در کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان - 4

 


نوشته شده در  شنبه 102/8/27ساعت  11:26 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


 

 

واکنش 87 فعال فرهنگی، اجتماعی و رسانه ای به دیوار جدایی کتابخانه عمومی شهر مهستان

 

در پی دیوارکشی در کتابخانه عمومی شهید ثالث شهر جدید مهستان، 87 تن از فعالان فرهنگی، اجتماعی و رسانه ای از صبح سه شنبه 9 آبان تا ظهر روز پنج شنبه 18 آبان 1402 با انتشار خبر و استوری، نگارش یادداشت، ارسال پیام و راه اندازی کارزار مجازی ضمن اعتراض به بالا رفتن این دیوار بدعت و جهل و جدایی، خواستار برچیدن آن شدند. ضمن سپاس صمیمانه از مسئولیت اجتماعی و حمایت های صادقانه این عزیزان، امیدواریم تا هفته کتاب (23 تا 30 آبان‌ 1402) این دیوار برچیده شود.

- ابراهیم نوروزی فر مسئول سازمان بسیج رسانه استان البرز

- ادمین پایگاه خبری هشتگرد نیوز

- ادمین صفحه اینستاگرام آوای کرج

- ادمین صفحه اینستاگرام ایسکانیوز البرز

- ادمین صفحه اینستاگرام خبر گوهردشت

- ادمین صفحه اینستاگرام روستای قاسم آباد بزرگ ساوجبلاغ

- ادمین صفحه اینستاگرام سلام هشتگرد

- ادمین صفحه اینستاگرام فصلنامه نامه صدیق

- ادمین صفحه اینستاگرام کتاب البرز

- ادمین صفحه اینستاگرام کرج اینستا

- ادمین صفحه اینستاگرام مرکز نیکوکاری خانه برکت کرج

- ادمین صفحه اینستاگرام و کانال تلگرامی قلب البرز

- ادمین کانال تلگرامی کمال شهر

- استاد حمیدرضا نادری فرهنگی هنرمند و رئیس انجمن خوشنویسان شهرستان ساوجبلاغ

- استاد علی مهری رئیس انجمن خوشنویسان استان البرز

- اسماعیل آل احمد نویسنده و مدرس حوزه علمیه

- اشکان خدابنده لو طبیعت گرد و فعال محیط زیست

- اعظم کشوری دانشجوی دکتری روابط بین الملل

- الهام آباده ای شاعر (کرمان)

- امیر تنها خبرنگار و فعال اجتماعی

- انسیه انارکی نویسنده

- آذر نجفی نویسنده و مترجم

- باهره حیدری سردبیر روزنامه پیام آشنا

- بهنام حیدری مربی ورزشی و دوستدار میراث فرهنگی

- پایگاه خبری آفتاب

- پایگاه خبری تحلیلی اسرار امروز

- پایگاه خبری صبح ملت نیوز

- پایگاه خبری عصر ایران

- پایگاه خبری کرج رسا

- پایگاه رسانه ای شفافیت البرز

- پردیس سلیمانی سرپرست روزنامه شرق  در استان های تهران و البرز و سردبیر پایگاه خبری تحلیلی نشر فردا

- جلال یکه فلاح فعال محیط زیست

- حامد دودانگه فعال اجتماعی

- حسن قمی فعال اجتماعی

- حسین روستا مدیرمسئول موسسه سینمایی شهر سایه

- داود اسدی شاعر

- دکتر حسین عسکری نویسنده و عضو حقیقی انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان ساوجبلاغ

- دکتر داود اسدی فعال فرهنگی و رئیس پیشین اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ساوجبلاغ

- دکتر سید علی موسوی فرهنگی و مدرس زبان و ادبیات فارسی

- دکتر صادق بابکان شاعر و فعال فرهنگی

- دکتر طاهر اصغرپور معلم، مترجم و پژوهشگر

- دکتر عباس زارع فعال اجتماعی و رئیس پیشین شورای اسلامی شهر کرج

- دکتر علی شاپوری شاعر و دبیر کانون ادبی سلطان شهر مهستان

- دکتر محمد خندان عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و مدرس علم اطلاعات و دانش شناسی

- دکتر محمد زره ساز عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و مدرس علم اطلاعات و دانش شناسی

- دکتر محمدحسین نژادفلاح برادر چهار شهید و نماینده پیشین مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی

- دکتر مهراب رجبی نویسنده و مشاور البرزشناسی استاندار

- رضا قاسم پور معلم روزنامه نگار

- ریحانه مهرپویا کودک هنرمند

- زهرا شکری داستان نویس (اصفهان)

- زهره رزمی آذر مدیرمسئول پایگاه خبری تارا نیوز

- سولماز محمودی داستان نویس و عضو ادبی انجمن مستقل نویسندگار

- سید علی شهیدی پژوهشگر حوزه میراث فرهنگی

- سید علیرضا موسوی فعال اجتماعی

- شراره کهنسال خبرنگار

- صفا سلامت پژوهشگر موسیقی و سازنده ساز سه تار

- صفحه اینستاگرام خانه هنرمندان کرج

- صفحه اینستاگرام هیئت هنرمندان استان البرز

- عادل جلیلی رئیس هیأت مدیره خانه هنرمندان کرج

- علی اکبرپور فعال اجتماعی

- علی روزبان فرهنگی پیشکسوت

- علی عسکری ادمین صفحه اینستاگرام مستند نظرآباد

- علی منصور زارع پیشکسوت رسانه و مطبوعات

- علیرضا عزیزی پژوهشگر، کارشناس ارشد جغرافیا و نویسنده کتاب درسی استان شناسی البرز

- علیرضا مقدم پژوهشگر حوزه ادبیات و فعال فرهنگی

- فاطمه هاشمی فعال اجتماعی

- فتانه احدی خبرنگار روزنامه همشهری

- فریبا کلاهی مدیرمسئول پایگاه خبری آیین باور

- لیلا خانی نژاد خبرنگار

- محمدرضا عباسی مدیرمسئول پایگاه خبری شهرتو بساز

- مدیرمسئول پایگاه خبری البرز نوداد

- مدیرمسئول پایگاه خبری مهستان رسانه

- مرتضی نوین حقوقدان

- مصطفی آهنگر دانشجوی دکتری بازیابی اطلاعات در دانشگاه خوارزمی

- مصطفی صمیمی نژاد فعال اجتماعی

- معصومه امین زاده سرپرست خبرگزاری ایلنا در استان البرز

- مهدی آهنگری ادمین کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرام روستای گوران طالقان

- مهدی حسنی فعال اجتماعی

- مهراب حیدری نویسنده، شاعر و فعال اجتماعی

- مهندس علی اصغر شماخی مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی استان البرز

- مهندس فرزان احمدنژاد باستان شناس و عضو گروه کاوش در محوطه باستانی ازبکی

- مینا صدیقیان خبرنگار

- نرگس جودکی نویسنده و خبرنگار نشریه دریا کنار

- نسترن کیوان پور مدیرمسئول پایگاه خبری هزار و یک شهر

- وحید صالحی سرپرست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) البرز

- وحید عظیمی هنرمند و صداپیشه

- هانیه کرمی مدیرمسئول پایگاه خبری پرتو البرز

 

مجموعه مطالبی درباره تعطیلی کتابخانه عمومی شهید ثالث شهر مهستان


 درباره دیوارکشی در کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان - 1


 درباره دیوارکشی در کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان - 2


درباره دیوارکشی در کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان - 3 




نوشته شده در  پنج شنبه 102/8/18ساعت  12:47 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 


دیوارکشی کتابخانه عمومی شهر مهستان در پنج اپیزود

 

