سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

 

 

به مناسبت روز قلم، اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ساوجبلاغ با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسیج هنرمندان ساوجبلاغ و دهیاری و شورای اسلامی روستای فشند برگزار می کند:

 

درنگی در روستای کهن فشند

با حضور البرز پژوهان

دکتر مهراب رجبی و دکتر حسین عسکری

شعرخوانی، شاهنامه خوانی و رونمایی از کتاب دیوان سلطان نوشته دکتر علی شاپوری

 

چهارشنبه 14 تیر 1402، ساعت 17 تا 19

استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، شهر هشتگرد، فرهنگسرای امام علی (ع)

______________________________

 

بازتابی از فشند کهن در شهر جدید مهستان دیده نمی‌شود

 رضا قاسم پور

روزنامه نگار

 

عصر چهارشنبه 14 تیر 1402 مصادف با روز قلم، نشست فرهنگی با عنوان «درنگی در روستای کهن فشند» در فرهنگسرای امام علی (ع) هشتگرد با حضور مسئولین محلی و میهمانانی از چهار گوشه استان البرز برگزار گردید. در این نشست که با مجری‌گری مهندس محمد بهمن‌پور و با همکاری اداره کتابخانه های عمومی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوجبلاغ و شورا و دهیاری فشند برگزار می‌شد دکتر مهراب رجبی و دکتر حسین عسکری به عنوان سخنرانان مراسم، از زوایای مختلف به کند و کاو در فرهنگ، تاریخ، مشاهیر و ظرفیت‌های پیدا و پنهان روستای تاریخی فشند پرداخته و نهایتا در انتهای جلسه پس از صحبت‌های مهندس ابراهیم بغدادی (بخشدار مرکزی ساوجبلاغ) از بیستمین مجموعه شعر استاد علی شاپوری (متخلص به سلطان) رونمایی گردید.

 

 مدرسه‌ای با قدمت بیش از صد سال

دکتر رجبی مشاور البرز شناسی استاندار و البرزپژوه با اشاره به خاستگاه جای‌نام‌ها در ایران و مرور پیشینه هزار ساله فشند افزود: بیشترین جای نام‌ها معطوف به آب می‌باشند وی معنای فشند را زلف و کاکل آرمیده، زر و طلا و زمین زرخیز عنوان کرده افزود: مدرسه تاسیس شده توسط کلیم‌ العلمای فشندی، قدمت مثبت صد سال دارد. رجبی در پایان خواهان برگزاری مراسمات مشابهِ فشند برای 300 روستای دیگر استان البرز گردید.

 

نام آوران فشند

دکتر حسین عسکری نویسنده و البرز پژوه ضمن اشاره به سابقه دو هزار ساله یافته های باستان شناسی در روستای فشند به ویژگی های خاندان علمی و فرهنگی فشندی ساکن در شهر قزوین پرداخت. اشاره به فرازهایی از زندگی و زمانه این مشاهیر از دیگر بخش های سخنان دکتر عسکری بود: محمد بن ابی الاسوار فشندی (فقیه و خطیب سده ششم هجری قمری)، عبدالملک فشندی (سردار و تاریخ نگار دولت اسماعیلیان الموت)، شیخ محمدتقی فشندی ساوجبلاغی (شارح دیوان امام علی علیه السلام)، شیخ باقر فشندی (مدرس فلسفه حوزه علمیه قزوین)، میرزا عبدالعظیم فشندی (خوشنویس)، استاد جمشید امینی (شاگرد استاد کمال الملک و مبتکر شیوه هنری نقاشی بر قالی)، دکتر ابوالقاسم غفاری (دانشمند ایرانی ناسا)، سرهنگ حاج حسن بیگلری (نویسنده و قرآن پژوه)، شیخ موسی خیرخواه مشهور به کلیم العلماء فشندی (بنیانگذار مدرسه فشند)، حاج محمدعلی فشندی تهرانی (عارف و زاهد معاصر) و...

 

 تاسیس موزه مردم شناسی در فشند

دکتر عسکری در ادامه افزود: «متاسفانه بازتاب فشند کهن در شهر جدید مهستان دیده نمی‌شود. وی پیشنهاد تاسیس موزه مردم‌شناسی در فشند را به بخشدار، دهیار و اعضای شورای روستا ارائه کرده و افزود: "برگزاری آیین‌های بزرگداشت و نکوداشت، نصب تندیس مشاهیر فشند و نامگذاری خیابان‌ها و معابر به نام مشاهیر بخشی از کارویژه‌ها جهت حفاظت از مالکیت معنوی و داشته‌های فشند و تزریق و انعکاس آن در شهر جدید مهستان می‌باشد.»

