سفارش تبلیغ
صبا ویژن


 

 

 سرنوشت مه‌آلود خورشید در مِهستان

 

اسماعیل آل احمد

نویسنده و مدرس حوزه علمیه

 

بسمک اللهم یا رفیق

یاد ده ما را سخن های دقیق

شهر جدید مِهستان، همیشه در ذهن من با چند شخصیت بزرگ، گره خورده است. با شخصیت مرد دانش و تواضع استاد محمدتقی جعفری و مرد تاریخ و پژوهش استاد علی دوانی و استاد صورت و معنا دکتر حکمت اله ملا صالحی. در آن سال‌هایی که من و هم نسلانم در حیات عطشناک و آتشناک جوانی می‌خواستیم در کویر وحشت نادانی، چشمه آبی و خانه امنی بجوییم تا لبی تر کرده و امانی بیابیم لطف خداوند بزرگ، دستانمان را گرفت و در مِهستان دانش و تواضع و پژوهش صورت و معنا توانستیم بر آستان جانان استادان جعفری و دوانی و ملاصالحی، سر بنهیم و سیراب شویم و از چنگ جرثومه جهل، جان به در ببریم و گلبانگ سربلندی بر آسمان بزنیم که اگر هنوز جرعه‌ای از آن جان تشنه در این جام تهی باقی است به برکت بارانی است که از آسمان آن استادان بر آن باریده است. این شهر را به رغم توسعه ناموزون نامطلوبی که دارد از دل و جان دوست دارم. در این شهر در سال 1376 کنگره حضرت آیت‌الله حاج شیخ هادی نجم آبادی برگزار شد که استادان جعفری و دوانی در آن افاضه فرمودند. در این شهر در سال 1380 استاد ملاصالحی، نزول اجلال فرمودند.  در این شهر؛ در مساجدش و در پایگاه‌های بسیجش و در هیئات حسینی اش و در هر دو کتابخانه محترم و مهمش نفس زده‌ام و روضه خوانده‌ام و گریسته ام و گریانده ام و کتاب خوانده‌ام و سخن رانده‌ام. چه تلخ می‌اندیشم که چرا چنین فرصتی برای نسل‌های پس از ما فرادست نیامد و چرا خود ماها نتوانستیم از این اقیانوس‌ها ژرف آبهایی برای میان‌سالی و کهنسالی خویش دست و پا کنیم. آن چه این روزها اما می‌بینم و می‌شنوم نامردانه تر، جانم را به آتش می‌کشد. کتابخانه 25 ساله این شهر که به دوران مظلومیت حضرت امیر مومنان - علیه‌السلام - اقتدا کرده و نام شهیدی فقیه و مظلوم - شهید ثالث - بر پیشانی دارد دست‌خوش بی‌فرهنگی ها و بی فضلیتی های نااهلان و نامحرمان با اندیشه‌های امامان عزیز انقلاب و جمهوری مبارک و مظلوم اسلامی شده است. کجای اندیشه اسلام و انقلاب و امام و آقا چنین فضاحتی خفته است؟! رفتارها کاملاً برعکس شده. به جای خدمت به فرهنگ و فضیلت و کتاب و مطالعه، عرصه را تنگ می‌کنیم و بین کتاب و جوان، دیوار می‌کشیم و لباس فضیلت و فرهنگ را هم بر تن داریم. آری! حضرت زهرا - علیهاالسلام - فرمود: چون زیستی روزگار، شگفتی، نشانت خواهد داد.

پنج شنبه 11 آبان 1402

 

________________________________


 


آی داش آتان بخته‌ور، داش آتماقین واختی وار

 

رضا قاسم‌پور

معلم روزنامه نگار

 

اینکه حریم کتابخانه‌ای را در روز روشن، حصار جهل کشیده و مزاج اهل فضل و دانش را مشوش گردانی هنر نیست. هنر آنست که گره‌گشای مشکلات معیشتی عامه مردم و مصائب منزلتی خواص باشی. از دغدغه‌های فرهنگی برادر عزیزم دکتر حسین عسگری کم و بیش آگاهم و بر موضع‌گیری‌های دلسوزانه ایشان باورمند. لذا به عنوان یک فعال فرهنگی، ضمن شماتت مسببان دیوارکشیِ جاهلانه بر کتابخانه مهستان،خواهان برچیده شدن حصار جهل و ترمز فهم از کتابخانه مذکور هستم.

 

________________________________ 

 

همه چی آرومه....

این حجم کم نظیر از خبر، گزارش، استوری، پست، توئیت، پیام، گفت‌ و گو، نقد و... از صبح سه شنبه 9 آبان 1402 تا کنون در سطح استانی و ملی درباره دیوارکشی کتابخانه عمومی شهید ثالث شهر جدید مهستان منتشر شده و همچنان هم در جریان است. اما در تنها رسانه رسمی این کتابخانه عمومی در شبکه اجتماعی ایتا، هیچ خبری نیست که نیست و به قول معروف همه چی آرومه؛ من چقد خوشحالم!؟

13 آبان 1402

________________________________

 

 

دیوارکشی کتابخانه شهید ثالث / هیچ مسئولی پاسخ گو نیست؟

 

علیرضا عزیزی

پژوهشگر، کارشناس ارشد جغرافیا و نویسنده کتاب درسی استان شناسی البرز

 

