سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

مجال وصال

زندگی نامه حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عباس صبایی گلپایگانی

(1319- 1386ش)

برای بازشناسی درست هر چیزی باید به فاصله استحسانی (1) با آن چیز رسید و حجاب معاصرت را درید. تا آن زمان که هم عصر کسی هستیم یا اهمیتی برای مرحوم شیخ عباس صبایی: نخستین امام جمعه ساوجبلاغ شناخت او قائل نیستیم یا شناختی سطحی از او پیدا می کنیم و می گذریم یا بعضی مواقع بی هیچ دلیل خدا پسندانه ای با او دشمنی می ورزیم.

اکنون از آن شبی که حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ عباس صبایی، لاجرعه می عشق را سر کشید، فاصله گرفته ایم؛ فاصله ای که شاید دیگر الان همان فاصله استحسانی با او و آثار و زندگی اش باشد. شهادت او، آسمانی بودن او و خاک نشین بودن ما را برملا کرد.

اکنون دیگر می توان آن منظره بهشتی را از این زاویه مستحسن و مناسب نظاره کرد و دید و تأسف خورد که چگونه بعضی هامان از کنار آن منظره بهشتی، بی اعتنا گذشته بودیم و بعضی هامان هم، فقط زیبایی های آن را تحسین کرده بودیم و با آن که بارها از کوچه باغ کنار آن گذر کرده بودیم اما هیچ وقت نکوشیده بودیم تا جان عطشناک خویش را از شهد شکرین میوه های آن سیراب کنیم؛ هیچ گاه درنیافتیم که میوه این باغ تفرج، همگانی است و درنیافتیم که سیب درخت قامتش نه تنها نظر که جان همگان را هم از عطش می رهاند.(2) بعضی هامان هم در کشاکش دعوای یزدان و اهریمن، بیشتر این یزدان بود که حرفش را گوش نکردیم و شد آن چه شد. فرازهایی که در پی می آید به خوبی جلوه هایی از آن عظمت را برمی شمارد تا معلوم شود که از رفتن او چه خسرانی بر سد ایمان ما وارد آمده است.

استاد شهید حاج شیخ عباس صبایی در گلپایگان اصفهان - 8/5/1319- به دنیا می آید و در نوجوانی - سال 1335ش- شاگردی مدرسه علوم اهل بیت علیهم السلام را برمی گزیند. در این مسیر مبارک از درس اساتید بزرگ اراک و قم و مشهد بهره ها می برد.

حاج شیخ در مبارزات سیاسی حضرت امام (ره) شرکت فعال جسته و در حادثه هجوم دژخیمان طاغوت به مدرسه فیضیه، مجروح می شود. او در ادامه فعالیت ها به ارایه آرا و افکار امام در شهرستان ساوجبلاغ (3) می پردازد. آزار فراوان مخالفان نمی تواند او را از مبارزه باز دارد تا آن که در سال 1348ش، ممنوع المنبر شده و مأموران دولت، مانع ورود او به شهرستان می شوند و او را یه قم باز می گردانند. پس از انقلاب بین سال های 1361 تا 1374ش، برهه درخشان دیگری از زندگی شهید، شکل می گیرد. او به حکم دفتر امام به امامت جمعه شهرستان ساوجبلاغ منصوب می شود و فعالیت های قابل توجه ذیل را انجام می دهد:

1. تأسیس حوزه علمیه برادران در شهرستان ساوجبلاغ؛ محلی که از دویست سال پیش به این طرف حتی یک طلبه بومی هم نداشته است. این حوزه پس از استقرار در چند ساختمان موقت به مکان پنج هکتاری فعلی منتقل شده است. شهید کوشید با غنای کتابخانه کم نظیر این حوزه هم فضای فیزیکی و هم فضای فرهنگی مناسبی برای تحصیل علوم دینی فراهم آورد؛ 2. تشویق خیرین برای اختصاص موقوفات به حوزه که در نتیجه بیش از هفت هتکار زمین و یک واحد مسکونی، وقف حوزه می شود. 3. تأسیس خانه های سازمانی برای اساتید اعزامی از حوزه علمیه قم؛ 4. تأسیس حوزه علمیه خواهران؛ 5. تأسیس ساختمان فعلی مصلای هشتگرد؛ 6. تخصیص دوازده هکتار زمین برای بنای مصلای جدید؛ 7. تشکیل کلاس های اصول عقاید برای پاسخ به شبهات دینی؛ 8. احداث مسجد در جنوب شهر هشتگرد؛ 9. تأسیس ساختمان دو طبقه که طبقه اول آن نانوایی مکانیزه است. این نانوایی با کار هجده ساعته در زمان های بحرانی مثل جنگ نیاز مردم را بر آورده می کرده و نان مستمندان را به صورت رایگان فراهم می آورده است و طبقه دوم آن در اختیار سازمان آموزش فنی و حرفه ای قرار گرفته و اکنون نیز فضای اداره رسیدگی به امور مساجد را تأمین می کند؛ 10. خرید منزل مسکونی جنب مسجد شهرک خور با هزینه شخصی و اهدای آن به مسجد که هم اکنون به عنوان خانه عالم استفاده می شود؛ 11. تأمین فضای اولین و تنها بیمارستان شهرستان ساوجبلاغ به مدت پانزده سال؛ 12. تأسیس حمام عمومی؛ 13. اختصاص منزل مسکونی قم برای فعالیت های صندوق قرض الحسنه؛ 14. تشویق مردم برای حضور در جبهه ها و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز لشگر ده حضرت سید الشهداء - علیه السلام - که وجود نه هزار پرونده اعزام، شاهد این تلاش مبارک است؛ 15. کمک های مالی کلان به جبهه ها؛ 16. حضور در جبهه ها همه ساله در ایام نوروز؛ 17. ارایه پیشنهاد حضور یک ماهه ائمه جمعه در جبهه ها و پیشتازی ایشان در عملی کردن این پیشنهاد به همراه طلاب شهرستان و تقدیم هفت شهید طلبه؛ 18. تأسیس پاساژ قائم - عجل الله تعالی فرجه - با کمک خیرین که فضای مناسب این مکان، راه اندازی ادارات و نهادهای ذیل را سبب شده است: اداره بازرگانی، نیروی انتظامی، سازمان تبلیغات اسلامی، شبکه بهداشت، کلینینک تخصصی امام جعفر صادق - علیه السلام - و کارگاه قالی بافی جهاد سازندگی و...

