سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 


آقای وزیر! دلیری کنید و سکوت را بشکنید 

نامه دکتر حکمت اله ملاصالحی (استاد دانشگاه تهران و عضو هیأت امنای بنیاد ایرانشناسی) درباره طرح 46 نماینده مجلس با عنوان «استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها»

 

 «الْیَوْمَ نُنَجِّیکَ بِبَدَنِکَ لِتَکُونَ لِمَنْ خَلْفَکَ آیَةً وَإِنَّ کَثِیرًا مِنَ النَّاسِ عَنْ آیَاتِنَا لَغَافِلُونَ: ولی امروز، بدنت را (از آب) نجات می‌دهیم، تا عبرتی برای آیندگان باشی و بسیاری از مردم، از آیات ما غافلند (سوره یونس / 92 

به نام خداوند جان و خرد 

کز این برتر اندیشه بر نگذرد 

با سلام و دعای خیر

جناب آقای وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی! آقای مهندس ضرغامی، سکوت را بشکنید و دلیری کنید و خاموش ننشینید و مانع به بحث نهاده شدن طرح پیشنهادی ضد ملی و فاجعه بار و خطرناک و خطرخیز جماعتی نامجلسی خفته و خوابگرد تاریخ به مجلس نشینان همکسوتشان، بشوید که اگر روزی به تصویب برسد؛ آن روز را می باید خیانت بارترین روز در تاریخ مُلک و ملت ما به ثبت رساند و بیاد و خاطره فاجعه فضاحت ننگین و شرم آورش هزاره ها می باید در سوگ نشست؛ البته و صد البته اگر تا آن زمان با این همه خیانت های پی به پی در امانت و تبدیل ایران به قتلگاه منابع حیاتی و طبیعی و مواریث فرهنگی، ایرانی بجای و برپای مانده باشد!

آقای وزیر محترم! انتظار می رود و امیدوارم بدانید بر چه جایگاه رفیعی تکیه زده اید و بگوش و به هوش و بیدار باشید؛ چه مسئولیت سنگین و خطیری را بر شانه گرفته اید و میراثدار و سنگربان چه سرزمین عظیمی از مواریث تاریخ و فرهنگ بشری هستید. اینجا ایران است. آلاسکا و ایسلند و این امارت و آن شیخ نشین و این شاخ نشین و آن شاه نشان ساخته و پرداخته نظام های سلطه جهانی نیست. ایرانِ تاریخیست. ایران ِملتی کهن و تأثیرگذار بر تاریخ و فرهنگ بشری در مقیاسی جهانی و تأثیرپذیر در مقیاسی کلان. ایران، مدعی یک جهان حکمت و خرد و فکر و فلسفه و معنویت و هنر و ذوق و زیبایی و شعر و ادب و اخلاق است.

 جناب مهندس ضرغامی، آقای وزیر محترم!

سکوت و کتمان حقیقت از انکار راستی هماره به لحاظ اخلاقی ناپسندیده تر و در تاریخ فاجعه بارتر بوده است. آن کس که آبرو و مصلحت و منفعت و عزت و عظمت و منزلت و اقتدار و اعتبار خود را به پای مُلک و ملتش هزینه می کند و می ریزد؛ کارنامه درخشان کرده ها و کردارهای نیکش در یادها و خاطره ها و حافظه ها می ماند دوستش می دارند. یادش را پاس و گرامی و عزیز می دارند. قرآن را ببینید: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا: خداى رحمان کسانى را که ایمان آورده‌اند و کارهاى شایسته کرده‌اند، محبوب همه گرداند (سوره مریم/96).»

