سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 


 

هشتگرد فقط یک نام نیست...

به نقل از کتاب «تاریخ هشتگرد» نوشته دکتر حسین عسکری که با حمایت شهرداری و شورای اسلامی شهر هشتگرد منتشر خواهد شد.

 

آثار اشکانی در هشتگرد

نام «هشتگرد»، گرانبار از معنا و دلالت های فرهنگی و تاریخی است. از تپه جنوبی آن به نام «چال تپه» (محل استقرار اولیه و کهن شهر هشتگرد)، سفال های دوره اشکانی (حدود 250 پیش از میلاد تا حدود 226 پس از میلاد مسیح)به دست آمده است. بر همین مبنا دکتر حکمت اله ملاصالحی (استاد نامدار دانشگاه تهران و عضو هیأت امنای بنیاد ایران شناسی) بر این نظرند که هشتگرد در اصل، «اَشک کَرد» بوده به معنای «محلی که به وسیله اشکانیان بنا شده» و به مرور زمان به «هشتگرد» و «هشتجرد» تغییر یافته است. یافته های باستان شناختی موجود در «چال تپه هشتگرد»، از این نام شناخت و دیدگاه عالمانه استاد پشتیبانی می کند. پس مدنیت در هشتگرد، دست کم قدمت 2200 ساله دارد. این تپه باستانی در 27 آبان 1386 به شماره 20266 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

 

قدمت هزار ساله تشیّع در هشتگرد

در مکتوبات شناخته شده 900 ساله ای همانند «نقض» نوشته عبدالجلیل رازی قزوینی، «التدوین فی اخبار قزوین» نوشته عبدالکریم رافعی قزوینی و «الفهرست» نوشته شیخ منتجب الدین رازی، نام هشتگرد (هشتجرد) و تعدادی از نام آوران آن همانند دهخدای فخرآور هشتجردی، شهید جمال الدین عبدالصمد هشتجردی، عبدالرحیم هشتجردی و محمد قاضی هشتجردی آمده است. بر همین مبنا، تشیع دوازده امامی در هشتگرد، قدمت هزار ساله دارد.


 

 

بانیانِ هشتگردی مقابر ری

در استان البرز و خارج از آن تعدادی کتیبه تاریخی متعلق به قرون میانی دوره اسلامی به چشم می خورد که روایتگر دیرپایی تاریخ کتابت و همچنین قدمت مذهب تشیّع در این استان دیرپا است. از آن جمله، دو لوح آهنی با کتیبه های کوفی متعلق به درهای قدیمی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (درگذشت حدود 254ق) و برج طغرل (مقبره ابراهیم خَوّاص عارف قرن سوم هجری قمری یا طغرل بیک پادشاه اول سلجوقی) است که آنها را دو چهره شیعی متعلق به استان البرز یعنی جمال الدین عبدالصمد و عبدالوهاب هشتجردی (هشتگردی) فرزندان دهخدای فخرآور هشتجردی در قرن ششم هجری قمری تدارک دیده اند. این دو اثر ارزشمند به ترتیب در موزه آستان حضرت عبدالعظیم و موزه هنر میشیگان (آمریکا) نگهداری می شوند. درب آستان حضرت عبدالعظیم حدود سال 1330ش از جای خود برداشته شده و در موزه و خزانه آستان محفوظ استرییس جمال الدین عبدالصمد هشتجردی از شخصیت های مذهبی و اجتماعی شیعه در قرن ششم هجری قمری است که ریشه در هشتگرد (مرکز شهرستان ساوجبلاغ) دارد. او به همراه پدرش که مستوفی ری بود، با اسماعیلیان الموت درگیری مسلحانه و عقیدتی داشت. عبدالجلیل رازی قزوینی متکلم و فقیه شیعه در قرن ششم هجری قمری، در معرفی خواجگان و روسای شیعه، از او با عنوان «جمال الدین عبدالصمد غازی شهید رحمت الله علیه» یاد کرده و در کتاب «نقض» در این باره نوشته که «ابو اسحاق صاحب خراج ملاحده» نیز «که ملحد شد» به وسیله «امیر قایماز... به گفت جمال الدین عبدالصمد شیعی رحمت الله علیه» کشته شد. آن گونه که به نظر می رسد، جمال الدین عبدالصمد در نهایت به شهادت رسیده اما منابع تاریخی درباره چگونگی شهادت او مطلبی نگفته اند. منتجب الدین رازی از نویسندگان شیعه در قرن ششم هجری قمری، در ردیف 319 کتاب الفهرست با عنوان «الرئیس عبدالصمد بن فخرآور الهشتجردی: دَیِّن، فاضل» از او نام برده است. استاد میرجلال الدین حسینی اُرموی معروف به محدث (درگذشت 1358ش)، استاد علی اکبر دهخدا (درگذشت 1334ش)، دکتر عبدالحسین زرین کوب (درگذشت 1378ش)، آیت الله شیخ عزیزالله عطاردی (درگذشت 1393ش) و دکتر رسول جعفریان بر این نظرند که منظور از «هشتجرد» همان هشتگرد مرکز شهرستان ساوجبلاغ است. پیشنهاد می شود میدان، خیابان یا مکانی عمومی در مرکز استان البرز یا مرکز شهرستان ساوجبلاغ به نام «شهید جمال الدین عبدالصمد هشتگردی» نامگذاری شود تا یاد این چهره مذهبی و فرهنگی شیعی گرامی داشته شود. نامی پر افتخار که قدمت تشیّع دوازده امامی در استان البرز و شهرستان ساوجبلاغ را به حدود هزار سال پیش برگردانده است.


