سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 


 

تیغ ثمود مدرنیته بر حلقوم ناقه طبیعت


12 ماه رمضان 1443

پنج شنبه 25 فروردین 1401

ساعت 17

استان البرز، شهر نظرآباد، فرهنگسرای هنر


در محضر استادان

دکتر حکمت اله ملاصالحی

دکتر منوچهر صدوقی سها

دکتر انشاءالله رحمتی

دکتر رستم فلاح

دکتر سمیه رفیعی

دکتر مهدی اسماعیلی بیدهندی


موسسه رخسار قرآن

با همکاری موسسه مکتب القرآن و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نظرآباد

 

 


نوشته شده در  سه شنبه 101/1/23ساعت  10:14 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 


شهرستان نظرآباد از نظر یافته های باستان شناختی قدمت 9 هزار ساله دارد؛ آن هم به میمنت استقرار محوطه نفیس اُزبکی که در سپهر باستان شناسی ایران و جهان شناخته شده است. اما از جهت اسناد مکتوب تاریخی، دو یافته از نظرآبادِ دوره قاجار در دست است:

1.«ملا محمدجعفر (جعفر) نظرآبادی ساوجبلاغی» از فقیهان هم روزگار با محمد شاه (سومین پادشاه سلسله قاجاریه) است. او از شیخ محمدتقی برغانی مشهور به شهید ثالث (شهادت 1263ق) و برادرش شیخ محمدصالح برغانی (درگذشت 1271ق) اجازه نقل حدیث و اجتهاد داشت. چندین اثر به قلم و خط ملاجعفر باقی مانده که یکی از آنها به شماره 402 در کتابخانه مدرسه فیضیه قم نگهداری می شود. در بهار 1370ش سه تن از بزرگان شهر نظرآباد - که اکنون درگذشته اند - به بنده گفتند که از زبان اجداد خود نام یک عالم نظرآبادی به نام «ملاجعفر» را شنیده اند. از مدفن این فقیه نظرآبادی، اطلاعی در دست نیست.

2. اشاره به نام نظرآباد در کتاب «دستور الاعقاب» که به وسیله میرزا مهدی نواب طهرانی ملقّب به بدایع نگار در روزگار محمد شاه قاجار نوشته شده است. در آن کتاب انتقادی آمده که روستای نظرآباد ساوجبلاغ در سال 1260ق مزرعه ای در بلوکِ غار ری بوده و پس از حاجی میرحسن قزوینی در اختیار میرزا نجف قلی ساوجبلاغی تهرانی ملقب به اعتمادالدوله از کارگزاران حکومت قاجار و نیای خاندان ساوجبلاغی قرار گرفته است. میرزا نجف قلی در نظرآباد به انزوا می زیست و پس از مدتی این روستا به دست عوامل حکومت ضبط شده و مالک آن نیز به وسیله غاصب و پادشاه وقت مواخذه شده است. در کتاب «دستور الاعقاب» نام غاصب نظرآباد نیامده است.

این مقدمه را آوردم تا در این مجال، یکی از آثار مکتوب متعلق به شهرستان نظرآباد را معرفی کنم. قرآنی دست نویس که هم اکنون در ردیف میراث «خاندان کشت پور» در شهر نظرآباد است. خوشنویسی این قرآن خطی در 16 جمادی الثانی 1289 (31 مرداد 1251) یعنی به تقویم ‌قمری حدود 154سال پیش به سفارش بزرگان خاندان کشت پور به قلم «میرزا رضا حسینی نظرآبادی» کتابت و تذهیب شده است. البته ترجمه و تذهیب آن در سوره های پایانی قرآن - شاید به دلیل درگذشت کاتب - ناتمام مانده است. این قرآن به خط نسخ خوشنویسی شده و دارای برگردان به زبان فارسی است.

