سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

امامزاده سلیمان (خور ساوجبلاغ)

امامزاده زکریا (میراش طالقان)

امامزاده سید علاءالدین (اورازان طالقان)

امامزاده سید ضیاءالدین (خچیره طالقان)

امامزاده طاهر و مطهر (فشند ساوجبلاغ)

امامزاده ظاهرالدین (ایقربلاغ ساوجبلاغ)

 امامزاده ابوالحسن شهرستان نظرآباد

---------------------------

امامزاده سلیمان (خور ساوجبلاغ)

این بنا که در روستای خور شهرستان ساوجبلاغ در منطقه ای کوهپایه ای واقع شده، جزو  آثار تاریخی به ثبت رسیده مربوط به دوره صفویه است. امامزاده فاقد گلدسته و دارای گنبدی رک (مخروطی ) و آجری است. ضریح امامزاده چوبی است و در بخشی از محوطه آن قبرستان عمومی وجود دارد.

امامزاده زکریا (میراش طالقان)

نسب  ایشان به امام موسی کاظم (ع) می رسد. امامزاده در منطقه ای کوهستانی در جنوب روستای میراش در 11 کیلومتری غرب شهر طالقان و در محوطه ای حدود 4000 متر مربع واقع شده است. این بقعه دارای ضریح چوبی است که ارزش تاریخی دارد. گنبد آن مطابق معماری محلی رک (مخروطی) و فاقد گلدسته است. جنب بقعه، مسجدی احداث  شده که فضای سبز مناسبی نیز به آن اضافه گردیده است. بنای این بقعه متعلق به هفتم یا هشتم هجری قمری است.

امامزاده سید علاءالدین (اورازان طالقان)

از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است. بقعه امامزاده روستای اورازان، مدفن سید علاءالدین برادر سید ضیاءالدین (امامزاده مدفون در روستای خچیره طالقان) است .گفته می شود پس از تعقیب این دو برادر به وسیله خوارج، آن دو از یکدیگر جدا شده و سید ضیاءالدین به روستای خچیره و سید علاءالدین به اورازان رفته است. بنا فاقد الحاقات جانبی و گلدسته است و قبرستانی در بخشی از محوطه امامزاده قرار دارد .

امامزاده  سید ضیاءالدین (خچیره طالقان)

از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است. این بقعه در منطقه کوهستانی روستای خچیره طالقان در فاصله 500 متری ضلع جنوبی رودخانه شاهرود و میان دو کوه که منظره ای بسیار زیبا را تداعی می کند، قرار گرفته است. او در زمان حیات خود به عنوان فردی باایمان و با تقوا شهرت داشته است. بنای این امامزاده فاقد گلدسته و دارای گنبد است و کتابخانه ای کوچک، وضوخانه و 3 زائرسرا دارد. قدمت اولیه بنا به قرون هفتم و هشتم هجری قمری باز می گردد.

امامزاده طاهر و مطهر (فشند ساوجبلاغ)

بقعه این دو امامزاده در روستای فشند شهرستان ساوجبلاغ که از مناطق کوهپایه ای است، قرار دارد. بنای آن به صورت منفرد و فاقد گلدسته، با گنبدی رک (مخروطی) و فاقد الحاقات جانبی است. بنای امامزاده به صورت چهار طاقی است.

امامزاده ظاهرالدین (ایقربلاغ ساوجبلاغ)

نسب وی به امام علی النقی (ع) می رسد. بنای بقعه از خشت، به صورت منفرد و فاقد بناهای الحاقی است. این بنا دارای گنبد خشتی و هلالی و فاقد گلدسته و جزو آثار تاریخی به ثبت رسیده است. از نظر اقلیمی، در دشت سرسبز در روستای ایقربلاق شهرستان ساوجبلاغ قرار دارد. کل محوطه حدود 5 هکتار و بنای بقعه حدود 60 متر مربع است. قبرستان عمومی در بخشی از محوطه امامزاده قرار دارد. 


نوشته شده در  سه شنبه 89/6/2ساعت  8:31 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]