سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

به بهانه حضور ناصر فیض در فرهنگسرای هشتگرد و انجمن ادبی ستاک

کشتی پهلو گرفتهی فرهنگ و هنر ساوجبلاغ

اشاره: نوشته زیر را آقای «داریوش دوله» عضو انجمن ادبی «ستاک» شهرستان ساوجبلاغ با هدف مشارکت در گفت و گوی انتقادی فعالان فرهنگی شهرستان با مدیر محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوجبلاغ از طریق رایانامه به نویسنده «وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی» ارسال کرده است. این یادداشت برای چاپ در نشریه «نوبت پنجره‌ها» - نشریه داخلی انجمن ستاک - تهیه شده بود اما به دلایلی در آنجا چاپ نشد.

------------------------

خطابه، زبان جدال ماست با دیگران، اما شعر جدال ماست با خود.

(از کتاب چشم مرکب)

و باز هم دیگر بار شاعری و هنرمندی از قبیله‌ی کلام و البته از اهالی پایتخت بنا بر مناسبتی، وقتی گذاشت تا به گردش بنشینیم و از او بخواهیم که به قضاوتمان بنشیند و هر چند که، برای بار چندم میدانستیم، شعرمان را در حد و حدود شعر کشوری ارزیابی خواهد کرد و خواهدمان گفت که کارهایمان چیزی از سرودههای ساکنین کلان شهرِ دود و ترافیک و برج‌ها کمتر ندارد و به حرف و حدیث شاعران دیگر استانها و شهرهای دور ترک پهلو میزند و باید که بیشتر شناسانیده شویم.

با این پیش درآمد،این گفتار قصد جدال دارد، نه جدالی از جنس شعر، بل بر کرسی خطابه خواهد نشست. با این پرسش از اهالی رسمیترِ فرهنگ و هنر شهرستان، که به خاطر داشتن روابط و ضوابط اداری قادرند، به ایفای نقش در باب خطاب و آماج گفتار میهمانان، مبنی بر شناساندن شعر و داستان شهرستان با نشریات و مطبوعات کمی نزدیک و دور ترک شهرستان.

آیا اداره‌ی محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوجبلاغ در این چندین و چندمین به بوتهی آزمایش نهادن شاعران و داستان نویسان و دیگرِ اهالی هنر شهرستان در جشنوارهها و مناسبت‌های این سالیان، بر خود نه فرض که از منظر لطف، با خویش اندیشیده‌اند به برداشتن گامی برای کمک به چاپ و نشر دفتر شعری یا مجموعه داستانی یا اثری از آثار کوشندگان انجمنهای پژوهش، موسیقی، نمایش، فیلم و هنرهای تجسمی.

نویسنده به پاسخهایی از نوع نبود بودجه و اعتبار قانع نخواهد شد یا این خطوط را سیاه نکرده تا در فردای چاپ مطلب از هنرمندان خواسته شود برای دریافت وام با بهره پایین جهت معرفی آثار خود، به یکی از شعب بانکهای کشور ارجاع داده شوند.

حداقل کار به عنوان نمونه برگزاری نمایشگاهی از آثار هنرمندان هنرهای تجسمی شهرستان نه در زیرزمین فرهنگسرای امام علی که حداقل در تالار شهیدان نژادفلاح کرج است با کمترین کیلومتر به سمت پایتخت! یا همکاری با ناشرانی صاحب نام برای چاپ شاید چند دفتر شعر!

و حالا که این گونه شد، این را هم بیافزاییم -دیگر همگان می‌دانند- چند سالی از بیمه صاحبان کتاب می‌گذرد آیا این پرسش گستاخی خواهد بود که چرا در نیمه خرداد سال 1389 اطلاع رسانی در این خصوص صورت می‌پذیرد؟

رویکرد گفتار را با جدل و خطابه آغاز کرده، ولی جدال اهالی شعر و ادب و کوشندگان عرصه فرهنگ وهنر از جنس «جدال ماست با خود»، جدالی فرهنگی، که ابزارش نه از جنس ابزار جنگی، که از گونه‌ی آن است که او گفت «سخنی بگو و بشنو»، توقعمان را از برگزاری نمایشگاه و چاپ اثر و اطلاع رسانی روزآمد، خیلی و باز هم خیلی خیلی ارتقا می‌دهیم به برگزاری نشستی به منظور پرسش و پاسخ، با سکان دار فرهنگ و هنر شهرستان ساوجبلاغ در خصوص حال و روز کشتی پهلو گرفتهی فرهنگ و هنر، و البته در صورتی که کوشندگان آب باریکه‌ی فکر و اندیشهی شهرستان را به عنوان طرف به شمار آورند؟ باشد که رگ غیرتی را نجنبانده باشیم.

- نشانی وبلاگ داریوش دوله:   http://www.mazoraz.blogspot.com


نوشته شده در  سه شنبه 89/4/15ساعت  10:42 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]