سفارش تبلیغ
صبا ویژن


 

 

 

 

امید رهایی نیست وقتی همه دیواریم!

 شوربختانه از صبح سه شنبه 9 آبان 1402 دیوارکشی در کتابخانه عمومی شهید ثالث شهر جدید مهستان آغاز شد‌ه است. دیگر حوصله نوشتن هم ندارم... شاید دیگر کتاب هم نخوانم... عضویت در انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان ساوجبلاغ هم برایم پوچ و بی معنی شده است... نمی خواهم دگر باره تاریخچه آزاردهنده و سوگناک این کتابخانه عمومی و دیوارش را با شما مرور کنم. خسته شدیم... خسته، سوگوار و بی پناه... شعر شادروان استاد حسین منزوی وصف حال خرابمان است... 

حسین عسکری  

 از زمزمه دلتنگیم، از همهمه بی زاریم

نه طاقت خاموشی نه تاب سخن داریم

آوار پریشانی ست رو سوی چه بگریزیم؟!

هنگامه حیرانی ست خود را به که بسپاریم؟

تشویش هزار «آیا» وسواس هزار «اما»

کوریم و نمی بینیم ور نه همه بیماریم

دوران شکوه باغ از خاطرمان رفته ست

امروز که صف در صف خشکیده و بی باریم

دردا که هدر دادیم آن ذات گرامی را

تیغیم و نمی بریم ابریم و نمی باریم

ما خویش ندانستیم بیداریمان از خواب

گفتند که بیداریم گفتیم که بیداریم

من راه تو را بسته تو راه مرا بسته

امید رهایی نیست وقتی همه دیواریم!

 

________________________________

 

 

فاجعه است...

دکتر مهراب رجبی

نویسنده و مشاور البرز شناسی استاندار

 

سلام دکتر عسکری عزیزم.

حال و هوایت را درک کرده مویه هایت را می فهمم!؟ این یک فاجعه هست، فاجعه ای برای ایران و تاریخ و تمدن خیره کننده اش. من هم فعلاً توان نوشتن و طاقت گفتن ندارم.

من چه گویم یک رگم هشیار نیست

شرح آن یاری، که او را یار نیست.

فعلاً به این بیت حافظ شیراز - حافظه تاریخی - ایران و ایرانی، خود و شما و دیگر ارجمندان به کتاب و کتابت و کتابخوانی و کتاب خانه را به آرامش و تامل دعوت می کنم؛

دولت آن است که بی خون دل آید به کنار

ور نه با سعی و عمل، باغ جنان این همه نیست...

9 آبان 1402

________________________________

 

سه خبر در یک روز

 

قابل توجه امام جمعه شهر جدید مهستان و مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز

- خبر اول) پنج شهر کرج، اوز در استان فارس، سمنان، سبزوار و شاهین شهر اصفهان نامزد هشتمین پایتخت کتاب و شهرهای خلاق کتابخوانی شدند، 9 آبان 1402

- خبر دوم) احداث دیوار جدایی در کتابخانه عمومی شهید ثالث شهر جدید مهستان در البرز، 9 آبان 1402

- خبر سوم) سمنان پایتخت کتاب ایران شد، 9 آبان 1402

 

واکنش دکتر مهراب رجبی به سه خبر فوق

 

این سزای آنکه از شاه خبیر

خیره بگریزد به خانه گنده پیر.

شاید حقمان همین بود! مبارک باد بر هم میهنان ارجمند سمنانی که با دیوار و جدایی بیگانه اند، کتاب را ارج نهاده، کتابخانه را بر صدر می نشانند..‌.

________________________________


 

دیوار فروپاشیده مهستان!