برای جامعه باستان شناسان و همه فرهنگ دوستان و میراثبانان هوشمند و دلسوز و نگران میهن، غم انگیز است حتی در قامت تنگ و ننگ و انگ شایعه بشنوند، طرح پیشنهادی جمعی از نامجلسیان به مجلس نشینان همکسوتشان به مقصد شوم و خفت بار و سهمگین به تصویت رساندن فروش آثار باستانی که برایشان عتیقه و دفینه است و گنج های بادآورده و زیرخاکی با حمایت و مشورت ضمنی صدرنشینان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آماده شده است. امیدوارم چنین نباشد. سکوت را بشکنید و دلیری کنید و نامجلسیان و دست های خیانت باندهای قاچاقچیان حرفه ای پشت صحنه و پرده را از هر تشکیلات و نهاد و بنیادی اعم از لشکری و کشوری افشا و کوتاه کنید. در مسیرهای کژ صدرنشینان و مدیران پیشین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گام برنگیرید. کارنامه سیاه میراث ستیزیِ میراث فروشی شان را ملت ما از یاد نخواهد برد. دلیرانه گام در میدان نهید و از مواریث فرهنگی و مدنی و معنوی مُلک و ملت و میهن و کشور خود چونان سنگربانی هشیار و بیدار دفاع کنید. بدانید و بپذیرید در روزگاری زندگی می کنیم که لحظه ای غفلت و دمی محاسبه نادرست و سکوت سیاه در بزنگاه های تصمیم گیری هوشمندانه و سرنوشت ساز، در جامعه گرگ های مدرن می تواند تاروپود تاریخ و فرهنگ و ادامه و استمرار حیات و حضور تاریخی و فرهنگی و مدنی و معنوی یک ملت را برای همیشه متوقف و تعطیل کند. بدانید و بپذیرید متأسفانه جوامع غرب آسیا به ویژه و بالمعنی الاخص خاورمیانه نبوی این تأثیرگذارترین قلمرو تاریخ و جغرافیای فرهنگ، جامعه و جهان بشری ما تا پیش از بپاخاستن توفان تحولات عظیم و بی سابقه دوره جدید، اینک روزگار زوال تاریخی غم انگیزش را از سر می گذارد. عبور از کوره پیچ ها و گلوگاه های سنگین و سهمگین و صعب العبور تاریخ بدون هوشمندی و حکمت و خِرد و منطق و دانش و دانایی و بینش و بصیرت تاریخی آنهم در عصری تاریخمدار و جهانی و جهان گستر و سیطره و سیادت یکی از تاریخی ترین تمدن ها در تاریخ بشر، ناممکن است و خطر لغزیدن و سقوط کردن در پرتگاه ها، هماره و همچنان پیشارو و در کمین. بدانید که بیش از 99 درصد آگاهی ما درباره و در باب پیشینه تاریخی و عقبه فرهنگی و سابقه اجتماعی و مدنی و معنوی جامعه و جهانی بشری ما برای آغازین بار با اتکا و به مدد منابع و ماده های فرهنگی عظیم و بی بدیلی را که باستان شناسان به کمک و به همراهی و همکاری دانش های مرتبط و میان رشته ای و چند رشته ای به هزینه سرمایه سال های طولانی عمرشان در بیابان و پژوهش های پر هزینه و عمرخوار میدانی، به پای روشن کردن برگی از تاریخ بشری ما ریخته اند و نوشته اند. ماده های فرهنگی، منابع عظیم و بی بدیل و جایگزین ناپذیر آگاهی تاریخی و دانش و دانایی و فهم ما از جایگاه و موقعیت و منزلت انسان بودن ما چونان هستندگانی تاریخمند هستند. شما بدون دانش و دانایی باستان شناختی بدون حکمت و خرد و بینش و بصیرت تاریخی در آوردگاه های سهمگین تاریخ دوره جدید نهایتاً شکست خواهید خورد و ناتوان و ناکام در دفاع از ارزش ها و باورها و آرمان هایی که چونان مدعی، رویاروی حریف ایستاده اید؛ میدان را به دیگری واخواهید نهاد. و این سوگناکترین حالت و غم انگیز و فاجعه بارترین رخداد برای یک ملت و کشور می تواند باشد.

