سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

نقد و بررسی اولیه کتاب «روستای ایستا»

اشاره: کتاب «روستای ایستا: پژوهشی درباره اهل توقف در طالقان» در همان روزهای نخستین نشر، بازتاب های متفاوتی را در بین خوانندگان و مخاطبان «وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی» برانگیخت. دیدگاه های زیر بخشی از آن نظرها است. در برخی پیام ها، عبارت داخل {...} به دلیل توهین آمیز بودن حذف گردیده است.

-----------------------------

- الیاس: آقای عسکری، من می خواهم کتاب روستای ایستا را تهیه کنم. در کرج زندگی می کنم. آیا راهی برای خرید تلفنی وجود دارد؟

- آبی: حتما کتابتونو می گیرم و میخونم بعد انتقاد می کنم ایرادی نداره که؟

- سید علی تهرانی: خیلی {...} به نظر می رسید که سخن حقی را بپذیرید. مثلا گروهی را که با چیزی «ستیزه» ندارند و دست از فناوری پرعیب امروزی کشیده اند، ناجوانمردانه «ستیزه جو»! نامیده اید! اگر کتاب «اسلام و تجدد» نوشته مهدی نصیری یا «مبانی توسعه و تمدن غرب» نوشته سید مرتضی آوینی را خوانده بودید یا با سخنان دکتر سید احمد فردید یا هایدگر در نقد تمدن غرب آشنا بودید، از نگارش و انتشار آن کتاب مزخرف شرمسار شده و توبه می کردید. نه؛ در شما حس پذیرش و تحقیق نمی بینم؛ پس چرا وقت خود را تلف کنم؟! همین چیزی که نوشته اید، روشن کرد که پاسخ دادن به شما، اتلاف وقت است. بنده کار ساکنان آن روستا را تائید نمی کنم اما آنان با کسی «ستیزه» ندارند و از اموال شخصی خود در تبریز، تنها برای این که می خواستند حتی کش مکش هم نداشته باشند، چشم پوشی کرده و بر ضد دزدان و غاصبان آن، شکایت نکردند. غایت بی انصافی و جفا و ستم است اگر کسی آنان را «ستیزه جو» بنامد. پس خواندن آن کتاب برای آنچه نوشتم،‏ لازم نیست! حیف از پول مفتی که در دست شماست و صرف چاپ آن کتاب کرده اید. در دنیایی که برای رسمی و قانونی کردن لواط و ... آن همه ادله جور می کنند،‏ به جای مقابله با آنان، کمال نادانی است که وقت و عمر و پول، صرف پرداختن به عده ای انسان بی آزار شود. از پرداختن به خطاهای دیگر و آنچه نوشته اید، چشم پوشی می کنم. 