دکتر داود اسدی

فعال فرهنگی و رئیس پیشین اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ساوجبلاغ

 

دکتر عسکری عزیز

امروز دیوار فرهنگ مهستان را کشیدند، من نیز چون شما یارای نوشتن ندارم، یادداشت بماند سر فرصت... فقط می توانم بگویم، این فقط یک دیوار نیست که بخشی دیگری از کتابخانه شهر را چون گذشته جدا و به مطبخ تبدیل شده، تصاحب می کنند. این دیوار فرو پاشیده نسل جدید اندیشه ناورزان بدوی است که هر روز بلند و بلندتر می شود.  این همان دیوار بی اعتمادی است که نه فقط فاصله ها را افزون، بلکه دل ها را خون کرده است. صبور باش که این نیز می گذرد، این نگاه سخیف کاسبکارانه همیشه در میان اهل خرد و اندیشه محکوم و در خاطره ها باقی خواهد ماند.

من نیز چون تو بی تابم

9 آبان 1402

________________________________

 

توضیح مدیرکل کتابخانه‌های البرز درباره دیوارکشی در سالن کتابخانه شهید ثالث

چهارشنبه 10آبان 1402

خبرگزاری ایسنا / البرز مدیرکل کتابخانه‌های عمومی البرز گفت: حدود 110 متر از سالن کتابخانه شهید ثالث ساوجبلاغ با تفاهمی که با هیات امنای مسجد منعقد شده به سایر فعالیت‌های فرهنگی اختصاص داده شده و این مساله که قرار است به مطبخ تبدیل شود واقعیت ندارد. علی معدنی پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حواشی پیش آمده در خصوص کتابخانه شهید ثالث ساوجبلاغ اظهار کرد: متاسفانه برخی رسانه‌ها در خصوص این ماجرا بی اخلاقی کرده و مطالب غیر واقع منتشر کرده‌اند.

وی ادامه داد: این کتابخانه تعطیل نشده و حتی یک متر از بخش مخزن، کودک و نوجوان آن کم نشده است و همچنان با قدرت به فعالیت خود ادامه می‌دهد. حدود 110 متر از سالن این کتابخانه با تفاهمی که با هیات امنای مسجد منعقد شده به سایر فعالیت‌های فرهنگی اختصاص داده شده و این مساله که قرار است به مطبخ تبدیل شود واقعیت ندارد.

وی ادامه داد: این فضا طبق قرارداد با هیات امنای مسجد، بیش از 10 سال پیش به کتابخانه تبدیل شده ولی قرارداد آن به اتمام رسیده و پس از برخی کشمکش‌ها بنا شد همچنان کتابخانه باقی بماند. این مسئول اضافه کرد: البته به دنبال جابجایی این کتابخانه به مکان دیگری هستیم و چند ساختمان معرفی شده ولی اگر این اتفاق نیفتند، کتابخانه جدیدی در شهر مهستان اضافه می‌شود و در کنار کتابخانه شهید ثالث فعالیت خواهد داشت.

روابط عمومی دفتر امام جمعه شهر جدید مهستان هم در خصوص کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان اطلاعیه‌ای صادر کرد که به شرح زیر است: «توجه به مقوله کتاب و کتابخوانی از ضروریات کار فرهنگی و از وظایف مسئولان فرهنگی بوده و خواهد بود. ائمه جمعه و روحانیت همواره از مروجان امر کتابخوانی بوده اند و خلاف این موضوع نسبت به این قشر تماما فرهنگی صدق نمی کند و کسانی که مدعی فعالیت فرهنگی و اجتماعی هستند قطعا این گونه ملاحظات را رعایت می‌کنند. لکن در خصوص حواشی پیرامون تعطیلی کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان چند نکته قابل بیان می باشد که به شرح ذیل بیان می‌گردد:

 نکته اول: برخلاف مطالب خلاف واقع فضای مجازی به هیچ وجه از جانب هیچ شخص و یا نهادی قصدی مبنی بر تعطیلی کتابخانه وجود ندارد بلکه بنا به تصمیم اتخاذ شده، هیئت امناء مسجد درصدد تحول در وضعیت فعلی مدیریت کتابخانه و استفاده پویاتر در زمینه فرهنگی و مذهبی در کنار فضای کتابخانه از آن مکان است.