شهادت شهید حاج شیخ عباس صبایی در شب شهادت حضرت فاطمه زهرا – علیها السلام – با گلویی بریده و پهلویی دریده، نشان قطعی محبتی است که آن حضرت به حاج شیخ داشته است. شهادت پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء با چشمانی که از خواندن روضه شهادت حضرت زهرا - سلام الله علیها سلام - بارانی است خود گواه است که هم نماز او و هم روضه او مقبول حضرت افتاده است.

27 خرداد 1386 همان لحظه و روزی است که استاد شهید حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عباس صبایی گلپایگانی اذن دخول به خانه عنایت و مرحمت حضرت فاطمه زهرا - سلام الله علیها - گرفت و همان لحظه و روزی است که آسمان بر سرمان خراب شد.

از آب دیده صد ره طوفان نوح دیدم

وز لوح سینه نقشت هرگز نگشت زایل(4)

بسیاری از مریدان شهید و امت حزب الله و بزرگان و نمایندگان دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای - زید عزه - در مراسم تشییع پیکر مطهر شهید شرکت جسته و حضرت آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید بر پیکر شهید نماز  می خواند و بدن پاک او در مقبره شیخان قم به خاک سپرده می شود.

فرازی از وصیت نامه شهید حاج شیخ عباس صبایی گلپایگانی

خدا را سپاس می گویم که نهال انقلاب اسلامی ایران به ثمر نشست و به دوران بلوغش نزدیک گردید و امید است با عزت و شکوه لایق انقلاب اسلامی به دست صاحبش - ولی الله مطلق- سپرده شود و آیندگان هم بدانند مسؤولیت های اجتماعی با تهدید و جنگ «ثم جعلناکم خلائف فی الارض من بعد هم لننظر کیف تعلمون» (5) همراه بوده و هست و خدا را شاکرم که از اوایل نیمه اول سال 61 تا اواخر نیمه اول 74 که مسؤولیت در این نظام داشتم اگر چه نتوانستم آن چه لایق این نظام و امت اسلامی بود کاری انجام دهم و آن چه صورت گرفته لطف خداوند و عنایت خاصه ولی عصر بود و خدا را شاکرم که انقلاب و ارزش ها دنیا و تأمین اندوخته دنیای خود نخواستم و امید است لغزش ها مورد عفو قرار گیرد.

پانوشت ها: 1. «فاصله استحسانی» فاصله مناسب برای رؤیت یک اثر هنری است. در این فاصله نه پیش از حد از اثر دور می شویم و نه بیش از حد به آن نزدیک می شویم در نتیجه این فاصله استحسانی، کلیت اثر آن چنان که هست دیده شده و مورد داوری قرار می گیرد./2. میوه نمی دهد به کس باغ تفرج است و بس، جز به نظر نمی رسد سیب درخت قامتش (سعدی)/ 3. ساوجبلاغ آن روز از سه بخش مرکزی (هشتگرد) و نظرآباد و طالقان تشکیل می شد که امام جمعه ساوجبلاغ و نظرآباد، مشترک و امام جمعه طالقان، مستقل بود. در این مقاله همه جا مراد از ساوجبلاغ، همین شهرستان سه بخشی است/ 4. حافظ/ 5. قرآن کریم، سوره یونس، آیه 14: «سپس ما بعد از آن ها شما را در زمین جانشین کردیم تا بنگریم که چگونه عمل خواهید کرد.»

منبع: صداقت ساقی، زندگی نامه دانشمندان حوزوی شهرستان نظرآباد، تالیف اسماعیل آل احمد. این کتاب آخرین مراحل آماده سازی برای چاپ را می گذراند.


نوشته شده در  پنج شنبه 89/3/27ساعت  10:28 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]