 

 نگین جاده ابریشم

پیشینه کاروانسرای ینگی امام در شهر هشتگرد، به روزگار صفویه بر می‌گردد. این کاروانسرای مهم در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و قرار است به عنوان یکی از مصادیق «کاروانسرای ایرانی» در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شود. از نام هشتگرد و آثارش (امامزادگان جعفر، هادی و علی النقی، چال تپه و تپه و کاروانسرای ینگی امام)، در بیشتر سفرنامه ها و متون مکتوب دوره قاجاریه (مکتوبات نویسندگان، جهانگردان و فرستادگان اقتصادی - سیاسی ایرانی و خارجی) یاد شده است.

 

کاروانسرای صفوی ینگی امام

کاروانسرا یا مهمانخانه چهار ایوانی ینگی امام، بنایی است منسوب به شاه عباس صفوی (درگذشت 1038ق) که در کنار تپه ای تاریخی ساخته شده است. طول خارجی آن 69 متر و عرض آن 60/67 متر است. این کاروانسرا در سه دوره صفویان، پیش از حکومت محمد شاه قاجار (درگذشت 1264ق) و مقارن با نخستین سفر ناصرالدین شاه قاجار (درگذشت 1313ق) به فرنگ رونق داشته و در بیشتر سفرنامه‌های ایرانی و خارجی روزگار قاجار از این کاروانسرا یاد شده است. کاروانسرای ینگی امام به هنگام حکومت مظفرالدین شاه قاجار (درگذشت 1324ق) دچار حریق شده و از آن پس مدتی متروک ماند. در رویدادهای مربوط به جنبش مشروطه خواهی ایرانیان، از این کاروانسرا به عنوان پایگاه قوای مسلح دولتی و مشروطه خواه استفاده شده است. در کودتای سوم اسفند 1299هم این کاروانسرا محل دیدار و هماهنگی چهره سیاسی کودتا سید ضیاءالدین طباطبایی با چهره نظامی کودتا یعنی رضاخان میرپنج بود. هم اکنون روستای تاریخی ینگی امام در محدوده شهر هشتگرد قرار دارد. این روستا در دوره صفویه، بارویی چهار ضلعی و بلند داشته که در هر ضلع آن چهار برج نگهبانی وجود داشت. اکنون آثاری از سه برج و بخشی از باروی این روستا برجای مانده است. سه اثر تاریخی شامل بقعه دو امامزاده، کاروانسرا و تپه تاریخی در ینگی امام وجود دارد. 17آذر 1377 سالروز ثبت «کاروانسرای صفویینگی امام» به شماره 2175 در فهرست آثار ملی ایران به عنوان «روز فرهنگی هشتگرد» انتخاب شده است.

