سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

امامزاده ابراهیم (کش طالقان)

امامزاده بی بی سکینه خاتون (سنقرآباد ساوجبلاغ)

امامزاده جعفر (هشتگرد)

امامزاده عبدالقهار (ورده ساوجبلاغ)

امامزاده هارون (جوستان طالقان)

امامزاده عبدالقهار (ورده ساوجبلاغ)

---------------------------

امامزاده ابراهیم (کش طالقان)

این امامزاده در محوطه ای وسیع در روستای کش و در منطقه کوهستانی طالقان واقع شده و فاقد گلدسته و گنبد و دیگر الحاقات جانبی است. پیرامون بقعه را درختان کهنسال تنومند فرا گرفته است. این امامزاده فاقد ضریح است و تنها سنگ قبری بدون تاریخ و نشان در میان حرم وجود دارد که به تازگی نصب شده است. این بقعه دارای امکانات اولیه و آب و برق نیز است.

امامزاده بی بی سکینه خاتون (سنقرآباد ساوجبلاغ)

 این بقعه در روستای سقرآباد، دهستان رامجین واقع شده و قدمت بنای آن به دوره صفویه باز می گردد. این بنا بر روی محوطه ای باستانی مربوط به اواسط دوران اسلامی احداث گردیده است. بقعه فاقد گلدسته و دارای گنبدی خشتی است و رواقی نیز به بقعه ضمیمه شده است. قبرستانی عمومی در بخشی از محوطه وجود دارد. این بنا جزو آثار به ثبت رسیده است. ساختمان امامزاده دارای تسهیلات اولیه و آب و برق است.

امامزاده جعفر (هشتگرد)

نسب ایشان به امام موسی کاظم (ع) باز می گردد. بنای بقعه در خیابان راه آهن شهر هشتگرد واقع است. بنای امامزاده به چهار قسمت تقسیم می شود که قدیمی ترین و اساسی ترین بخش آن همان حرم امامزاده است. این بنا به صورت ساختمانی مکعب مستطیل است که از آجر و خشت و گل ساخته شده است. در ضلع جنوبی حیاط، ایوان مسقفی با چهار ستون گچی مستطیل شکل وجود دارد که در منطقه کم نظیر است. این بقعه دارای گنبدی است که از داخل هشت ضلعی و از بیرون مخروطی است. بنا فاقد گلدسته و الحاقات جانبی است. امامزاده دارای امکانات رفاهی اولیه و آب و برق است.

امامزاده عبدالقهار (ورده ساوجبلاغ)

او از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است و در روستای ورده در 40 کیلومتری شهرستان ساوجبلاغ مدفون است. بقعه از نظر موقعیت مشرف بر دهکده است و در دامنه کوه که دو رود از سمت شمال و جنوب آن می گذرد واقع شده و درختان متعدد کهنسال آن را محصور نموده اند به طوری که از طبیعت زیبا و بکری برخوردار است. مجموعه بنای آن شامل اتاق حرم به صورت چهار تاق و گنبد و دو پوش است که پوشش خارجی آن هرمی 12 ترک است. این بنا دارای ضریح چوبی با قدمت 300 ساله است و در حال حاضر ضریحی فلزی نیز به آن ضمیمه شده است. کل بنا از آجر ساخته شده و مرمت و بازسازی گردیده است. مساحت کل محدوده بقعه حدود یک هکتار و زیربنای آن 300 متر مربع است. از کارهای سنتی نفیس و ماندنی، معماری بقعه و کاشیکاری از راه های آن است.

امامزاده هارون (جوستان طالقان)

 امامزاده هارون بن موسی جعفر (ع) ششمین فرزند امام هفتم (ع) است .در شرح حال ایشان آمده که در سال 160 هجری قمری در مدینه متولد شده و در سال 211 هجری دارفانی را وداع گفته و در روستای جوستان طالقان مدفون گردیده است. بقعه در محوطه ای حدود 1000 متر که پیرامون آن را درختان کهنسال بلند فرا گرفته واقع شده است. این بقعه دارای امکانات رفاهی و کتابخانه ای مجهز و زائرسرا است و هم اکنون در حال مرمت و بازسازی است.

منبع: وب سایت اداره کل اوقاف و امر خیریه استان تهران با اندکی تغییر.


نوشته شده در  دوشنبه 89/5/4ساعت  4:25 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]