سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

  گل پامچالدعوت جشنواره تئاتر خیابانی کشور قرقیزستان از دو نمایش ساوجبلاغی

 دعوت قرقیزستان از دو نمایش ساوجبلاغی

سخنرانی استاد ملاصالحی در شهر نظرآباد

ساوجبلاغ گردی نوروزی

هشت روستای هدف گردشگری در ساوجبلاغ

ساوجبلاغ مقام نخست تولید گل پامچال را در استان تهران دارد

کشت علوفه تازه دام به روش هیدروپونیک در ساوجبلاغ

جزئیات خبرهای فوق

-----------------------------

 دعوت قرقیزستان از دو نمایش ساوجبلاغی

خبرگزاری برنا: به روابط عمومی انجمن هنرهای نمایشی، دو نمایش خیابانی «پوتین» و «دون کیشوت» نوشته و کارگردانی «علی نوریان» نویسنده و کارگردان ساوجبلاغی در پی حضور در نخستین بازار تئاتر ایران، به دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی کشورهای آسیای میانه (آکابین) دعوت شدند. این جشنواره از 30 اردیبهشت تا 4 خرداد در بیشکک قرقیزستان برگزار می‌شود و گروه تئاتر «مردم» شهرستان ساوجبلاغ با دو نمایش «پوتین» و «دون کیشوت» در این جشنواره حضور خواهد یافت.

 در این دو نمایش، بازیگرانی چون جواد و مهران نوروستا، جواد رنجبر، پوریا رحیمی، سام و رضا رباط جزی ایفای نقش می‌کنند. علی نوریان و محمدعلی دینی طراح صحنه، یحیی الماسی آهنگساز، فوزیه قره‌گوزلویی و حسین اخلاقی به عنوان طراح لباس این دو نمایش را همراهی می‌کنند. گفتنی است نمایش «دون کیشوت» در بخش خیابانی بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز به اجرا درآمد.

سخنرانی استاد ملاصالحی در شهر نظرآباد

وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی: دکتر حکمت الله ملاصالحی - استاد دانشگاه تهران و عضو بنیاد حکمت اسلامی صدرا - در جلسه گفت و گوی قرآنی «موسسه رخسار قرآن» درباره آخرین میراث و میثاق الهی سخن گفت. در این نشست علمی که جمعی از جوانان دانشجو و طلبه حضور داشتند، استاد ملاصالحی قدرت و آزادی را از منظر قرآن کریم مورد بررسی قرار داد و به پرسش های حاضران پاسخ گفت. موسسه رخسار قرآن تشکل غیردولتی ویژه جوانان است که با مدیریت اسماعیل آل احمد در شهرستان نظرآباد فعالیت می کند.

ساوجبلاغ گردی نوروزی

وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی: به همت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ساوجبلاغ، تورهای «ساوجبلاغ گردی» در نوروز 1389 برگزار شد. طی این گردش، کاروانسرای ینگی امام متعلق به دوره صفویه، روستاهای هدف گردشگری «برغان» و «ورده» و باغ پرندگان چهارباغ با دو هزار پرنده زینتی و کمیاب از 65 کشور جهان، مورد بازدید علاقه مندان قرار گرفت.

هشت روستای هدف گردشگری در ساوجبلاغ

وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی: در نوروز سال  1389 از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، شهرستان ساوجبلاغ عنوان «گهواره روستاهای شگف انگیز» را به خود اختصاص داد و بر همین اساس هشت روستای  شهرستان ساوجبلاغ به نام های «برغان»، «سنج»، «سیبان دره»، «فشند»، «کرکبود»، «گلیرد»، «ورده» و «ولیان» در فهرست روستاهای هدف گردشگری استان تهران ثبت گردید. یادآوری می شود که  شهرستان ساوجبلاغ بیشترین روستای هدف گردشگری در استان تهران را داراست.

ساوجبلاغ مقام نخست تولید گل پامچال را در استان تهران دارد

خبرگزاری فارس: مدیرعامل تعاونی گل و گیاه ساوجبلاغ گفت: شهرستان ساوجبلاغ به دلیل داشتن شرایط جوی مناسب و همچنین آب و هوای مناسب یکی از شهرستان‌های مهم در تولید گل پامچال در استان تهران و کشور محسوب می‌شود.