رضا قاسم‌پور

معلم روزنامه‌نگار

 

اپیزود اول

(انتشار خبر دیوارکشی در کتابخانه عمومی)

صبح 9 آبان ماه 1402 خبر و تصویر دیوارکشی در روز روشن وسط کتابخانه عمومی شهید ثالث شهر جدید مهستان به قلم دکتر حسین عسکری (نویسنده و البرزپژوه) مثل بمب ترکیده و با واکنش به‌هنگام و فراگیر فعالان عرصه‌های فرهنگی‌، هنری و اجتماعی به سرعت به خبر اول استان البرز مبدل گشت. متعاقب کشمکش بین جامعه مدنی و نهادهای قدرت، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و دفتر امام‌جمعه مهستان بیانیه و مصاحبه‌ در جهت روشنگری و کاستن از قُبح کار صورت گرفته، انجام دادند که نهایتا این توضیحات و توجیحات نتوانست افکار عمومی را اقناع نماید. متعاقبا دکتر حسین عسکری عضو حقیقی کتابخانه‌های شهرستان ساوجبلاغ با مصاحبه با خبرگزاری ایسنا و ارائه مدارک مستدل و مستند آب پاکی روی دست دو مصاحبه و جوابیه مذکور ریخته و باب جدیدی در روشنگری اذهان عمومی و مطالبه‌گری فرهنگی گشودند. در ادامه بخش‌هایی از پازل نافرجام دیوارکشی در کتابخانه مهستان را تورق می‌کنیم.

 

اپیزود دوم

(توضیحات مدیرکل کتابخانه‌های البرز)

علی معدنی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حواشی پیش آمده در خصوص کتابخانه شهید ثالث ساوجبلاغ اظهار کرد: متاسفانه برخی رسانه‌ها در خصوص این ماجرا بی اخلاقی کرده و مطالب غیر واقع منتشر کرده‌اند. وی ادامه داد: این کتابخانه تعطیل نشده و حتی یک متر از بخش مخزن، کودک و نوجوان آن کم نشده است و همچنان با قدرت به فعالیت خود ادامه می‌دهد. وی توضیح داد: حدود 110 متر از سالن این کتابخانه با تفاهمی که با هیات امنای مسجد منعقد شده به سایر فعالیت‌های فرهنگی اختصاص داده شده و این مساله که قرار است به مطبخ تبدیل شود واقعیت ندارد. وی ادامه داد: این فضا طبق قرارداد با هیات امنای مسجد، بیش از 10 سال پیش به کتابخانه تبدیل شده ولی قرارداد آن به اتمام رسیده و پس از برخی کشمکش‌ها بنا شد همچنان کتابخانه باقی بماند. این مسئول اضافه کرد: البته به دنبال جابجایی این کتابخانه به مکان دیگری هستیم و چند ساختمان معرفی شده ولی اگر این اتفاق نیفتند، کتابخانه جدیدی در شهر مهستان اضافه می‌شود و در کنار کتابخانه شهید ثالث فعالیت خواهد داشت.

 

اپیزود سوم

(جوابیه دفتر امام جمعه مهستان)

در خصوص حواشی پیرامون تعطیلی کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان چند نکته قابل بیان می باشد که به شرح ذیل بیان می‌گردد:

نکته اول: برخلاف مطالب خلاف واقع فضای مجازی به هیچ وجه از جانب هیچ شخص و یا نهادی قصدی مبنی بر تعطیلی کتابخانه وجود ندارد بلکه بنا به تصمیم اتخاذ شده، هیئت امناء مسجد درصدد تحول در وضعیت فعلی مدیریت کتابخانه و استفاده پویاتر در زمینه فرهنگی و مذهبی در کنار فضای کتابخانه از آن مکان است.

نکته دوم: به علت عدم همکاری اداره کتابخانه های شهرستان با هیئت امناء و امام جماعت مسجد و عدم تمکین به قانون نسبت به اتمام تفاهم نامه فی مابین آن اداره و هیئت امناء مسجد پس از 25 سال استفاده رایگان از مکانی که متعلق به مسجد جامع بوده و نیز فرافکنی و اصرار یک طرفه نسبت به خواسته آن اداره پس از دو سال مکاتبه، گفت و گو و پیگیری های کدخدامنشی چاره ای جز رجوع به محاکم قانونی برای حل و فصل ماجرا پیش روی هیئت امناء باقی نماند، قابل ذکر است در طرح دعوی در مراجع قضایی تحت یکی از عناوین حقوقی چاره ای جز طرح دعوای خلع ید امور کتابخانه ها نبود لکن همانطور که ذکر شد تخلیه کتابخانه به هیچ وجه مد نظر هیئت امناء نبوده و نیست.

 نکته سوم: شکایت صورت گرفته از اداره کتابخانه ها مبنی بر خلع ید از جانب شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور نبوده بلکه صرفا به جهت محذور قانونی عدم شناسه مستقل برای مساجد، از شناسه امامت جمعه شهر جدید مهستان استفاده شده است در حالی که شکایت از جانب هیئت امناء مسجد صورت گرفته است و در جلسه رسیدگی نیز نماینده هیئت امناء حضور پیدا کرده است متاسفانه علیرغم درخواست هیئت امناء مبنی بر حل و فصل قانونی مسئله و تمکین طرفین به قانون این مسئله از سوی برخی افراد با نشر مطالب خلاف واقع در فضای مجازی درصدد تشویش اذهان عمومی برآمده که حق پیگیری قانونی در این خصوص نیز برای هیئت امناء محفوظ است. امید است همگان مقید به رعایت قانون و اخلاق اسلامی باشیم.»

 

اپیزود چهارم

(اعتراضِ مدنی به دیوارکشی کتابخانه)

دکتر حسین عسکری (عضو حقیقی انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان ساوجبلاغ) در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا البرز؛ با انتقاد از دیوارکشی در سالن کتابخانه شهید ثالث شهر مهستان گفت: این اقدام بدون هیچ رأی حقوقی و با اقدام شخصی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز انجام شده است. وی با اشاره به موضوع دیوارکشی در سالن کتابخانه عمومی شهید ثالث شهر مهستان در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز، گفت: آقای علی معدنی پور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز در گفت و گویی با ایسنا در 10 آبان 1402 توضیحاتی درباره دیوارکشی و واگذاری حدود 110 مترمربع از فضای کتابخانه عمومی شهید ثالث (نخستین و قدیمی ترین کتابخانه شهر جدید مِهستان) داده است. پس از خواندن روایت ناتمام ایشان، لطفاً حقیقت ماجرا با توجه به مستندات موجود را هم بشنوید.

عسکری ادامه داد: به تصریح «شرکت عمران شهر جدید مهستان» در نامه تاریخ 19 دی 1401، مِلک این مکان فرهنگی از سال 1377 به کتابخانه اختصاص یافته و کاربری اش از آغاز، کتابخانه عمومی بوده است. این کتابخانه 25 ساله در طبقه زیرین مجموعه فرهنگی مسجد حضرت ولی عصر (عج) بیش از 35 هزار نسخه کتاب و 1600 عضو دارد و از آغاز تأسیس تا کنون، 30 هزار نفر از اهالی در آن به طور مقطعی فعال بوده اند. وی افزود: نماینده حقوقی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان تهران به نمایندگی از دفتر امام جمعه شهر جدید مهستان در اوایل سال 1402 با تسلیم دادخواستی به طرفیت اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز و شرکت عمران شهر جدید مهستان، خواستار «تخلیه کتابخانه شهید ثالث و مطالبه خسارت و اجرتالمثل اموال» می شود. با عدم حضور نماینده شرکت عمران، دادرس محترم شعبه 5 دادگاه عمومی حقوقی شهرستان ساوجبلاغ در 5 اردیبهشت 1402 حکم به «تخلیه کتابخانه» می دهد. این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با اعتراض وسیع فعالان فرهنگی و هوشیاری دادگستری استان البرز در 22 مرداد 1402 دعوای خواهان (شورای سیاستگذاری ائمه جمعه) مبنی بر تخلیه کتابخانه با حکم دو تن از مستشاران دادگاه شعبه اول تجدیدنظر استان البرز به طور قطعی رد می‌شود.