- پاسخ مدیر وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی: حضرت آقای تهرانی، مگر شما کتاب «روستای ایستا» را خوانده اید که این گونه بی پروا همه آن را تخطئه و نفی می کنید؟ چگونه می توانید کتابی که حاصل چند سال تحقیق میدانی و کتابخانه ای طاقت زدا است را بدون مطالعه کتاب و فقط با چند عبارت تند و توهین آمیز رد کنید؟ جهت اطلاع عرض کنم که این کتاب درصدد فراهم کردن داده ها و اطلاعات دقیق و درست درباره اهل توقف طالقان است. توصیه می کنم که پس از مطالعه دقیق به نقد بپردازید. کتاب «اسلام و تجدد» مهدی نصیری تحت تاثیر این نگاه و پس از دیدار ایشان از این روستا نوشته شده است. ایشان با روش نقلی درصدد توجیه زندگی تجدد ستیزانه اهل توقف است و بنده به طور دقیق آن را مطالعه کرده ام. در ضمن با دیدگاه های تجددستیزانه مرحوم دکتر سید احمد فردید (سر سلسله دار جریان حکمت انسی) و حکیم مورد احترام او یعنی «مارتین هایدگر» نیز آشنایی دارم. طایفه تجدد ستیز طالقان از نظر مبانی معرفتی، تفاوت های فراوانی با جریان های مورد اشاره شما دارند. نمی توان فقط به جهت ضدیت با دمکراسی و مدرنیته همه آنها را یک جریان به حساب آورد. متاسفم برای شما که به امر قرآن حکیم هم اعتنایی نمی کنید. حضرت باری تعالی می فرمایند همه قول ها را بشنوید و از بهترین آنها پیروی کنید. در ضمن به فرمایش امام علی علیه السلام، یکی از مقیمان آتش متعصبان هستند. بسیار رنجور شدم از تعصب کور شما دوست نادیده ام که در وبلاگ خود http://kashmiri.blogfa.com  ادعای اخلاق هم دارید. گمان کنم اهالی «روستای ایستا»ی طالقان هم به دلسوزی شما نیازی ندارند. چون پیش از انتشار کتاب «روستای ایستا»، اهالی منطقه طالقان و حتی برخی از اهل علم و پژوهش همانند مرحوم سید محمدتقی میرابوالقاسمی - نویسنده کتاب «بازمانده میراث اسماعیلیه در ایران» - آنها را اسماعیلی مذهب و قوم خشن متهم به قتل!؟ معرفی کرده اند. دوست عزیز و عجول، باز هم توصیه می کنم که کتاب «روستای ایستا» را بخوانید و سپس داوری کنید. خوانندگان فهیم، جهت مشاهده پیام های بی اصالت و تحریف شده موجود در وبلاگ اخلاق گرای؟! آقای سیدعلی تهرانی رجوع فرمایند به نشانی: http://kashmiri.blogfa.com/comments/?blogid=kashmiri&postid=16&timezone=12642

- فرهاد باریکانی:جناب آقای عسکری، ضمن تشکر از اهتمام راسخ و تلاش ستودنی جنابعالی در حوزه ساوجبلاغ پژوهی و معرفی تاریخ و مفاخر ارزشمند این خطه از میهن اسلامی و مدیریت سایت شهیر «ساوجبلاغ پژوهی» و بالاخص پژوهش فاخر روستای ایستا، حسب الامر مراتب در وب سایت طالقان/باریکان: http://www.barikan.org  درج گردید.

- صفری: سلام جناب عسکری،  آرزومندم همیشه موفق باشید. چاپ این کتاب را تبریک می گویم. با سرو کسی را نسزد دعوی بالا /جز دلبر ما سلمه الله تعالی.

- علی: می گویند این طایفه اسماعیلی مذهب هستند نظر شما چیست؟

- سید بهروز موسوی: سلام مطلب بسیار قشنگ و جالبی بود. من اصلا" فکرشم نمی کردم که چنین چیزی وجود داشته باشه.

- سید: سلام اخوی، په پاس قدردانی از حضرتعالی و تشنگی چندین ساله برای کشف این اطلاعات، حتما در اولین فرصت آن را تهیه و می خوانیم. خداوند به شما جزای خیر دهد ان شاءالله.

- تارا: استاد عسگری سلام. تبریک میگم چاپ کتابتونو بالاخره انتظار ما هم به پایان رسید تا کتابتون چاپ بشه و بخونیم. براتون آرزوی موفقیت می کنم.

- مریم الهویی طالقانی: متاسفانه تحقیق ضعیفه. هیچ روستایی در طالقان دارای گاز نیستند تا برسد به این مکان. آب را هم بردند به نفع سوبولاغ (ساوجبلاغ).

- پاسخ مدیر وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی: منظور نگارنده، گاز مایع اگرچه به صورت خانگی (= کپسول و پیک نیک) است. از سرکار خانم خواهشمندم از ابراز نظر قوم گرایانه در این وبلاگ خودداری کنند و شهرستان ساوجبلاغ را یکپارچه ببینند. عالمانه به نظر نمی رسد که با مطالعه چکیده یک کتاب 144 صفحه ای این چنین عجولانه داوری همه جانبه کنید. پس همه کتاب روستای ایستا را بخوانید.

- مصطفی امیرخانی: سلام و عرض ارادت. موضوع جالبی است. ولی اینجانب هم نظرم همان است، لطفاً مسئله را در جو غیر اجتماعی حل و بحث کنید، از بزرگنمایی پرهیز کنید. شاید به مصالح طالقان نباشد. بجای این تبلیغات منفی فکر جاده ها و گاز و رفاهیات اکثریت باشید. به خدا طالقانی های شریف از این کار شما راضی نیستند.