جناب آقای ضرغامی! کاوش های باستان شناختی از جراحی های پزشکی حساس تر هستند. یک بار بیش اتفاق نمی افتند. وقتی لایه ای تخریب می شود و به ناباستان شناسان نامتخصص اجازه کاوش داده می شود برای همیشه به طرز جبران ناپذیر، برگ های عظیمی از کتاب قطور تاریخ و فرهنگ بشری ما از کف رفته است. هیچ جبرانی و بدیلی برایش متصور نیست. هر محوطه باستان شناختی یک کتابخانه عظیم و غنی و مستور و ناخوانده است. هزاره هایی از تاریخ و فرهنگ و هنر و آیین و اقتصاد و حیات فکری بشری ما را در بطنش دارد که می باید هم کشف باستان شناسانه هم خوانش باستان شناسانه و انسان شناسانه شود. هیچ مرجع دیگری مجاز به حفاری محوطه های باستان شناختی نیست. مگر با مجوز رسمی پژوهشگاه باستان شناسی و متخصصان مرتبط با دانش باستان شناسی، زیر خیمه و تحت نظارت تام باستان شناسان متبحر و کارآزموده در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی. گناهیست نابخشودنی و خطایی بزرگ و خسارتی عظیم که می بینیم در سکوت و حمایت های ضمنی صدرنشینان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محوطه های باستان شناختی کشور یله و بی مهار جولانگاه قاچاقچیان حرفه ای شده است و هرگاه که اراده کنند و هرجا را که بخواهند می روند و می کاوند! چنین رفتاری را در هیچ جای جهان متمدن با مواریث کشورشان نمی بینیم! سکوت در برابر این همه تجاوز و تخریب و جفای به مواریث کشور، به لحاظ شرع و شریعت گناهیست نابخشودنی و به لحاظ اخلاقی ناپسند و به لحاظ اجتماعی ستم به هزاران دانش آموخته باستان شناسی متخصص و استعداد درخشان دانشگاه های کشور که برای امرار معاش به شغل ها و اشتغالاتی پناه برده اند که نه در شأن و منزلت و مقام علمی و حرفه ای و تخصص آنهاست و نه به منفعت مُلک و ملت. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را جولانگاه افراد نامتخصصِ فرصت طلبِ کاسب کار نکنیم. این جماعت کاسبکار فرصت طلب، همیشه در همه نظام ها و با همه نظام ها هستند و بار بر شانه ملت و خار بر سر راه مردم!

سر چشمه شاید گرفتن به بیل

چو پر شد نشاید گذشتن به پیل

فَاللَّهُ خَیْرٌ حَافِظًا وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ

حکمت اله ملاصالحی

 22/ 2/ 1401 هجری خورشیدی

 

____________________________


 

 

نمایندگان کرج و امضای طرحی برای تخریب و غارت میراث فرهنگی ایران

 

روز سه شنبه 20اردیبهشت 1401از طریق خبرگزاری ها مطلع شدم که «46نماینده مجلس» از جمله آقایان «مهدی عسکری» و «علیرضا عباسی» (نمایندگان کرج)، طرح 21ماده ای «استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها» را امضا کرده اند که نتیجه‌اش قبح زدایی و قانونی کردن؟! غارت و تخریب میراث فرهنگی ایران عزیز است. این طرح در واقع کپی طرح مردود و مطرود «حمید بقایی» رئیس بدنام و سابقه دار سازمان میراث فرهنگی در سال 1389است که قصد داشت در جزیره های کیش و قشم بازار خرید و فروش اشیای عتیقه راه اندازی کند! و حالا نمی دانیم که چگونه این طرح و نگاه سوداگرانه به میراث، این بار از مجلس انقلابی سر بر آورده است! در ماده 3طرح مورد اشاره، برای دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد و دکتری رشته های باستان شناسی و تاریخ همانند تاریخ طب و تاریخ ادیان، پروانه مسئولیت فنی (بخوانید مجوز خصوصی غارت و تخریب میراث فرهنگی) صادر خواهد شد. در ماده 4هم برای دانش آموختگان رشته های غیر مرتبط با باستان شناسی و تاریخ، دوره های کوتاه مدت کاوشگری و حفاری (بخوانید دوره های غارت و تخریب میراث فرهنگی) از سوی وزارت میراث فرهنگی برگزار خواهد شد. بر اساس این طرح ضد فرهنگی و خجالت آور، حفاران محوطه‌های باستانی می توانند اشیاء یافته شده را در اینترنت به مشتریان داخلی و خارجی بفروشند.

 آقایان نماینده! که خود را مرد قانون و قانون گذاری می دانید آیا این طرح سوداگرانه و خطرناک در تعارض آشکار با ماده 562قانون مجازات اسلامی نیست که تصریح می کند: «هر گونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی - فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیاء مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می شود. چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های‌ تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه بر ضبط اشیاء مکشوفه و آلات و ادوات حفاری مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می شود.

تبصره 1 - هر کس اموال تاریخی - فرهنگی موضوع این ماده را حسب تصادف به دست آورد و طبق مقررات سازمان میراث فرهنگی کشور نسبت به تحویل آن اقدام ننماید به ضبط اموال مکشوفه محکوم می گردد.

تبصره 2 - خرید و فروش اموال تاریخی - فرهنگی حاصله از حفاری غیر مجاز ممنوع است و خریدار و فروشنده علاوه بر ضبط اموال فرهنگی مذکور، به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم می شوند. هر گاه فروش اموال مذکور تحت هر عنوان از عناوین به طور مستقیم یا غیر مستقیم به اتباع‌ خارجی صورت گیرد، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می شود.»

