سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

بررسی اهل توقف؛ ایستادگان روستای ایستا

محمد اکبری - خبرنگار خبرگزاری آینده روشن

حسین عسگری گفت: «اهالی روستای ایستا که خود را منتظران ظهور می دانند، از مظاهر تکنولوژی خلق شده پس از دوران مشروطه گریزانند زیرا اعتقاد دارند با همراهی با مظاهر مدرنیسم در تغییر در نظام آفرینش شریک شده اند و تشبه به کفار پیدا کرده اند.» به گزارش خبرگزاری آینده روشن، حسین عسگری پژوهشگر و نویسنده کتاب «روستای ایستا» طی نشست پژوهشی خود با اصحاب رسانه و جمعی از محققین در «پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات» اظهار داشت: «ایستا نامی است که من برای ساکنان اهل توقف در شهرستان طالقان گذاشته ام که کنایه از ایستادن در نقطه ای از زمان و پافشاری در برابر مدرنیسم است.»

وی افزود: «ساکنان روستای ایستا خود را مقلد و پیرو میرزا صادق مجتهد تبریزی می دانند. فقیه نام آشنایی که شهرت آن بیشتر به خاطر مخالفت محض با «مشروطه» و «مشروطه مشروعه» بود ولی با این همه جزو علمای اصولی شیعه به حساب می آید که این با دیدگاه پیروانش در روستای ایستا مغایر است زیرا رفتار آنها به شیعیان اخباری شباهت دارد.»

عسگری همچنین با اشاره به مستندات گردآوری شده در کتاب خود یادآور شد: «میرزا صادق مجتهد تبریزی متوفای 1311 خورشیدی است. وی در نجف به اجتهاد رسید. مدتی در تبریز بود و در وصف بزرگی ایشان باید بگویم که مرحوم آیت الله مرعشی نجفی اجازه نقل حدیث از ایشان کسب کردند و مرحوم آیت الله حائری یزدی از ایشان خواسته بود تا در حوزه علمیه قم تدریس داشته باشند. وفات ایشان پنجمین رخداد مهم حوزه علمیه قم در آن زمان بود.» وی ابراز داشت: «اینکه چگونه است که مقلدان تبریزی هجرت کرده به طالقان، خود را پیرو ایشان می دانند ولی همانند شیعیان اخباری عمل می کنند، بسیار سوال برانگیز است. چرا که مرحوم مجتهد تبریزی جزو علمای اصولی و عقل گرای شیعه به شمار می رود.» 

پژوهشگر روستای ایستا و اهل توقف در ادامه با بیان اینکه شهرستان طالقان متشکل از 85 روستا و حدود 12500 نفر جمعیت است گفت: «طالقان در احادیث امامان معصوم علیه السلام دارای جایگاه مهمی است و طبق برخی احادیث نقشی تاثیرگذار در مهدویت خواهند داشت. شاید علت انتخاب این نقطه برای اسکان توسط اهل توقف تبریز همین نزدیکی و مشابهت منطقه با نقطه مورد اشاره در احادیث باشد.» 

وی بیان داشت: «اهالی توقف حدود سال 1369 در قالب نه خانوار پرجمعیت به منطقه ای که امروز به نام «دهکده منتظران» موسوم است، هجرت کردند و تاکنون در آن نقطه ساکن مانده اند. اما مشخصه منحصر به فرد آنها در این است که این افراد همانند اجدادشان در صد سال گذشته زندگی می کنند؛ یعنی شناسنامه ندارند جزو آمار نفوس و مسکن به شمار نرفته اند. خدمت سربازی نمی روند و در نهایت به آنها یارانه تعلق نگرفته است.»

حسین عسگری تصریح کرد: «با اینکه این افراد چنین ادعایی ندارند ولی خود را منتظران ظهور می دانند و بر این باورند که اکنون آخر آخرالزمان است و این نقطه از زمان مشروطه آغاز شده است و دیگر راهی تا ظهور نمانده در نتیجه باید مهیا برای ظهور بود.»  وی خاطر نشان کرد: «اهل توقف مدرنیسم را نماد شیطان می دانند و اعتقاد دارند که لازم است از آن دوری شود تا زمانی که امام معصوم علیه السلام ظهور کند.» پژوهشگر اهل توقف ابراز داشت: «اهالی روستای ایستا که خود را منتظران ظهور می دانند، از مظاهر تکنولوژی خلق شده پس از دوران مشروطه گریزانند زیرا اعتقاد دارند با همراهی با مظاهر مدرنیسم در تغییر در نظام آفرینش شریک شده اند و تشبه به کفار پیدا کرده اند.»

وی با بیان اینکه حدود هفت سال کار پژوهشی درباره این روستا به طول انجامید، گفت: «در میان اهل توقف طالقان هجده تا بیست کتاب مورد استفاده است. رساله عملیه میرزا صادق مجتهد تبریزی و قرآن و دیگر کتاب ها که معمولا" چاپ سنگی است. علاوه بر آن کتاب «اسلام و تجدد» آقای مهدی نصیری نیز برای آنها پذیرفته شده است.» این مدرس دانشگاه افزود: «از آنجایی که هیچ گونه آماری از جمعیت اهل توقف از سوی مرکز آمار کشور ارایه نشده است و ورود به روستا و محاسبه افراد آن مشکل است، هنوز آماری دقیق از این افراد وجود ندارد ولی احتمال تقریبی ما حدود 250 نفر است که پیر آنها فردی به نام حسین قلی ضیایی است.» 

وی در پایان با بیان اینکه پرداختن به موضوع اهل توقف تحقیق و پژوهشی بیش از این را می طلبد، گفت: «من در تحقیق ارایه شده سعی داشتم حداقل شناخت نسبت به اهل توقف برای مخاطبان ایجاد کنم و حداقل این را بیان کنم که «اهل توقف» با «اسماعیلیه» متفاوت است. (کد مطلب: 39937، 20 دی 1389، ساعت 13:12).

منبع: http://bfnews.ir/vdca0one.49noe15kk4.html  


نوشته شده در  چهارشنبه 89/10/22ساعت  8:53 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]