سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 


 

 

نامه گروهی از فعالان فرهنگی و اجتماعی استان البرز  

درباره حکم تخلیه کتابخانه عمومی شهید ثالث شهر جدید مهستان استان البرز

 

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر محترم رهبر معظّم انقلاب 

حضرت آیت الله خامنه ای

سلام علیکم

رنجنامه کتاب دوستان و کتاب خوانان و کتاب داران دیارمان را با آن جناب در میان می نهیم. از آن روزی که به همت «شرکت عمران شهر جدید مِهستان» در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز، طبقه هم کف «مسجد حضرت ولی عصر علیه السلام» این شهر، فقط و فقط برای کتابخانه اختصاص یافت و تجهیز شد، بیست و پنج سال می گذرد. در آن سال ها کنگره ای در این شهرستان برای معرفی دقیق تر «شهید ثالث آیت الله شیخ محمدتقی برغانی» در حال برگزاری بود که به همین مناسبت این کتابخانه به نام آن شهید فضیلت و علم، افتخاری دوچندان یافت. شهیدی که جناب عالی به خوبی و بهتر از هر کس دیگری می شناسیدش.

این روزها و در آستانه برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، شوربختانه باخبر شدیم که تصمیمی سوگناک و خطرناک در راه است. نماینده حقوقی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه به طرفیت اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز و شرکت عمران شهر جدید مهستان، برای «کتابخانه شهید ثالث» حکم تخلیه و اجرت المثل مدت اجاره گرفته اند و به اصرار و پادرمیانی مسئولان اجرایی شهرستان ساوجبلاغ برای اعطای فرصتی برای حل مشکل پیش آمده هم وقعی نمی نهند.

از مدیران و مسئولان متنوع و متعدد استان ناامیدیم که ناچار دست به دامان اهتمام آن جناب به مقوله کتاب شده ایم. نمی دانیم چگونه است که با همه تأکیدات جناب عالی بر اهمیت کتاب و کتاب خوانی باز هم عده ای درصدد قلع و قمع کتابخانه عمومی برآمده اند آن هم در کسوت روحانیت و عنوان نماز جمعه. «إِنْ عِشْتَ أَرَاکَ الدَّهْرَ عَجَباً: چون زندگی کنی، روزگار، شگفتی های بسیار نشانت خواهد داد.»

 نمی دانیم چرا آقایان به جای اِستنان به سنّت و سیره علمای سلف در ایجاد و توسعه فرهنگ کتاب خوانی، این چنین به جان این کتابخانه ریشه دار و پیش کسوت دیارمان افتاده اند. خود بهتر می دانید که شهرهای جدید جهت معضلات متعدد مهاجرپذیری، آسیب های خطرناک تری را بر سر راه ساکنان خویش به جان می خرند و روشن بودن و ماندن چراغ چنین کتابخانه ای آن هم در پناه مسجد، یکی از مستحکم ترین سنگرهای این نسل بی پناه و عطشان فضیلت و فرهنگ است.

 ما امضا کنندگان این نامه مصرانه از آن محضر محترم تقاضا داریم دستور فرمایید این اقدام نامیمون در هر مرحله ای که هست متوقف شود و این کتابخانه در دامان آن مسجد همچنان به نورافشانی خویش ادامه دهد و البته همه مسببان و مباشران این اقدام نامبارک و ضد فرهنگ موأخذه شوند.

گروهی از فعالان فرهنگی و اجتماعی استان البرز

7 اردیبهشت 1402

 

 

 

بازتاب نامه فوق در وب سایت ساوجبلاغ نیوز

 

بازتاب نامه فوق در پایگاه خبری چکاوک البرز

 

بازتاب نامه فوق در پایگاه خبری کوه سرافراز


بازتاب نامه فوق در پایگاه خبری سپیدار نیوز  

 

____________________


ویژگی های کتابخانه عمومی در معرض نابودی شهید ثالث

شهر جدید مهستان

شهرستان ساوجبلاغ

استان البرز

برداشت از صفحه اینستاگرام کتابخانه

    ____________________

 

 

وعده و خبری خوش ...

در واکنش به نامه گروهی از فعالان فرهنگی و اجتماعی درباره حکم تخلیه کتابخانه عمومی شهید ثالث شهر جدید مهستان، دفتر امام جمعه و هیئت امناء مسجد جامع مهستان علیرغم صدور حکم قضایی تخلیه در 5 اردیبهشت 1402، طی اطلاعیه های جداگانه در 9 اردیبهشت 1402 تصریح کردند: «کتابخانه شهید ثالث تعطیل نخواهد شد.»  به این وعده و خبر، دلخوش می داریم و منتظر می مانیم ببینیم سرنوشت این کتابخانه عمومی 25 ساله با 35 هزار کتاب و تعداد قابل توجه عضو چه خواهد شد.

 

____________________


 

 

کتابخانه شهید ثالث تعطیل نخواهد شد

|جوابیه هیئت امناء مسجد جامع در خصوص اخبار منتشر شده در فضای مجازی در رابطه با تعطیلی کتابخانه شهید ثالث|

به استحضار شهروندان محترم شهرجدید مهستان می رساند با توجه به اتمام قرارداد تفاهم نامه فیمابین هیئت امناء مسجد جامع و اداره کتابخانه ها پس از 25 سال استفاده رایگان از این مکان و با توجه به تصمیم هیئت امناء مسجد نسبت به استفاده فرهنگی مذهبی بهینه از فضای وسیع کتابخانه که روزانه صرفا مورد استفاده محدود مراجعه کنندگان قرار می گیرد و نیز جهت تغییر مدیریت کتابخانه از سوی هیئت امناء مراتب امر از چند سال گذشته به اطلاع اداره کتابخانه ها رسیده و متاسفانه علیرغم مکاتبات متعدد با بی اعتنایی فراوان هیچ گونه اقدامی از سوی آن اداره در همکاری با هیئت امناء مسجد جامع صورت نپذیرفت. حال برخلاف جوسازی رسانه ای برخی عوامل ناآگاه از ماجرا و یا افراد مطلع با غرض تحمیل خواسته ی غیر قانونی خود باطلاع می رساند درخواست هیئت امناء مسجد به هیچ وجه تعطیلی کتابخانه نیست بلکه کتابخانه و فضای موجود با مدیریت پویاتر تحت نظارت هیئت امناء مسجد فعالیت خود ادامه خواهد داد. در پایان بر همگان اطاعت از قانون بدور از جوسازی و بد اخلاقی های خارج از عرف و روابط اداری امری ضروریست. با تشکر.