 امروز بسیار ترسیدم و لرزیدم از نگاه سطحی، کودکانه، ماتریالیستی (مادی) و یوتیلیتاریسمی (اصالت نفع و سود) آن جنابان به میراث فرهنگی ایران عزیز. در سال‌های اخیر، «تجاری‌سازی» همه‌چیز را دیده و شنیده بودیم الا «تجاری‌سازی هویت و تاریخ ملت مظلوم و بزرگ ایران» که شما داعیه دار نمایندگی بخشی از آنان هستید. پیشنهاد می کنم با پس گرفتن فوری امضای خود به فکر آبرویتان نزد ایرانیان به ویژه البرزیان فهیم و فرهیخته باشید که «میراث دار فرهنگ و مدنیتی 9هزار ساله» هستند. آقایان! بیش از این نا امیدمان نکنید...

حسین عسکری

20اردیبهشت 1401

یادداشت فوق در پایگاه خبری - تحلیلی صدای معلم

 

____________________________


 

 

صورت و مخرج مشترک با سوداگران یهودی در مواجهه با میراث فرهنگی ایران

 

«توهم توطئه» ندارم اما با توجه به یافته ها و دقت هایم در «اسناد باستان شناسی ایران»، رد پای یهودیان و وابستگانشان به ویژه یهودیان وفادار به ایدئولوژی صهیونیسم در تخریب، غارت و خروج میراث فرهنگی ایران عزیز در روزگار قاجار و پهلوی، قابل شناسایی است 46نماینده امضا کننده طرح «استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها» به ویژه آقایان مهدی عسگری و علیرضا عباسی (نمایندگان کرج) توجه داشته باشند که این طرح خام و کودکانه، خواسته یا ناخواسته، آگاهانه یا ناآگاهانه، آشکارا یا پنهان، زمینه حضور به ظاهر قانونی!؟ سوداگران و دلال های وابسته به محافل صهیونیسم جهانی را در مکان ها و محوطه های باستانی و تاریخی ایران عزیز فراهم خواهد کرد.

از جهت نمونه یکی از اسناد غارتگری یهودیان در منطقه باستانی ساوجبلاغ استان البرز را منتشر می کنم. این سند قبلاً در صفحه 102کتاب «بیداری دشت کهن» (1397ش) چاپ شده است. بی تردید «صورت و مخرج» این طرح ضد فرهنگی، سوداگرانه و ننگین، شباهت شگفتی با طرح ها و قراردادهای دوران قاجار و پهلوی به نفع صهیونیسم و محافل ماسونی وابسته به نظام سلطه دارد... و اما می پردازم به سند مورد اشاره.

در 5تیر 1289وزارت فواید عامه طی نامه ای به شماره 3117/1849خطاب به وزارت داخله نوشته است: «از قراری که معلوم گردیده جمعی از کلیمیان در ساوجبلاغ تهران مشغول به حفر اراضی و کاوش اشیای عتیقه اند. لزوماً خواهش دارم، حکم تلگرافی خطاب به حکومت آنجا صادر فرمایند که اولاً موافق قانون کلّی و اخطاری که سابق شده است هر قدر زودتر مشارالیهم را از اقدام در حفر اراضی ممانعت نمایند و ثانیاً آنچه از عتیقاتی را که استخراج کرده توقیف و به توسط پست به وزارت معارف ارسال دارند تا بازدید شده، حقوق دیوانی آن اخذ و مابقی به صاحبانش ردّ شود...»

 من آنچه شرط بلاغست با تو می‌گویم

تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال

حسین عسکری

21اردیبهشت 1401

 - به نقل از کانال تلگرامی البرزپژوهی https://t.me/alborzology

 

____________________________

استوری های علیرضا طهماسبی (باستان شناس البرزی) در واکنش به طرح «استفاده بهینه‌ از آثار باستانی و گنج‌ها»؟! در مجلس شورای اسلامی

23اردیبهشت 1401

تصویر 1) نمادی از سفال تپه گرجیان روستای ایقربلاغ از توابع شهرستان ساوجبلاغ، هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح، ساخته شده توسط اداره سیما، منظر و فضای سبز شهرداری هشتگرد

تصویر 2) بقایای امامزاده چهل دختران در روستای نجم آباد از توابع شهرستان نظرآباد

____________________________


گزارش خبرگزاری ایسنا در این باره

 

 گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای میراث

 

 گزارش خبرگزاری مهر در این باره


نوشته شده در  جمعه 101/2/23ساعت  8:40 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]