عسکری افزود: علی‌رغم رد حقوقی خواسته هیئت امنای مسجد ولی عصر (عج) و دفتر امام جمعه مهستان، به ناگاه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز راساً و با دلایلی نامعلوم در 9 آبان 1402 به طور نامتعارف (دیوارکشی در ساعات اوج فعالیت کتابخانه) حدود 110 متر مربع از فضای کتابخانه را به دفتر امام جمعه واگذار می‌کند. متأسفانه در مقابل چشمان نگران و اشک بار دختران و پسران جوان و کودکان و نوجوان عضو کتابخانه، دیواری شگفت و بدعت آمیز در کتابخانه عمومی شهید ثالث بالا می‌رود. عجیب آنکه، بخشی از مکان اصلی کتابخانه و سرویس بهداشتی آن هم در فضای جدا شده قرار گرفته است!

 

اپیزود آخر

(پیشنهاد برچیدن دیوار در هفته کتاب)

از دکتر عبدالهی استاندار محترم البرز انتظار می‌رود به عنوان رئیس جمهور استان با پادرمیانی در کشمکش بین جامعه مدنیِ معترض و مسئولان دولتیِ دیوارکشی وسط کتابخانه مهستان، موضوع را در هفته کتاب و کتاب‌خوانی به نفع افکار عمومی و مطالبات مردمی حل و فصل نماید. چرا که بنابر اذعان دکتر عسکری دیوارکشی کتابخانه شهید ثالث در آستانه «هفته کتاب و کتاب خوانی» و دقیقاً همزمان با برگزاری «آیین انتخاب هشتمین پایتخت کتاب ایران و شهرهای خلاق کتاب خوانی» انجام شد؛ آیینی که پنج شهر از جمله شهر کرج (البرز) هم نامزد آن بود اما انتخاب نشد. با این اوصاف مدیرکل کتابخانه های عمومی البرز علی‌رغم عدم صدور هیچ رای حقوقی و با اختیار خود با دو نیمه شدن کتابخانه موافقت کرده است. آیا این «ترک فعل» نیست؟ چرا اداره کل کتابخانه های عمومی بدون هیچ فشاری، به کاهش سرانه کتابخانه و مکان های فرهنگی در شهر مهستان اقدام کرده است. شهر جدید مهستان با دو کتابخانه «شهید ثالث» و «مهستان» به ازای هر هزار نفر دارای حدود 12 متر مربع سرانه کتابخانه است. این رقم در میانگین کشوری 24 متر مربع به ازای هر هزار نفر است. با دو نیمه کردن کتابخانه شهید ثالث، در واقع سرانه کتابخانه در شهر مهستان به حدود 8 متر مربع خواهد رسید. این یعنی مهستان در ردیف شهرهای فقیر از نظر فضاهای فرهنگی قرار خواهد گرفت. آگاه باشید با توسعه و پیشرفت فرهنگی این شهر چه می‌کنید.

15 آبان 1402

 

________________________________________

 

 

عمرت به هدر رفت اگر دست نگیری...

 

شهرام یگان (بکان)

معلم بازنشسته

 

به نام خداوند دانا و توانا

به بهانه «دیوار کشی کتابخانه عمومی شهید ثالث شهر مهستان» چند سطری می نویسم. کتاب و کتاب خوانی، امری مقدس است، و دشمن جهل و نادانی است. متاسفانه سرانه مطالعه و کتابخوانی در کشور ما بسیار اندک است (البته جای بحث عوامل آن بحثی طولانی می طلبد). متاسفانه، یک آفتی به نام «خود شیفتگی و بهتر دیده شدن» در کشور ما در جریان است. کتابخانه عمومی در یک شهر با بودجه عمومی و از جیب مردم هرینه شده است. چه معنی دارد که کسانی که داعیه و شعار خدمت به مردم دارند «در مقابل دانایی، دیوار نادانی می کشید! و سنگربندی می کنید!؟»  اگر قصدتان خدمت به فرهنگ کشور و شهر مهستان است، و دنبال اسم و مطرح کردن خود نیستید، چه معنی دارد که تعامل سازنده ای نداشته باشید که کار به ایجاد «دیوار نادانی، نکشد!» اسم ها و رسم ها، فرهنگ نمی سازند. کتابخانه به نام و مسجد، یا شهر باشد چه مشکلی از فرهنگ کتاب خوانی حل می کند؟ هدف باید خدمت به مردم و مخاطبان باشد. به قول شیخ بهایی:

صد سال ره مسجد و میخانه بگیری

عمرت به هدر رفت اگر دست نگیری

بشنو از پیر خرابات تو این پند:

هر دست که دادی

به همان دست بگیری

شما اگر هدفتان خدمت به مردم به خصوص نسل جوان است، چه بهتر که با ایجاد کتابخانه، از حوانان، جوینده دانایی، دستگیری کرده تا خداوند در این دنیا و آن دنیا دستتان را بگیرد. در پایان برای تمامی کسانی که به دور از کبر، ریا و تزویر هدفشان کمک به فرهنگ کشور (به خصوص در امر کتاب خوانی) است، از درگاه الهی آرزوی بهترین ها را دارم.

24 آبان 1402

________________________________________

 

 

از دیوارکشی در کتابخانه عمومی شهر مهستان تا کتابخانه صلواتی سرحدآباد کرج

محمد اکبرزاده

فعال فرهنگی

 

امروز در شهر کرج تصاویری و دیوارنوشته هایی دیدم که حالم را پس از تلخی اخبار مربوط به دیوارکشی کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان، کمی خوب کرد. تصاویر مربوط به کتابخانه صلواتی در سرحدآباد کرج است. غلیان و جوشش درونی ام از اقدام غیر فرهنگی در کتابخانه شهید ثالث و سپس خوشحالی بیرونی ام را با کمک حکایت جدال سعدی با مدعی در بیان توانگری و درویشی در گلستانش با اندکی سرقت ادبی تقدیم حضورتان می کنم: سعدی (علیه الرحمه) نوشته است: «یکی تحرمه عشا (به کسر عین) بسته و دیگری منتظر عشا (فتح عین)....» یکی، کتابخانه ای که وقف عام است را از وسط نصف می کند و دیگری خانه اش را کتابخانه! در دوران دبیرستان و حدود 25 سال پیش، آقای بشیر صابری معلم ادبیات بنده بود. یادم می آید که چطور حمله مغول ها به ایران به رهبری چنگیز خان را برایمان تعریف می کرد. از حادثه آتش زدن کتابخانه ها و سایر جنایاتشان... فکر کنم بلخ و قونیه آن زمان ملحق به خاک ایران بودند، چندین کتابخانه که عموما کتاب هایی در رابطه با تاریخ تشیع هم بودند توسط این وحشیان به یغما رفت... حالا تصاویر فوق و تصاویر مربوط به دیوارکشی در کتابخانه شهید ثالث یک مسیر چنان پیچیده ای در جلو چشمانم می گذارد که مات و مبهوت شده ام... امیدوارم روزی روزگاری همه آرمان ها و دغدغه های فرهنگی مان جامه عمل پوشانده شود. ان شاءالله

21 آبان 1402

 

________________________________________

 

 

شگفتانه های فرهنگی البرز

استان البرز جای عجیبی است. همزمان یک طبقه از زندانش، کتابخانه می شود و کتابخانه دیگرش روز روشن با دیواری دو نیمه می شود...

