سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

استاد جمشید امینی

مبتکر ساوجبلاغی رشته هنری «نقاشی- قالی»

استاد جمشید امینی مبتکر ساوجبلاغی رشته هنری «نقاشی- قالی»استاد جمشید امینی ( 1282- 1377 خورشیدی) از طراحان فرش نوین ایران به شمار می‌رود. وی اصولی نوین را در این هنر ایجاد کرد و با شیوه‌ای خاص چون بافندگی کوبلن به ابداع آثار هنری پرداخت. استاد امینی اولین کسی است که شیوه شبیه سازی را در فرش ایران متداول کرد. وی آخرین بازمانده از شاگردان استاد کمال الملک بود که احترام خاصی به استاد خود و اندیشه اش داشت.

استاد امینی در سال 1282 خورشیدی در روستای «فشند» از روستاهای زیبای شهرستان ساوجبلاغ متولد شد. جمشید امینی از آغاز کودکی به نقش و رنگ علاقه داشت و در پنج سالگی به اتفاق خانواده به تهران آمد و در این شهر با بافندگی قالی آشنا شد. او در سال 1298 خورشیدی به مدرسه صنایع مستظرفه  استاد کمال الملک راه یافت و استعداد وی مورد توجه استاد کمال الملک قرار گرفت و در آن مدرسه دار قالی برپا کرد. امینی طراحی را نزد کمال الملک آموخت.

یکی از فرزندان جمشید امینی که از شاگردان وی نیز می‌باشد استاد دکتر حسن امینی است که شیوه ابتکاری پدر را دنبال می‌کند. استاد امینی آخرین بازمانده از شاگردان کمال الملک و مکتب وی بود که در سن 95 سالگی جهان را بدرود گفت و در روز سه شنبه 22 دی ماه 1377 در میان اندوه هنرمندان بسیار و مردم زادگاهش فشند در این روستا به خاک سپرده شد.

جمشید امینی علاوه بر هنر طراحی، مرد عارف پیشه و اندیشمندی بود بطوری که شاگردان در اخلاق و اصول عارفانه انسانی او را چون مرادی می‌ستودند و استاد امینی نیز عاشق استاد خویش بود و در تمام عمر یاد استاد و مرادش کمال الملک را عزیز می‌داشت و هر گاه از او سخن می‌گفت قطرات اشک از چشمانش جاری می‌شد. از جمله توصیه های وی به شاگردانش، پاکی زبان و احترام به زن بود. او عقیده داشت مردان بزرگ را زنان پاکدامن ساخته‌اند، پس باید به ستایش مقام زن و مادر که منشاء همه بزرگی‌هاست پرداخته شود. تابلوی «ضامن آهو»  و «تصویر کمال الملک» از آثار بی نظیر استاد امینی است. این فرش ها آنچنان استادانه بافته شده اند که از فاصله نزدیک حتی با نقاشی تفاوتی ندارد. این آثار در موزه هنرهای ملی نگهداری می‌شود.

- منبع: عباس سرمدی، دانشنامه هنرمندان ایران و جهان اسلام.


نوشته شده در  سه شنبه 89/1/31ساعت  11:42 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]