 

چرایی و چگونگی استحاله فشند

در ادامه برنامه مهندس ابراهیم بغدادی بخشدار مرکزی ساوجبلاغ نیز ضمن استقبال از برنامه فشندشناسی و ضرورت معرفی سایر روستاهای تاریخی منطقه افزود: «متاسفانه ما با دست خود در حال نابودی پیشینه و تاریخ و مدنیت خود هستیم. نابودی بافت اصیل روستای فشند و ویلاسازی و فروش زمین‌ها باعث استحاله فرهنگی فشند شده است.»

 

سلطان؛ پرکارترین شاعر کشور

پایان بخش برنامه فرهنگی روستای تاریخی فشند، رونمایی از کتاب شاعر پرکار استاد علی شاپوری (سلطان) بود. سلطان با 181 هزار بیت شعر پرکارترین شاعر کشور و خالق 20 جلد مجموعه شعر ضمن بیان خاطرات دوران کودکی و تحصیلی خود افزود: «در ایران 25 منطقه بنام فشند وجود دارد. فشند ساوجبلاغ معروف‌ترین بوده و پیشینه 4500 ساله دارد. فشند قدیم متشکل از 14 محله با مردمان خونگرم، دوست داشتنی و اهل مطالعه و پژوهش بودند.»

 

میهمانان ویژه نشست

در این نشست فرهنگی زکریا مهرور، حسن شاه محمدی، مرضیه بزرگمهر و بهروز رمضانی وناشی حضور داشتند که از البرزپژوهان صاحب اثر به شمار می روند.

پیوند این گزارش در سایت خبری و اطلاع رسانی کرج رسا

______________________________

 

 

برگزاری «روز فشند»

 مراسم گرامی‌داشت «روز فشند» با حضور تعدادی از نویسندگان، البرزپژوهان و مردم شریف فشند، روز گذشته در فرهنگ سرای امام علی (ع) هشتگرد برگزار گردید. در این مراسم اینجانب (مهراب رجبی) و همچنین برادر ارجمندم جناب آقای دکتر حسین عسکری در خصوص تاریخ، جغرافیا، فرهنگ، مشاهیر و لهجه و زبان روستای فشند، سخنانی را ارائه دادیم. تاسیس اولین - به تقریب - دبستان در البرز با نام «دبستان فرهی» در فشند همزمان با تأسیس دبستان ابوریحان در برغان و دبستان روستای گوران طالقان از جمله مباحث مطرح شده بود. تأثیر و تأثر - در بافت و اقلیم منطقه - احداث شهر جدید هشتگرد (شهرِ مِهستان) که بخش عمده‌ای از این شهر در زمین‌ها و مراتع روستای فشند قرار گرفته، از دیگر مباحث مطرح شده بود. در حاشیه مراسم از کتاب «دیوان سلطان» پنجمین کتاب شعر از مجموعه سروده‌های دکتر علی شاپوری فشندی رونمایی گردید. از تعدادی از مشاهیر بزرگ فشند همچون ابوالقاسم غفاری، جمشید امینی، محمدعلی فشندی و همچنین تعدادی از عالمان «آل فشندی» تجلیل گردید. سیب زمینی فشندی و قوچ فشندی به عنوان دو بِرند ممتاز و مشهور در تولیدات کشاورزی و دامداری به اجمال مورد بررسی قرار گرفت. بنای خاتون قیامت و چنار کهنسال روستا و همچنین وجود نشانه‌هایی از آیین مهر و میترا در روستا از نگاه‌ها دور نماند.

فشند، فشندک، فشم در تهران از نظر جاینام شناسی مورد بررسی قرار گرفت. زُلف، تاج و کاکل و همچنین زَر (طلا) و برکت و فراوانی از جمله معانی و مفاهیمی بود که در خصوص واژه فشند مطرح و مورد توجه قرار گرفت. از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز مقرر شد مراسم بزرگداشت دکتر عنایت الله شهیدی (تعزیه پژوه نامی) و همچنین برگزاری بزرگداشت دیگر روستاها و شهرهای البرز (تحت عنوان روز یا هفته) پیگیری گردد.

خدا را شکر

مهراب رجبی

15 تیر 1402


 


 

 

 

 

 

 


نوشته شده در  دوشنبه 102/4/12ساعت  3:49 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]