- پاسخ مدیر وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی: جناب آقای امیرخانی، با سپاس از ابراز نظر شما؛ لطفا مساله روستای ایستا در طالقان را از منظر پژوهشی بررسی نمایید نه از منظر محلی و قوم گرایانه.

- محمد مهدی توکلی: سلام آقای عسکری، از آشنایی با شما و وبلاگتان خوشبختم. من توکلی، ساکن تهران و هم رشته شما هستم. راستش من هم راجع به اهل توقف چیزهای کمی شنیده بودم. این موضوع هم برای نوشتن و هم برای خواندن جالب توجه است. اما از شما تقاضا دارم که اگر تاکنون کتاب را منتشر نکرده اید، کتابتان را منتشر نکنید و در فضای اینترنتی هم درباره آن چیز بیشتری ننویسید. اجازه بدهید این گروه در خلوت خصوصی خود باقی بمانند. چون بعید نیست که اگر شناخته شوند و جنبه رسانه ای و روزنامه ای به خود بگیرند از سراسر ایران یا تهران تورهای تفریحی راه بیفتد که ببینند آدمهای100 یا 200 یا 300 سال پیش بدون برق و آب و ماشین های مدرن چگونه زندگی می کرده اند و در این صورت مطمئن باشید که این گروه دیگر توان باقی ماندن و نفس کشیدن در گوشه ای از طالقان را نخواهند داشت. بعید هم نیست که از دسنگاه های دولتی عده ای به منطقه گسیل شوند تا موضوع را پیگیری کنند و مانند آدم هایی که در پیدن کوئیه کرمان پیدایشان کرده بودند، با اینان رفتار کنند. علاوه بر اینکه این امر برای وجاهت طالقان خوب نیست، موجب می گردد که گروهی مذهبی که بنابر اعتقادات شخصی شان زندگی آرام و بی اذیتی را در پیش گرفته اند، مورد مزاحمت یا کوچانده شده اجباری قرار گیرند. برای همین از شما عاجزانه و برادرانه درخواست دارم که این موضوع را نه در اینترنت، نه درعرصه کتاب و نه در عرصه نشریات پیگیری نکنید. ضمنا خوشحال می شوم اگر با شما در تماس باشم. ممنون از لطفتان.

- سید هادی: با سلام، واقعا خسته نباشید کار بسیار خوبی انجام داده اید. من هم طالقانیم و از همشهریام می خوام که یک موضوع پژوهشی را با مسایل رفاهی و قومی اشتباه نگیرید. کاش کمی هم به جای توجه به آب به فرهنگمان هم توجه می کردیم و برای  حفظ و پاسداری از آن تلاش می کردیم.

- پاسخ مدیر وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی: از نگاه علمی و پژوهشی شما به موضوع بسیار ممنونم.

- محمد علی نباتی: لطفا بیشتر برایمان بنویس. واقعا حیرت آور است.

- رضا: با سلام. ضمن عرض تشکر خواهشمندم اگر عکسی در مورد این منطقه در دسترس دارید برای من میل کنید ممنون می شوم و ضمنا تاریخ انتشار کتابتان را می خواهم ونسخه ای از آن را. به علاوه من اهل تبریز هستم و از آشنایان ایشان هستم و می توانم اطلاعاتی در مورد ایشان و خانواده ایشان به شما بدهم. با تشکر

- احمد پیشگاه پور: سلام حسین عزیز، از طرف خودم از زحمات خالصانه و متعهدانه جنابعالی سپاسگذارم. هر وقت که وبلاگ شما را می خوانم کلی شوق زده می شوم. منتظر کتاب هستم.  لطفاً از اظهار نظرهای غیر علمی و قومی هم دلسرد نشوید همیشه این مسائل مطرح بوده و اهالی نظرآباد و دوستان همیشگی شما، همواره قدردان زحمات جنابعالی خواهند بود.

MMM -: سلام استاد کارتون عالیه، موفق باشید.