نکته دوم: بعلت عدم همکاری اداره کتابخانه های شهرستان با هیئت امناء و امام جماعت مسجد و عدم تمکین به قانون نسبت به اتمام تفاهم نامه فی مابین آن اداره و هیئت امناء مسجد پس از 25 سال استفاده رایگان از مکانی که متعلق به مسجد جامع بوده و نیز فرافکنی و اصرار یک طرفه نسبت به خواسته آن اداره پس از دو سال مکاتبه، گفتگو و پیگیری های کدخدامنشی چاره ای جز رجوع به محاکم قانونی برای حل و فصل ماجرا پیش روی هیئت امناء باقی نماند، قابل ذکر است در طرح دعوی در مراجع قضایی تحت یکی از عناوین حقوقی چاره ای جز طرح دعوای خلع ید امور کتابخانه ها نبود لکن همانطور که ذکر شد تخلیه کتابخانه به هیچ وجه مد نظر هیئت امناء نبوده و نیست.

نکته سوم: شکایت صورت گرفته از اداره کتابخانه ها مبنی بر خلع ید از جانب شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور نبوده بلکه صرفا به جهت محذور قانونی عدم شناسه مستقل برای مساجد، از شناسه امامت جمعه شهر جدید مهستان استفاده شده است در حالی که شکایت از جانب هیئت امناء مسجد صورت گرفته است و در جلسه رسیدگی نیز نماینده هیئت امناء حضور پیدا کرده است متاسفانه علیرغم درخواست هیئت امناء مبنی بر حل و فصل قانونی مسئله و تمکین طرفین به قانون این مسئله از سوی برخی افراد با نشر مطالب خلاف واقع در فضای مجازی درصدد تشویش اذهان عمومی برآمده که حق پیگیری قانونی در این خصوص نیز برای هیئت امناء محفوظ است. امید است همگان مقید به رعایت قانون و اخلاق اسلامی باشیم.»

پیوند گفت و گوی فوق

________________________________

 

 

حقایقی از دیوار پُر هزینه کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مِهستان

 

حسین عسکری

عضو حقیقی انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان ساوجبلاغ

 

آقای علی معدنی پور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز در گفت و گویی با خبرگزاری ایسنا در 10 آبان 1402 اعلام کرده که دیوارکشی و واگذاری حدود 110 متر مربع از فضای کتابخانه عمومی شهید ثالث (نخستین و قدیمی ترین کتابخانه شهر جدید مِهستان) موجه، طبیعی و قانونی است! پس از خواندن روایت ناتمام ایشان، لطفاً حقیقت ماجرا با توجه به مستندات موجود را هم بشنوید:

 1. به تصریح «شرکت عمران شهر جدید مهستان» در نامه تاریخ 19 دی 1401، مِلک این مکان فرهنگی از سال 1377 به کتابخانه اختصاص یافته و کاربری اش از آغاز، کتابخانه عمومی بوده است. این کتابخانه 25 ساله در طبقه زیرین مجموعه فرهنگی مسجد حضرت ولی عصر (عج) بیش از 35 هزار نسخه کتاب و 1600 عضو دارد و از آغاز تأسیس تا کنون، 30 هزار نفر از اهالی در آن به طور مقطعی فعال بوده اند.

2. نماینده حقوقی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان تهران به نمایندگی از دفتر امام جمعه شهر جدید مهستان در اوایل سال 1402 با تسلیم دادخواستی به طرفیت اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز و شرکت عمران شهر جدید مهستان، خواستار «تخلیه کتابخانه شهید ثالث و مطالبه خسارت و اجرت المثل اموال» می شود. با عدم حضور نماینده شرکت عمران، دادرس محترم شعبه 5 دادگاه عمومی حقوقی شهرستان ساوجبلاغ در 5 اردیبهشت 1402 حکم به «تخلیه کتابخانه» می دهد.

