سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

عزیمت استاد دکتر حکمت الله ملاصالحی به کشور یونان

استاد دکتر حکمت الله ملاصالحی - از مفاخر علمی و فرهنگی شهرستان ساوجبلاغ -  در اواخر مهرماه 1389 به دعوت دانشگاه آتن، راهی کشور یونان شد. ایشان به مدت یک سال در آن دانشگاه به تدریس و پژوهش در رشته فلسفه و باستان شناسی خواهد پرداخت.

از استاد ملاصالحی تا کنون هفت عنوان کتاب و نیز مقالات متعددی به زبان های فارسی، انگلیسی و یونانی در نشریات معتبر داخلی و خارجی در زمینه های متنوع باستان شناسی، دین شناسی، تاریخ، هنرهای آیینی و مسایل دیگر به چاپ رسیده است. استاد ملاصالحی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، نخستین پژوهشگری است که مباحث عمیق و دشوار مربوط به دانش نوظهور «فلسفه باستان شناسی» را در ایران مطرح کرده است.  آن کتاب در وب سایت خبرگزاری مهر، این گونه معرفی شده است:

* * * * * *

آخرین اثر استاد حکمت الله ملاصالحی

«باستان‏شناسی در بوته معرفت‏شناختی»

«باستان‏شناسی در بوته معرفت‏شناختی» نوشته دکتر حکمت‏الله ملاصالحی با شمارگان 1200 نسخه از سوی انتشارات مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی در 213 صفحه منتشر شده است.

آگاهی به تاریخمندی انسان، انسان دوران جدید را در موقعیتی خاص قرار داده است یا آن گونه که مؤلف کتاب «باستان‏شناسی در بوته معرفت‏شناختی» می‏گوید: انسان وجودی است تاریخی شده و تاریخمند؛ فرهنگ‏پذیر و فرهنگ‏ساز. افکنده در درون میراث و تقدیر تاریخی خویش. ایستاده بر صحنه تاریخ و بازیگر رخدادها و موقعیتهایی که خود نقش تعیین کننده در خلق و وقوع آنها داشته است. بنابراین می‏توان گفت ظهور باستان‏شناسی و رویکردهای باستان‏شناسانه به تاریخ، گذشته و پیشینه تاریخی و فرهنگی بشر در دوران جدید در جهان غرب از جمله رویدادها و تحولات مهم و سخت تأثیرگذار زمانه ما بوده است.

اما آنچه ملاصالحی در کتاب خود می‏کوشد مدنظر قرار دهد طرح پرسشهای بنادینی است که می‏توانند زمینه‏ها، علل و دلایل ظهور باستان‏شناسی در عالم جدید را آشکار کنند. وی در این کتاب بر آن است تا مسایل بنیادین باستان‏شناسی را از منظر معرفت‏شناختی مورد بحث قرار دهد. به زعم ملاصالحی باستان‏شناسی، مولود تحولات جدید تاریخی است و با ارزشها، اندیشه، منظر و معرفت تاریخی انسان غربی و عقلانیت مدرن سخت در هم تنیده است. به همین دلیل نیز نگارش تاریخ ظهور باستان‏شناسی با رویکردهای تاریخی، بدون توجه به نقد و تحلیل فلسفی‏تر تحولاتی که نقش تعیین‏کننده در پیدایش تدریجی رویکردهای باستان‏شناسانه به گذشته و ظهور دانش باستان‏شناسی در غرب دوران جدید داشته‏اند، نابسنده خواهد بود.

کتاب «باستان‏شناسی در بوته معرفت‏شناختی» موضوعاتی چون نوع، درجه و دامنه نسبتهای باستان‏شناسی با دیگر رشته‏ها، دانشها و حوزه‏های فکری و معرفتی، نوع موضوعات مورد مطالعه باستان‏شناسان، مسئله عینیت و ذهنیت در باستان‏شناسی، روش‏شناسی و نوع راهکارها و روش های به خدمت گرفته شده در آن، روابط پیچیده میان ماده و متن، زبان و شواهد مادی، حدود عقل و نقل و تجربه در باستان‏شناسی را مورد بحث و بررسی قرار داده است.


نوشته شده در  شنبه 89/8/1ساعت  5:53 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]