22 آبان 1402

دیوارکشی در کتابخانه عمومی شهید ثالث شهر مهستان 13 روزه شد!

________________________________________

 

مجموعه مطالبی درباره تعطیلی کتابخانه عمومی شهید ثالث شهر مهستان 

 

درباره دیوارکشی در کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان - 1  

 

درباره دیوارکشی در کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان - 2


 

 درباره دیوارکشی در کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان - 4 



نوشته شده در  پنج شنبه 102/8/18ساعت  12:47 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


 

 

 سرنوشت مه‌آلود خورشید در مِهستان

 

اسماعیل آل احمد

نویسنده و مدرس حوزه علمیه

 

بسمک اللهم یا رفیق

یاد ده ما را سخن های دقیق

شهر جدید مِهستان، همیشه در ذهن من با چند شخصیت بزرگ، گره خورده است. با شخصیت مرد دانش و تواضع استاد محمدتقی جعفری و مرد تاریخ و پژوهش استاد علی دوانی و استاد صورت و معنا دکتر حکمت اله ملا صالحی. در آن سال‌هایی که من و هم نسلانم در حیات عطشناک و آتشناک جوانی می‌خواستیم در کویر وحشت نادانی، چشمه آبی و خانه امنی بجوییم تا لبی تر کرده و امانی بیابیم لطف خداوند بزرگ، دستانمان را گرفت و در مِهستان دانش و تواضع و پژوهش صورت و معنا توانستیم بر آستان جانان استادان جعفری و دوانی و ملاصالحی، سر بنهیم و سیراب شویم و از چنگ جرثومه جهل، جان به در ببریم و گلبانگ سربلندی بر آسمان بزنیم که اگر هنوز جرعه‌ای از آن جان تشنه در این جام تهی باقی است به برکت بارانی است که از آسمان آن استادان بر آن باریده است. این شهر را به رغم توسعه ناموزون نامطلوبی که دارد از دل و جان دوست دارم. در این شهر در سال 1376 کنگره حضرت آیت‌الله حاج شیخ هادی نجم آبادی برگزار شد که استادان جعفری و دوانی در آن افاضه فرمودند. در این شهر در سال 1380 استاد ملاصالحی، نزول اجلال فرمودند.  در این شهر؛ در مساجدش و در پایگاه‌های بسیجش و در هیئات حسینی اش و در هر دو کتابخانه محترم و مهمش نفس زده‌ام و روضه خوانده‌ام و گریسته ام و گریانده ام و کتاب خوانده‌ام و سخن رانده‌ام. چه تلخ می‌اندیشم که چرا چنین فرصتی برای نسل‌های پس از ما فرادست نیامد و چرا خود ماها نتوانستیم از این اقیانوس‌ها ژرف آبهایی برای میان‌سالی و کهنسالی خویش دست و پا کنیم. آن چه این روزها اما می‌بینم و می‌شنوم نامردانه تر، جانم را به آتش می‌کشد. کتابخانه 25 ساله این شهر که به دوران مظلومیت حضرت امیر مومنان - علیه‌السلام - اقتدا کرده و نام شهیدی فقیه و مظلوم - شهید ثالث - بر پیشانی دارد دست‌خوش بی‌فرهنگی ها و بی فضلیتی های نااهلان و نامحرمان با اندیشه‌های امامان عزیز انقلاب و جمهوری مبارک و مظلوم اسلامی شده است. کجای اندیشه اسلام و انقلاب و امام و آقا چنین فضاحتی خفته است؟! رفتارها کاملاً برعکس شده. به جای خدمت به فرهنگ و فضیلت و کتاب و مطالعه، عرصه را تنگ می‌کنیم و بین کتاب و جوان، دیوار می‌کشیم و لباس فضیلت و فرهنگ را هم بر تن داریم. آری! حضرت زهرا - علیهاالسلام - فرمود: چون زیستی روزگار، شگفتی، نشانت خواهد داد.

پنج شنبه 11 آبان 1402

 

________________________________


 


آی داش آتان بخته‌ور، داش آتماقین واختی وار

 

رضا قاسم‌پور

معلم روزنامه نگار

 

اینکه حریم کتابخانه‌ای را در روز روشن، حصار جهل کشیده و مزاج اهل فضل و دانش را مشوش گردانی هنر نیست. هنر آنست که گره‌گشای مشکلات معیشتی عامه مردم و مصائب منزلتی خواص باشی. از دغدغه‌های فرهنگی برادر عزیزم دکتر حسین عسگری کم و بیش آگاهم و بر موضع‌گیری‌های دلسوزانه ایشان باورمند. لذا به عنوان یک فعال فرهنگی، ضمن شماتت مسببان دیوارکشیِ جاهلانه بر کتابخانه مهستان،خواهان برچیده شدن حصار جهل و ترمز فهم از کتابخانه مذکور هستم.

 

________________________________ 

 

همه چی آرومه....

این حجم کم نظیر از خبر، گزارش، استوری، پست، توئیت، پیام، گفت‌ و گو، نقد و... از صبح سه شنبه 9 آبان 1402 تا کنون در سطح استانی و ملی درباره دیوارکشی کتابخانه عمومی شهید ثالث شهر جدید مهستان منتشر شده و همچنان هم در جریان است. اما در تنها رسانه رسمی این کتابخانه عمومی در شبکه اجتماعی ایتا، هیچ خبری نیست که نیست و به قول معروف همه چی آرومه؛ من چقد خوشحالم!؟

13 آبان 1402

________________________________

 

 

دیوارکشی کتابخانه شهید ثالث / هیچ مسئولی پاسخ گو نیست؟

 

علیرضا عزیزی

پژوهشگر، کارشناس ارشد جغرافیا و نویسنده کتاب درسی استان شناسی البرز

 

حدود یک هفته از دیوارکشی کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان می‌گذرد و همه صاحبان قلم و اندیشه فکر در بهت و حسرتی وصف ناشدنی فرو رفته اند. احساسی همانند کسانی که در سراشیبی یک دامنه، شاهد سقوط یک خودرو به اعماق دره هستند به آنها دست داده است. کاری از دستشان برای مهار خودرو بر نمی آید و فقط با اندوه و حسرت شاهد سرعت گرفتن خودرو هستند. فقط دعا می کنند کاش سرنشینان آسیب کمتری ببینند و زنده بمانند. در شهری که برای افتتاح طرح های عمرانی کوچک و پیش پا افتاده از قبیل خرید یک خودروی خدماتی و یا افتتاح یک پیادرو یا نصب وسایل ورزشی و نصب یک تابلو راهنمایی در یک پیادرو شاهد سبقت مسئولان از یکدیگر هستیم اما در این موضوع به این با اهمیت بعد از گذشت بیش از یک هفته، هیچ مسئولی پاسخ گو نیست. و همه به دنبال این هستند که فقط بگویند کی بود! کی بود! من نبودم!! در شهری که با رشد فزاینده رشد جمعیت و با سرانه های خدماتی از قبل ورزشی آموزشی و ورزشی به شدت پایین از یک سو و مهاجرپذیری بالا از تنوع قومی و فرهنگی بالاست. از سوی دیگر اساسی ترین نیازهای شهری خدمات فرهنگی آموزشی و ورزشی است و نیاز اصلی این شهر افزایش این سرانه هاست. کم کردن فضا، جفا در حق نسل جوان علمی و فرهیخته است و گناهی نابخشودنی که اثر آن در کوتاه مدت در زیر پوست شهر و نهایتا در میان مدت و بلند مدت در عرصه اجتماعی شهر خود را بروز خواهد داد و تمام تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان فرهنگی و اجتماعی در آن سهیم خواهند بود.