کریم شامحمدی افزود: در این راستا هم اکنون شهرستان ساوجبلاغ یکی از مهم‌ترین شهرستان‌های پرورش دهنده گل پامچال در منطقه است که می‌تواند با بهره‌گیری از تجربه‌ها این میزان تولید را نیز افزایش دهد. وی تصریح کرد: در حال حاضر شهرستان ساوجبلاغ با تولید سالانه  12میلیون گلدان گل پامچال توانسته مقام برتر را در استان تهران به خود اختصاص دهد. این مقام مسئول گفت: این گل هم اکنون در 26 رنگ در بازار عرضه می‌شود و همچنین در همه فصول سال گل‌دهی می‌کند و شرایط دمایی مناسب برای نگهداری این گل در خانه حدود 20 درجه سانتیگراد است.

شامحمدی افزود: بیشترین گلخانه‌های تولید و پرورش گل پامچال در منطقه چهارباغ ساوجبلاغ قرار دارد که توانسته این منطقه را به مهد پرورش این گل که از آن به عنوان گل نوروز یاد می‌شود، تبدیل کند. وی ادامه داد: بذر گل پامچال پیش از این از خارج وارد می‌شد، اما امروزه پرورش دهندگان گل در این شهرستان توانسته‌اند با بهره‌گیری از تجربه و دانش خود، بذر این گل را با کیفیت بالا و مشابه بذرهای وارداتی تولید و مورد استفاده قرار دهند.

کشت علوفه تازه دام به روش هیدروپونیک در ساوجبلاغ

خبرگزاری فارس: مدیر امور عشایر استان تهران گفت: کشت علوفه تازه دام به روش هیدروپونیک در ساوجبلاغ انجام شد. سیروس نصیری گفت: در قالب این طرح که به صورت پایلوت انجام شد، از 130 کیلوگرم جو، ظرف مدت 10 روز و با استفاده از وسایل سنتی و اولیه موجود عشایر و با کمترین هزینه، یک تن علوفه تازه و سبز با ارزش غذایی بالا ویژه دام کشت شد.

وی افزود: در این روش  130کیلوگرم جو به مدت 24 ساعت در آب خیسانده می‌شود، سپس جو خیس خورده از آب خارج کرده و به مدت 24 ساعت در تاریکخانه نگهداری می‌شود، پس از گذشت این مرحله، جو در سینی‌های بزرگ با ضخامت کم هموار می‌شود و به مدت هشت روز در دمای 25 درجه سانتی‌گراد و رطوبت  50 درصد در معرض نور کم، بقیه مراحل رشد و رویش خود را تا حدود 10 تا 15 سانتی‌متر قد کشیدن انجام می‌دهد تا این که برای خوراک دام آماده شود. به گفته مدیر امور عشایر استان تهران این روش علاوه بر کاهش هزینه‌های تأمین خوراک دام، به دلیل میزان بالای پروتئین و ویتامین‌ها، سبب افزایش میزان شیر، وزن‌گیری سریع و طبیعی دام‌ها و افزایش ضریب سلامت جنین دام‌های آبستن می‌شود. نصیری افزود: این روش بدون کمترین هزینه حتی در خانه‌های کوچک و چادرهای عشایری هم قابل اجرا است و از بازدهی و صرفه اقتصادی بالایی برخوردار است.

مدیر امور عشایر استان تهران یادآور شد: این طرح مورد اقبال همه یک‌هزار و 200 خانوار عشایر ساوجبلاغ قرار گرفته و بهترین روش برای تأمین بخشی از علوفه تازه و سبز دام به ویژه در مناطق بیابانی و فصول سرد سال قلمداد می‌شود. وی تصریح کرد: با تمهیدات اندیشیده شده سازمان جهاد کشاورزی استان تهران قرار است این پایلوت در پنج نقطه استان تهران راه‌اندازی شود تا بخشی از علوفه مورد نیاز دام‌های عشایری این استان را تأمین کند. عشایر شهرستان ساوجبلاغ با 100 هزار دام کوچک و بزرگ، سالانه 515 تن شیر گوسفندی و 20 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کنند.


نوشته شده در  یکشنبه 89/1/8ساعت  9:13 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]