سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

خبرهای هفته پژوهش و فناوری در ساوجبلاغ

 

برگزاری کارگاه آموزشی روش تحقیق در هشتگرد

راه اندازی وب نوشت پژوهش و فناوری

آغاز راه اندازی بانک اطلاعات پژوهشی

بهره برداری از تکنولوژی هسته‌ای در صنعت ساوجبلاغ

نیازهای پژوهشی شهرستان ساوجبلاغ

تدوین کتاب داستان های محلی ساوجبلاغ و کرج

دو دانش آموز ساوجبلاغی فلکه هوشمند ساختند

وضعیت کتابداران شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد

 

برگزاری کارگاه آموزشی روش تحقیق در هشتگرد

با برنامه ریزی انجمن پژوهش های فرهنگی از انجمن های زیرمجموعه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوجبلاغ یک دوره کارگاه آموزشی روش تحقیق عمومی با حضور جوانان علاقه مند در فرهنگسرای امام علی (ع) ذر حال برگزاری است. در این کارگاه روش های فیش برداری، کتابشناسی، یادداشت برداری و خلاصه نویسی و... به صورت عملی آموزش داده می شود. دیدار از کتابخانه عمومی و تمرین چگونگی استفاده از امکانات موجود در آن، از دیگر برنامه های این دوره می باشد.

راه اندازی وب نوشت پژوهش و فناوری

در آستانه هفته پژوهش، وب نوشت ستاد پژوهش و فناوری شهرستان ساوجبلاغ به همت کمیته علمی ستاد راه اندازی شد. عناوین اصلی مطالب این وب نوشت به این شرح است: خبرهای پژوهشی، با پژوهشگران، آشنایی با دو فقیه پژوهنده ساوجبلاغی، نکته های کتاب شناختی، کتاب شناسی طالقان پژوهی، منبع شناسی ساوجبلاغ پژوهی و...

علاقه مندان می توانند با رجوع به نشانی www.pazuhesh.parsiblog  از مطالب این وب نوشت بهره مند شوند.

آغاز راه اندازی بانک اطلاعات پژوهشی

ستاد پژوهش و فناوری شهرستان با توزیع فرم های شماره 1و2، فعالیت اجرایی راه اندازی بانک اطلاعات پژوهشی را آغاز کرد. در این طرح، اطلاعات تفصیلی طرح های پژوهشی و پژوهشگران و همچنین شناسنامه مراکز علمی و پژوهشی و نیازهای پژوهشی تدوین خواهد شد. انجام این طرح در جلسه روز 5 تیر 1388 مورد تصویب اعضای ستاد قرار گرفت.

نیازهای پژوهشی شهرستان ساوجبلاغ

هادی قیومی فرماندار ساوجبلاغ در نخستین جلسه ستاد پژوهش و فناوری شهرستان ضمن اشاره به اهمیت علم و پژوهش در شرایط فعلی کشور گفت: «ابتدا باید نیازهای پژوهشی شناسایی شوند و سپس از طریق پژوهش برای برآوردن آنها اقدام شود». وی افزود: «انجام پژوهش در حوزه کشاورزی، صنعت و مسکن و مدیریت شهری از جمله نیازهای اصلی پژوهشی شهرستان ساوجبلاغ است».

بهره برداری از تکنولوژی هسته‌ای در صنعت ساوجبلاغ

بهره‌گیری از «اکسید آلومینیوم» و استفاده از آن در وسایل منزل طرحی است که به مرحله عملیاتی رسیده است.یک پژوهشگر ساوجبلاغی با بیان این مطلب، گفت: اکسید آلومینیوم دومین ماده سخت شناخته شده در کره زمین بعد از الماس است و به دو صورت معدنی و آلی یافت می‌شود.

 سیدمهدی میرمحمدصادقی افزود: صورت آلی آن از طریق فرآیندی بسیار پیشرفته به نام «هارد آنادایزد» در سطح آلومینیوم به وجود می‌آید و این فرآیند یکی از مهمترین تکنولوژی هایی است که در لوله‌های سانتریفیوژ (انرژی هسته‌ای) مورد استفاده قرار می‌گیرد و انجام این فرآیند در سطح بیرونی لوله‌ها موجب انتقال یکنواخت حرارت می‌شود که در نتیجه آن اتم های سبک و سنگین به راحتی از هم جدا می ‌شوند. ‌وی اظهار داشت: سطح ظروف تولید شده از آلومینیوم را می‌توان با استفاده از این فرآیند، به‌ اندازه‌ای سخت کرد که نه تنها قابل شست و شو با سیم ظرف شویی است بلکه انتقال یکنواخت حرارت در ظروف باعث پخت سریع و خوشمزه شدن غذا می‌شود. ‌

تدوین کتاب داستان های محلی ساوجبلاغ و کرج

مدیر روابط عمومی رادیو البرز از گردآوری داستان های محلی و تدوین آنها در قالب کتابی با عنوان «نقلک» در این منطقه خبر داد. سارا سادات حسینی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این کتاب شامل 15 داستان کوتاه از روستاهای ساوجبلاغ و کرج است که به زودی منتشر و در دسترس مردم غرب استان تهران قرار می گیرد. وی گفت: کندلوس، کجور، بریانچال، طالقان، ارنگه بزرگ، دروان، آجین و دوجین، کوشک بالا، ورزن، پورکان، سیاهکلاهان، کردان و سرجوب از جمله روستاهایی است که حکایات و داستان های آنها جمع آوری شده است.

حسینی اظهار داشت: کتاب نقلک توسط تیمی از محققان کرجی با سرپرستی ذبیح الله زرندی گردآوری شده است. وی افزود: این مجموعه منعکس کننده رفتارها، نگرش ها،اعتقادات، باورها و هر آنچه که در فرهنگ منطقه می گنجد، است.

دو دانش آموز ساوجبلاغی فلکه هوشمند ساختند

مسعود سعادت و مسعود میرغیاثی  دانش آموزان عضو «پژوهش سرای باقرالعلوم اداره آموزش و پرورش شهرستان ساوجبلاغ» طی 10 ماه فعالیت موفق به ساخت  فلکه هوشمند گاز شدند. فلکه هوشمند گاز که  کارش تنظیم شعله بخاری هنگام بالا رفتن دمای خانه است جزء 10 طرحی است که از سوی  شهرستان ساوجبلاغ در یازدهمین جشنواره خوارزمی حضور پیدا کرد و موفق به کسب امتیاز لازم  جهت ورود به مرحله کشوری شد. این دو دانش آموز ساوجبلاغی هدف از ساخت این دستگاه را جلوگیری از اتلاف انرژی و ذخیره منبع ارزشمند گاز برای آیندگان بیان کردند.

وضعیت کتابداران شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد

رمضانعلی محسنی مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی غرب استان تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هفتاد درصد کتابداران شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد از تخصص لازم برخودار نیستند. این آمار در حالی است که ما امروز در رشته کتابداری، کارشناسان ارشد داریم اما با کمال تاسف در برخی از کتابخانه ها، برخی کتابداران دیپلم هستند. وی اظهار داشت: این امر موجب می شود که کتابداران در حوزه فرهنگ کتاب و کتابخوانی آن اثرگذاری که انتظار می رود را نداشته باشند. وی خاطرنشان کرد: باید تحول اساسی در نیروی انسانی کتابخانه ها صورت گیرد و آموزش های سازنده ای برای این کتابداران برنامه ریزی شود.


نوشته شده در  دوشنبه 88/9/16ساعت  1:48 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]