- اخبار شیعیان: پژوهشگر ارجمند، جناب آقای عسکری، سلام علیکم. ضمن تشکر از عنایت شما نسبت به موسسه شیعه شناسی، به اطلاع می رساند نشریه اخبار شیعیان مایل است چنانچه جنابعالی کتاب خود را در قالب مقاله­ای خلاصه فرمایید، آن را در یکی از شماره های آتی خود منتشر نماید. با دعای خیر، اخبار شیعیان.

- حسین زارعکار: حسین جان! نفس به نفس با آنان به صحبت نشسته ام؛ حاصلش یک ماه بُهت و حیرت! حیرت از این همه اراده و عزم! وقتی از «انتظار» و «عدم تشبه به کفار» سخن می راندند، تا عُمق مغزم فرو می رفت! وه! چه شیرین! دلم بی تابِ آنجاست اما نمی خواهم با حضورم آنها را بیازارم! حسین عزیز! به مخاطبان و خوانندگانِ وبلاگت گوش زد کن که سکوتِ آنها را نشکنند!

- مازیار: جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه، چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند.

- اسماعیل یعقوبی (نویسنده کتاب آشنایی با مشاهیر طالقان): سلام حسین جان، کتاب بسیار محققانه شما را خواندم و بهره فراوانی بردم. امیدوارم این اثر راه را برای تحقیقات بعدی در مورد تاریخ و فرهنگ این خطه هموار سازد. به امید پیروزی و بهروزی.

- زهرا باریکانی: با راهنمایی مدیریت محترم سایت باریکان، از کتاب فروشی نیما واقع در شهرک طالقان کتاب روستای ایستا را تهیه نموده و مطالعه کردم. محتوای کتاب بسیار جالب و ارزشمند بود. مطالعه این کتاب را به همه عزیزان طالقانی توصیه می کنم.

- داوود: سلام برادر من. هفته قبل روستای ترک آباد بودم. داخل شدم و با یه آقای تقریبا 60 ساله صحبت کردم چون خودم ترکی بلد هستم، راحت صحبت کردیم. یه سوال داشتم شما نوشتید که با سیدجواد که بار علمی کمی داشت مشکل داشتند حال آنکه آنها از مدت ها قبل توسط حسین قلی ضیایی زمین در طالقان خریده بودند. الان توسط چه کسی هدایت می شوند؟ در مورد علمای فعلی چه نظری دارند؟ اگه جواب بدید خوشحال میشم. یاعلی مدد.

چهار پیام زیر  در «وب سایت شعر نو» به نشانی: http://www.shereno.com/news2.php?id=8705  

پس از درج چکیده کتاب روستای ایستا به وسیله یکی از کاربران، بیان شده است.

- امید صباغ نو: می دانم از نزدیک رفتی و دیدی یا نه؟ سال 77 با یکی از اساتید دانشگاهمان که از اهالی طالقان بود و اتفاقا شاعر هم بود برنامه ای گذاشتیم و چند نفری سری به این منطقه زدیم. چون استادمان با آنها آشنایی داشت توانستیم نزدیکتر برویم و از نزدیک زندگی شان را ببینیم.آدمهای جالبی هستند. مطلبی که نوشتی مرا به خاطرات آن روزها برد. دستت درد نکند. شاد باشی دوست خوبم.

- ن. افضلی: من همین امروز این مطلب را از کسی شنیدم و فوری رفتم تو ویکی پدیا درباره اش مطلب بخونم خیلی برام جالب بود اگه اطلاعات یا خاطره جالبی دارید ازشون ممنون میشم بنویسین که ما هم مطلع بشیم.

- حسین حاجی آقا: اگر مردم آزار نیستند پس کاری با آنها نداشته باشید .در کانادا هم زندگی ما در تنهایی و پشت درب های بسته و اسرار آمیز است و از هم می ترسیم. شاید کانادایی هستند؟

- هاشم پور محمدی: خیلی جالب بود منو یاد زمان سربازیم انداختی. من سرباز معلم بودم و در روستاهایی درس دادم که مردمش دین مخصوص خودشونو داشتن. یه دنیا خاطره دارم. پاینده باشید.


نوشته شده در  شنبه 89/4/5ساعت  11:27 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]