سفارش تبلیغ
صبا ویژن

  

از آثار تاریخی شهرستان ساوجبلاغ

ثبت ملی 100 اثر تاریخی و فرهنگی در ساوجبلاغ

40 هکتار مرتع ساوجبلاغ در آتش سوخت

سکونت 20000 افغان در ساوجبلاغ

ساوجبلاغی ها و نظرآبادی ها غایبان مراسم معرفی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان البرز

انتقال بخشی از دانشگاه شهید بهشتی به شهرستان ساوجبلاغ

* * * * * *

ثبت ملی 100 اثر تاریخی و فرهنگی در ساوجبلاغ

خبرگزاری فارس: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ساوجبلاغ گفت: 100 اثر تاریخی و فرهنگی در ساوجبلاغ ثبت ملی شد.ولی‌الله دهقانی سانیج اظهار داشت: این آثار معادل 56 درصد کل آثار ملی ثبت شده در استان نوپای البرز است. وی ادامه داد: در سه شهرستان کرج، ساوجبلاغ و نظرآباد در مجموع 178 اثر تاریخی فرهنگی ثبت ملی شده است. این مسئول ادامه داد: هم اکنون در شهرستان ساوجبلاغ 230 اثر تاریخی فرهنگی شناسایی شده است.

وی گفت: این منطقه به سبب جاذبه‌های طبیعی و تاریخی از پتانسیل‌های مناسبی برای جذب گردشگر برخوردار است. این مسئول افزود: تاکنون 9 روستای این شهرستان به عنوان روستای نمونه گردشگری معرفی شده است. دهقانی اظهار داشت: جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در زمینه گردشگری و حمایت از آنها، از اولویت‌های اصلی فرمانداری ساوجبلاغ است.

وی ادامه داد: باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق و اصولی زمینه‌های جذب گردشگر در این شهرستان را فراهم کنیم که این امر سبب رشد و توسعه شهرستان خواهد شد. این مسئول گفت: البته برای جذب گردشگر باید سرمایه‌گذاری‌هایی در بخش‌های مختلف شود که در این راستا متولیان امر فرهنگ باید تدابیر لازم را بیندیشند.

40 هکتار مرتع ساوجبلاغ در آتش سوخت

خبرگزاری فارس: رئیس اداره منابع طبیعی ساوجبلاغ گفت: براساس آمار گرفته شده امسال 40 هکتار از مراتع طبیعی ساوجبلاغ به طور کامل در آتش سوخت .عسکر جعفری اظهار داشت: افزایش دما در فصل گرما و بی احتیاطی گردشگران در خاموش کردن آتش از جمله عوامل موثر در آتش سوزی مراتع است. ‌وی ادامه داد: 175 هزار هکتار از مساحت ساوجبلاغ را مراتع تشکیل می‌دهند که این رقم معادل 80 درصد وسعت منطقه است. رئیس اداره منابع طبیعی ساوجبلاغ از دیگر عوامل آتش‌سوزی در مراتع را عوامل انسانی نام برد و گفت: آتش زدن باقیمانده کشت زمین‌های کشاورزی توسط کشاورزان و سرایت آن به مراتع دیگر عامل انسانی موثر است.

وی گفت: به سبب قرار گرفتن 60 درصد کل مراتع ساوجبلاغ در حوزه بخش طالقان، آتش‌سوزی مراتع موضوع دست به گریبان آتش‌نشانی طالقان است. جعفری افزود: طبق گزارش شهرداری طالقان، در روزهای تعطیل فصل تابستان، به طور میانگین 30 مورد آتش سوزی مرتع به آتش نشانی طالقان گزارش می‌شود. وی گفت: سوختن مراتع افزون بر افزایش فشار تعلیف دام بر دیگر مراتع، سبب نابود کردن میکرو ارگانیسم‌های خاک و وارد شدن خسارت به اکولوژیک جانوری و محیط زیست می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی ساوجبلاغ افزود: شهروندان در صورت مشاهده حوادث آتش سوزی در مراتع طبیعی موضوع را با شماره تماس 09696 در میان گذارند. به گفته این مسئول ساوجبلاغ به لحاظ سطح مرتع، رتبه سوم در استان تهران را به خود اختصاص داده است. پوشش گیاهی مراتع ساوجبلاغ را گون، گراس و درمنه تشکیل می‌دهد.

سکونت 20000 افغان در ساوجبلاغ

خبرگزاری مهر: رئیس اداره سیاسی انتظامی فرمانداری ساوجبلاغ گفت: با توجه به حضور بیش از 20 هزار تبعه افغان در ساوجبلاغ هفت پایگاه برای سرشماری افاغنه در ساوجبلاغ دایر شده است.

