سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

تورج امینی  سید مقداد نبوی رضوی   موسی فقیه حقانی

تورج امینی + سید مقداد نبوی رضوی+ موسی فقیه حقانی

پیش از این در وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی درباره پیوند بهاییت و انجمن حجّتیه علیه ایمان شیعی شیخ هادی نجم آبادی مطالبی را نوشتم. تورج امینی در دوم اسفند 1393 در  «نامه سرگشاده به آقا مقدادخان نبوی رضوی»، شواهد دیگری از گرایش سید مقداد نبوی رضوی (نویسنده کتاب تاریخ مکتوم) به انجمن حجّتیه را آشکار کرده است. وی ضمن اشاره به «دکتر نادر فضلی» از چهره های اصلی انجمن حجّتیه نوشته است: «ما... هیچ ‌گاه از کار دکتر فضلی و اعوان و انصارش ناراحت نشدیم. حتّی از کار آن رفیق حجتیّه‌ ای که در میدان توحید می‌ آمد پیش ما و با هم ناهار و شام می خوردیم و گپ می‌ زدیم و صحبتی می ‌کردیم و پیش دکتر فضلی هم می ‌رفت و بعد به ما می ‌گفت که حجتیّه ‌ای نیست و دکتر فضلی را هم نمی ‌شناسد، ناراحت شیخ هادی نجم آبادی (1250- 1320ق) روحانی نواندیش، آزادی خواه و قرآن پژوه عقلگرای دوره قاجارنشدیم!...با انجمن حجتیّه ‌ای که می ‌تَقَیُّهَد (= تقیّه می ‌نماید) و علیه ما می ‌تنفّسد(= تنفّس می‌ کند) و سر سفره می‌ تَپَپسُیَد (= پپسی مصادر شده بهائی ‌ها را مثل آب تصفیه شده، می ‌خورد)، رفاقت می ‌کنیم. بنابراین خیالتان راحت باشد.ما از کسی ناراحت نیستیم. حتّی از آقای موسی حقّانی هم دلخور نیستیم که یک روزهایی به ما طعنه‌ های استعماری/ سیاسی/ مذهبی/ اجتماعی/ بهداشتی می ‌زد و حالا مقاله‌ های شما را که همان حرف های ما است، چاپ می ‌کند. دنیا جای بسیار عجیب و غریب و کجی است. حالا تازه کجای کجی ‌اش را دیده ‌اید، خیلی جالب ‌تر و کج ‌تر خواهد شد. چه لگن ‌های خاسره‌ ای که بشکند، ای برادر جان.»

موسی فقیه حقانی، معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران است که برای نخستین بار مقالات نبوی رضوی علیه شیخ هادی را در مجله خود منتشر کرده است. بنده در سال 1391 در حاشیه کارگاه تخصصی تاریخ معاصر ایران، با دکتر فقیه حقانی گفت و گو کردم. ایشان با افتخار گفت اوّلین کسی بوده که بهایی بودن تورج امینی را برملا کرده است. شیخ هادی نجم آبادی را پدرِ جریان روشنفکری دینی در ایران می داند و بر این نظر است که با تخریب شیخ، این جریان هم، زیر سوال خواهد رفت. وی همچنین بر این نظر است که فرقه بابیّت (ازلیه) در جریان روشنفکری دینی ایران تداوم پیدا کرده است.

چند روز پیش، متن سخنرانی موسی فقیه حقانی با عنوان «جریان روشنفکری دینی» را خواندم. این سخنرانی در بهمن 1391 در دوره جریان شناسی تاریخ معاصر موسسه فرهنگی ولاء منتظر قم انجام شده است. با مطالعه این سخنرانی، برایم ثابت شد که دکتر فقیه حقانی در هجمه علیه ایمان شیعی آیت ­الله حاج شیخ ­هادی نجم­ آبادی (م­1320ق) روحانی نواندیش، آزادی خواه و قرآن ­پژوه عقل ­گرای دوره قاجار با نویسندگان بهایی و انجمن حجتیه همدل و همزبان است و حتّی متاسفانه شیخ را به یهودی گری هم متهم می کند! این ائتلاف عجیب، در یک چیز مشترک است: «ضدیّت با جنبش مشروطه خواهی ایرانیان».

استاد اکبر ثبوت پژوهشگر تاریخ طی مقاله ای با عنوان «بهایی گری علیه مشروطه خواهی» در شماره 39 مجله مهرنامه، پاسخی مستدل به ائتلاف «نبوی رضوی»، «امینی» و «فقیه حقانی» داده است. ایشان در فراز پایانی مقاله اش نوشته است: «طرف اصلی ما کسانی هستند که در چند جبهه و با دیدگاه های متضاد، یک هدف مشترک دارند و آن نیز مسخ چهره یکی از عظیم ترین جنبش های تاریخ ما است. کسانی که برخی از آنان در کنار ما هستند و می خواهند چهره این جنبش (مشروطیت) را مسخ و آن را لجن مال کنند تا به خواسته قلبی ولی ناگفته شان که تقویت و تحکیم پایه های استبداد و بهره وری از عنایات کارگزاران آن باشند برسند؛ و برخی دیگر که در آن سوی مرزها هستند و بلندگوهایی در این سوی دارند، می خواهند چهره این جنبش را مسخ و آن را به نفع فلان فرقه غیر اسلامی مصادره فرمایند و بفهمی نفهمی به همه حالی کنند که فرهنگ و سنّت اصیل و بومی ما، نمی توانسته جنبشی آزادی خواهانه و طالب عدالت را در درون خود پرورش دهد و سرنخ چنین جنبشی در دست مخالفان فرهنگ و سنّت اصیل بوده است. اینجاست که می بینیم آنچه در صد و اندی سال قبل روی داده - هم دستی فلان فرقه غیر اسلامی با مشروعه طلبان - به عنوان یک شوخی تاریخ و یک واقعیت تلخ، تکرار می شود.»



نوشته شده در  پنج شنبه 94/2/31ساعت  10:7 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<