سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

امامزاده بی بی قزلر (اغشت ساوجبلاغ)

امامزاده دو برادران (کرکبود طالقان)

امامزاده جعفر (قارپوزآباد نظرآباد)

امامزاده جواد (قاسم آباد ساوجبلاغ)

امامزاده چهل دختران (نجم آباد نظرآباد)

امامزاده حسین (کردان ساوجبلاغ)

امامزادگان حمزه، عبدالله و هاشم (کجیران طالقان)

امامزاده حسین کردان ساوجبلاغ

---------------------------

امامزاده بی بی قزلر (اغشت ساوجبلاغ)

این بانو از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است که به «فاطمه خاتون» معروف است. در این بنا  آرامگاه دو امامزاده دیگر به نام «احمد و محمد» نیز وجود دارند. این بقعه در روستای اغشت واقع در دهستان برغان است که پیرامون آن را درختان کهنسالی همچون عناب با قدمت 800 ساله، چنار و توت فرا گرفته است. ضریح امامزاده چوبی و بنا فاقد گلدسته است. گنبد آن مخروطی شکل و از سنگ و گچ است و جرزها نیز از گچ ساخته شده اند. این بنای دوره صفوی جزو آثار تاریخی به ثبت رسیده است.

امامزاده دو برادران (کرکبود طالقان)

این بقعه متعلق به امامزادگان زید و ابراهیم (ع) است که در روستای کرکبود از توابع طالقان، در محوطه ای حدود 100 متر مربع واقع شده و دارای گنبد رک خشتی و ضریح چوبی است. این بنا که فاقد گلدسته و به صورت منفرد است، جزو آثار تاریخی به ثبت رسیده است. قبرستانی عمومی در بخشی از محوطه قرار دارد.

امامزاده جعفر (قارپوزآباد نظرآباد)

این بقعه در محوطه قدیمی نزدیک روستای قارپوزآباد معروف به «قلعه شیخ ها » واقع شده است. بنای آن به صورت منفرد و فاقد گنبد و گلدسته است و قبرستانی در بخشی از محوطه آن قرار دارد. عملیات عمرانی و بازسازی بقعه در حال انجام است.

امامزاده جواد (قاسم آباد ساوجبلاغ)

بقعه امامزاده جواد (ع) در روستای قاسم آباد ساوجبلاغ در دشتی هموار واقع شده است. این بقعه دارای ارزش تاریخی است و به ویژه درب چوبی آن از ارزش باستانی برخوردار است .در زمان گذشته، درختان کهنسال بسیاری در محوطه امامزاده بوده که امروزه اثری از آنها وجود ندارد. این بنا فاقد گنبد و گلدسته است و به صورت بنایی منفرد و فاقد الحاقات است. قبرستانی پیرامون این بقعه وجود دارد.

امامزاده چهل دختران (نجم آباد نظرآباد)

در چهار کیلومتری شرق روستای نجم آباد از توبع شهرستان نظرآباد در منطقه ای مسطح و در دشت واقع است. این بقعه به صورت بنای منفرد، فاقد گلدسته و دارای گورستانی عمومی است.

امامزاده حسین (کردان ساوجبلاغ)

نسب این امامزاده به امام زین العابدین (ع) می رسد. بقعه آن در 25 کیلومتری کرج، در روستای کردان ساوجبلاغ واقع شده است و بنای آن به دوره سلجوقیان تعلق دارد و چندین اصله درخت چنار تنومند بقعه را احاطه نموده است. ارتفاع این برج آرامگاهی 16 متر و به صورت دو پوش و فاقد هر گونه کاشی و کاشی کاری است و تزیینات بیرونی بنا از آجر تشکیل شده است. قبرستانی پیرامون بقعه دارد. این برج مدور و دارای 34 کنگره است. زمین های اطراف آن موقوفه و دارای محوطه وسیعی جهت رفاه زائران است. علاوه بر بقعه متبرکه امامزاده حسین مرقد امامزاده بی بی سکینه نیز در کنار آن قرار دارد. برخی پژوهشگران بر این نظرند که این مکان، آرامگاه یکی از پیران صوفیه است.

امامزادگان حمزه، عبدالله و هاشم (کجیران طالقان)

آرامگاه های این امامزادگان در منطقه ای کوهستانی در غرب روستای کجیران طالقان واقع شده است. بقعه امامزادگان حمزه و عبدالله در پایین روستا و بقعه امامزاده هاشم در بالا روستا قرار دارند. زیارتگاه امامزادگان حمزه و عبدالله دارای ضریحی چوبی و گنبدی خشتی و رک است. درختان کهنسال پیرامون بقعه را فرا گرفته اند. این بقعه فاقد الحاقات جانبی است و در بخشی از محوطه امامزاده قبرستان عمومی قرار دارد.


نوشته شده در  جمعه 89/5/22ساعت  10:37 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]