حاج رحیم نظرآبادی (بزرگ خاندان کشت پور) که میراث دار این قرآن بوده در 11 دی 1328 آن را جهت صحافی به مرحوم «حاج نبی الله شاه حسینی» از اهالی روستای میراش طالقان می‌سپارد. اجرت این صحافی، سیزده مَن تبریزی (حدود 40 کیلوگرم) گندم بوده است. در آن سالها، مرحوم شاه حسینی در منطقه ساوجبلاغ معلم قرآن بود. مهندس عبدالعلی شاه حسینی (شاعر و نویسنده البرزی) فرزند او است.

حاج رحیم کشت پور از معتمدان، نیکوکاران و بزرگان نظرآباد بود که به اتفاق برادرانش «حاج بابا» و «میرزابابا» با محوریت مسجد جامع به فعالیت‌های مذهبی و خیرخواهانه می‌پرداخت. او در سال 1352ش به حج رفت و در اوایل دهه 60 خورشیدی پس از حدود یک قرن مردمداری و خدمت درگذشت. نگهداری این کلام الله دست نویس پس از درگذشت حاج رحیم به مرحوم نصرت‌الله سپس احمد منتقل شده و اکنون وظیفه نگهداری آن به مهندس مهرداد کشت پور (نتیجه حاج رحیم) سپرده شده است. این اثر ارزشمند، ویژگی هایی دارد که «پیوندهای فرهنگی و اعتقادی اهالی طالقان و نظرآباد» از آن جمله است.

 منابع: مهدی نواب طهرانی، دستور الاعقاب، ص 48؛ محمد تنکابنی، قصص العلما، ص 136؛ سید محمدعلی گلریز، مینودر یا باب الجنه قزوین، ج 2، ص 108؛ حسین عسکری، دشتی به وسعت تاریخ، ص 307؛ گفت و گو با اعضای خاندان کشت پور، فروردین 1400.

- نشر نخست این مقاله در: حسین عسکری، «قرآن خاندان کشت پور»، روزنامه پیام آشنا، شماره 1846، شنبه اول خرداد 1400، صفحه 8.

مقاله فوق در روزنامه پیام آشنا



نوشته شده در  شنبه 100/3/1ساعت  7:2 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

 آیین یازدهم شب های روشن قرآن

سخنرانان نشست:

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدصفر جبرئیلی: نقد شیعیان التقاطی

دکتر منوچهر صدوقی سها: حضرت رسول اکرم در قرآن

دکتر انشاءالله رحمتی: تاملی در نکات حکمی و عرفانی قرآن

دکتر حکمت الله ملاصالحی: حضرت عیسی بن مریم در قرآن

25 ماه مبارک رمضان،جمعه دهم خرداد 1398

استان البرز، شهر نظرآباد، فرهنگسرای هنر، سالن اجتماعات استاد حجتی پریشان، ساعت هفده

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نظرآباد

موسسه رخسار قرآن




نوشته شده در  سه شنبه 98/2/31ساعت  8:9 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

با موضوع: طبیعت در میزان دین

پنج شنبه 10 خرداد 1397 (15 ماه مبارک رمضان)، ساعت 17

استان البرز، شهر نظرآباد، بلوار سیدجمال الدین، فرهنگسرای هنر

با تلالو دانایی:

استاد دکتر منوچهر صدوقی سها (تفسیر سینوی آیاتی از سوره اعلی)

استاد دکتر انشاالله رحمتی (حکمت طبیعت)

استاد دکتر حسین قدمی (نور در قرآن)

استاد دکتر حکمت الله ملاصالحی (قرآن و محیط زیست)

با تقدیر از:

استاد علیرضا تک دهقان کاتب قرآن کریم به خط نسخ هندی

استاد امیر اصغری کاتب قرآن کریم به خط نستعلیق

برگزار کنندگان:

موسسه رخسار قرآن

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نظرآباد


نوشته شده در  دوشنبه 97/3/7ساعت  8:11 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

 

