سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

  منطقه طالقان

تحلیل دیدگاه کشاورزان  نظرآباد پیرامون وضعیت شاخص‌های ذهنی کشاورزی پایدار در سطح خانوار زارع

بررسی روند تجزیه و ماندگاری دو علف کش آترازین و D 2,4 در شرایط مزرعه (مناطق نظرآباد کرج و کامیاران کردستان و دینور کرمانشاه)

هندسه ساختاری کوه‌های طالقان، شاهدی بر تکامل ساختاری جنوب البرز مرکزی از زمین‌ساخت وارون تا ترافشارش چپ‌گرد

مطالعه فلوریستیک و برآورد شاخص های تنوع گونه های گیاهی  در زیرحوزه های آبخیز طالقان

کاربرد پیل سوختی در واحدهای غیرمتمرکز تولید انرژی، بررسی نمونه های نصب شده در جهان و در سایت انرژی های نو طالقان

--------------------------------

تحلیل دیدگاه کشاورزان نظرآباد پیرامون وضعیت شاخص‌های ذهنی کشاورزی پایدار در سطح خانوار زارع

- مرجان واحدی، سید محمودحسینی، سیدجمال فرج اله حسینی، سیدمهدی میردامادی، «تحلیل دیدگاه کشاورزان شهرستان نظرآباد پیرامون وضعیت شاخص‌های ذهنی کشاورزی پایدار در سطح خانوار زارع»، مجله تحقیقات اقتصاد در توسعه کشاورزی ایران، سال چهلم، شماره 2، 1388، ص 123.

چکیده: با وجود این که امروزه مباحث پایداری کشاورزی مورد توجه جدی قرار گرفته، اما اقدامات صورت گرفته برای عملیاتی نمودن این مفهوم بسیار ناچیز بوده است. توسعه بخش کشاورزی بدون درنظر گرفتن وضعیت شاخص‌های کشاورزی پایدار، اثرات زیان‌بار و جبران ناپذیری را برای جامعه به دنبال خواهد داشت. این پژوهش با هدف تحلیل دیدگاه کشاورزان شهرستان نظرآباد، پیرامون وضعیت شاخص‌های ذهنی کشاورزی پایدار در سطح خانوار زارع و در چارچوب کلی پژوهش‌های پیمایشی به انجام رسیده است.

جامعه آماری پژوهش تعداد 657 نفر از کشاورزان شهرستان نظرآباد بوده‌اند که تعداد 166 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای با انتساب متناسب، انتخاب و با ابزار پرسشنامه مورد مطالعه قرارگرفته‌اند. ضریب آلفای کرونباخ به منظور تشخیص پایایی پرسشنامه‌ها محاسبه گردیده است که در این پژوهش برای سه بخش پرسشنامه 88/0، 82/0 و 91/0 به دست آمده است که حاکی از مناسب بودن ابزار پژوهش بوده است. روایی صوری پرسشنامه نیز با نظرخواهی از کارشناسان و استادان مرتبط با موضوع تایید شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفته است.

برای تحلیل داده‌ها از میانگین، انحراف معیار، ضریب تغییرات و تحلیل خوشه‌ای استفاده شده است. یافته‌های به دست آمده از تحلیل خوشه‌ای نشان داده است که 8/22 درصد از شاخص‌های ذهنی بررسی شده در این شهرستان پایدار، 6/28 درصد از شاخص‌ها نسبتاً پایدار و 6/48 درصد از این شاخص‌ها ناپایدار بوده‌اند. به عبارتی دیگر، بیشتر شاخص‌های ذهنی سطح خانوار در وضعیت ناپایدار قرار داشته‌اند.

کلید واژگان: شاخص ذهنی، پایداری اقتصادی، کشاورزی پایدار، پایداری اکولوژیکی، پایداری اجتماعی.

بررسی روند تجزیه و ماندگاری دو علف کش آترازین و D 2,4 در شرایط مزرعه (مناطق نظرآباد کرج و کامیاران کردستان و دینور کرمانشاه)

- اردوان نصرتی، علیرضا ایرانبخش، محمد صادق صبوری، «بررسی روند تجزیه و ماندگاری دو علف کش آترازین و D 2,4 در شرایط مزرعه»، فصلنامه پژوهش و سازندگی، شماره 75، تابستان 1386، ص 86.