14 آبان 1402

________________________________


 

 

پیشنهادی برای هفته کتاب در استان البرز

امروز از «پوستر سی‌ و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران» رونمایی شد. این هفته فرهنگی برای ما البرزیان، شیرین و معنادار نخواهد بود تا وقتی که آن دیوار بدعت و جهل و جدایی در کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان پابرجا است. خاضعانه پیشنهاد می دهم برای بازگرداندن سرمایه اجتماعی از دست رفته، آیین تخریب این دیوار شوم و سرمایه سوز در فهرست برنامه های هفته کتاب استان البرز گنجانده شود. زمان برگزاری این هفته از 23 تا 30 آبان‌ 1402 است.

حسین عسکری

14 آبان 1402

________________________________

 

 

هشدار...

نظر یکی از خوانندگان گزارش پایگاه خبری آفتاب درباره دیوارکشی در کتابخانه عمومی شهید ثالث شهر جدید مهستان

12 آبان 1402

________________________________

 

پایگاه خبری آفتاب

12 آبان 1402

________________________________

 

پایگاه خبری تحلیلی اسرار امروز

13 آبان 1402

________________________________


 

 

نکته بینی در مصاحبه آقای مدیرکل درباره دیوارکشی کتابخانه عمومی شهر جدید مهستان

 

جناب مدیرکل کتابخانه‌های عمومی البرز شوربختانه داستان را به روشنی بیان نکرد. هیچ نامی از امام جمعه نبرد. یک چیز کلی گفت «تخریب بخشی از کتابخانه». دلیل آن را نگفت! آن مدیرکل باز هم کلی گویی کرد و از بیان واقعیت طفره رفت. گفت: مخزن کتابخانه کوچک نشده! نگفت: متراژ کل کتابخانه کوچک و کم شده! آن مدیرکل که نامش را نمی‌دانم برای تبلیغ گفت: بخش کودک و نوجوان فعال است! آن مدیر گفت: با شرکت عمران مذاکره شده یک مکان دیگر برای یک کتابخانه دیگر در نظر گرفته شده! این گفته‌های آن جناب، فراکنی و فرار از واقعیت است! نگفت: دلیل دیوار کشی چیست! نگفت: کار امام جمعه ضد ارزش و مخالف فرمان رهبری است! نگفت: این حرکت موجب دلخوری اهالی شهر و موجب دل زدگی مردم نسبت به جایگاه امام جمعه می‌شود! حاج‌حسن، حاج‌حسن که می‌گویند؛ این است، برگ چغندر که نیست! ببین یک پیام را چگونه نقد و واکاوی کرد و چگونه مچ فلانی را گرفت و خواباند. خدا وکیلی شما به این نکته‌ها توجه کرده بودید؟!

حاج حسن قمی

12 آبان 1402

 پیوند گفت و گوی مورد اشاره

________________________________


استوری آقای دکتر محمد زره ساز

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و مدرس علم اطلاعات و دانش شناسی

12 آبان 1402

________________________________


استوری دکتر محمد خندان

عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و مدرس علم اطلاعات و دانش شناسی

12 آبان 1402

________________________________


پیام یکی از البرزیان در صفحه اینستاگرام آیت الله حسینی همدانی امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان البرز درباره دیوار جدایی کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان

12 آبان 1402

________________________________

 


مجموعه مطالبی درباره تعطیلی کتابخانه عمومی شهید ثالث شهر مهستان 

 

درباره دیوارکشی در کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان - 1  

 

درباره دیوارکشی در کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان - 3 

 

درباره دیوارکشی در کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان - 4 

 


نوشته شده در  یکشنبه 102/8/14ساعت  3:22 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


 

 

 

 

امید رهایی نیست وقتی همه دیواریم!

 شوربختانه از صبح سه شنبه 9 آبان 1402 دیوارکشی در کتابخانه عمومی شهید ثالث شهر جدید مهستان آغاز شد‌ه است. دیگر حوصله نوشتن هم ندارم... شاید دیگر کتاب هم نخوانم... عضویت در انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان ساوجبلاغ هم برایم پوچ و بی معنی شده است... نمی خواهم دگر باره تاریخچه آزاردهنده و سوگناک این کتابخانه عمومی و دیوارش را با شما مرور کنم. خسته شدیم... خسته، سوگوار و بی پناه... شعر شادروان استاد حسین منزوی وصف حال خرابمان است... 

حسین عسکری  

 از زمزمه دلتنگیم، از همهمه بی زاریم

نه طاقت خاموشی نه تاب سخن داریم

آوار پریشانی ست رو سوی چه بگریزیم؟!

هنگامه حیرانی ست خود را به که بسپاریم؟

تشویش هزار «آیا» وسواس هزار «اما»

کوریم و نمی بینیم ور نه همه بیماریم

دوران شکوه باغ از خاطرمان رفته ست

امروز که صف در صف خشکیده و بی باریم

دردا که هدر دادیم آن ذات گرامی را

تیغیم و نمی بریم ابریم و نمی باریم

ما خویش ندانستیم بیداریمان از خواب

گفتند که بیداریم گفتیم که بیداریم

من راه تو را بسته تو راه مرا بسته

امید رهایی نیست وقتی همه دیواریم!

 

________________________________

 

 

فاجعه است...

دکتر مهراب رجبی

نویسنده و مشاور البرز شناسی استاندار

 

سلام دکتر عسکری عزیزم.

حال و هوایت را درک کرده مویه هایت را می فهمم!؟ این یک فاجعه هست، فاجعه ای برای ایران و تاریخ و تمدن خیره کننده اش. من هم فعلاً توان نوشتن و طاقت گفتن ندارم.

من چه گویم یک رگم هشیار نیست

شرح آن یاری، که او را یار نیست.

فعلاً به این بیت حافظ شیراز - حافظه تاریخی - ایران و ایرانی، خود و شما و دیگر ارجمندان به کتاب و کتابت و کتابخوانی و کتاب خانه را به آرامش و تامل دعوت می کنم؛

دولت آن است که بی خون دل آید به کنار

ور نه با سعی و عمل، باغ جنان این همه نیست...

9 آبان 1402

________________________________

 

سه خبر در یک روز

 

قابل توجه امام جمعه شهر جدید مهستان و مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز

- خبر اول) پنج شهر کرج، اوز در استان فارس، سمنان، سبزوار و شاهین شهر اصفهان نامزد هشتمین پایتخت کتاب و شهرهای خلاق کتابخوانی شدند، 9 آبان 1402

- خبر دوم) احداث دیوار جدایی در کتابخانه عمومی شهید ثالث شهر جدید مهستان در البرز، 9 آبان 1402

- خبر سوم) سمنان پایتخت کتاب ایران شد، 9 آبان 1402

 

واکنش دکتر مهراب رجبی به سه خبر فوق

 

این سزای آنکه از شاه خبیر

خیره بگریزد به خانه گنده پیر.

شاید حقمان همین بود! مبارک باد بر هم میهنان ارجمند سمنانی که با دیوار و جدایی بیگانه اند، کتاب را ارج نهاده، کتابخانه را بر صدر می نشانند..‌.

________________________________


 

دیوار فروپاشیده مهستان!