مرکز اسلامی امام علی؛ پایگاه گفتگوی ادیان در کشور سوئیس 

خبرنگار روزنامه پیام آشنا: رییس مرکز شیعیان سوئیس در همایش سورِ سوره های قرآن که برای ششمین سال متوالی در واپسین شنبه سال 95 در شهر نظرآباد برگزار شد، از چگونگی تاسیس مرکز اسلامی امام علی (ع) در کشور سوئیس سخن گفت. حجت الاسلام سید مقتدا حسینی در این همایش که به همت موسسه رخسار قرآن، موسسه مکتب القرآن و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نظرآباد برگزار شد، اظهار کرد: علی رغم اینکه سوئیس یک کشور مذهبی نیست اما ماه ادیان دارد و به همه ادیان اجازه می دهد که در آن سرزمین فعال باشند. وی با اشاره به اینکه پیش از تاسیس مرکز اسلامی امام علی (ع) شیعیان در آن کشور حضور فعالی نداشتند افزود: با همکاری یک اسقف فرهیخته که رئیس شورای ادیان سوئیس است و سالها پیش به ایران سفر کرده بود و در قم با جمعی از روحانیون ملاقات داشت و حتی به زیارت مشهد مقدس رفته بود، عضو کنفدراسیون مسلمانان سوئیس شدیم و به عضویت شورای ادیان در آمدیم و امروز مرکز امام علی (ع) پایگاه گفتگوی ادیان در کشور سوئیس است.

حجت الاسلام حسینی گفت: شیعه پیش از افتتاح این مرکز در سوئیس کاملاً ناشناخته بود اما به تمام روستاها و شهرهای دور و نزدیک سوئیس سفر کردیم و تمامی شیعیان را شناسایی کردیم؛ در دانشگاه ها حضور پیدا کردیم؛ همایش کنفرانس و نشست های علمی برگزار کردیم و شیعه را معرفی کردیم. وی با بیان اینکه تلاش ما اعتلای شیعه است، افزود: امروز در آن کشور شیعه را به عقلانیت می شناسند و ما دو هدف داریم: 1- نسل اول مهاجرین از فطرت و طینت دینی اش فاصله نگیرد؛ 2- نسل دوم مهاجرین با معارف اسلامی از طریق اهل بیت آشنا شوند. حجت الاسلام حسینی با اشاره به اینکه نگاه غرب به اسلام از دریچه عرفان است خاطرنشان کرد: هنوز فقاهت نتوانسته در غرب نقشی داشته باشد؛ که نیاز به بررسی است که نتوانسته و یا این روش آنجا پذیرفته شده نیست.  وی در پایان گفت: ما برای نفوذ و تاثیرگذاری در غرب باید مانند اهل بیت حرکت کنیم و گرنه حرف زدن از اهل بیت غربی ها را جذب نمی کند. 


نوشته شده در  یکشنبه 95/12/29ساعت  7:57 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 


متن سخنرانی استاد حکمت الله ملاصالحی در هشتمین آیین شب های روشن
مقاله ای از دکتر ملاصالحی در ضمیمه فرهنگی روزنامه اطلاعات



نوشته شده در  دوشنبه 95/3/31ساعت  9:13 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

هشتمین آیین شب های روشن افتخار دارد در روزهای مهتابی ماه مبارک رمضان در نشستی علمی، میزبان وجود نازنین حضرتتان باشد. در این آیین، استادان گرامی می کوشند به دیدگاه هایی پاسخ دهند که در منشا الاهی داشتن وحی، تردید کرده اند.