چکیده: در طی سال های 1381 و 1382 با هد ف بررسی چگونگی تجزیه و ماندگاری بعضی از سموم مصرفی در مزارع ایران، تحت تأثیر شرایط مزرعه‏ آزمایشاتی بر روی آترازین (Atrazin) و D- و2،4 در مناطق نظرآباد (کرج)، کامیاران (استان کرد ستان) و دینور (استان کرمانشاه) با استفاد ه از مقادیر متفاوت این علف کش ها انجام شد و با نمونه برداری های مکرر‏، موقعیت پراکنش سم و نیز چگونگی روند تجزیه مشخص گردید.

سموم به کار گرفته شده در این پژوهش در لایه های اولیه خاک نفوذ کردند، به طوری که با استفاد ه از 2 کیلوگرم در هر هکتار از هر یک از سم ها آترازین و D- و 2،4 در فرم تجاری آنها، فقط در بعضی موارد باعث نفوذ این سموم به لایه های 10 الی 15 سانتی متری خاک گردید. در استفاد ه از مقدار 6 کیلوگرم در هکتار از سموم نامبرده، این سموم به مقد ار قابل توجهی به لایه های 15 الی 20 سانتی متری نیز نفوذ کردند و پس از گذشت یک سال، هنوز در خاک قابل تشخیص بود.

 کلید واژگان: آترازین، D و2،4 ماندگاری، علف کش، تجزیه، پراکنش.

هندسه ساختاری کوه‌های طالقان، شاهدی بر تکامل ساختاری جنوب البرز مرکزی از زمین‌ساخت وارون تا ترافشارش چپ‌گرد

- سعید معدنی پور، علی یساقی، «هندسه ساختاری کوه‌های طالقان، شاهدی بر تکامل ساختاری جنوب البرز مرکزی از زمین‌ساخت وارون تا ترافشارش چپ‌گرد»، فصلنامه علوم زمین، شماره 72، تابستان 1388، ص 127.

چکیده: کوه‌هاى طالقان در جنوب البرز مرکزى قرار داشته و به‌ دلیل داشتن توالى هاى کاملى از سنگ‌هاى پالئوزوییک تا ترشیرى محل مناسبى در تبیین تکامل ساختارى جنوب البرز مرکزى است. این رشته کوه از شمال به‌وسیله گسل طالقان و از جنوب به گسل مشا محدود شده است. این گسل‌ها مرز واحدهاى پالئوزوییک - مزوزوییک کوه‌هاى طالقان را با ترشیرى در دامنه هاى شمالى و جنوبى آن تشکیل مى دهد. در این مقاله هندسه ساختارى گسل‌هاى رشته کوه، تحلیل و بر آن مبنا الگویى بر تکامل ساختارى جنوب البرز مرکزى ارایه شده که نشانگر تکامل آن از زمین‌ساخت وارون تا ترافشارش چپگرد است.

گسل مشا در خاور کوه‌هاى طالقان پرشیب بوده و موجب رانده شدن نهشته‌هاى پرکامبرین کهر پوشاننده پى سنگ که در هسته تاقدیس بزرگ فرادیواره اى آن جاى گرفته بر روى نهشته هاى ائوسن داراى ناوفرم‌هاى فرودیواره اى شده است. چنین هندسه اى از گسل مشا بیانگر پى‌سنگى بودن گسل و تکامل آن از وارون‌شدگى (Inversion) یک گسل نرمال اولیه است. بر همین اساس گسل پرشیب طالقان به ‌عنوان گسل پس‌راند (Back thrust) فرادیواره اى مشا و کوه‌هاى طالقان به‌عنوان منطقه بالاجسته (Pop-up) مابین آنها تحلیل شده است.

تحلیل جنبشى گسل طالقان در برش‌هاى مختلف این گسل در منطقه کوه‌هاى طالقان در این مطالعه بیانگر وجود دو فاز حرکتى معکوس با مؤلفه‌هاى متفاوت راستالغز راستگرد و چپگرد است. حرکات معکوس راستگرد گسل طالقان با توجه به قرارگیرى آن در فرادیواره گسل مشا مرتبط با فرایند وارون‌شدگى این گسل از زمان کرتاسه پایانى و حرکات چپگرد آن در نتیجه حاکمیت زمین‌ساخت ترافشارش چپگرد بر البرز مرکزى از زمان پلیوسن تحلیل شده است.

