سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 


 

البرز و روز البرز

 

روزی ما باد لعل شکر افشان شما

دیدار چهار جانبه ای داشتیم با حضور آقایان؛

آل عوض

دکتر عسکری

اسدی

و بنده

سخن همچنان پیرامون البرز بود و البرز پژوهی و البته «روز البرز»

چرا که؛از هر چه بگذریم سخن دوست خوشتر است.

البرز پژوهی و پژوهش های مرتبط با آن خوشبختانه اینک به عنوان یک موضوع پژوهشی قابل تامل و با اعتبار - و گاه حتی پر اهمیت تر از یک رشته دانشگاهی - مورد توجه قرار گرفته، علاقه مندان در رده های مختلف خصوصاً در بین پژوهشگران، به بررسی پیرامون این موضوع پرداخته، این پژوهش ها در مراکز علمی/ فرهنگی و خصوصاً در فضای مجازی، بازتاب وسیعی دارد.

در ادامه نشست های مرتبط، در جلسه امروز مشخصاً مساله «روز البرز» برابر با بیستم مهر ماه - سالروز تاسیس دبستان برزگران / مدرسه فلاحت / پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران - مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دکتر مهراب رجبی

25  تیر 1401

تصویر 1) از چپ به راست: اردشیر آل عوض مشاور استاندار البرز در امور فرهنگی و اجتماعی؛ دکتر مهراب رجبی مشاور البرزشناسی استاندار؛ داود اسدی مسئول روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز؛ حسین عسکری البرزپژوه.

تصاویر 2 تا 5) کتاب های اهدایی دکتر رجبی.



 

 

 

_____________________________

 

 

در جست و جوی میراث مشترک هیو و فشند

پنج شنبه 30 تیر 1401 با آقای محمد دهقان پور، میهمان آقای محمدکاظم موحدی پور رئیس شورای اسلامی شهر جدید هشتگرد (= مهستان) بودیم. این روزها، آقای دهقان پور (هنرمند جوان و کوشای ساوجبلاغی) سخت مشغول نگارش «تک نگاری هیو»، است و در بخش نام آوران کتابش تلاش می‌کند که دانسته های مستند و بیشتری را درباره بزرگان هیو به ویژه «شادروان ملا محمدقاسم هیوی ساوجبلاغی» خوشنویس و کاتب قرآن کریم در سال 1252 قمری ارائه کند. پیش از این، همه دانسته های ما از این چهره البرزی، گزارش کوتاهی بود که آقای علی معدندار در صفحه 4 شماره اول فصلنامه هیوای هیو (تابستان 1384) منتشر کرد. مهم ترین نتیجه دیدار البرزپژوهانه امروز، آگاهی به حضور بخشی از نوادگان ملا محمدقاسم هیوی در روستای فشند ساوجبلاغ است که پس از گذشت بیش از 191 سال بر ما آشکار شد؛ این یعنی دو روستای فرهنگی و تاریخی هیو و فشند در البرز، پیوندهای دیرپا و عمیقی دارند. آقای موحدی پور - که از جهت مادر نسبش به ملا محمدقاسم می رسد - ساعتی با آقای دهقان پور دانسته هایش را به اشتراک گذاشت و بنده به عنوان شنونده، از این کشف زیبا و پیوند دهنده حظ بردم. خوشبختانه نسخه هایی از قرآن دست نویس مرحوم ملا محمدقاسم، چشم و دل اهالی این دو روستا را از دو سده پیش، «سیراب» کرده است. هیوی ها و فشندی ها از او خاطراتی در یاد دارند و از نوادگانش به نیکی یاد می کنند. به قول شاعر نامدار البرزی، شادروان استاد سید حسن حسینی:

از ازل، ایل و تبارم همه عاشق بودند

سخت دلبسته‌ این ایل و تبارم چه کنم

دیدار و گفت و گو با جناب استاد دکتر حکمت اله ملاصالحی، زیبایی و شیرینی این روز را برایمان دوچندان کرد. به امید روزهای خوش برای البرز و البرزیان عزیز.

حسین عسکری

    - به نقل از کانال البرزپژوهی https://t.me/alborzology 

 

 

 

 

 

 

 

 


نوشته شده در  سه شنبه 101/5/4ساعت  4:11 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]