سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

  قله کهار در شهرستان ساوجبلاغ

ساوجبلاغ اینجا به آسمان نزدیکتر است!

مختار حدیدی

قلل دو گانه کهار (4050 متری) و ناز (4108 متری) واقع در حاشیه شرقی منطقه البرز و در امتداد رودخانه کرج، مرز طبیعی کوهستان طالقان و ساوجبلاغ و آسارا محسوب می شود. کهار کوه بزرگ و مرتفعی است که از سمت شمال شرق، با گردنه سِرابشم به قلل هفت خوانی و کرچان و از سمت غرب به قلل ناز و وارکش متصل می گردد و از شمال به آبادی های گرآب و گته ده طالقان و از سمت جنوب به آبادی های کلوان و کلها محدود می شود.

برای دیدار از این روستای زیبا در منطقه آسارا از جاده کرج به چالوس با پشت سر گذاشتن 25 کیلومتر از کرج پس از عبور از روستای پل خواب، یک جاده فرعی آسفالته در سمت چپ از جاده اصلی چالوس جدا می شود که پس از طی کمتر از ده کیلومتر به ده کلوان می رسد. در مسیر رسیدن به کلوان چند ده دیگر به نام های کلها و آیگان قرار دارد. روستای کلوان با مناظری زیبا و دلنشین در میان دره ای واقع شده است که دو طرف آن یال بلند کهار در راست و یال طناز ناز در چپ آن قرار گرفته است. سپیدی برف در دوردستها در یال و قله ناز، چشم نواز است.

قله کهار و ناز از میعادگاه های دوستداران طبیعت و کوه است و در فصل مناسب با صرف 6 ساعت زمان با کوله ای سبک به راحتی می توان به قله صعود کرد. البته پس از طی 3 ساعت جانپناه کاهار قرار دارد که برای لختی استراحت کوهنوردان و تجدید قوا کردن بسیار مناسب است و در نزدیکی آن چشمه ای زلال با آب گوارا هست. طراوت هوا و نمناکی خاک مناظری بدیع در کلوان به وجود می آورد و صدای مؤذن هر صبح آهنگ دلنوازی است که جانها را نوازش می دهد.

منبع: ماهنامه الکترونیکی بهارستان، شماره 41، ص 8.


نوشته شده در  پنج شنبه 88/12/13ساعت  12:34 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]