هیئت امناء مسجد جامع حضرت ولی عصر عج شهر جدید مهستان

9 اردیبهشت 1402

____________________

 

اطلاعیه روابط عمومی دفتر امام جمعه شهر جدید مهستان در خصوص کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان 

بسمه تعالی. توجه به مقوله کتاب و کتابخوانی از ضروریات کار فرهنگی و از وظایف مسئولان فرهنگی بوده و خواهد بود ائمه جمعه و روحانیت همواره از مروجان امر کتابخوانی بوده اند و خلاف این موضوع نسبت به این قشر تماما فرهنگی صدق نمی کند و کسانی که مدعی فعالیت فرهنگی و اجتماعی هستند قطعا اینگونه ملاحظلات را رعایت می کنند. لکن در خصوص حواشی پیرامون تعطیلی کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان چند نکته قابل بیان می باشد که به شرح ذیل بیان می گردد. نکته اول: برخلاف مطالب خلاف واقع فضای مجازی به هیچ وجه از جانب هیچ شخص و یا نهادی قصدی مبنی بر تعطیلی کتابخانه و جود ندارد بلکه بنا به تصمیم اتخاذ شده، هیئت امناء مسجد درصدد تحول در وضعیت فعلی مدیریت کتابخانه و استفاده پویاتر در زمینه فرهنگی و مذهبی در کنار فضای کتابخانه از آن مکان می باشد. نکته دوم: بعلت عدم همکاری اداره کتابخانه های شهرستان با هیئت امناء و امام جماعت مسجد و عدم تمکین به قانون نسبت به اتمام تفاهم نامه فیما بین آن اداره و هیئت امناء مسجد پس از 25 سال استفاده رایگان از مکانی که متعلق به مسجد جامع بوده و نیز فرافکنی و اصرار یک طرفه نسبت به خواسته آن اداره پس از دو سال مکاتبه، گفتگو و پیگیری های کدخدامنشی چاره ای جز رجوع به محاکم قانونی برای حل و فصل ماجرا پیش روی هیئت امناء باقی نماند، قابل ذکر است در طرح دعوی در مراجع قضایی تحت یکی از عناوین حقوقی چاره ای جز طرح دعوای خلع ید امور کتابخانه ها نبود لکن همانطور که ذکر شد تخلیه کتابخانه به هیچ وجه مد نظر هیئت امناء نبوده و نیست. نکته سوم: شکایت صورت گرفته از اداره کتابخانه ها مبنی بر خلع ید از جانب شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور نبوده بلکه صرفا به جهت محذور قانونی عدم شناسه مستقل برای مساجد، از شناسه امامت جمعه شهر جدید مهستان استفاده شده است در حالی که شکایت از جانب هیئت امناء مسجد صورت گرفته است و در جلسه رسیدگی نیز نماینده هیئت امناء حضور پیدا کرده است متاسفانه علیرغم درخواست هیئت امناء مبنی بر حل و فصل قانونی مسئله و تمکین طرفین به قانون این مسئله از سوی برخی افراد با نشر مطالب خلاف واقع در فضای مجازی درصدد تشویش اذهان عمومی برآمده که حق پیگیری قانونی در این خصوص نیز برای هیئت امناء محفوظ می باشد. امید است همگان مقید به رعایت قانون و اخلاق اسلامی باشیم.

روابط عمومی دفتر امام جمعه شهر جدید مهستان

9 اردیبهشت 1402

 

 

رای  قضایی تخلیه کتابخانه عمومی شهید ثالث شهر مهستان، 5 اردیبهشت 1402

(برای درشتی تصاویر رای، روی آنها کلیک کنید)

 

____________________

 

گفت و گوی زنده درباره کتابخانه عمومی شهید ثالث شهر جدید مهستان

رادیو البرز

برنامه پاتوق هنر

با حضور

علی معدنی پور

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز

حسین عسکری

عضو حقیقی انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان ساوجبلاغ

شنبه 9 اردیبهشت 1402 

16 دقیقه

____________________

 

 

قابل توجه شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و هیئت امنای مسجد ولی عصر شهر مهستان

شهر جدید مهستان با دو کتابخانه «مهستان» و «شهید ثالث» به ازای هر هزار نفر دارای 12متر مربع سرانه کتابخانه است. این رقم در میانگین کشوری 24متر مربع به ازای هر هزار نفر است.  با تخلیه و تعطیلی کتابخانه شهید ثالث، سرانه کتابخانه در شهر مهستان به حدود 6مترمربع خواهد رسید. این یعنی مهستان در ردیف شهرهای فقیر از نظر فضاهای فرهنگی قرار خواهد گرفت. آگاه باشید با توسعه و پیشرفت فرهنگی این شهر چه می کنید... 

حسین عسکری

عضو حقیقی انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان ساوجبلاغ

10  اردیبهشت 1402

 


نوشته شده در  جمعه 102/2/8ساعت  6:34 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]