کلید واژگان: کوه‌های طالقان، البرز مرکزی، زمین‌ساخت وارون، زمین‌ساخت ترافشارش

مطالعه فلوریستیک و برآورد شاخصهای تنوع گونه های گیاهی در زیرحوزه های آبخیز طالقان

- زینب جعفریان جلودار، حسین ارزانی، «مطالعه فلوریستیک و برآورد شاخص های تنوع گونه های گیاهی در زیرحوزه های آبخیز طالقان»، فصلنامه تحقیقات مرتع و بیابان ایران، شماره 36، پاییز 1388، ص 317.

چکیده: گونه های گیاهی در چرخه زندگی موجودات دیگر نقش اساسی داشته و همواره مورد بهره برداری آنها بوده اند. تنوع این گونه ها باعث پایداری و تعادل این چرخه می شود، بنابراین مراقبت و حفاظت از گونه ها ضامن حفظ و بقای اکوسیستم می باشد. در این مطالعه فلور و تنوع گونه های گیاهی در قسمتی از حوزه آبخیز طالقان شامل زیرحوزه های آرموت، کش، زیدشت و کلانک به مساحت 16230 هکتار مطالعه شده است.

در منطقه مورد مطالعه، 13 تیپ گیاهی شناسایی شد که در هر تیپ برحسب وسعت و یکنواختی پوشش گیاهی 1 یا 2 منطقه معرف انتخاب شد و در هر منطقه معرف دو ترانسکت افقی و عمودی برای دخالت دادن تاثیر جهت و ارتفاع بر حضور گونه ها استقرار یافت و روی هر ترانسکت از 10 پلات 1 مترمربعی استفاده شد. در هر پلات لیست گونه ها و تعداد آنها یادداشت گردید، سپس شاخص های تنوع گونه ای، غنای گونه ای و یکنواختی گونه ای از داده ها محاسبه شد. شاخص تنوع گونه ای سیمپسون برای منطقه مطالعه 114/0 برآورد شد که نشان دهنده تنوع نسبتاً زیاد است، همچنین شاخص تنوع گونه ای شانون- واینر 2/81 بدست آمد که تنوع بیشتر از حد متوسط را نشان می دهد. یکنواختی گونه ای نیز براساس شاخص های استفاده شده در این مطالعه، در حد متوسط بوده است. از نظر غنای گونه ای در منطقه 116 گونه جمع آوری شد که به 63 جنس و 18 تیره تعلق دارند.

کلید واژگان: تنوع گونه ای، غنای گونه ای، یکنواختی گونه ای، فلور، ترانسکت، پلات.

کاربرد پیل سوختی در واحدهای غیرمتمرکز تولید انرژی، بررسی نمونه های نصب شده در جهان و در سایت انرژی های نو طالقان

- میترا غلامی، مینو غلامی، مسعود رضایی، «کاربرد پیل سوختی در واحدهای غیرمتمرکز تولید انرژی، بررسی نمونه های نصب شده در جهان و در سایت انرژی های نو طالقان»، فصلنامه انرژی ایران، شماره 29، خرداد 1388، ص 51.

چکیده: در این مقاله در ابتدا به تعریف واحدهای غیرمتمرکز تولید انرژی و معرفی واحدهای متداول در جهان و کاربردها و مزایا و معایب آن پرداخته شده است. همچنین در ادامه بررسی آماری نیروگاه های نصب شده در ظرفیت های کوچک و بزرگ مورد توجه بوده است. در این بخش مقایسه سهم کشورهایی که در آن ها پیل سوختی نصب شده است، روند زمانی نصب، نوع پیل سوختی و سوخت مورد استفاده و شرکت های سازنده در نمودارهایی نشان داده شده است. پس از معرفی و بررسی کارهای انجام شده جهانی به معرفی مشخصات فنی سیستم پیل سوختی 25 کیلووات متصل به شبکه مستقر در سایت انرژی های نو طالقان، مراحل نصب و راه اندازی و اهداف بهره برداری پرداخته شد و در نهایت تحت نمودارها و جداولی نحوه عملکرد سیستم ارایه شده است.          

کلید واژگان: پیل سوختی، تولید غیرمتمرکز انرژی، تولید الکتریسیته و حرارت، متصل به شبکه.


نوشته شده در  یکشنبه 89/5/31ساعت  10:58 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]