سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 


 

 

در سایه سار سرو

12 اردیبهشت روز پاسداشت مقام معلم است. پاسداشت شأن و جایگاه علم و معلم، شاخصه ای ملموس از میزان پیشرفت و تعالی علمی، فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی جوامع انسانی به شمار می رود. از اول ابتدایی تا به این سن، آموزگاران، دبیران، معلمان و استادان بزرگ و مهربانی داشتم که دست زندگان را خاضعانه می‌بوسم و درود می فرستم به روان آسمانی سفر کردگان. در این میان، حق استادی جناب آقای دکتر حکمت اله ملاصالحی ویژه است. این استاد صورت و معنا، علاوه بر افزایش دانش، در تصحیح، تکمیل و پیرایش بینش و رفتار اجتماعی بنده نقش موثر و ماندگاری دارد.

صبح روز جمعه 8 اردیبهشت 1402به همراه برادرم علی آقا عسکری ره سپردیم به جاده برای تهیه تصاویر کتاب در دست انتشار «تاریخ هشتگرد». مشتاقانه به خیابان استاد ملاصالحی هم سر زدیم. جناب استاد با رهنمودهای عالمانه خود نقش موثری در شناسایی و معرفی هویت فرهنگی و تاریخی شهر هشتگرد مرکز شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز دارد. هشتگردی های قدرشناس هم خیابان ضلع غربی دانشگاه پیام نور واحد هشتگرد - که نزدیک دانشگاه آزاد اسلامی این شهر است - را مزین کرده اند به نام مبارک حضرت استاد. صمیمانه دستان مبارک و مهربان این معلم و استاد - به‌ معنای دقیق کلمه - را بوسه باران می کنم. ممنونم که استاد عزیز، بنده کمترین را در سایه سار دانش، بینش و کنش معنوی و مینوی خود جای داده است. جان گرامی اش به سلامت.

در تارهای عشق تو، پیچیده‏ام عزیز

بر بند سخت زلف تو، تابیده‏ام عزیز

از آفتاب مهر تو، روییده‌ام ز خاک

در سایه‌سار سرو تو، آسوده‌ام عزیز

 حسین عسکری

____________________

 

 

آغاز ساخت گذر فرهنگی شهر هشتگرد

روز پنج شنبه 14اردیبهشت 1402کلنگ ساخت «گذر فرهنگی شهر هشتگرد» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مختاری امام جمعه، دکتر محمدرضا البرزی فرماندار و مهندس پیام رئیسی شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر هشتگرد به زمین زده شد. قرار است در این طرح کم نظیر و مهم، «فرهنگ»، «تاریخ» و «مشاهیر» استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ و شهر هشتگرد با شیوه های جذاب هنری و اثرگذار در معرض دید گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد. گذر فرهنگی هشتگرد یکی از طرح های زیر مجموعه «هویت فرهنگی و تاریخی شهر هشتگرد» است که به همت شهرداری و شورای اسلامی هشتگرد در دست انجام است.

 بنده هم در این آیین، طی سخنانی کوتاه گنجاندن «موزه باستان شناسی و مردم شناسی شهرستان ساوجبلاغ» در پروژه گذر فرهنگی را به فرماندار پیشنهاد دادم. ساوجبلاغ میراث دار مدنیت و فرهنگ 7هزار ساله و سابقه حضور بسیط و غیر مدنی 50هزار ساله انسان است. برخی محوطه های باستانی آن همانند «موشه لان تپه اسماعیل آباد» و «گنج تپه و سیاه تپه خوروین و آجین دوجین» و «پناهگاه های صخره ای سرهه» از شهرت ملی و جهانی برخوردارند.

 این گذر فرهنگی به مساحت 3500متر مربع و به طول 200متر در بلوار شهید اژدری بین مجتمع فرهنگی هنری 9 دی و فرهنگ سرای امام علی علیه السلام قرار دارد. در واقع، ایده گذر فرهنگی از «استاد دکتر حکمت اله ملاصالحی» است و گروهی از البرز پژوهان و پژوهشگران رشته های تاریخ، باستان شناسی، هنر، معماری، ادبیات و... در استخراج عناصر ایرانی - شیعی مورد استفاده در آن مشارکت خواهند داشت. امیدوارم این اقدام ارزشمند فرهنگی، به سرعت، دقت و البته هنرمندانه اجرا شود. علیرضا مویدی رئیس شورای اسلامی شهر هشتگرد در گفت و گوی تصویری فوق با «پایگاه خبری ساوجبلاغ نیوز» ضمن تشریح این طرح، از همه فعالان فرهنگی و هنری و البرزپژوهان برای مشارکت در مرحله مطالعاتی گذر فرهنگی هشتگرد دعوت کرده است. جا دارد از پیگیری های جدی و مشتاقانه آقای محمدرضا کاشف رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی هشتگرد در فراهم کردن زمینه تصویب اعتبار 5میلیار تومانی برای این طرح ماندگار تشکر کنم.

حسین عسکری

14اردیبهشت  1402

گزارش تصویری در این باره 

 

 

 


____________________


هم فکری درباره برگزاری آیین شب های البرز

با حضور استاد علی مهری، دکتر مهراب رجبی، حسن شاه محمدی، بهروز رحیمی، دکتر حمید حشمدار، دکتر حسین عسکری

خانه هنرمندان کرج

13اردیبهشت 1402

____________________


گزارش تصویری از آیین رونمایی تازه‌ترین اثر دکتر مهراب رجبی

البرزنامه

جلد ششم

(ژئوپلیتیک، اقلیم و جاینام شهرستان های استان البرز)

کرج، روبروی استانداری، سالن میلاد

چهارشنبه 13اردیبهشت 1402، ساعت 15تا 17

انتشارات رهام اندیشه


 

پیام استاد دکتر حکمت اله ملاصالحی

استاد دانشگاه تهران و عضو هیات امنای بنیاد ایران شناسی

4 دقیقه

سخنرانی حسین عسکری در این آیین رونمایی

10 دقیقه

____________________


 

خبرهای خوش برای فرهنگ و هنر شهر هشتگرد

طی جلسه ای در روز پنج شنبه 31فروردین 1402با حضور پیام رئیسی شهردار، محمد رضا کاشف رئیس کمیسیون فرهنگی شورا، سید رضا میرغفاری مسئول فرهنگی شهرداری و استاد حمید رضا نادری، دکتر حسین عسکری و امیر آزادروستا و دیگر اعضای کمیسیون فرهنگی، موضوعات فرهنگی و هنری شهر هشتگرد مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. به گزارش اداره روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر هشتگرد، مهندس کاشف فرهنگ و هنر را به مثابه روحی دانست که هر کالبدی را ژرفا می بخشد. وی ارتقا سطحی کیفی و کمی در حوزه های مختلف فرهنگی - هنری شهر هشتگرد را لازمه کشف استعدادها و تبلور توانایی هایی دانست که نیاز به مشارکت و بهره بردن از ظرفیت‌ها و پتانسیل های موجود می‌باشد. «افتتاح خانه فرهنگ و هنر»، «برگزاری جشنواره فرهنگی - هنری» و «چاپ کتاب تاریخ هشتگرد» از موارد مطرح شده در این جلسه بود.

- برداشت از کانال ایتا شهر من

 

خبر فوق در وب سایت کوه سرافراز

 

کوتاه نوشته های حسین عسکری در کانال تلگرامی البرزپژوهی - 1

 


نوشته شده در  جمعه 102/2/15ساعت  12:36 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]