 

نوادگان امام هفتم در هشتگرد

مزار امامزادگان «جعفر» و «هادی و علی النقی» از نوادگان امام موسی کاظم علیه السلام (شهادت 183ق) هفتمین امام شیعیان در محدوده شهر هشتگرد قرار دارد. بقعه این امامزادگان به ترتیب در 25 اردیبهشت 1380 به شمار 3832 و در 28 دی 1379 به شماره 2965 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


 

آثار ایلخانی در هشتگرد

براساس کاوش‌های باستان شناسی، آثار به دست آمده از تپه 16 متری ینگی امام در شهر هشتگرد، بیشتر متعلق به دوره ایلخانیان (651 تا 756 هجری قمری) است. این تپه در 25 اسفند 1379 به شماره 3504 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. شهرداری هشتگرد در سال 1396 یکی از نمادهای حجمی از سفالینه های به دست آمده از تپه ینگی امام را در شهر هشتگرد نصب کرده است. سه فصل کاوش با حضور گروهی از باستان شناسان به سرپرستی ولی الله دهقانی سانیج و حمایت پژوهشکده باستان شناسی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بین سال های 1385 تا 1391 در تپه ینگی امام انجام شده است.

 

میزبانی در کاروانسرای صفوی

با بررسی های انجام شده، نزدیک هفتاد چهره سیاسی، فرهنگی، مذهبی، تجاری و علمی ایرانی و خارجی در سفرنامه‌ها و خاطرات خود به کاروانسرای صفوی ینگی امام اشاره کرده‌اند. نام تعدادی از آنان به این شرح است: ناصرالدین شاه (چهارمین پادشاه سلسله قاجار)، مظفرالدین شاه (پنجمین پادشاه سلسله قاجار)، حاج محمدعلی سیاح محلاتی (جهانگرد مشروطه خواه)، مسعود میرزا ملقب به ظل السلطان (حاکم اصفهان در دوره قاجار)، میرزا علی خان قاجار ملقب به ظهیرالدوله (حاکم کرمانشاهان)، میرزا علی خان دیوسالار مشهور به سالار فاتح (از رهبران مشروطه خواه مازندران)، یوشیدا ماساهارو (نخستین فرستاده امپراطوری ژاپن به ایران)، نوبویوشی فوروکاوا (جهانگرد ژاپنی)، اینووه ماساجی (جهانگرد ژاپنی)، ارنست اورسل (جهانگرد بلژیکی)، میرزا حسین فراهانی (نویسنده و جهانگرد دوره قاجار)، میرزا علی اصغرخان امین السلطان (صدراعظم ناصرالدین شاه)، میرزا علی خان امین الدوله (صدراعظم مظفرالدین شاه)، میرزا محمدحسن خان اعتمادالسلطنه (وزیر انطباعات دوره ناصری)، میرزا محمد ولی خان تنکابنی ملقب به سپهدار تنکابنی (فرمانده مشروطه خواهان گیلان در فتح تهران به هنگام استبداد صغیر)، یپرم خان ارمنی (فرمانده فوج مشروطه خواهان ارمنی در دوره استبداد صغیر)، قهرمان میرزا سالور ملقب به عین السلطنه (نایب الحکومه زنجان)، سون هه دین (دانشمند و جهانگرد سوئدی)، سلطان مراد میرزا ملقب به حسام السلطنه (فرزند عباس میرزا)، مرحوم آیت الله سید احمد شبیری زنجانی (مجتهد معاصر)، کیکاووس میرزا قاجار (فرزند فتحعلی شاه)، دکتر فووریه (پزشک مخصوص ناصرالدین شاه)، اوژن اوبن (مورخ و باستان شناس فرانسوی)، رضا خان میرپنج و سید ضیاءالدین طباطبایی (عوامل کودتای سوم اسفند 1299)، احمد امیراحمدی (نخستین سپهبد ایران و از عوامل کودتای سوم اسفند)، گرترود بل (نویسنده و جهانگرد انگلیسی)، میرزا نصرالله طباطبایی دیبا مشهور به ناصرالسلطنه (وزیر زراعت در حکومت مظفرالدین شاه قاجار).

