سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

مترو سال 90 به ساوجبلاغ می‌رسد

قطع 50 اصله چنار 100 ساله در چهارباغ ساوجبلاغ

قطع 50 اصله چنار 100 ساله در چهارباغ ساوجبلاغ

ثبت ملـی امامزاده هاشم ساوجبلاغ در فهرست آثار ملی ایران

افتتاح بزرگ‌ترین کارخانه تولید مخازن «سی.‌‌ان‌‌.جی» کشور در ساوجبلاغ

کاروانسرای ینگی امام ساوجبلاغ در انتظار بهره‌برداری

* * * * * *

مترو سال 90 به ساوجبلاغ می‌رسد

خبرگزاری فارس: علی حدادی گفت: «عملیات ساخت خط متروی گلشهر کرج به شهر جدید هشتگرد با 35درصد پیشرفت فیزیکی، در دست اجرا است.» وی ادامه داد: «برای ساخت و تجهیر این خط که 25 کیلومتر طول دارد، 155 میلیارد تومان سرمایه برآورد شده است.» این مسئول افزود: «این اعتبار برای تملک و جابه‌جایی مسیرخط، تجهیزات ثابت و متحرک وابنیه فنی طرح هزینه می‌شود.»

وی گفت: «تملک مسیر مهم‌ترین بخش اجرای طرح مترو است.» فرماندار ساوجبلاغ خاطرنشان کرد: «یک سوم مسیر اجرای این طرح تاکنون تملک شده است.» حدادی تأکید کرد: «با حمایت‌های فرمانداری و مجموعه دستگاه‌های مسئول در این شهرستان، امسال 40 میلیارد تومان برای اجرای این طرح اختصاص یافته است.» وی افزود: «براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، این طرح بزرگ بخش حمل و نقل ساوجبلاغ، تا پایان سال 90 به بهره‌برداری می‌رسد.» فرماندار ساوجبلاغ گفت: «هم اکنون 50 هزار واحد مسکونی در قالب طرح ملی مسکن مهر در این شهر در دست ساخت است.» وی افزود: «با اسکان خانواده‌ها در این واحدها در آینده‌ای نزدیک و با توجه به جمعیت فعلی 230 هزار نفری ساوجبلاغ، وجود مترو یکی از نیازهای ضروری شهروندان محسوب می‌شود.»

کاروانسرای ینگی امام ساوجبلاغ در انتظار بهره‌برداری

میراث آریا :(CHTN) پس ازپایان عملیات مرمت، کاربری موزه برای کاروانسرای ینگی امام واقع در حاشیه جاده قزوین - کرج پیش‌بینی شده است. رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری ساوجبلاغ افزود: «در حال حاضر عملیات مرمت اضطراری و عملیات نجات بخشی پشت بام این بنا اجرا شده است.» ولی الله دهقانی سانیچ به ساماندهی وضعیت این کاروانسرا در سال گذشته و نیز به مرمت و احیای بخش‌های تخریب شده از جمله طاق‌ها و سردر ورودی اشاره کرد. وی با بیان اینکه مرمت و بهره‌برداری این کاروانسرا به عنوان یک موزه نیازمند اختصاص بودجه هنگفتی است، گفت: «این کاروانسرا شامل باراندازها، محل استراحت مسافران، محل نگهداری اسب ها، حیاط مرکزی، آب انبار و... است.»

این مقام مسوول در اداره میراث فرهنگی و گردشگری ساوجبلاغ بر لزوم اجرای عملیات حفاری و کاوش های باستان‌شناسی در تأسیسات حاشیه این کاروانسرا تاکید کرد. دهقانی دوره تاریخی کاروانسرای ینگی امام با وجود چهار ایوان، 16 اتاق و شش رواق را مربوط به دوره صفویه دانست و گفت: «این کاروانسرا در سال 1377در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.»

افتتاح بزرگ‌ترین کارخانه تولید مخازن «سی.‌‌ان‌‌.جی» کشور در ساوجبلاغ

شبکه خبری صنعت نفت ( اویل نیوز ): بزرگ‌ترین کارخانه تولید مخازن «سی. ان. جی» خودرو کشور در شهرستان ساوجبلاغ به بهره‌برداری رسید. این کارخانه با ظرفیت تولید سالیانه 200 هزار مخزن «سی. ان. جی» به روش جدید (ورق فولادی) بخشی از نیاز داخل به این محصول را تأمین می‌کند. تمام مراحل طراحی و تجهیز کارخانه به دست متخصصان کشورمان انجام شده است.

بخش خصوصی برای ساخت و تجهیز این کارخانه که 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، 22 میلیارد تومان هزینه کرده است. این کارخانه با زیربنای 8 هزار مترمربع در زمینی به مساحت 14 هزار متر مربع در ساخته شده است و با راه‌اندازی کامل آن 200 نفر به طور مستقیم مشغول به کار می‌شوند.

ثبت ملـی امامزاده هاشم ساوجبلاغ در فهرست آثار ملی ایران

شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران: رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری ساوجبلاغ گفت: امامزاده هاشم از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است. ولی الله دهقانی سانیـچ افزود: «بنای این امامزاده دارای گنبدی مخروطی شکل و با استفاده از مصالح سنگ و ساروج در دوره صفویه بنا شده است.» وی گفت: «با ثبت ملی این بنا، بستر لازم برای جذب هر چه بیشتر اعتبار مرمت و نگهداری آن فراهم می شود.»

بنای امامزاده هاشم بسیار ساده، پلان گنبدخانه چند ضلعی، که بعدها بر اثر تعمیرات مدور شده است. ضریح چوبی و قدیمی،داخل گنبدخانه قرار گرفته است و سبک و شیوه بنای بقعه شباهت زیادی به معماری آرامگاهی دوران صفویه دارد. تاکنون 236  اثر تاریخی - فرهنگی در ساوجبلاغ شناسایی شده که 100 اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

قطع 50 اصله چنار 100 ساله در چهارباغ ساوجبلاغ

سبزپرس (پایگاه خبری فضای سبز و محیط زیست ایران): شنیده ها از ساوجبلاغ حاکی از آن است که عده ای در اقدامی به ظاهر خودسر 50 اصله درخت را در خیابان چهارباغ ساوجبلاغ قطع کرده اند. این در حالی است که این خیابان به دلیل داشتن این چنارهای قدیمی که در حدود 100 ساله هستند به «تونل بهشت» معروف است. پرویز مرتضوی، از اهالی این محل با اعلام این خبر به سبزپرس گفت: «این افراد حدود 50 اصله درخت را در فضایی 200 متری قطع کردند که با پیگیری هایی که انجام شده، عملیات قطع فعلا" متوقف شده است.» به گفته مرتضوی، دلیل و در واقع بهانه این افراد برای قطع درختان، خشک شدن و خطرناک بودن آن ها بوده در حالی که گفته می شود وضعیت درختان به گونه ای که آن ها ادعا می کنند، خطرناک نبوده است. گفته می شود این عده برای قطع درختان مجوزی هم از فرمانداری در اختیار داشته اند، در حالی که مجوز قطع درخت در شهرها را تنها شهرداری می تواند صادر کند.

نوشته شده در  جمعه 89/8/14ساعت  9:31 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]