3. خوشبختانه با اعتراض وسیع فعالان فرهنگی و هوشیاری دادگستری استان البرز در 22 مرداد 1402 دعوای خواهان (شورای سیاست گذاری ائمه جمعه) مبنی بر تخلیه کتابخانه با حکم دو تن از مستشاران دادگاه شعبه اول تجدیدنظر استان البرز به طور قطعی رد می شود.

4. علیرغم رد حقوقی خواسته هیئت امنای مسجد ولی عصر (عج) و دفتر امام جمعه مهستان، به ناگاه مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز راساً و با دلایلی نامعلوم در 9 آبان 1402 به طور نامتعارف (دیوارکشی در ساعات اوج فعالیت کتابخانه) حدود 110 متر مربع از فضای کتابخانه را به دفتر امام جمعه واگذار می کند. متأسفانه در مقابل چشمان نگران و اشک بار دختران و پسران جوان و کودکان و نوجوان عضو کتابخانه، دیواری شگفت و بدعت آمیز در کتابخانه عمومی شهید ثالث بالا می رود. عجیب آنکه، بخشی از مکان اصلی کتابخانه و سرویس بهداشتی آن هم در فضای جدا شده قرار گرفته است!

5. دیوارکشی کتابخانه شهید ثالث در آستانه «هفته کتاب و کتاب خوانی» و دقیقاً همزمان با برگزاری «آیین انتخاب هشتمین پایتخت کتاب ایران و شهرهای خلاق کتاب خوانی» انجام شد؛ آیینی که پنج شهر از جمله شهر کرج (البرز) هم نامزد آن بود اما انتخاب نشد.

6. با این اوصاف مدیرکل کتابخانه های عمومی البرز علیرغم عدم صدور هیچ رای حقوقی و با اختیار خود با دو نیمه شدن کتابخانه موافقت کرده است. آیا این «ترک فعل» نیست؟ چرا اداره کل کتابخانه های عمومی بدون هیچ فشاری، به کاهش سرانه کتابخانه و مکان های فرهنگی در شهر مهستان اقدام کرده است. شهر جدید مهستان با دو کتابخانه «شهید ثالث» و «مهستان» به ازای هر هزار نفر دارای حدود 12 متر مربع سرانه کتابخانه است. این رقم در میانگین کشوری 24 متر مربع به ازای هر هزار نفر است. با دو نیمه کردن کتابخانه شهید ثالث، در واقع سرانه کتابخانه در شهر مهستان به حدود 8 متر مربع خواهد رسید. این یعنی مهستان در ردیف شهرهای فقیر از نظر فضاهای فرهنگی قرار خواهد گرفت. آگاه باشید با توسعه و پیشرفت فرهنگی این شهر چه می کنید...

7. اعضای هیئت امنای مسجد حضرت ولی عصر (عج) و دفتر امام جمعه مهستان کمی فکر کنند که با این دیوار پُر هزینه چه چیزی را به کف می آورند و چه چیزهایی را از دست می دهند. شوربختانه این دیوار، در ذهن اعضای آن کتابخانه و فعالان فرهنگی، شائبه گسست و تضاد بین «فرهنگ» و «مذهب» ایجاد خواهد کرد. بدبین کردن جوانان به محافل مذهبی، سوءاستفاده بدخواهان اسلام و ایران از این گسست، کاهش امکانات و سرانه فرهنگی، مخدوش کردن چهره مذهب و جایگاه معنوی آیین نماز جمعه، زیر سوال بردن آرمان های فرهنگی انقلاب اسلامی، تضعیف فرهنگ کتاب و کتاب خوانی و ناامیدی نسل جوان و... از دیگر نتایج خسارت بار این دیوار بدعت آمیز در کوتاه مدت و بلند مدت خواهد بود.

من آنچه شرط بلاغ است با تو می‌گویم

تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال

10 آبان 1402

یادداشت فوق در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)



 








مجموعه مطالبی درباره تعطیلی کتابخانه عمومی شهید ثالث شهر مهستان

 

درباره دیوارکشی در کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان - 2



نوشته شده در  جمعه 102/8/12ساعت  9:32 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]