سفارش تبلیغ
صبا ویژن

  مقدمه ای بر نقد مدیریت فرهنگ و هنر ساوجبلاغ

 محمد کورش نیا در نمایش آقا لیلا

محمد کورش نیا

کارگردان و دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی

در ابتدا می خواستم مطلبی بنویسم بدون نام و نشان و انتقاد کنم از آقای شمس و آقای زودبین و برخی افراد دیگر. وقتی نامت را نمی گذاری خیلی راحت می توانی ایراد بگیری و گلایه کنی بدون شاهد و مدرک و دلیل و استدلال. ولی با خودم گفتم این راه نقد نیست چرا که ما در حیطه فرهنگ و هنر قدم می زنیم و از لوازم اولیه این راه نقد منطقی و مستدل است. اهالی تئاتر به خوبی می دانند که همراه با قدیمی ترین تئاتر های بجا مانده از یونان باستان (2500 سال پیش) قدیمی ترین رساله نقد (فن شعر نوشته ارسطو) که مربوط به همان دوران می شود نیز نگاشته شده و تا بحال نیز مورد استفاده هنر مندان و منتقدان است. این خاصیت هنر است که اگر می خواهد زنده بماند و  پویا باشد می بایست نقدپذیر باشد. زیرا آنچه که در میدان نقد جریان دارد عقل است و استدلال نه نقل و نبات. پس نترسیم از نقد که اگر نقد نبود معیاری هم برای سنجش خوب از بد نبود و همان مَثَل قدیمی قورباغه و هفت تیر کشی که وصف حال امروز ماست.

چند وقت پیش دوستی تعریف می کرد از فرهنگ تماشاگران تئاتر یکی از کشور های غربی. می گفت آنجا رسم است که اگر تماشاگران از یک نمایش خوششان نیاید در پایان عوامل را هو می کنند و در جا زبان به انتقاد می گشایند. در نگاه اول با خود می گوییم چقدر بی تربیت و چشم سفید هستند این تماشاگران غربی که عوض خسته نباشید و تشکر، به سمت بازیگران گوجه لهیده و تخم مرغ گندیده پرت می کنند حالا گیرم که تئاترشان خوب نبود. آنها باید بیایند از تماشاگران ایرانی یاد بگیرند که تئاتر چه خوب باشد چه بد، وقتی نمایش تمام می شود با چهره ای خندان و هیجان زده به سمت عوامل نمایش می روند و تعریف می کنند از تئاتر خوب و عالی که دیده اند. اصلا مهم نیست که بازیگر بدبخت بداند بازی اش افتضاح بوده یا عالی و یا اشکالی ندارد که نویسنده از تاثیر بد نمایشنامه اش روی تماشاگران خبر داشته باشد. نمی دانم شاید ایراد از تماشاگران آن طرف آبی است که برای پولی که بابت بلیط تئاتر پرداخته اند و وقتی که صرف دیدن نمایش کرده اند ، ارزش بی خود قایل اند.

قصد داشتم در ادامه نقدی داشته باشم از جریان فرهنگی شهرستان ساوجبلاغ ولی مقدمه آنقدر طولانی شد که ترجیح می دهم در مطلبی جداگانه این کار را انجام دهم. فقط مانده تشکر ویژه از حسین عسگری عزیز که فضایی ایجاد کرده تا بتوانیم همدیگر را نقد کنیم و نقد بشنویم.

جهت آشنایی با کارنامه فرهنگی و هنری محمد کورش نیا رجوع کنید به:

http://www.bahmantheater.com/a6.html


نوشته شده در  دوشنبه 89/4/21ساعت  12:0 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]