ابوالقاسم پالیزگر اظهار داشت: بیش از 20 هزار افغان در ساوجبلاغ سکونت دارند که برای سرشماری از آمار صحیح افاغنه ساکن در ساوجبلاغ هفت پایگاه سرشماری در این شهرستان دایر شده است. وی افزود: اتباع افغانستانی ساکن در این شهرستان برای شرکت در این طرح با در دست داشتن مدارک لازم می توانند به هفت پایگاه در مناطق روستایی وشهری مراجعه کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: پایگاه های هشتگرد، سیف آباد، کردان، لشکرآباد، قوهه، طالقان و سعید آباد برای این کار در نظر گرفته شده است. وی بیان کرد: این طرح تا پایان مرداد ماه ادامه دارد و افاغنه این شهرستان اغلب در روستاها ساکن اندو در امور دامداری ، کشاورزی، باغداری، ساختمانی و نگهبانی فعالیت دارند .این مسئول هدف از اجرای طرح فوق را سرشماری دقیق از افاغنه ساکن در منطقه دانست و بیان کرد: در این طرح تبعه های افغان که به شکل غیر قانونی وارد کشور شده اند، شناسایی می شوند.

ساوجبلاغی ها و نظرآبادی ها غایبان مراسم معرفی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان البرز

خبرگزاری مهر:‌ مراسم معارفه مدیرکل ارشاد استان البرز در حالی برگزار شد که حضور مسئولان شهرستانهای ساوجبلاغ و نظرآباد و نیز بخشهای طالقان و اشتهارد در آن بسیار کمرنگ بود.

مراسم تودیع و معارفه مدیرکل ارشاد البرز حاشیه هایی به همراه داشت که از مهمترین این حواشی می توان به بحث داغ انتخاب استاندار اشاره کرد. مراسم معارفه مدیرکل ارشاد البرز در حالی برگزار شد که هنوز پس از گذشت روزها از وعده معرفی استاندار، این استان تازه التاسیس معطل انتخاب سکاندار اجرایی خود است و انتخاب اولین مدیرکل این استان قبل از انتخاب استاندار آن برای همه ساکنان استان البرز به ویژه اصحاب رسانه جای بسی تعجب بود.

به نظر می رسد انتظار البرزیها به پایان رسیده و به زودی  استاندار البرز به طور رسمی از سوی وزارت کشور معرفی می شود. از دیگر حاشیه های مراسم امروز معرفی فردی از زاگرس برای استانداری البرز بود که انتخاب به سرعت وی از سوی وزارت ارشاد و اظهار بی اطلاعی مسئولان محلی از این انتخاب کمی در شهر حاشیه ساز شده است. به هر روی «قادر آشنا» به عنوان اولین مدیر کل ارشاد استان البرز انتخاب شد، وی پیش از این مسئولیت هایی از قبیل مدیر کلی ارشاد استان کهکیلویه و بویر احمد و ... را در کارنامه کاری خود دارد و به بیان خود قصد دارد تلاش کند استان البرز را از محرمیت موجود در سایه پایتخت رهایی بخشد.

وی که شنیده می شود ارتباط خوبی با اصحاب رسانه زاگرس داشته باب تعامل با اصحاب رسانه را نیز در اولین سخنرانی خود باز کرد و ارتباط با اصحاب رسانه و از کمک گرفتن از این قشر فرهنگی برای ارتقا سطح فرهنگ منطقه نام برد. «آشنا» که به عنوان آخرین سخنران مراسم پشت تریبون رفت به چند نکته حاشیه ای نیز اشاره کرد: آخرین نفر معمولا اگر نتواند سخنرانی کند می گوید اطاله کلام نمی کنم و هرچه می خواستم بگویم دیگران گفتند و یا می گوید زمان تنگ است و زیاد وقت شما را نمی گیرم اما من به دلیل نزدیکی به اذان ظهر و حضور میهمانان روزه دار صحبت را طولانی نمی کنم تا باطل شدن روزه میهمان بر دوش حقیر بیفتد. اداره کل ارشاد استان البرز شهرستانهای نظرآباد و ساوجبلاغ را نیز در بر می گیرد اما در مراسم امروز حضور مسئولان این شهرستانها بسیار کمرنگ بود که این مسئله نیازمند بررسی است.

انتقال بخشی از دانشگاه شهید بهشتی به شهرستان ساوجبلاغ

خبرگزاری مهر: فرماندار شهرستان ساوجبلاغ گفت: بخشی از پردیس دانشگاه شهید بهشتی به این شهرستان منتقل می شود که این بر نکات مثبت ساوجبلاغ در زمینه های آموزشی می افزاید.

علی حدادی افزود: در این زمینه با دانشگاه رایزنی هایی انجام شده و دانشگاه مربوطه نیز اعلام موافقت کرده و در صورت فراهم شدن همه شرایط لازم، طرح یادشده اجرا خواهد شد. وی ادامه داد: در این زمینه قرار است کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه شهید بهشتی به ساوجبلاغ منتقل شود ضمن اینکه نباید از پتانسیلهای این شهرستان در زمینه برپایی شهرک دانشگاهی نیز غافل شویم.


نوشته شده در  جمعه 89/7/2ساعت  2:6 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]