سخنرانان:

استاد دکتر حکمت الله ملاصالحی، استاد منوچهر صدوقی سها، استاد دکتر حکیمه دبیران

هنرآفرینی:

استاد علی مینوی راد

و تجلیل از خدمات علمی و فرهنگی خاندان دبیران که ریشه در شهرستان نظرآباد دارند

شنبه 29 خرداد 1395 (12 ماه مبارک رمضان 1437) ساعت 17

استان البرز، شهرستان نظرآباد، فرهنگسرای هنر

برگزارکنندگان:

موسسه رخسار قرآن، موسسه مکتب القرآن، موسسه ظهور نجم البرز، موسسه استعدادیابی راه آینده نخبگان، موسسه فرآوری دانش ابریشم سبز، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نظرآباد

___________________________

استاد منوچهر صدوقی سُها

متولد 1327 پژوهنده و نویسنده سرشناس فلسفه و عرفان، تحصیلات عالیه حوزوی دارند و استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیات علمی مرکز پژوهش ادیان جهان هستند. از میان آثار پرشمار ایشان می توان به تصحیح النفسیر المنتسب الی مولانا ابی عبدالله جعفر بن محمد الصادق علیهم السلام و السلسله المختاره من نصوص النفسیر المستنبط و تحریر ثانی تاریخ حکما و عرفای متاخر و...

استاد دکتر حکمت ‌الله ملاصالحی

متولد 1329 طالقان، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و استاد مدعو دانشگاه آتن، نخستین پژوهشگری است که مباحث عمیق و دشوار دانش نوظهور فلسفه باستان ­شناسی را در ایران پی ­ریزی کرده است. در سال 1364 دکتری باستان ­شناسی و تاریخ را با درجه عالی از دانشگاه آتن گرفت. استاد ملاصالحی پس از سال­ ها تدریس در آتن، به دعوت دانشگاه تهران به ایران آمد. از میان کتب و مقالات بسیار دکتر ملاصالحی به زبان­ های فارسی و انگلیسی و یونانی، به نام هشت کتاب استاد بسنده می­ شود: «جلوه ­های کهن هنر آیینی (1377)؛ زیبایی و هنر از منظر وحیانی اسلام (1378)؛ درآمدی بر معرفت ­شناسی باستان­ شناسی (1382)؛ جستاری در فرهنگ، پدیده موزه و باستان­ شناسی (1384)؛ انسان، فرهنگ و سنّت (1387)؛ باستان­ شناسی در بوته معرفت­ شناختی (1387)؛ باستانشناسی دین: با فانوس نظر در جست و جوی آیین­ های گمشده (1390)؛ باستان‌ شناسی در صافی جستارهای فلسفی (1394).

استاد دکتر حکیمه دبیران

متولد 1327 تهران. از همان کودکی به فراگیری ادبیات عرب و ادبیات فارسی نزد استادان بزرگی چون پدرشان مرحوم غلامرضا دبیران و... پرداختند و مشتاقانه این راه را تا اخذ دکترای زبان و ادبیات فارسی با درجه ممتاز در سال 1353 ادامه دادند. شاگردی استادانی چون دکتر موسوی بهبهانی و دکتر سید جعفر سجادی و دکتر سید جعفر شهیدی و دکتر عبدالحسین زرین کوب، او را به استادی نمونه در ترویج زبان فارسی در ایران و جهان بدل کرد. بانو دبیران پس از سی سال تلاش، فرهنگ گرانسنگ دو جلدی شرف نامه منیری را تصحیح و تحشیه کرد. ایشان در سال 1377 استاد نمونه دانشگاه های کشور شدند. انتشار مقالات پرشمار و سفر مطالعاتی به هاروارد برای پژوهش در گلشن راز شبستری زیر نظر دکتر احمد مهدوی دامغانی، یک از هزاران کوشش ستودنی ایشان است.

استاد علی مینوی راد

متولد 1344 کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی هستند که در کنار فعالیت های دامنه دار معلمی و اداری، در شاعری و خوشنویسی و نقاشی، پنجه هایی استوار دارند. ایشان نقاشی را با طراحی از سال 1372 آغاز کردند و آن را با فراگیری رنگ روغن از استاد دکتر بهزاد سلیمانی ادامه دادند و نقاشی مدرن را نزد استادان ثابتی مطلق و لیره تجربه کردند. سال 1390 روزگار آغاز تلاش ایشان در آبرنگ زیر نظر استاد محمود سمندریان و استاد محمدعلی یزدچی است. ایشان با انتخاب نمایندگی جامعه بین المللی آبرنگ در سه جشنواره حضور یافته اند: 1.جشنواره بین المللی فابریانو ایتالیا در اردیبهشت 1395 با اثر غازهای مهربان؛ 2. جشنواره بین المللی وارنا بلغارستان که در تیر ماه 1395 برگزار می شود با اثر آواز خروس؛ 3. جزو پنج نفر برگزیده سومین جشنواره هنرمندان آبرنگ ایران با اثر امامزاده.


