سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

کوچ مهندس مصطفی بازرگان پیر قرآن پژوه

در ساعات اولیه یک شنبه 21 آذر 1389 مهندس مصطفی بازرگان - قرآن پژوه و فعال اجتماعی - در سن 100سالگی در شهر نظرآباد واقع در استان البرز درگذشت. «وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی» این ضایعه را به اهل فرهنگ و جامعه قرآنی به ویژه اهالی قدرشناس و نجیب دو شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد تسلیت عرض می کند. نوشته زیر زندگی نامه و خدمات علمی و اجتماعی آن مرحوم است که قرار است در کتاب «نام آوران ساوجبلاغ و نظرآباد» به چاپ رسد.

 * * * * * *

حاج مصطفی بازرگان (1290- 1389 خورشیدی) قرآن پژوه و فعال اجتماعی که در توسعه و آبادانی شهر نظرآباد نقش فراوانی داشت. او در یک خانوانده مذهبی و نیمه مرفه آذربایجانی متولد شد. پدرش حاج عباسقلی تبریزی به تجارت شهرت و اشتغال داشت.

پس از گذراندن دوره دبستان، وارد دبیرستان دارالفنون شد و از دانش آموزان درس خوان و دلبسته تحصیل آن مدرسه بود. پس از پایان دوره دبیرستان در حال تکمیل تحصیلات خود در دانشکده کشاورزی کرج بود که همزمان با خریداری روستای نظرآباد به وسیله میرزا عبدالله مقدم (م 1361 خورشیدی) از دوستان نزدیک پدرش، به این روستا آمد. در همان سال های اول حضورش، مقدم همه اختیارات آبادانی نظرآباد را مطابق استاد رسمی به وی سپرد.

احیای اراضی شوره زار جنوب نظرآباد و ایجاد روستای مصطفی آباد، بازسازی و فعال سازی مسجد جامع نظرآباد، ساماندهی وضعیت بهداشتی، احیای قنوات، راه اندازی آسیاب، ساماندهی وضعیت باغ ها و زراعت و درختکاری ورودی شهر، کمک به دامپروران ساکن در نظرآباد (آلکایی ها)، انجام خاک شناسی کارخانه سیمان آبیک در سال 1346 خورشیدی و تلاش در جهت افزایش بصیرت دینی جوانان و دانشجویان از مهم ترین فعالیت های ماندگار مرحوم بازرگان در شهرستان نظرآباد است.

استاد بازرگان از همان اوان کودکی با قرآن کریم انس داشت و حاصل این دوستی با کلام وحی، نگارش حدود 150 مقاله بلند و کوتاه چاپ نشده و 6 عنوان کتاب است: «لیلاج (در حرمت موسیقی غنایی)، سه مقاله (حجاب، نماز و روزه)، یادگاری از پدر، اختیارات و اراده ها (من تشاءهای قرآن)، شیعه و مستنداتش و قللک.» جزوه «مختصر تاریخ معاصر نظرآباد» مجموعه خاطرات مستند او از روند توسعه شهر نظرآباد است که انتشار آن در سال 1381 واکنش های متفاوتی را برانگیخت.

- منابع: مصطفی بازرگان، مختصر تاریخ معاصر نظرآباد، صفحات متعدد؛ اسماعیل آل احمد، «حاصل یک عمر انس با کلام وحی»، ماهنامه تصویر ساوجبلاغ، ش 74، ص 9؛ مصطفی بازرگان، تاریخچه خاندان بازرگان، ص3؛ سایت خبرگزاری میراث فرهنگی (CHN  ) به نشانیwww.chn.ir  ؛ حسین عسگری، دشتی به وسعت تاریخ، ص209.

صدای مرحوم مصطفی بازرگان:

http://www.bazargan.info/la_persian/multimedia/chehelom/02_mostafa_bazargan.htm 

مرحوم مصطفی بازرگان به روایت اسماعیل آل احمد:

http://128askari.parsiblog.com/-916874.htm


نوشته شده در  یکشنبه 89/9/21ساعت  4:43 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]