سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

پروفسور ابوالقاسم غفاری

دانشمند ساوجبلاغی الاصل سازمان فضایی آمریکا

«پروفسور ابوالقاسم غفاری» از برجسته‌ترین دانشمندان ایرانی در حوزه علوم ریاضی، فیزیک و صنعت فضا است. ایشان نخستین ایرانی راه یافته به سازمان فضایی آمریکا (ناسپروفسور ابوالقاسم غفاری؛ دانشمند ساوجبلاغی الاصل سازمان فضایی آمریکاا) است. پروفسور غفاری تنها خارجی حاضر در پروژه بزرگ «آپولو» بوده است. پیش از آن نیز در زمینه علوم ریاضی و فیزیک، فعالیت های فراوانی به انجام رسانیده است که یکی از برجسته‌ترین آن‌ها، همکاری با «پروفسور اینشتین» در زمینه نظریه وحدت میدان‌ها است. نظریه‌ای که سال‌ها ذهن دانشمندان را به خود مشغول داشته است و تلاشی است در جهت یگانه‌کردن کل نیروهای جهان هستی.

پروفسور غفاری در 25 خرداد ماه سال 1285 خورشیدی در خانوده ای فشندی (از روستاهای تاریخی  شهرستان ساوجبلاغ) متولد شد و تحصیلات پایه خود را در دبیرستان دارالفنون به اتمام رسانید. ریاضیات و فیزیک را در دانشگاه نانسی فرانسه تحصیل کرد و دیپلم ستاره‌ شناسی و آنالیز عالی ریاضیات را نیز از آن‌جا دریافت کرد. او دکترای ریاضیاتِ فیزیک را از دانشگاه سوربن فرانسه اخذ کرد. در 1315 به اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران پیوست و پس از اتمام خدمت سربازی از سال 1319 تا 1334 به عنوان استاد تمام آنالیز عالی تدریس کرد و این در حالی بود که در سال 1325 به دعوت دانشگاه سلطنتی لندن مدتی را در آنجا گذرانده و مدرک پی اچ دی تصحیح فاکتورهای سرعت و روش هودوگراف در دینامیک گازی را از آن‌جا دریافت کرد.

پس از آن، در دانشگاه‌های لندن و آکسفورد، به حل مسایل پیچیده فیزیک مشغول شد و نسبیت را نیز در دانشگاه آکسفورد نزد «پروفسور میلن» فراگرفت. در سال 1339، به دعوت دانشگاه هاروارد، به آن‌جا نقل مکان کرد و تحقیقاتی را در زمینه معادلات دیفرانسیل و نیز حل مسایل دینامیک گازی به انجام رسانید. در این مدت همچنین به عنوان عضو موقت انستیتو مطالعات پیشرفته در پرینستون و نیز دستیار تحقیقاتی ریاضیات در دانشگاه ایالتی پرینستون انتخاب گردید.

در سال‌های 1340 و 1341، با پروفسور آلبرت اینشتین در رابطه با نظریه وحدت میدان‌ها فعالیت کرد و همزمان، با پروفسور مورس و لفچز در رابطه با معادلات دیفرانآلبرت انیشتینسیل در ابعاد بزرگ کار کرد. در 1341 بار دیگر به ایران بازگشت و به تدریس معادلات دیفرانسیل در دانشگاه تهران پرداخت. در 1347 رساله پروفسوری خود را در زمینه ریاضیات و استاتیک در دانشگاه واشنگتن ارایه داد و از 1337 تا 1341 در این دانشگاه به تدریس معادلات دیفرانسیل پرداخت. در 1343، تحت عنوان دانشمند هوافضا به پایگاه فضایی گودارد ناسا نقل مکان کرد. پس از آن به پروژه عظیم آپولو پیوست و به انجام محاسبات مربوط به مسیر انتقال کپسول حامل انسان به مدار ماه پرداخت و در سال 1351، از ناسا بازنشسته شد و تحقیقات خود را در زمینه دینامیک‌های ستاره‌ای و کنترل ماموریت‌های بین سیاره‌ای ادامه داد. او در 1348 به پاس خدماتش در جریان ماموریت« آپولو -11» از طرف نیکسون، رئیس جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا، مدال افتخار دریافت کرد. ایشان همچنین در پروژه جنگ ستارگان نیز فعالیت‌هایی را به انجام رسانیده‌اند. پروفسور غفاری هم اکنون در آمریکا ساکن بوده و همچنان به انجام تحقیقات علمی در سن 101 سالگی می‌پردازد. 


نوشته شده در  شنبه 89/2/18ساعت  7:20 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]