دکتر داود اسدی

فعال فرهنگی و رئیس پیشین اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ساوجبلاغ

 

دکتر عسکری عزیز

امروز دیوار فرهنگ مهستان را کشیدند، من نیز چون شما یارای نوشتن ندارم، یادداشت بماند سر فرصت... فقط می توانم بگویم، این فقط یک دیوار نیست که بخشی دیگری از کتابخانه شهر را چون گذشته جدا و به مطبخ تبدیل شده، تصاحب می کنند. این دیوار فرو پاشیده نسل جدید اندیشه ناورزان بدوی است که هر روز بلند و بلندتر می شود.  این همان دیوار بی اعتمادی است که نه فقط فاصله ها را افزون، بلکه دل ها را خون کرده است. صبور باش که این نیز می گذرد، این نگاه سخیف کاسبکارانه همیشه در میان اهل خرد و اندیشه محکوم و در خاطره ها باقی خواهد ماند.

من نیز چون تو بی تابم

9 آبان 1402

________________________________

 

توضیح مدیرکل کتابخانه‌های البرز درباره دیوارکشی در سالن کتابخانه شهید ثالث

چهارشنبه 10آبان 1402

خبرگزاری ایسنا / البرز مدیرکل کتابخانه‌های عمومی البرز گفت: حدود 110 متر از سالن کتابخانه شهید ثالث ساوجبلاغ با تفاهمی که با هیات امنای مسجد منعقد شده به سایر فعالیت‌های فرهنگی اختصاص داده شده و این مساله که قرار است به مطبخ تبدیل شود واقعیت ندارد. علی معدنی پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حواشی پیش آمده در خصوص کتابخانه شهید ثالث ساوجبلاغ اظهار کرد: متاسفانه برخی رسانه‌ها در خصوص این ماجرا بی اخلاقی کرده و مطالب غیر واقع منتشر کرده‌اند.

وی ادامه داد: این کتابخانه تعطیل نشده و حتی یک متر از بخش مخزن، کودک و نوجوان آن کم نشده است و همچنان با قدرت به فعالیت خود ادامه می‌دهد. حدود 110 متر از سالن این کتابخانه با تفاهمی که با هیات امنای مسجد منعقد شده به سایر فعالیت‌های فرهنگی اختصاص داده شده و این مساله که قرار است به مطبخ تبدیل شود واقعیت ندارد.

وی ادامه داد: این فضا طبق قرارداد با هیات امنای مسجد، بیش از 10 سال پیش به کتابخانه تبدیل شده ولی قرارداد آن به اتمام رسیده و پس از برخی کشمکش‌ها بنا شد همچنان کتابخانه باقی بماند. این مسئول اضافه کرد: البته به دنبال جابجایی این کتابخانه به مکان دیگری هستیم و چند ساختمان معرفی شده ولی اگر این اتفاق نیفتند، کتابخانه جدیدی در شهر مهستان اضافه می‌شود و در کنار کتابخانه شهید ثالث فعالیت خواهد داشت.

روابط عمومی دفتر امام جمعه شهر جدید مهستان هم در خصوص کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان اطلاعیه‌ای صادر کرد که به شرح زیر است: «توجه به مقوله کتاب و کتابخوانی از ضروریات کار فرهنگی و از وظایف مسئولان فرهنگی بوده و خواهد بود. ائمه جمعه و روحانیت همواره از مروجان امر کتابخوانی بوده اند و خلاف این موضوع نسبت به این قشر تماما فرهنگی صدق نمی کند و کسانی که مدعی فعالیت فرهنگی و اجتماعی هستند قطعا این گونه ملاحظات را رعایت می‌کنند. لکن در خصوص حواشی پیرامون تعطیلی کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان چند نکته قابل بیان می باشد که به شرح ذیل بیان می‌گردد:

 نکته اول: برخلاف مطالب خلاف واقع فضای مجازی به هیچ وجه از جانب هیچ شخص و یا نهادی قصدی مبنی بر تعطیلی کتابخانه وجود ندارد بلکه بنا به تصمیم اتخاذ شده، هیئت امناء مسجد درصدد تحول در وضعیت فعلی مدیریت کتابخانه و استفاده پویاتر در زمینه فرهنگی و مذهبی در کنار فضای کتابخانه از آن مکان است.

نکته دوم: بعلت عدم همکاری اداره کتابخانه های شهرستان با هیئت امناء و امام جماعت مسجد و عدم تمکین به قانون نسبت به اتمام تفاهم نامه فی مابین آن اداره و هیئت امناء مسجد پس از 25 سال استفاده رایگان از مکانی که متعلق به مسجد جامع بوده و نیز فرافکنی و اصرار یک طرفه نسبت به خواسته آن اداره پس از دو سال مکاتبه، گفتگو و پیگیری های کدخدامنشی چاره ای جز رجوع به محاکم قانونی برای حل و فصل ماجرا پیش روی هیئت امناء باقی نماند، قابل ذکر است در طرح دعوی در مراجع قضایی تحت یکی از عناوین حقوقی چاره ای جز طرح دعوای خلع ید امور کتابخانه ها نبود لکن همانطور که ذکر شد تخلیه کتابخانه به هیچ وجه مد نظر هیئت امناء نبوده و نیست.

نکته سوم: شکایت صورت گرفته از اداره کتابخانه ها مبنی بر خلع ید از جانب شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور نبوده بلکه صرفا به جهت محذور قانونی عدم شناسه مستقل برای مساجد، از شناسه امامت جمعه شهر جدید مهستان استفاده شده است در حالی که شکایت از جانب هیئت امناء مسجد صورت گرفته است و در جلسه رسیدگی نیز نماینده هیئت امناء حضور پیدا کرده است متاسفانه علیرغم درخواست هیئت امناء مبنی بر حل و فصل قانونی مسئله و تمکین طرفین به قانون این مسئله از سوی برخی افراد با نشر مطالب خلاف واقع در فضای مجازی درصدد تشویش اذهان عمومی برآمده که حق پیگیری قانونی در این خصوص نیز برای هیئت امناء محفوظ است. امید است همگان مقید به رعایت قانون و اخلاق اسلامی باشیم.»

پیوند گفت و گوی فوق

________________________________

 

 

حقایقی از دیوار پُر هزینه کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مِهستان

 

حسین عسکری

عضو حقیقی انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان ساوجبلاغ

 

آقای علی معدنی پور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز در گفت و گویی با خبرگزاری ایسنا در 10 آبان 1402 اعلام کرده که دیوارکشی و واگذاری حدود 110 متر مربع از فضای کتابخانه عمومی شهید ثالث (نخستین و قدیمی ترین کتابخانه شهر جدید مِهستان) موجه، طبیعی و قانونی است! پس از خواندن روایت ناتمام ایشان، لطفاً حقیقت ماجرا با توجه به مستندات موجود را هم بشنوید:

 1. به تصریح «شرکت عمران شهر جدید مهستان» در نامه تاریخ 19 دی 1401، مِلک این مکان فرهنگی از سال 1377 به کتابخانه اختصاص یافته و کاربری اش از آغاز، کتابخانه عمومی بوده است. این کتابخانه 25 ساله در طبقه زیرین مجموعه فرهنگی مسجد حضرت ولی عصر (عج) بیش از 35 هزار نسخه کتاب و 1600 عضو دارد و از آغاز تأسیس تا کنون، 30 هزار نفر از اهالی در آن به طور مقطعی فعال بوده اند.

2. نماینده حقوقی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان تهران به نمایندگی از دفتر امام جمعه شهر جدید مهستان در اوایل سال 1402 با تسلیم دادخواستی به طرفیت اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز و شرکت عمران شهر جدید مهستان، خواستار «تخلیه کتابخانه شهید ثالث و مطالبه خسارت و اجرت المثل اموال» می شود. با عدم حضور نماینده شرکت عمران، دادرس محترم شعبه 5 دادگاه عمومی حقوقی شهرستان ساوجبلاغ در 5 اردیبهشت 1402 حکم به «تخلیه کتابخانه» می دهد.