خاندان دبیران

1. میرزا عبدالکریم نجم آبادی از بزرگان و دارنده درجه اول خدمتگذاری در حکومت فتحعلی شاه قاجار؛ 2. میرزا علیقلی فرزند عبدالکریم؛ 3. میرزا محمد منشی ساوجبلاغی فرزند علیقلی مسؤول تحریرات محرمانه و رسایل خاصه محمد شاه و ناصرالدین شاه قاجار؛ 4. میرزا تقی عنوان نگار دبیر اعلم ساوجبلاغی فرزند محمد نخستین ناظم نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و مصباح الشریعه به فارسی؛ 5. میرزا شفیع دبیر افخم درگذشته به سال 1333 فرزند دبیر اعلم کاتب قرآن کریم و دیوان حافظ به خطی شیرین؛ 6. استاد غلامرضا دبیران فرزند شفیع شاعر و مترجم و خوشنویس و مخترع؛ 7. دکتر حکیمه دبیران فرزند غلامرضا استاد زبان و ادبیات فارسی؛ 8. خانم عفت محمدی همسر استاد غلامرضا دبیران کاتب ترجمه های فارسی قرآن استادان الاهی قمشه ای و آیتی به نستعلیق.


نوشته شده در  شنبه 95/3/22ساعت  9:41 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

چهارشنبه­ سوری ما بر گرد آتش گفت ­و گوی قرآنی 

این اعتراف اگرچه در ابتدای این نوشته، چیز خوبی نیست اما اجازه بدهید با این کار، صداقتم را ثابت کنم و کمی سر صحبت را با شما باز کنم. امسال برای برگزاری «پنجمین سور سوره ­های قرآن»، خیلی دل و دماغ درست و حسابی نداشتم. هم به دلیل اسماعیل آل احمدمشغله ­های روزمره زندگی­ ام و هم بابت ترسم از هزینه های آن. در برابر این منِ حیران، در عین حال برای برگزاری این سور، هم استاد دکتر حکمت الله ملاصالحی و هم دکتر حسین عسکری، چند بار مرا مخاطب قرار دادند. اسفند به نیمه رسیده بود و من همچنان در این گیرودار، گرفتار. بالاخره نشستی با دوستان برگزار شد و شش همکار در کنار هم قرار گرفتیم. دست در دست هم به آماده ­سازی مقدمات پرداخته؛ هر کدام گوشه­ ای از کار را به دندان اراده و همت خویش گرفتیم.

پنجمین سور سوره­ های قرآن، روز 24 اسفند 1394 را برای برگزاری این سور، مناسب یافت. آقای علیرضا جهانی ­نسب از موسسه استعدادیابی راه آینده نخبگان، تهیه عکس و فیلم سور را پذیرفت. تهیه اقلام تبلیغاتی پیش از سور را آقای ابراهیم حسینلو از موسسه مکتب ­القرآن بر شانه کشید. آقای هوشنگ حسین ­زاده از موسسه فرآوری دانش ابریشم سبز برای تهیه اقلام تبلیغاتی حین سور، پای در میدان نهاد. مجری سور هم شد. اطلاع ­رسانی و دعوت از بانوان فرهیخته شهر را خانم فاطمه حمداللهی از موسسه فرهنگی هنری ظهور نجم البرز، متعهد شد. ادامه مطلب...

