سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

گلیرد

 روستای ابوذر انقلاب

در فاصله 14 کیلومتری جنوب شرقی شهر طالقان و 156 کیلومتری از تهران در ضلع جنوبی رودخانه شاهرود و در مجاورت روستای گوران، روستای کوچک و زیبایی قرار دارد که «گلیرد» نامیده می شود. جمعیت روستای گلیرد در تابستان حدود 250 خانوار است ولی در زمستان به کمتر از 45 خانوار است. اهالی گلیرد مذهب تشیع داابوذر انقلاب؛ آیت الله سید محمود طالقانی، متولد روستای گلیرد طالقانشته و به لهجه فارسی صحبت می کنند. شغل اصلی آنها باغداری و تولید گردو، سیب، آلبالو، گیلاس و دامپروری است. برخی از ساکنان نیز به کار نجاری به شکل سنتی مشغولند.

از جمله آیین های سنتی این روستا که از گذشته به یادگار مانده، مراسم و آیین های خاص روستا از جمله مراسم خاص عروسی (انار زدن) را می توان ذکر کرد. روستای گلیرد زادگاه و موطن یکی از شخصیت های مذهبی و انقلابی تاریخ معاصر ایران یعنی مرحوم آیت الله سید محمود علایی طالقانی است که خود از خانواده ای مذهبی بوده و در پیروزی انقلاب اسلامی نقش بسیار موثر و فعالی داشته است. وجود زادگاه و منزل این مرد بزرگ در روستای گلیرد موجب توجه مردم به این روستا و رونق و آبادانی آن شده است. خانه مرحوم آیت الله طالقانی در مرکز روستا و در شمال شرق مسجد و غرب حمام روستا واقع شده است. حسینیه روستای گلیرد نیز از ساختمان های دیدنی روستا است.

اخیرا" به همت سازمان میراث فرهنگی، دیواره ها و کف معابر این روستا به شکل سنتی و زیبایی بازسازی شده اند. روستای گلیرد از آب آشامیدنی، برق و تلفن و سرویس بهداشتی عمومی برخوردار است. به علاوه گردشگران می توانند در چند اتاقی که در روستا وجود دارد، اقامت داشته باشند. نزدیک ترین مرکز درمانی در 4 کیلومتری در روستای گوران و پاسگاه و پمپ بنزین در کنار شهر طالقان، در 16 کیلومتری واقع است. برای دسترسی به این روستا بایستی از مسیر تهران - کرج، کیلومتر 62 بزرگراه کرج - قزوین، خروجی طالقان، شهر طالقان، از دو راهی مستقیم و به سمت گوران و سپس گلیرد عبور کرد. (تلفن دهیاری: 6237- 0262484)


نوشته شده در  جمعه 89/1/20ساعت  3:0 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]