3. خوشبختانه با اعتراض وسیع فعالان فرهنگی و هوشیاری دادگستری استان البرز در 22 مرداد 1402 دعوای خواهان (شورای سیاست گذاری ائمه جمعه) مبنی بر تخلیه کتابخانه با حکم دو تن از مستشاران دادگاه شعبه اول تجدیدنظر استان البرز به طور قطعی رد می شود.

4. علیرغم رد حقوقی خواسته هیئت امنای مسجد ولی عصر (عج) و دفتر امام جمعه مهستان، به ناگاه مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز راساً و با دلایلی نامعلوم در 9 آبان 1402 به طور نامتعارف (دیوارکشی در ساعات اوج فعالیت کتابخانه) حدود 110 متر مربع از فضای کتابخانه را به دفتر امام جمعه واگذار می کند. متأسفانه در مقابل چشمان نگران و اشک بار دختران و پسران جوان و کودکان و نوجوان عضو کتابخانه، دیواری شگفت و بدعت آمیز در کتابخانه عمومی شهید ثالث بالا می رود. عجیب آنکه، بخشی از مکان اصلی کتابخانه و سرویس بهداشتی آن هم در فضای جدا شده قرار گرفته است!

5. دیوارکشی کتابخانه شهید ثالث در آستانه «هفته کتاب و کتاب خوانی» و دقیقاً همزمان با برگزاری «آیین انتخاب هشتمین پایتخت کتاب ایران و شهرهای خلاق کتاب خوانی» انجام شد؛ آیینی که پنج شهر از جمله شهر کرج (البرز) هم نامزد آن بود اما انتخاب نشد.

6. با این اوصاف مدیرکل کتابخانه های عمومی البرز علیرغم عدم صدور هیچ رای حقوقی و با اختیار خود با دو نیمه شدن کتابخانه موافقت کرده است. آیا این «ترک فعل» نیست؟ چرا اداره کل کتابخانه های عمومی بدون هیچ فشاری، به کاهش سرانه کتابخانه و مکان های فرهنگی در شهر مهستان اقدام کرده است. شهر جدید مهستان با دو کتابخانه «شهید ثالث» و «مهستان» به ازای هر هزار نفر دارای حدود 12 متر مربع سرانه کتابخانه است. این رقم در میانگین کشوری 24 متر مربع به ازای هر هزار نفر است. با دو نیمه کردن کتابخانه شهید ثالث، در واقع سرانه کتابخانه در شهر مهستان به حدود 8 متر مربع خواهد رسید. این یعنی مهستان در ردیف شهرهای فقیر از نظر فضاهای فرهنگی قرار خواهد گرفت. آگاه باشید با توسعه و پیشرفت فرهنگی این شهر چه می کنید...

7. اعضای هیئت امنای مسجد حضرت ولی عصر (عج) و دفتر امام جمعه مهستان کمی فکر کنند که با این دیوار پُر هزینه چه چیزی را به کف می آورند و چه چیزهایی را از دست می دهند. شوربختانه این دیوار، در ذهن اعضای آن کتابخانه و فعالان فرهنگی، شائبه گسست و تضاد بین «فرهنگ» و «مذهب» ایجاد خواهد کرد. بدبین کردن جوانان به محافل مذهبی، سوءاستفاده بدخواهان اسلام و ایران از این گسست، کاهش امکانات و سرانه فرهنگی، مخدوش کردن چهره مذهب و جایگاه معنوی آیین نماز جمعه، زیر سوال بردن آرمان های فرهنگی انقلاب اسلامی، تضعیف فرهنگ کتاب و کتاب خوانی و ناامیدی نسل جوان و... از دیگر نتایج خسارت بار این دیوار بدعت آمیز در کوتاه مدت و بلند مدت خواهد بود.

من آنچه شرط بلاغ است با تو می‌گویم

تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال

10 آبان 1402

یادداشت فوق در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)



 








مجموعه مطالبی درباره تعطیلی کتابخانه عمومی شهید ثالث شهر مهستان

 

درباره دیوارکشی در کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان - 2



نوشته شده در  جمعه 102/8/12ساعت  9:32 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 


 

 

نامه گروهی از فعالان فرهنگی و اجتماعی استان البرز  

درباره حکم تخلیه کتابخانه عمومی شهید ثالث شهر جدید مهستان استان البرز

 

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر محترم رهبر معظّم انقلاب 

حضرت آیت الله خامنه ای

سلام علیکم

رنجنامه کتاب دوستان و کتاب خوانان و کتاب داران دیارمان را با آن جناب در میان می نهیم. از آن روزی که به همت «شرکت عمران شهر جدید مِهستان» در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز، طبقه هم کف «مسجد حضرت ولی عصر علیه السلام» این شهر، فقط و فقط برای کتابخانه اختصاص یافت و تجهیز شد، بیست و پنج سال می گذرد. در آن سال ها کنگره ای در این شهرستان برای معرفی دقیق تر «شهید ثالث آیت الله شیخ محمدتقی برغانی» در حال برگزاری بود که به همین مناسبت این کتابخانه به نام آن شهید فضیلت و علم، افتخاری دوچندان یافت. شهیدی که جناب عالی به خوبی و بهتر از هر کس دیگری می شناسیدش.

این روزها و در آستانه برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، شوربختانه باخبر شدیم که تصمیمی سوگناک و خطرناک در راه است. نماینده حقوقی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه به طرفیت اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز و شرکت عمران شهر جدید مهستان، برای «کتابخانه شهید ثالث» حکم تخلیه و اجرت المثل مدت اجاره گرفته اند و به اصرار و پادرمیانی مسئولان اجرایی شهرستان ساوجبلاغ برای اعطای فرصتی برای حل مشکل پیش آمده هم وقعی نمی نهند.

از مدیران و مسئولان متنوع و متعدد استان ناامیدیم که ناچار دست به دامان اهتمام آن جناب به مقوله کتاب شده ایم. نمی دانیم چگونه است که با همه تأکیدات جناب عالی بر اهمیت کتاب و کتاب خوانی باز هم عده ای درصدد قلع و قمع کتابخانه عمومی برآمده اند آن هم در کسوت روحانیت و عنوان نماز جمعه. «إِنْ عِشْتَ أَرَاکَ الدَّهْرَ عَجَباً: چون زندگی کنی، روزگار، شگفتی های بسیار نشانت خواهد داد.»

 نمی دانیم چرا آقایان به جای اِستنان به سنّت و سیره علمای سلف در ایجاد و توسعه فرهنگ کتاب خوانی، این چنین به جان این کتابخانه ریشه دار و پیش کسوت دیارمان افتاده اند. خود بهتر می دانید که شهرهای جدید جهت معضلات متعدد مهاجرپذیری، آسیب های خطرناک تری را بر سر راه ساکنان خویش به جان می خرند و روشن بودن و ماندن چراغ چنین کتابخانه ای آن هم در پناه مسجد، یکی از مستحکم ترین سنگرهای این نسل بی پناه و عطشان فضیلت و فرهنگ است.

 ما امضا کنندگان این نامه مصرانه از آن محضر محترم تقاضا داریم دستور فرمایید این اقدام نامیمون در هر مرحله ای که هست متوقف شود و این کتابخانه در دامان آن مسجد همچنان به نورافشانی خویش ادامه دهد و البته همه مسببان و مباشران این اقدام نامبارک و ضد فرهنگ موأخذه شوند.

گروهی از فعالان فرهنگی و اجتماعی استان البرز

7 اردیبهشت 1402

 

 

 

بازتاب نامه فوق در وب سایت ساوجبلاغ نیوز

 

بازتاب نامه فوق در پایگاه خبری چکاوک البرز

 

بازتاب نامه فوق در پایگاه خبری کوه سرافراز


بازتاب نامه فوق در پایگاه خبری سپیدار نیوز  

 

____________________


ویژگی های کتابخانه عمومی در معرض نابودی شهید ثالث

شهر جدید مهستان

شهرستان ساوجبلاغ

استان البرز

برداشت از صفحه اینستاگرام کتابخانه

    ____________________

 

 

وعده و خبری خوش ...