حدود یک هفته از دیوارکشی کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان می‌گذرد و همه صاحبان قلم و اندیشه فکر در بهت و حسرتی وصف ناشدنی فرو رفته اند. احساسی همانند کسانی که در سراشیبی یک دامنه، شاهد سقوط یک خودرو به اعماق دره هستند به آنها دست داده است. کاری از دستشان برای مهار خودرو بر نمی آید و فقط با اندوه و حسرت شاهد سرعت گرفتن خودرو هستند. فقط دعا می کنند کاش سرنشینان آسیب کمتری ببینند و زنده بمانند. در شهری که برای افتتاح طرح های عمرانی کوچک و پیش پا افتاده از قبیل خرید یک خودروی خدماتی و یا افتتاح یک پیادرو یا نصب وسایل ورزشی و نصب یک تابلو راهنمایی در یک پیادرو شاهد سبقت مسئولان از یکدیگر هستیم اما در این موضوع به این با اهمیت بعد از گذشت بیش از یک هفته، هیچ مسئولی پاسخ گو نیست. و همه به دنبال این هستند که فقط بگویند کی بود! کی بود! من نبودم!! در شهری که با رشد فزاینده رشد جمعیت و با سرانه های خدماتی از قبل ورزشی آموزشی و ورزشی به شدت پایین از یک سو و مهاجرپذیری بالا از تنوع قومی و فرهنگی بالاست. از سوی دیگر اساسی ترین نیازهای شهری خدمات فرهنگی آموزشی و ورزشی است و نیاز اصلی این شهر افزایش این سرانه هاست. کم کردن فضا، جفا در حق نسل جوان علمی و فرهیخته است و گناهی نابخشودنی که اثر آن در کوتاه مدت در زیر پوست شهر و نهایتا در میان مدت و بلند مدت در عرصه اجتماعی شهر خود را بروز خواهد داد و تمام تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان فرهنگی و اجتماعی در آن سهیم خواهند بود.

14 آبان 1402

________________________________


 

 

پیشنهادی برای هفته کتاب در استان البرز

امروز از «پوستر سی‌ و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران» رونمایی شد. این هفته فرهنگی برای ما البرزیان، شیرین و معنادار نخواهد بود تا وقتی که آن دیوار بدعت و جهل و جدایی در کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان پابرجا است. خاضعانه پیشنهاد می دهم برای بازگرداندن سرمایه اجتماعی از دست رفته، آیین تخریب این دیوار شوم و سرمایه سوز در فهرست برنامه های هفته کتاب استان البرز گنجانده شود. زمان برگزاری این هفته از 23 تا 30 آبان‌ 1402 است.

حسین عسکری

14 آبان 1402

________________________________

 

 

هشدار...

نظر یکی از خوانندگان گزارش پایگاه خبری آفتاب درباره دیوارکشی در کتابخانه عمومی شهید ثالث شهر جدید مهستان

12 آبان 1402

________________________________

 

پایگاه خبری آفتاب

12 آبان 1402

________________________________

 

پایگاه خبری تحلیلی اسرار امروز

13 آبان 1402

________________________________


 

 

نکته بینی در مصاحبه آقای مدیرکل درباره دیوارکشی کتابخانه عمومی شهر جدید مهستان

 

جناب مدیرکل کتابخانه‌های عمومی البرز شوربختانه داستان را به روشنی بیان نکرد. هیچ نامی از امام جمعه نبرد. یک چیز کلی گفت «تخریب بخشی از کتابخانه». دلیل آن را نگفت! آن مدیرکل باز هم کلی گویی کرد و از بیان واقعیت طفره رفت. گفت: مخزن کتابخانه کوچک نشده! نگفت: متراژ کل کتابخانه کوچک و کم شده! آن مدیرکل که نامش را نمی‌دانم برای تبلیغ گفت: بخش کودک و نوجوان فعال است! آن مدیر گفت: با شرکت عمران مذاکره شده یک مکان دیگر برای یک کتابخانه دیگر در نظر گرفته شده! این گفته‌های آن جناب، فراکنی و فرار از واقعیت است! نگفت: دلیل دیوار کشی چیست! نگفت: کار امام جمعه ضد ارزش و مخالف فرمان رهبری است! نگفت: این حرکت موجب دلخوری اهالی شهر و موجب دل زدگی مردم نسبت به جایگاه امام جمعه می‌شود! حاج‌حسن، حاج‌حسن که می‌گویند؛ این است، برگ چغندر که نیست! ببین یک پیام را چگونه نقد و واکاوی کرد و چگونه مچ فلانی را گرفت و خواباند. خدا وکیلی شما به این نکته‌ها توجه کرده بودید؟!

حاج حسن قمی

12 آبان 1402

 پیوند گفت و گوی مورد اشاره

________________________________


استوری آقای دکتر محمد زره ساز

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و مدرس علم اطلاعات و دانش شناسی

12 آبان 1402

________________________________


استوری دکتر محمد خندان

عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و مدرس علم اطلاعات و دانش شناسی

12 آبان 1402

________________________________


پیام یکی از البرزیان در صفحه اینستاگرام آیت الله حسینی همدانی امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان البرز درباره دیوار جدایی کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان

12 آبان 1402

________________________________

 


مجموعه مطالبی درباره تعطیلی کتابخانه عمومی شهید ثالث شهر مهستان 

 

درباره دیوارکشی در کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان - 1  

 

درباره دیوارکشی در کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان - 3 

 

درباره دیوارکشی در کتابخانه شهید ثالث شهر جدید مهستان - 4 

 


نوشته شده در  یکشنبه 102/8/14ساعت  3:22 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]