سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 کاربرد واژه «تجدد ستیز» درباره اهالی روستای ایستا

آیت معروفی

ayat.maroofi@gmail.com

اشاره: فضای مجازی، توفیق آشنایی با آقای آیت معروفی را برای بنده فراهم کرد. ایشان از طریق پست الکترونیکی (رایانامه) پیگیر تهیه کتاب «روستای ایستا» بودند و در نهایت مدیر نمایشگاه دایمی بهمن هشتگرد از طریق پست، کتاب را به نشانی ایشان ارسال کرد. نوشته زیر دیدگاه آقای معروفی درباره کاربرد واژه تجددستیز درباره اهالی روستای ایستا است که بدون هیچ دخل و تصرفی منتشر می شود.

-------------------------------

جناب آقای عسگری سلام. ممنون از لطف شما در جواب ایمیلم. بعد از کلی مکافات از همون هشتگرد گفتم با پست برام فرستادن. یه نفس خوندمش، البته ناگفته نمونه که از طریق آقای مهدی نصیری یک سال پیش با خبر نگارشش آشنا شده بودم. در نگاه اول برای من که جغرافیام اصلاً خوب نیست و تا مدتها برام سوال بود که چرا مشهد از اصفهان دورتره تا از تهران و بعد از اینکه فهمیدم اصفهان پایین قمه و قم هم شرق تهران نیست و پایین اونه!!! فهمیدن اینکه طالقان کجاست و ساوجبلاغ که شما در موردش تحقیق کردین و کتاب نوشتین چرا به طالقان ارتباط داره کلی روشنگر!! بود. کتاب خوبی بود یعنی باید به خاطر مطالعات کتابخانه ایش به شما دست مریزاد گفت و به خاطر عکساش!! که کتابی که جنبه ی تاریخی داره بدون عکس مثه کتاب بریل میمونه برای من!

اما از تحقیقات میدانیش راستیاتش راضی نشدم یعنی دوست داشتم مصاحبه و سفرنامه های مفصل تری توی کتاب بخونم. دوست داشتم توصیفات بیشتری از نحوه ی زندگی مردم در اون روستا رو توی کتاب ببینم. نکته ی دیگه جای تفصیل داره و اگه نظرم درست منتقل نشد باید در یک وقت موسع تری توضیحش بدم کاربرد واژه ی «تجدد ستیز» و ترکیبات این دیگر این واژه در کتاب است.

اول بگم که من شخصاً کتاب آقای محمد حسین خسرو پناه رو در زمینه ی جریان شناسی نمی پسندم. ثانیاً بگم که اگر بخوام پسندم رو لحاظ کنم مردم شناس ها به مدل فکریم نزدیک ترند تا جامعه شناس ها و تمام ارادتم به دکتر حسین کچوئیان به خاطر ناجامعه شناس بودن ایشونه.

به هر حال می خواستم بگم این دسته بندی های جامعه شناسانه اگه (به قول مرحوم سید احمد فردید) از سر فکر و ذکر نباشه نه تنها روشنگر نیست بلکه باعث اشتباه در فهم هم میشه، ما عادت کردیم تمامی گروه های فکریی که از ماهیت تجدد پرسش میکنن رو تجدد ستیز معرفی می کنیم البته من خودم معتقدم تعداد افراد و جریان هایی که از ماهیت تجدد پرسش می کنند (خواه این پرسش فلسفی باشه خواه عمیقاً دینی) بسیار بسیار کمه اما به هر حال اگر تمام کسانی که در مقابل مدرنیته موضع انتقادی دارن رو بشه تجدد ستیز خواند پرسشگران بنیادین رو نباید اینگونه نامید. ناگفته نمونه که این موضوع اصلا" ربطی به کاربرد این واژه در کتاب شما نداره و به نظرم واژه ی تجدد ستیز اتفاقاً برازنده ی این آدمها هست اما از اونجایی که گستره ی استعمال این واژه تمام منتقدین تجدد از امثال دکتر رضا داوری اردکانی و حجه الاسلام سید محمد مهدی میرباقری تا مردم کم سواد روستای دور افتاده ای در طالقان! رو شامل می شد بد ندیدم این موضوع و وسواس در بکار بردنش رو با شما در میان بگذارم. به هر حال ممنون از کتاب خوب و قابل استفادتون.


نوشته شده در  شنبه 89/5/23ساعت  4:37 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]