در واکنش به نامه گروهی از فعالان فرهنگی و اجتماعی درباره حکم تخلیه کتابخانه عمومی شهید ثالث شهر جدید مهستان، دفتر امام جمعه و هیئت امناء مسجد جامع مهستان علیرغم صدور حکم قضایی تخلیه در 5 اردیبهشت 1402، طی اطلاعیه های جداگانه در 9 اردیبهشت 1402 تصریح کردند: «کتابخانه شهید ثالث تعطیل نخواهد شد.»  به این وعده و خبر، دلخوش می داریم و منتظر می مانیم ببینیم سرنوشت این کتابخانه عمومی 25 ساله با 35 هزار کتاب و تعداد قابل توجه عضو چه خواهد شد.

 

____________________


 

 

کتابخانه شهید ثالث تعطیل نخواهد شد

|جوابیه هیئت امناء مسجد جامع در خصوص اخبار منتشر شده در فضای مجازی در رابطه با تعطیلی کتابخانه شهید ثالث|

به استحضار شهروندان محترم شهرجدید مهستان می رساند با توجه به اتمام قرارداد تفاهم نامه فیمابین هیئت امناء مسجد جامع و اداره کتابخانه ها پس از 25 سال استفاده رایگان از این مکان و با توجه به تصمیم هیئت امناء مسجد نسبت به استفاده فرهنگی مذهبی بهینه از فضای وسیع کتابخانه که روزانه صرفا مورد استفاده محدود مراجعه کنندگان قرار می گیرد و نیز جهت تغییر مدیریت کتابخانه از سوی هیئت امناء مراتب امر از چند سال گذشته به اطلاع اداره کتابخانه ها رسیده و متاسفانه علیرغم مکاتبات متعدد با بی اعتنایی فراوان هیچ گونه اقدامی از سوی آن اداره در همکاری با هیئت امناء مسجد جامع صورت نپذیرفت. حال برخلاف جوسازی رسانه ای برخی عوامل ناآگاه از ماجرا و یا افراد مطلع با غرض تحمیل خواسته ی غیر قانونی خود باطلاع می رساند درخواست هیئت امناء مسجد به هیچ وجه تعطیلی کتابخانه نیست بلکه کتابخانه و فضای موجود با مدیریت پویاتر تحت نظارت هیئت امناء مسجد فعالیت خود ادامه خواهد داد. در پایان بر همگان اطاعت از قانون بدور از جوسازی و بد اخلاقی های خارج از عرف و روابط اداری امری ضروریست. با تشکر.

هیئت امناء مسجد جامع حضرت ولی عصر عج شهر جدید مهستان

9 اردیبهشت 1402

____________________

 

اطلاعیه روابط عمومی دفتر امام جمعه شهر جدید مهستان در خصوص کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان 

بسمه تعالی. توجه به مقوله کتاب و کتابخوانی از ضروریات کار فرهنگی و از وظایف مسئولان فرهنگی بوده و خواهد بود ائمه جمعه و روحانیت همواره از مروجان امر کتابخوانی بوده اند و خلاف این موضوع نسبت به این قشر تماما فرهنگی صدق نمی کند و کسانی که مدعی فعالیت فرهنگی و اجتماعی هستند قطعا اینگونه ملاحظلات را رعایت می کنند. لکن در خصوص حواشی پیرامون تعطیلی کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان چند نکته قابل بیان می باشد که به شرح ذیل بیان می گردد. نکته اول: برخلاف مطالب خلاف واقع فضای مجازی به هیچ وجه از جانب هیچ شخص و یا نهادی قصدی مبنی بر تعطیلی کتابخانه و جود ندارد بلکه بنا به تصمیم اتخاذ شده، هیئت امناء مسجد درصدد تحول در وضعیت فعلی مدیریت کتابخانه و استفاده پویاتر در زمینه فرهنگی و مذهبی در کنار فضای کتابخانه از آن مکان می باشد. نکته دوم: بعلت عدم همکاری اداره کتابخانه های شهرستان با هیئت امناء و امام جماعت مسجد و عدم تمکین به قانون نسبت به اتمام تفاهم نامه فیما بین آن اداره و هیئت امناء مسجد پس از 25 سال استفاده رایگان از مکانی که متعلق به مسجد جامع بوده و نیز فرافکنی و اصرار یک طرفه نسبت به خواسته آن اداره پس از دو سال مکاتبه، گفتگو و پیگیری های کدخدامنشی چاره ای جز رجوع به محاکم قانونی برای حل و فصل ماجرا پیش روی هیئت امناء باقی نماند، قابل ذکر است در طرح دعوی در مراجع قضایی تحت یکی از عناوین حقوقی چاره ای جز طرح دعوای خلع ید امور کتابخانه ها نبود لکن همانطور که ذکر شد تخلیه کتابخانه به هیچ وجه مد نظر هیئت امناء نبوده و نیست. نکته سوم: شکایت صورت گرفته از اداره کتابخانه ها مبنی بر خلع ید از جانب شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور نبوده بلکه صرفا به جهت محذور قانونی عدم شناسه مستقل برای مساجد، از شناسه امامت جمعه شهر جدید مهستان استفاده شده است در حالی که شکایت از جانب هیئت امناء مسجد صورت گرفته است و در جلسه رسیدگی نیز نماینده هیئت امناء حضور پیدا کرده است متاسفانه علیرغم درخواست هیئت امناء مبنی بر حل و فصل قانونی مسئله و تمکین طرفین به قانون این مسئله از سوی برخی افراد با نشر مطالب خلاف واقع در فضای مجازی درصدد تشویش اذهان عمومی برآمده که حق پیگیری قانونی در این خصوص نیز برای هیئت امناء محفوظ می باشد. امید است همگان مقید به رعایت قانون و اخلاق اسلامی باشیم.

روابط عمومی دفتر امام جمعه شهر جدید مهستان

9 اردیبهشت 1402

 

 

رای  قضایی تخلیه کتابخانه عمومی شهید ثالث شهر مهستان، 5 اردیبهشت 1402

(برای درشتی تصاویر رای، روی آنها کلیک کنید)

 

____________________

 

گفت و گوی زنده درباره کتابخانه عمومی شهید ثالث شهر جدید مهستان

رادیو البرز

برنامه پاتوق هنر

با حضور

علی معدنی پور

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز

حسین عسکری

عضو حقیقی انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان ساوجبلاغ

شنبه 9 اردیبهشت 1402 

16 دقیقه

____________________

 

 

قابل توجه شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و هیئت امنای مسجد ولی عصر شهر مهستان

شهر جدید مهستان با دو کتابخانه «مهستان» و «شهید ثالث» به ازای هر هزار نفر دارای 12متر مربع سرانه کتابخانه است. این رقم در میانگین کشوری 24متر مربع به ازای هر هزار نفر است.  با تخلیه و تعطیلی کتابخانه شهید ثالث، سرانه کتابخانه در شهر مهستان به حدود 6مترمربع خواهد رسید. این یعنی مهستان در ردیف شهرهای فقیر از نظر فضاهای فرهنگی قرار خواهد گرفت. آگاه باشید با توسعه و پیشرفت فرهنگی این شهر چه می کنید... 

حسین عسکری

عضو حقیقی انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان ساوجبلاغ

10  اردیبهشت 1402

 


نوشته شده در  جمعه 102/2/8ساعت  6:34 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]