سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

ولیان

روستای چشمه ساران

یکی از روستاهای زیبای شهرستان ساوجبلاغ، روستای ولیان است. این روستا در 13 کیلومتری شمال کردان و در دامنه جنوبی سلسله جبال البرز واقع ش روستای ولیان، شهرستان ساوجبلاغده است. ولیان با بخش چندار حدود 15 کیلومتر، با کرج 35 کیلومتر و با تهران نزدیک به 75 کیلومتر فاصله دارد. روستای ولیان 1500 - 3000 نفر جمعیت دارد که آنها شیعه بوده و بعضا" پوشش محلی نیز دارند. اغلب اهالی این روستا به لهجه گیلکی صحبت می کنند و به کار باغداری و تولید توت، گردو، آلبالو، آلو و گیلاس اشتغال دارند.

روستای ولیان از آب آشامیدنی، برق، گاز، تلفن، خانه بهداشت، شرکت تعاونی و فضای پارکینگ عمومی برخوردار بوده و نزدیک ترین پاسگاه نیروی انتظامی در 7 کیلومتری از این روستا قرار گرفته است. ولیان برای پذیرایی از گردشگران یک رستوران و چند قهوه خانه دارد و تنها امکان اقامت در این روستا، موسسه خیریه ای است که در ورودی روستا قرار دارد. این مجموعه با هماهنگی قبلی می تواند امکان اقامت بیش از یکصد نفر را فراهم کند.

روستای ولیان در حقیقت در میان پستی بلندی ها و تپه هایی بنا شده است که در میان بیشتر آنها چشمه سارها و رودخانه هایی کم و بیش پرآب جریان دارند. وجود تک درخت ها و چند درخت کهنسال در دامنه ها و دره های این روستا حکایت از آن دارد که در گذشته جنگل های سرسبز و مراتعی انبوه این مناطق را پوشانده بوده است. به علاوه در میان روستا و در منطقه «کلاغ دره» یک منطقه باستانی و قبرستان تاریخی و در شرق روستا و در «دره بینه» یک تپه باستانی نیز قرار دارد. غذاهای محلی شاخص این روستا «رشته پلو» و «کشک پلو» بوده و بهترین سوغات آن گردو و توت است. برای رفتن به این روستا باید از مسیر تهران، بزرگراه تهران - کرج - قزوین، پل کردان، کردان، چندار، خوروین و ولیان عبور کرد. (تلفن دهیاری: 3452- 0262457)


نوشته شده در  شنبه 89/1/21ساعت  7:21 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]