 

هشتگرد در تاریخ معاصر

در اسناد تاریخی مربوط به صدر قاجاریه، جنبش مشروطیت، استبداد صغیر و فتح تهران، نهضت جنگل، کودتای سوم اسفند 1299، جنگ های جهانی اول و دوم، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و... به نام هشتگرد و ینگی امام اشاره شده است.

- نشر نخست این مقاله در: حسین عسکری، «هشتگرد فقط یک نام نیست...»، روزنامه پیام آشنا، سال نهم، شماره 2198، شنبه 19 آذر 1401، صفحه 2.

 

نوشته فوق در خبرگزاری مهر 

انتشار یادداشت فوق در روزنامه پیام آشنا 

گزارشی وب سایت تیتر یک از آیین روز فرهنگی هشتگرد 

هشتگرد میراث‌ دار مدنیت 2200 ساله اشکانی 

 _____________________________________


پیشنهاد احیای باغ امین آباد در پیوند با روز فرهنگی هشتگرد

 

مهندس حامد آلیانی

پژوهشگر و فعال محیط زیست

 

احداث باغ، یکی از ویژگی های خدادادی فرهنگ سکونت ایرانیان به شمار می رود که ارتباط مستقیمی با اعتقادات مذهبی ایرانیان از سده های پیش از اسلام تا کنون داشته است. در سراسر ایران اسلامی بیش از 1000باغ ایرانی (Persian garden) وجود دارد که بیش از 50باغ ظرفیت ثبت جهانی را دارند. «باغ پاسارگاد» از قدیمی ترین باغ های ایرانی است و به عنوان مادر باغ های ایرانی نیز به شمار می رود که در زمان حکومت هخامنشیان یعنی حد فاصل سال های 559 - 530پیش از میلاد مسیح ساخته شده است. از ویژگی های آن می توان به هندسی سازی فضای محوطه با ایجاد نهرها و حوضچه های آب، درختکاری های منظم و سازگار با اقلیم منطقه، سبک برونگرا و به صورت چهارباغ که اساس باغ سازی ایران عزیز را تشکیل می دهد، اشاره کرد. از باغ ایرانی با ویژگی های پیش گفته، آثار کمی باقی مانده است. در کنار همه ویژگی های معماری، فرهنگی و زیبایی شناختی، باغ ایرانی پاسارگاد در انتقال پیام های سیاسی به فرستاده ها و میهمانان کشورهای خارجی نیز نقش فراوانی داشته است. معماران بی همتای میهن ما با اعتقادات مذهبی خود توانسته اند متناسب با اقلیم گرم و خشک فلات ایران گوشه ای از باغ های بهشت را روی زمین تداعی و ایجاد نمایند که در نوع خود یک اثر ماندگار فرهنگی - هنری بوده و نشانگر ارتباط نزدیک نیازهای فطری انسان با طبیعت است. از دیگر سو، استمرار اثرات باغ در زندگی ایرانیان را می توان در فرش های ایرانی نیز مشاهده کرد که بهترین جایگاه برای خلق نقش باغ و آوردن آن در عرصه زندگی است. در باغ های چهار فصل ایرانی، در فصل بهار شاهد شکوفه، عطر گل و طراوت و شادابی و در فصل تابستان با ایجاد سایه دل پذیر، گل و میوه، آب روان، هوای سالم و فضای استراحت و در فصل پاییز با جلوه میوه ها و برگ های رنگارنگ و خزانی خیره کننده و در فصل زمستان با آشکار شدن هنر طراحان و معماران در هندسی سازی باغ و بر افراشته بودن درختان همیشه سبز در کنار شاخه های خزان زده روبرو هستیم.

