سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 


 

یک نویسنده و البرز پژوه مطرح کرد؛ 

گردشگری علمی - فرهنگی با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

حسین عسکری با اشاره به اینکه خانوادگی بودن دیدار از نمایشگاه کتاب تهران از مزیت‌های آن محسوب می‌شود، گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فقط جایگاه عرضه کتاب و دیگر کالاهای فرهنگی نیست بلکه دلالت‌های متعدد فرهنگی و اجتماعی دارد و دقیقا نوعی گردشگری علمی - فرهنگی در یک محیط متکثر است.

حسین عسکری؛ دکترای مدیریت راهبردی دانش، مدرس دانشگاه، نویسنده و البرز پژوه در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با اشاره به اینکه این نمایشگاه مهمترین و اثرگذارترین رویداد فرهنگی ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی است، بیان کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فقط جایگاه عرضه کتاب و دیگر کالاهای فرهنگی نیست بلکه دلالت‌های متعدد فرهنگی و اجتماعی دارد. با بروز بیماری کرونا، نمایشگاه کتاب، صاحب فروشگاه مجازی هم شده اما جنبه حضوری آن به جهت همین دلالت‌های متنوع و دلچسب، همچنان طعم و لطف خودش را دارد چون دقیقا نوعی گردشگری علمی - فرهنگی در یک محیط متکثر است. حتی خورد و خوراک و آب نوشیدن در آن هم از جنس دیگری است.

  نویسنده کتاب «دشتی به وسعت تاریخ» یکی از دلایل ماندگاری و رونق نمایشگاه را حضور مکتوب و شفاهی جریان‌های فکری و فرهنگی مختلف ایران و دیگر کشورها در آن دانست و اضافه کرد: فضایی گرم و صمیمی که گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی در آن با کمترین تنش رخ می‌دهد. به نظرم برآیند کلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مثبت و اثرگذار بوده چون هنوز هم با وجود مشکلات معیشتی، روزشماری می‌کنیم برای حضور در آن و تاریخ برگزاری‌اش را در دفترچه‌ها و سررسیدهای خود یادداشت می‌کنیم.

 او با اشاره به اینکه خانوادگی بودن دیدار از نمایشگاه کتاب تهران از مزیت‌های آن محسوب می‌شود، ادامه داد: دست‌اندرکاران اجرایی نمایشگاه باید این وجه مهم تربیتی و آموزشی را با تدابیری هوشمندانه و تأمین و تدارک امکانات موجود در آن، تقویت کنند. پای خانواده که به نمایشگاه باز شود، طبیعتا کودکان هم به میان می‌آید. به نظر می‌رسد با طراحی‌های سرگرم‌کننده مثبت و جهت‌دار و لحاظ عنصر بازی و نشاط اجتماعی، فرهنگ کتاب و کتابخوانی را می‌توان بین کودکان بازیگوش و حواس‌پرت روزگار ما هم نهادینه کرد. من مقید هستم همراه خانواده و بچه‌ها از نمایشگاه دیدن کنم چون حظّ و لذت کتاب‌گردی در آن دوچندان می‌شود و به گفت‌وگو و تبادل‌نظرهای بین اعضای خانواده دامن می‌زند.

 وی همچنین بیان کرد: کتاب مهمترین عنصر اثرگذار در عرصه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی است. عرصه‌ای را نمی‌توانیم در نظر بگیریم که تحت تأثیر کتاب و کتابخوانی نباشد. حتی اصول و شیوه‌های تجارت و کسب‌وکار هم در قالب کتاب به مخاطبانش منتقل می‌شود. به گمانم تنوع مخاطبان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم همین تأثیرات متنوع و مختلف را نشان می‌دهد.

 نویسنده «علمای مجاهد استان البرز» ضمن طرح این نکته که کتاب پیونددهنده فرهنگ‌ها و تمدن‌ها است، اشاره کرد: هرجا که کتاب باشد، داد و ستد فرهنگی هم شکل می‌گیرد. نمایشگاه کتاب تهران بهترین مکان و فرصت برای معرفی زیبایی‌های فرهنگی و تاریخی و همچنین میراث فرهنگی ملموس و ناملموس سرزمین دیرپا و کهن ایران است.

حسین عسکری در پایان گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به اندازه‌ای در برنامه‌‌های فرهنگی و جنبی ظرفیت دارد که می‌توان به داشته‌های فعلی آن راضی نشد. امیدوارم این بخش از نمایشگاه با در نظر گرفتن خلاقیت، نوآوری، تنوع و تکثر، مخاطب‌شناسی و نیازسنجی از نظر کمّی و کیفی گسترش یابد؛ به‌ویژه در معرفی ویژگی‌های افتخارآمیز هویت ایرانی - اسلامی به نسل جوان. همچنان جای پرداخت دقیق و عمیق به فرهنگ بومی در قالب غرفه‌های استانی با حضور فعالان علمی، فرهنگی و هنری استان‌ها در این نمایشگاه خالی است.

 سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 20تا 30 اردیبهشت‌ماه 1402 در مصلی امام خمینی ‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار خواهد شد

 

پیوند گفت و گوی فوق


گفت و گوی فوق در وب سایت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)    

 

.


نوشته شده در  یکشنبه 102/2/10ساعت  12:52 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]