نوشته شده در  پنج شنبه 95/1/5ساعت  12:56 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

دکتر حسین تاج آبادی

آیت الله حسین تاج آبادی نامزد مستقل انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان البرز

انجمن قرآن و تحول در علوم ایران، آمادگی کامل دارد تا به داوطلبان راه اندازی دفاتر این انجمن در استان البرز، مجوزهای لازم را در کمترین زمان ممکن اعطا کند. آیت الله دکتر حسین تاج آبادی با اشاره به فعالیت های دفاتر این انجمن در دانشگاه های متعدد کشور به گستردگی دامنه فعالیت های این انجمن در استان های دور و نزدیک ایران پرداخت و به آغاز کار این انجمن در همه نمایندگی های مجمع جهانی اهل بیت ـ علیهمالسلام ـ در هشتاد نقطه جهان بشارت داد. دکتر تاج آبادی دارای دو دکترا از وزارت علوم و حوزه علمیه قم و دارنده مدرک اجتهاد از شورای محترم نگهبان است. رییس انجمن قرآن و تحول در علوم ایران، مولف پنج کتاب و مترجم کتاب 36 جلدی الصحیح من سیره النّبی الاعظم استاد سید جعفر مرتضی العاملی است. یازده مقاله او در مجلات معتبر علمی به چاپ رسیده است. استاد تاج آبادی با سابقه چند دهه تدریس در سطوح و مقاطع مختلف حوزوی و دانشگاهی، رتبه استادیاری پایه 13 را دارد. «وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی» از همه قرآن دوستان استان البرز، مصرانه دعوت می کند تا در کمترین زمان ممکن برای راه اندازی دفاتر این انجمن در استان البرز، دست به کار شوند.


نوشته شده در  یکشنبه 94/11/25ساعت  8:9 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

نجم‌آبادی آغازگر جنبش قرآن پژوهی، توام با فهم فلسفی آن است

 رضا صادقیان دانشجوی دکتری علوم سیاسی

عنوان: سنت اسلام نواندیش در ایران معاصر / نویسنده: سید محسن آل‌ سیدغفور / سال نشر: چاپ اول،  1394/ ناشر: نشر رخ‌داد نو.

کتاب «سنت اسلام نواندیش در ایران معاصر»، قبل از آنکه مجموعه‌ای از مقالات پژوهشی، نوشته‌ای براساس دغدغه‌های شخصی و یا کتابی سفارشی توسط نهاد دولتی و یا فرهنگی باشد، پایان‌نامه مقطع دکتری نویسنده است (کتاب به دکتری داود فیرحی تقدیم شده است). برای کسانی که دستی برآتش تحصیلات تکمیلی در رشته‌های علوم‌انسانی و خصوصا علوم سیاسی داشته باشند خوب می‌دانند که گذراندن چنین مرحله‌ای و انتخاب موضوع پایان‌نامه به‌سادگی انجام شدنی نیست، از طرفی هر فصل پایان‌نامه با دقت‌های خاص استاد راهنما و مشاور بارها و بارها نیاز به ویرایش پیدا می‌کند تا ایرادهای احتمالی کمتر به خطوط نگارش درآمده راه یابد (فصل اول کتاب). پژوهش‌های صورت گرفته در دوره دکتری، نیازمند چهارچوب تحلیلی است. دانشجو نمی‌تواند انبوهی از داده‌های تاریخی، سیاسی و یا هر نوع اطلاعات دیگر را در پی هم آورد و نهایت با نوشته‌ای پایانی نتیجه‌گیری کند. در واقع، گام ابتدایی هر پایان‌نامه‌ای یافتن، پردازش و پروراندن زاویه نگاهی است که از آن دریچه رویدادهای مورد نظر را می‌نگریم. صرف دیدن و مرور هزاران اتفاق و یا تحول فکری در صورتی که از روش‌شناسی و چهارچوب نظری برخوردار نباشد، هر چیزی می‌تواند باشد الی پایان‌نامه دوره دکتری. ادامه مطلب...

نوشته شده در  چهارشنبه 94/8/20ساعت  5:28 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

   1   2      >

فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]