و اما درباره «باغ تاریخی امین آباد ینگی امام» در شهر هشتگرد می توان گفت بر اساس مستندات تاریخی روستای ینگی امام، ملک صدر اعظم میرزا علی اصغر خان امین السلطان بوده و همزمان با سفر اول ناصرالدین شاه قاجار به اروپا و به منظور ساماندهی راه اصلی تهران - قزوین و تکمیل و تجهیز منزلگاه های تنها راه ارابه رو ایران، اهالی منطقه از مزاحمت اشرار و ناامنی موجود به او شکایت بردند که شاه قاجار دستور تعمیر کاروانسرای صفوی ینگی امام داد که در سال های 1258- 1261هجری شمسی، میهمانخانه ای فرنگی و باغی بزرگ در محل کاروانسرای ینگی امام احداث گردید و به نام «باغ و میهمانخانه امین آباد» مشهور شد. در سفرنامه های اشخاصی چون میرزا حسین فراهانی، میرزا حسین خان دیوان بیگی، یوشیدا ماساهارو و... به ترکیب کاروانسرای به باغ - کاروانسرا اشاره شده و از وجود باغی بزرگ در گذرگاه و محل اتراق کاروان ها جهت استراحت و گشت و گذار اشاره شده است که متاسفانه هم اکنون اثری از آن باغ بزرگ وجود ندارد. حال با وجود شهرت «شیوه باغ سازی ایرانی در جهان» و به بهانه پیوند و تثبیت مناسبت 17 آذر به عنوان «روز فرهنگی هشتگرد» که با محوریت بافت تاریخی و مذهبی منطقه و کاروانسرای ینگی امام، منزلگاه ایرانگردان و جهانگردان و مسیر تردد کاروان های زیادی در جاده ابریشم به شمار می رفت، پیشنهاد می گردد:

1. ضمن رسیدگی فوری و بازسازی بنای کاروانسرا که هم اکنون در وضعیت بسیار نامناسبی قرار دارد، با انجام مطالعات علمی، رعایت ملاحظات فنی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تأمین منابع آبی پایدار، حفظ بافت تاریخی- مذهبی «باغ امین آباد» همچون باغ های شازده ماهان کرمان، ارم شیراز، فین کاشان، دولت آباد یزد، پهلوان پور مهریز، اکبریه بیرجند و... بار دیگر به سبک باغ ایرانی در محوطه پیرامونی کاروانسرا و تپه تاریخی - که بیش از چهار هکتار وسعت دارد - به عنوان «تنها باغ ایرانی استان البرز» واقع شده در مسیر جاده ابریشم که قدمتی به بلندای تاریخ کشور عزیزمان دارد، احیاء شود.

2. می توان در طول سال با برگزاری جشنواره های مختلفی اعم از جشنواره آیین ها و موسیقی اقوام، جشنواره سوغات و هدایای محلی، جشنواره گل و گیاه و ایجاد باغ گل ها و... در مجموعه باغ مورد اشاره، به جذب گردشگران داخلی و خارجی، توسعه گردشگری شهری، اشتغال زایی و توسعه اقتصادی و... رونق بخشید.

یادداشت فوق در خبرگزاری ایسنا

_____________________________________ 

 

 

زنگ فرهنگ و تاریخ هشتگرد

_____________________________________ 

 

 

_____________________________________

مجموعه مطالبی به مناسبت روز فرهنگی هشتگرد - 1 

 


نوشته شده در  دوشنبه 101/9/14ساعت  11:53 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]